(wat ik op school zie daarin tegen..... zucht...)
goed werk paul
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
De rimpel van de LM317/337 is idd ietsjes beter.fluppie schreef:Is een LM317/337 geen "zuiverder" regelaar ? Ik geloof dat die minder troep produceerdene dan de 78L/78S varianten
als je het echt heel goed wilt doen gaat er weinig boven een Jung super regulator, hier in de uitvoering van Sjostrom.Paultjuhh schreef:Daarom wil ik nu ook een andere voeding maken, maar dan met 317 en 337's voor de op-amp. Deze vindt het namelijk fijn om net wat meer dan 12 volt te kunnen gebruiken en dat zou ook beter geluid moeten geven. Door deze voltagelijnen regelbaar te maken met 317/337 werk ik iets aan ruis weg én ik kan nog proberen met de voltages.
Volgens mijn gegevens heeft deze regelaar een spanningsverschil nodig van minimaal 3 volt nodig tussen in en uitgang. ik weet wel dat de spanning stijgt door gelijkrichtinh maar er is kans dat deze weer inzakt onder belasting.Paultjuhh schreef:Eerste Ringkerntrafo (2x12v)[/b]
-één winding af te wikkelen naar 6 volt en daar de 5 volt lijnen aan te knopen. Dan neem ik alle 5V lijnen samen op één LM338
Wat voor stroomverbruik verwacht je dan?Paultjuhh schreef:De lm338's kunnen maximaal 5A leveren en dat geeft net wat meer marge voor de CD-speler.
CD speler: 12VDC/1,5A 5VDC/1,5Aray5150 schreef:Hoe kom je daaraan?Paultjuhh schreef:Verwachte stroomverbruik is per rail zo een 2A, maximaal 3A (ruim genomen) per lijn.
Dan ga ik uit van het maximale wat een CD-speler zal verstoken, samen met de controller en het digitale gedeelte van de DAC.
Vooral voor iemand die hier niet van op de hoogte is, ben je zeer goed bezig.Paultjuhh schreef:En ik heb even gezocht/gelezen/geleerd over het aansluiten van een potmetertje en ik snap nu (als het goed is) ook de werking ervan en hoe het electrotechnische symbooltje in elkaar steekt.

Geen enkel probleem, als je van een 2x15V trafo van elke winding 1 draad bij elkaar legt, heb je een 15-0-15 trafoPaultjuhh schreef:Een 15-0-15 hebben ze helaas niet bij Dick Best, dus dat zou een 2x15V worden.
Paultjuhh schreef:CD speler: 12VDC/1,5A 5VDC/1,5Aray5150 schreef:Hoe kom je daaraan?Paultjuhh schreef:Verwachte stroomverbruik is per rail zo een 2A, maximaal 3A (ruim genomen) per lijn.
Dan ga ik uit van het maximale wat een CD-speler zal verstoken, samen met de controller en het digitale gedeelte van de DAC.
DAC: ±12VDC, laag verbruik, 5VDC laag verbruik
Controller: 5VDC/0,5A
Dus zelfs de 2A zou al ietsjes aan de ruime kant zijn. Maar dan ga ik uit van de cd-drive die ik nu heb. Er zijn ook drives die wat meer verstoken heb ik al gelezen. Dus daar wil ik wel enige marge voor overhouden.