Ruis MiniDSP Balanced

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

cobaltjeh schreef:
De voeding van beide is ook anders, de gebalanceerde werkt alleen op 12v, de 'normale' lust alles van 7 tot 20 volt.

Tevens geeft analoog in bij mijn minidsp (de 2x4 die ik heb) ook altijd ruis. (Ik gebruik wel dezelfde voeding, even een andere proberen?).
Ik heb nog een volledig opgebouwde en werkende voeding liggen die nu niet wordt gebruikt. Het is de door Sander Sassen ontworpen en door Ray op PCB gebakken voeding. Zal ik die eens jou kant op sturen voor een test sessie?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

Zie het als een cursus ;-)
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door cobaltjeh »

Rizzo schreef:
cobaltjeh schreef:
De voeding van beide is ook anders, de gebalanceerde werkt alleen op 12v, de 'normale' lust alles van 7 tot 20 volt.

Tevens geeft analoog in bij mijn minidsp (de 2x4 die ik heb) ook altijd ruis. (Ik gebruik wel dezelfde voeding, even een andere proberen?).
Ik heb nog een volledig opgebouwde en werkende voeding liggen die nu niet wordt gebruikt. Het is de door Sander Sassen ontworpen en door Ray op PCB gebakken voeding. Zal ik die eens jou kant op sturen voor een test sessie?
Zou ik normaal geen probleem vinden, maar ik zit midden in een verhuizing. Alles zit al zowat ingepakt. :oops:

Heb je die voeding zelf al een keer geprobeerd?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Ik heb dezelfde voeding aan mijn minidsp hangen. Succes met de verhuizing!
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

De twisted pear oplossing kost voor de PCB's (2x COD + IVY III + LCDS + Placid) alleen al 135$ ex verzending, btw en invoerrechten. De onderdelen op de BOM (suppliers Mousers en Digikey) komen op zo'n 200 eur ex btw. Alles bij elkaar minstens even duur, zo niet duurder dan een minidsp 2x8.

Tevens heeft de minidsp 2x8 zeker wat extra interessante functies, zoals IR control (al is dat nog steeds niet geimplementeerd?). Op de 2x8 ruisvrij is, is nog maar de vraag.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door cobaltjeh »

Rizzo schreef:
De twisted pear oplossing kost voor de PCB's (2x COD + IVY III + LCDS + Placid) alleen al 135$ ex verzending, btw en invoerrechten. De onderdelen op de BOM (suppliers Mousers en Digikey) komen op zo'n 200 eur ex btw. Alles bij elkaar minstens even duur, zo niet duurder dan een minidsp 2x8.

Tevens heeft de minidsp 2x8 zeker wat extra interessante functies, zoals IR control (al is dat nog steeds niet geimplementeerd?). Op de 2x8 ruisvrij is, is nog maar de vraag.
De miniDSP 2x8 wil ik gerust een keer testen.
De IR optie werkt al voor volume, mute en presets. Bronkeuze (digitaal) komt pas later omdat ze eerst een nieuwe minidigi moeten ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Als je dat zou willen doen graag, dan wacht ik voorlopig daar op :goedzo: !
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

Als je hem echt te hard vind ruizen en je komt niet in de buurt de komende tijd, mag je hem ook wel naar mij opsturen.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

PB!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

Na een heftige tocht met de TNT is de pre-amp van Rizzo bij mij aangekomen.
Deze avond meteen aan de slag gegaan.

Er zat een kortsluiting in de min van de uitgangen door rond vliegende massa draadjes :wink:
Om goed te kunnen meten is er een kleine aanpassingen aan de audio en spannings bekabeling gedaan.

Hierna ben ik probleem gaan zoeken.

Hierbij zijn een aantal zaken naar boven gekomen:
De output genereert duidelijk ruis. Veel van deze ruis zit wel buiten het hoorbare spectrum. Zonder LP filter in de metingen ligt de ruisvloer op -50dBu.
Met een 22khz LP filter ligt deze op -80dBu, wat redelijk is. Je moet je bedenken dat een beetje versterker hier 25 tot 30db boven op legt.
Tesamen kom je dan op -50db uit wat dus hoorbaar is.

De DSP chip genereert van zichzelf best een partij zooi. Dit is allemaal hoog frequent. Door de uitgangs trap wordt dit deels weggefilterd. Echter achter de balanceer trap komt er weer het een en ander terug, dit door een niet optimale voeding en een slecht aardvlak. Deze is over de hele PCB doorgetrokken, wat een beetje werkt als een antenne. In dit geval hadden ze hier meer aandacht aan kunnen schenken.

Nog een rare constatering: op de + en - van de gebalanceerde input staat 4,5V. Stel, je sluit een ongebalanceerde bron aan op deze input, dan staat hier netjes 4,5V op de uitgang....

Een betere uitgangs trap zou een goede oplossing kunnen zijn om de extra ruis weg te nemen.
Bijvoorbeeld een SSM2142. Een passive uitgangs trap is ook mogelijk. Uiteraard wordt de uitgang dan wel ongebalanceerd.

Later deze week ga ik preciezer meten om de mogelijkheden te bekijken.
Bijlagen
Meting zonder LP filter
Meting zonder LP filter
Meting met LP filter
Meting met LP filter
Nieuwe kabeltjes
Nieuwe kabeltjes
Hier zijn wat wijzigingen doorgevoerd op de print. Rizzo, weet jij hier de functie van?
Hier zijn wat wijzigingen doorgevoerd op de print. Rizzo, weet jij hier de functie van?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Wow! Ik was er al een beetje bang voor, maar zo te horen is de minidsp echt een kwaliteitsproduct :shock: Ik ben zeeeer benieuwd of en hoe dit aangepakt kan worden.

Wat het doorverbinden van de smd op het bordje, dat is een volume mod die hier is beschreven: http://www.minidsp.com/media/kunena/att ... Rework.pdf

Alvast bedankt voor de moeite tot zo ver :goedzo: !
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

Duidelijk ga ik dat even schoonmaken.
Die ruis is met name hoog frequent, een flink stuk boven de 20khz. Op zich niet heel vervelend. Maar wel iets om veel aandacht aan te besteden.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Op zich verassend dat die ruis zo hoog ligt, desondanks is het bij mij goed te horen. Je hoeft je oor er echt niet voor tegen de tweeter te houden. Als het een beetje stil is is hoor je het van een meter of 2 afstand.

Wat raar dat er ook zooi uit die DSP chip komt. Dat had ik niet verwacht. Als mogelijke oplossing had ik het idee van knuisje nog steeds in mijn achterhoofd, nl. een setje TPA DAC's i.p.v. de on board dac's. Maar als het signaal van de DSP chip niet schoon is, helpt dat wellicht ook niet alle problemen uit de wereld..
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

Een deel van de ruis licht net onder de 20khz, het begint op te lopen van af ongeveer 10khz. Dat is ook wat je hoort.
Wanneer je een andere dac gebruikt sla je het DA circuit over. Hiermee ben je dus volledig van de zooi af.

er zijn een aantal opties om dit aan te pakken:
- De huidige filtering van de balanceer trap verbeteren (het LP filter zit nu te hoog)
- Een nieuwe balanceer trap installeren met een nette symmetrische voeding (bijvoorbeeld een SSM2142)
- de uitgang ongebalanceerd gebruiken en deze passief of actief filteren.
- een externe dac gebruiken. Hiermee bypass je het volledige DA circuit.

Vandaag of morgen ga ik de analoge uitgang van de ADAU1701 meten. Dan kunnen we precies bepalen of het aanpassen van de uitgangs trap echt soelaas bied.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Ok, ik snap het al een stuk beter nu. Een externe dac zou een oplossing kunnen zijn.

Ik ben benieuwd of de analoge uitgang van de ADAU1701 netjes meet!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

ben ik ook wel extreem benieuwd naar :)
Zit er over te denken om twee AS2.100 aan te schaffen en daar zit de zelfde processor op.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Da's waar ook, was ik helemaal vergeten. In mijn ervaring levert Hypex kwaliteitsproducten, dus dat is op zich een goed teken :D
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

Voor het geld is een AS2.100 een belachelijk goed product! Je moet natuurlijk wel goed kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding.
Deze chip is ook wel erg leuk. Zeer compact en alles zit er in, analoog IO, digitaal IO, een enorme berg filtering.

Deze interesse is toevallig ontwikkeld doordat op de dag dat jou pre-amp binnen kwam, er ook twee AS2.100 modules voor een klant van ons arriveerde.
Dus een mooie combinatie om de chip eens goed aan de tand te voelen :D
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Die as2.100 zijn zeker prachtige producten. Als er een langere delay mogelijk zou zijn had ik het wel geweten!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

De MiniDSP gebruikt de ASAU1701. De AS2.100 gebruikt de ASAU1702. De 1701 heeft twee keer zo veel geheugen.
Daardoor kan je een grotere delay gebruiken (40ms i.p.v. 10ms).

Kwestie van chip vervangen :wink:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Slim!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door ds23man »

Rizzo schreef:
Op zich verassend dat die ruis zo hoog ligt, desondanks is het bij mij goed te horen. Je hoeft je oor er echt niet voor tegen de tweeter te houden. Als het een beetje stil is is hoor je het van een meter of 2 afstand.

Wat raar dat er ook zooi uit die DSP chip komt. Dat had ik niet verwacht. Als mogelijke oplossing had ik het idee van knuisje nog steeds in mijn achterhoofd, nl. een setje TPA DAC's i.p.v. de on board dac's. Maar als het signaal van de DSP chip niet schoon is, helpt dat wellicht ook niet alle problemen uit de wereld..
Komt die ruis misschien van een slecht geimplementeerd dither signaal voor de digitale volumeregeling????
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

Komt die ruis misschien van een slecht geimplementeerd dither signaal voor de digitale volumeregeling????
Goede optie. Maar helaas niet. De externe volume regeling heeft geen invloed op het ruisniveau van de miniDSP.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Soundexcel »

Oh wacht ik lees je vraag niet goed.
Zou heel goed kunnen. Maar dat zou dan een software matige aanpassingen moeten zijn. Ik ga daar eens in duiken.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Ruis MiniDSP Balanced

Bericht door Rizzo »

Niet gehinderd door enige kennis zegt mijn boerenverstand dat dit waarschijnlijk niet het geval is. Als de volume is uitgeschakeld (softwarematig) is er toch nog ruis.

Bij een test zonder signaal veranderde het geluidsniveau van de ruis niet als de het volume omhoog of omlaag ging.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”