Scan Speak Maxima S.E.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Ben nog niet aan de slag gegaan met het foto papier. dat ga ik eerst proberen. Als dat niet lukt zal ik deze optie is bekijken!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Zo net is aan de hobby geweest met de RVS platen.

eerst geprobeerd deze te borstelen met scotchbrite, dit werd echter te mooi glad en gaf niet echt een geborsteld effect. Toen geprobeerd met schuur papier in rechte lijnen te schuren maar dit gaf niet echt een strak resultaat.

Na wat zoeken tussen het gereedschap van mijn oom, tegen een band schuurmachine aan gelopen. en daarmee ging het prima, zie resultaat in foto!

Toen het bedrukken op de fotopapier methode, helaas was dat minder succesvol. de inkt liet totaal niet los van het foto papier.. en op een gegeven moment was de strijkbout zo heet opgestookt dat het foto papier begon te vervormen. Ik ben bang dat de printer en of het fotopapier niet geschikt is.

Na wat internetten iemand in Den Bosch gevonden die kan laser graveren dus daar maar is een mailtje naar toe gestuurd
Bijlagen
de geborstelde RVS platen
de geborstelde RVS platen
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door cobaltjeh »

Mooie plaatjes!, ik gok dat de grote voor de hypexen zijn, en de kleinere voor de topkasten?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door hrscharft »

hele loze vraag misschien maar heb je wel een LASERprinter gebruikt? Ook omdat je het over inkt had en niet over toner.

Gr,

Harm
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Nee heb wel een laser printer gebruik, Maar de toner lijkt niet los te komen van het photopapier. Maar ik had al even gebeld met iemand die kan laser graveren en de kosten vielen me reuze mee. Dus ik denk dat ik voor de veilige weg ga kiezen.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Einde Verhaal.

Toen ik vanmorgen verder wou gaan, kwam ik tot de ontdekking dat de kasten zijn gaan scheuren!!!

Ik vrees dat de deuvels dus toch anders werken dat het MDF.

Ben nu bang dat het brandhout is geworden, maar goed alles is laten bezinken en dan kijken hoe verder
Bijlagen
foto 1.JPG
foto 3.JPG
foto 2.JPG
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door S3R »

Dat is balen zeg.

... energie en moed verzamelen en op zoek naar een oplossing....
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door r.ladage »

Jsus hoe kan dat nou gebeuren???

Het enige dat ik kan bedenken op zoiets is juist de boel verder scheuren dan goed lijmen en klemmen.
Het geeft echter geen lekker gevoel voor de rest, kan dus schijnbaar zo nog een keer gebeuren.

Ik kan niet eens beginnen te begrijpen hoe jij nu baalt. Wat een werk zat hier al in.
Heel veel sterkte!
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Na wat onderzoek is waarschijnlijk de bezemsteel de oorzaak geweest van de subwoofers, maar 1 top kast is ook gaan scheuren.

Dus MDF in de dikte werkt meer dan verwacht en is totaal niet sterk
Bijlagen
foto.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door hannesie »

Het is op de foto wel te zien dat het MDF niet gelijk van persing is, het midden ziet er inderdaad anders uit.
Maar dat dit het effect zou zijn?????

Zwaar balen zeg. 8-[ 8-[
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door scanspeakman »

Holy shit. Dit meen je niet. Ik hoop dat het nog enigszins goedkomt. Misschien dat er daarom vaak voor dergelijke constructie multiplex wordt gebruikt? Anderzijds bij andere ontwerpen met dit soort gelaagd mdf (zoals de humble statements en galactica's op dit forum) nog niet eerder dergelijke problemen gezien.

Die achterplaten worden overigens echt top. Kan het altijd erg waarderen als iemand ook de moeite neemt de achterzijde en de binnenzijde van iets mooi te maken.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door markbakk »

ALDEBIJL schreef:
Na wat onderzoek is waarschijnlijk de bezemsteel de oorzaak geweest van de subwoofers, maar 1 top kast is ook gaan scheuren.

Dus MDF in de dikte werkt meer dan verwacht en is totaal niet sterk
MDF is sowieso niet sterk, maar dwars op de plaat kan het inderdaad niks hebben. Ik kan maar één ding bedenken en dat is de kast goed op trek voorspannen met drie of meer stukken draadeind M5 of M6 en verder alle verstevigingen haaks op de MDF-plaat weglaten. Je kunt de bodem en top wel verstevigen met ribben (die je loshoudt van de zijwanden).
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Lnsadnoh »

Als ik het goed begrijp zitten op dit moment de onderkant en bovenkant erop.
Wat ik zou doen is in de bovenzijde en onderzijde 4 gaten boren waardoor je draadeinden kan steken.
Positioneer ze zo dichtmogelijk in de hoeken en zo dicht mogelijk tegen de zijkant van je kast (inwendig).
Eigenlijk zou ik ook nog 2 draadeinden plaatsen ergens halverwege tussen baffelzijde en achterkant.
Dus gaten boren, de 2 delen lijmen en met de draadeinden aantrekken.
Zaag de overlengte van de draadeinden af totaan de moeren.
Maak vervolgens nog een nieuwe boven- en onderkant en verzink de moeren die dan nog uitsteken daarin.
En lijm ze erop.

Deze procedure dien je dan voor alle kasten uit te voeren.

Mdf is wat dat betrefd net een krant die je opslaat.
Ik dacht eigenlijk dat je hele lange deuvels had gebruikt, maar als ik zo terug kijk heb je stukjes gebruikt.
En dan breek het snel af op een overgang van 2 deuvels.

Ik zie er wel een gat in, enkel zal je kasten wellicht 36mm hoger worden, of je moet dunner mdf toepassen die net de moeren bedekken.
Ik zou onder de moer een brede ring plaatsen en niet verzinken.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

Bedankt voor de tips. in principe zou het kunnen met draadeinde. Maar deze methode heb ik al gebruikt om mijn tafel poten onder het tafel blad te monteren. Maar wat er dan gebeurd is dat dit als een soort snaar gaat werken, als ik nu op mijn tafel sla hoor je het draadeinde na trillen. Dit is natuurlijk een effect wat je niet in een luidspreker wil hebben.

Ik ben nu ook bang dat ik het geheel alsnog wel mooi in elkaar krijg maar dat het dan na het spuiten alsnog een keer scheurt.

Dus nu maar eens denken over een totaal nieuw ontwerp....
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Lars Oosterveen »

ALDEBIJL schreef:
als ik nu op mijn tafel sla hoor je het draadeinde na trillen.
insmeren met siliconenkit als je het draadeinde er in doen, dan trilt het niet meer denk ik zo.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door hannesie »

Of via een "extra" schuin vulgaatje, wat hars Epoxy of iets dergelijks, in de schacht laten lopen/pompen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door cobaltjeh »

Oef wat een pech.

Wat een werk zat er in die prachtige kasten. :(

Succes met de 'herstel'werkzaamheden.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

De vraag is nu meer of ik het ga herstellen......

Ik wil er dan wel 100% zeker van zijn dat zoiets niet nogmaals op zal treden. En de deuvels in combinatie met die bezemsteel zijn zeker de boos doeners, als deze er niet in hadden gezeten was dit niet gebeurd dan krimpt de kast gewoon in zijn geheel. Echter de deuvels zitten dus danig in het MDF verwerkt dat ik dit er nooit meer uit ga krijgen. Ook denk ik dat hoe dikker het MDF is hoe zwakker de kern wordt.

Maar ik weet niet meer wie me ergens in dit verhaal al gewaarschuwd had voor dit effect, maar had nooit verwacht dat het werken dusdanig ernstig zou zijn. Inschattingsfout doet zeer maar goed kop omhoog.

En misschien dan toch maar een andere constructie methode. Ik zit eraan te denken om het dan maar op te gaan bouwen zoals franks zijn ultimo's heeft gebouwd.

Maar goed even laten bezinken en een nachtje over slapen.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door JeroenGRT »

Balen zeg! Ik ben benieuwd wat je gaat doen...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door richard »

ALDEBIJL schreef:
Einde Verhaal.

Toen ik vanmorgen verder wou gaan, kwam ik tot de ontdekking dat de kasten zijn gaan scheuren!!!

Ik vrees dat de deuvels dus toch anders werken dat het MDF.

Ben nu bang dat het brandhout is geworden, maar goed alles is laten bezinken en dan kijken hoe verder
Jammer voor het werk, maar het is een te verwachten schade. MDF werkt vooral in de dikterichting, dwars op de vezelrichting, terwijl hout in de vezelrichting behoorlijk star is. In de winterperiode is de luchtvochtigheid behoorlijk lager dan in de zomer, dus maximale krimp.
ALDEBIJL
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 14:56
Locatie: den Bosch

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door ALDEBIJL »

richard,

Ik zag net dat jij het ook was die het eerder vermelde! Maar ik was wel op de hoogte van dit fenomeen maar had niet verwacht dat het dusdanig veel zou zijn dat het dit soort effecten zou hebben. (wat ik toen ook zei) Maar goed het is vervelend van al het werk maar liever nu dan dat hij afgemonteerd en gespoten in de woonkamer stond. We zullen maar zeggen al doende leert men!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door markbakk »

Nou, ik heb vurehouten meubelpanelen ook flink zien krimpen, tot wel 5-6% toe, dwars op de nerf. Het is inherent aan houtmaterialen en wisselende luchtvochtigheid.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door Arno »

Als ik er zo naar kijk komt het niet door de deuvels, maar inderdaad door die bezemsteel. Die heeft het pakket ervan weerhouden om als een geheel te kunnen krimpen. Als je er draadeinden in gaat lijmen kan het pakket nog steeds niet als geheel werken, dus schiet je nog niets op. En als je de baffle erop vastlijmt loop je nog steeds hetzelfde risico.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door markbakk »

Ik denk dat je vooral moet voorkomen dat het pakket weer gaat uitzetten bij stijgende luchtvochtigheid. Dat zou je kunnen bereiken met voldoende draadeinden (die drie zijn misschien wat weinig) op te spannen. Zo zou de baffle ook kunnen blijven zitten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Scan Speak Maxima S.E.

Bericht door richard »

Of het ontwerp zodanig aanpassen dat de luidspreker ongehinderd kan werken. De bezemsteel er uit en voor de plaat in de baffle een andere optie bedenken, of de baffle zo bevestigen dat de MDF ringen ongehinderd kunnen bewegen in de dikterichting.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”