Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
Jij reageert nu op mijn post, ik niet op jou.
Okee dan zat ik er weer naast :oops: :wink: .

Edit1+2+3: dat concludeerde ik uit deze reactie en je niet direct iets tegen borkaenjo wilde melden maar meer tegen iemand anders....... :) :
jeroen_d schreef:
Er klopt gewoon iets niet. Ik stel voor dat borkaenjo beide filters gewoon afmaakt zoals bedacht.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 04 feb 2012, 21:59, 3 keer totaal gewijzigd.
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Ik vermoed dat de versterker het probleem niet is, slechte versterkers geven vaak veel wollige bassen. En je hebt geen slechte versterker er had alleen geen bass-regeling op moeten zitten :wink: Ik heb net een coldamp 4 keer 250watt classe D (je kunt er geen ei op bakken) eindversterker gebouwd, die mag je best proberen
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Hondasnl schreef:
borkaenjo schreef:
Als bron heb ik de Oppo BDP 95.
Een: Universal Audiophile 3D Blu-ray Disc Player?
Ik bedoel een echte versterker :) zonder toeters en bellen zoals bass, treble en loudness instellingen.
(of ik zit er totaal naast qua type)

borkaenjo schreef:
Kom je de Map308 brengen? :lol:
Brielle is een eind weg van Rosmalen.
Misschien iemand in de buurt van Rosmalen om eens
een versterker te proberen?
Dat is idd niet echt in de buurt :lol: .
borkaenjo schreef:
(Hoewel bij de luistersessie een tijdje geleden zijn er ook
diverse bronnen en versterkers aangesloten geweest.
Ook toen bleef het laag achterwegen.)
Krabbelen op mijn hoofd.....

Sorry borkaenjo, kom ik weer :) .
Als dit een rare of stomme vraag is dan hoor ik het wel.
Ik hoop niet dat ik erg vervelend ben :oops: .
Maar met wat voor bron speel je nu?
De "Oppo BDP 95" is een leuke medespeler in het verhaal.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

@Hondasnl

Ik dacht dat je bedoelde welke speler ik had ivm je Map308.
Ik heb zelf een McIntosh MX 135 met een MC7106 eindversterker.

http://mcc.berners.ch/home-theater/MX135.pdf

http://mcc.berners.ch/power-amplifiers/MC7106.pdf

Maakt het verder nog uit voor het filter welke C220 je toepast?
Geen idee of na een meting van de units nog parameters van de units
worden gebruikt bij de ontwikkeling van het filter.
Er zijn wel 3 of 4 verschillen C220 units met allemaal verschillende
Thiele/Small parameters.

Volgens mij heb ik deze:

http://www.accuton.de/drivers/detail.ph ... =4&appID=3
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

als jeroen ze gemeten heeft maakt het niet uit welk type je hebt.
heb je het 2e filter al gemaakt? :sure:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Er klopt gewoon iets niet. Ik stel voor dat borkaenjo beide filters gewoon afmaakt zoals bedacht. Dan kom ik weer langs en ga ik alles systematisch controleren, van versterker tot filter tot speaker. Alles meten we op, dan ontdekken we vanzelf wat er niet goed gaat. Gaat gegarandeerd goed komen, dat beloof ik. Er is verder niks mis met de beleving van borkaenjo, als er nu niet beduidend meer laag uit komt dat zit er ergens een systeemfout. En daar ben ik nog steeds bang voor omdat ook met het originele filter van Tony er meer laag hoorbaar had moeten zijn. Ik heb wel vaker ontwerpen van Tony gehoord, zo belachelijk weinig laag als bij borkaenjo thuis niet.
Als het kwa tijd te doen is, wil ik er ook bij zijn als Jeroen langs komt. 'k Ben toch benieuwd wat het kan zijn.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Je bent natuurlijk welkom.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

borkaenjo schreef:
@Hondasnl

Ik dacht dat je bedoelde welke speler ik had ivm je Map308.
Ik heb zelf een McIntosh MX 135 met een MC7106 eindversterker.

http://mcc.berners.ch/home-theater/MX135.pdf

http://mcc.berners.ch/power-amplifiers/MC7106.pdf
Wat een bakbeesten zijn dat :shock: .
En wat een mogelijkheden.
Geloof niet dat het daar aan kan liggen zoals pieha al aangaf.
Weet je zeker dat alle instellingen op je MX135 voorversterker goed staan?
Ooit een Yamaha surround Receiver type RX 497 gehad met ook een hoop toeters en bellen.
Moest hem toen eerst terug configureren enkel voor front speakers.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

borkaenjo schreef:
@Hondasnl

Ik dacht dat je bedoelde welke speler ik had ivm je Map308.
Ik heb zelf een McIntosh MX 135 met een MC7106 eindversterker.

http://mcc.berners.ch/home-theater/MX135.pdf

http://mcc.berners.ch/power-amplifiers/MC7106.pdf

Maakt het verder nog uit voor het filter welke C220 je toepast?
Geen idee of na een meting van de units nog parameters van de units
worden gebruikt bij de ontwikkeling van het filter.
Er zijn wel 3 of 4 verschillen C220 units met allemaal verschillende
Thiele/Small parameters.

Volgens mij heb ik deze:

http://www.accuton.de/drivers/detail.ph ... =4&appID=3
Zoals dre al aangaf, zodra ik de impedantie en respons van de units heb opgemeten, maken de parameters niet meer uit voor het filterontwerp. Die parameters bepalen natuurlijk wel hoe de unit zich gedraagt in de kast, maar dat heb ik juist opgemeten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

ik wil met alle plezier de filters voor je in elkaar solderen,maar dan zal je ze wel moeten brengen.

ik kan echt niet geloven dat 4 van zulke woofers geen laag geven! :shock:
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Het 2de filter is bijna klaar.
Ik moest alleen ff verplicht gaan sleeen met de familie.
Bedankt voor het aanbod Dre, maar Jeroen komt volgende week zaterdag.

Dus Tony, als je tijd hebt, ben je welkom.
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Ik moest alleen ff verplicht gaan sleeen met de familie.
Die humble's voelen als je kindjes, maar er is meer he!
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Inderdaad.

Maar ondertussen is het tweede filter gereed.
Dat ging een stuk beter, netter en sneller als de eerste.
Maar.... helaas geen laag.
Dus maar ff tot volgende week zaterdag flink bass en loudness boosten.
Dan klinkt het ook wel lekker.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

zit die kabel vanaf de filterkast naar de speaker wel goed?

ik ben echt benieuwd wat er nou fout gaat........
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Dat heb ik ondertussen al vele malen gecontroleerd.
Ik zou me schamen als straks dat de fout blijkt te zijn. :lol:

Het lijkt wel of de woofers niet genoeg energie krijgen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

echt vreemd,het zijn echt prachtige drivers die veel druk kunnen opbouwen.

maar het zal me verbazen als jeroen en tony er niet uit komen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Humble Statement

Bericht door Arno »

Zoals Walt voorstelde, de woofers direct aan de versterker hangen, dat had je toch geprobeerd? Nu ben ik verre van een expert, maar als je dan nog niet genoeg laag hebt dan is er toch geen passief filter dat daar nog wat aan gaat verbeteren? Zelfs als het midden dan gaat overheersen, dan kun je toch nog steeds wel beoordelen of er genoeg laag uitkomt?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Arno schreef:
Zoals Walt voorstelde, de woofers direct aan de versterker hangen, dat had je toch geprobeerd? Nu ben ik verre van een expert.
Kan dit geen kwaad voor de woofers ook hogere frequenties te laten spelen waarvoor ze ontworpen zijn?
Lijkt mij niet ideaal voor de driver.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Maakt geen bal uit voor die woofers als je er hoge tonen doorheen jaagt (als dat een probleem zou zijn zou je ook geen breedbanders kunnen bouwen).

Maar het idee van Arno heeft niet veel zin, omdat ze echt gefilterd moeten zijn én voldoende energie moeten krijgen willen ze laag laten horen. Als je een hoop midden hoort van een ongefilterde woofer blijft het lijken dat er geen laag uit komt.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Humble Statement

Bericht door Arno »

jeroen_d schreef:
Als je een hoop midden hoort van een ongefilterde woofer blijft het lijken dat er geen laag uit komt.
Je kunt dan toch een porceleinkastmeting uitvoeren? :mrgreen:

Of twee kamers verderop gaan luisteren :D
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
Maakt geen bal uit voor die woofers als je er hoge tonen doorheen jaagt (als dat een probleem zou zijn zou je ook geen breedbanders kunnen bouwen).
Okee, breedbanders, ja die ken ik wel, die zijn daar juist voor ontworpen.
Wist niet dat het geen kwaad kon voor de geen breedbanders.
Het was een vraag.
Gewoon het hele laagfilter eruit gooien :lol: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Hondasnl schreef:
Het was een vraag.
Dus ik dacht, ik geef antwoord. Luidsprekers zijn zelfdempend door hun spreekspoel. Het is dus niet als een auto die je op een te hoog toerental laat draaien.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
Het is dus niet als een auto die je op een te hoog toerental laat draaien.
Dus ik dacht, begrenzen die handel.
Bedankt voor je antwoord, duidelijk zo.
pieha
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 25 dec 2011, 12:19

Re: Humble Statement

Bericht door pieha »

Alles checken en geen fout uitsluiten, beginnen bij de basis:

@borkaenjo die woofers zijn de onderste twee speakers als de luidspreker op zijn breedste kant staat
en de smalste kant bovenin is :rofl:
pietje
Berichten: 84
Lid geworden op: do 05 jun 2008, 11:14

Re: Humble Statement

Bericht door pietje »

De woofer met zijn relatief zware massa (t.o.v. een tweeter) kan de snelle bewegingen van de hoge frequenties ook niet volgen (door zijn inertia / massatraagheid) en werkt dus als het ware als een passieve mechanische lowpass.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”