Zelfbouw CD-speler met Lite-On loopwerk

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hovingsteven
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 21:35

Bericht door hovingsteven »

Paultjuhh zeer netjes, het is fijn om te zien dat mensen zichzelf nog kunnen leren printjes te ontwerpen. :D
(wat ik op school zie daarin tegen..... zucht...)

goed werk paul
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

fluppie schreef:
Is een LM317/337 geen "zuiverder" regelaar ? Ik geloof dat die minder troep produceerdene dan de 78L/78S varianten
De rimpel van de LM317/337 is idd ietsjes beter.

Ik dacht dat de LM78/79xx ook iets beter was dan de LT78/79xx

MAargoed als je gewoon een prima voeding maakt is dat verschil niet echt te merken denk ik.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@xbake
Ledjes heb ik hier nog liggen, zijn 3,2-3,6 volt ledjes, 20mA. De formule had ik al gelukkig. De potmeters waren eigelijk alleen bedoeld om de ledjes te kunnen dimmen. Ze zijn namelijk best fel (groene zijn 15.000 mcd)

@fluppie
Klopt als een zwerende vinger. Daarom wil ik nu ook een andere voeding maken, maar dan met 317 en 337's voor de op-amp. Deze vindt het namelijk fijn om net wat meer dan 12 volt te kunnen gebruiken en dat zou ook beter geluid moeten geven. Door deze voltagelijnen regelbaar te maken met 317/337 werk ik iets aan ruis weg én ik kan nog proberen met de voltages.

@hovingsteven
Danku :wink:

@b_force
Één klein detail zal ik niet merken, als ik meerdere kleine details bij elkaar neem, dan.........



Ik zit er trouwens aan te denken om:
Zie plannetje hieronder :wink: . Dit scheelt me twee regelaartjes op de printplaat en dan heb ik ook meteen twee 10.000uF caps minder nodig (ruimte op de print). Het samennemen van de verschillende lijnen maakt volgens mij geen verschil uit, omdat deze lijnen toch allemaal in het digitale gedeelte van de CD-speler zitten. Het analoge deel (op-amp dus) komt dan wel aan een losse trafo te hangen. De lm338's kunnen maximaal 5A leveren en dat geeft net wat meer marge voor de CD-speler.

Eerste Ringkerntrafo (2x12v)
-één winding af te wikkelen naar 6 volt en daar de 5 volt lijnen aan te knopen. Dan neem ik alle 5V lijnen samen op één LM338
-andere winding op 12 volt laten en daar de 12 volt lijnen aan te knopen. Dan neem ik de 12v lijnen voor de cd-speler en display samen op één LM338

Tweede trafo (12-0-12v)
Deze gebruiken met LM317/317 voor de opamp
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paultjuhh schreef:

Eerste Ringkerntrafo (2x12v)
-één winding af te wikkelen naar 6 volt
ZONDE, de rest vind ik wel een goed plan.
Paultjuhh schreef:
Tweede trafo (12-0-12v)
Deze gebruiken met LM317/317 voor de opamp
Heel verstandig.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Paultjuhh schreef:
Daarom wil ik nu ook een andere voeding maken, maar dan met 317 en 337's voor de op-amp. Deze vindt het namelijk fijn om net wat meer dan 12 volt te kunnen gebruiken en dat zou ook beter geluid moeten geven. Door deze voltagelijnen regelbaar te maken met 317/337 werk ik iets aan ruis weg én ik kan nog proberen met de voltages.
als je het echt heel goed wilt doen gaat er weinig boven een Jung super regulator, hier in de uitvoering van Sjostrom.

Paultjuhh schreef:
Eerste Ringkerntrafo (2x12v)[/b]
-één winding af te wikkelen naar 6 volt en daar de 5 volt lijnen aan te knopen. Dan neem ik alle 5V lijnen samen op één LM338
Volgens mijn gegevens heeft deze regelaar een spanningsverschil nodig van minimaal 3 volt nodig tussen in en uitgang. ik weet wel dat de spanning stijgt door gelijkrichtinh maar er is kans dat deze weer inzakt onder belasting.
Paultjuhh schreef:
De lm338's kunnen maximaal 5A leveren en dat geeft net wat meer marge voor de CD-speler.
Wat voor stroomverbruik verwacht je dan?
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@mischa72
Het is in mijn ogen pas zonde als ik de wikkeling 12 volt laat en het spanningsverschil weg ga werken/stoken in de vorm van warmte. Als ik minder warmte-energie hoef af te voeren, dan kan ik ook wat kleinere heatsinkjes gebruiken. Dat draagt ook meteen weer bij aan de compactheid van de voedingsprint.

@ray5150
Ja het ziet er echt geweldig uit en de prestaties zullen er ook niet om liegen. Maar ik denk dat dit net iets te hoog gegrepen zal zijn voor deze CD speler.

Verwachte stroomverbruik is per rail zo een 2A, maximaal 3A (ruim genomen) per lijn. Dan ga ik uit van het maximale wat een CD-speler zal verstoken, samen met de controller en het digitale gedeelte van de DAC.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Daar heb je ook weer gelijk in. :wink:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Paultjuhh schreef:
Verwachte stroomverbruik is per rail zo een 2A, maximaal 3A (ruim genomen) per lijn.
Dan ga ik uit van het maximale wat een CD-speler zal verstoken, samen met de controller en het digitale gedeelte van de DAC.
Hoe kom je daaraan?
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

ray5150 schreef:
Paultjuhh schreef:
Verwachte stroomverbruik is per rail zo een 2A, maximaal 3A (ruim genomen) per lijn.
Dan ga ik uit van het maximale wat een CD-speler zal verstoken, samen met de controller en het digitale gedeelte van de DAC.
Hoe kom je daaraan?
CD speler: 12VDC/1,5A 5VDC/1,5A
DAC: ±12VDC, laag verbruik, 5VDC laag verbruik
Controller: 5VDC/0,5A
Dus zelfs de 2A zou al ietsjes aan de ruime kant zijn. Maar dan ga ik uit van de cd-drive die ik nu heb. Er zijn ook drives die wat meer verstoken heb ik al gelezen. Dus daar wil ik wel enige marge voor overhouden.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

En weer een andere versie van de voeding \:D/
Bijlagen
CD speler voeding V4.0 - Schema.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik weet niet precies welke opamp je gaat gebruiken, maar vaak presteren die iets betere bij een hogere spanning ±15V.
Punjtes op de i.

Maargoed aangezien je toch (trim)potmeter gebruikt, kun je dat altijd nog regelen.

Normaal gesproken sluit je van die potmeter alle pinnen aan, en laat je er een op de ander aansluiten.
(lm317 en 337 zijn overigens gratis te samplen bij TI :wink: )
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@b_force
Gelukkig is de voeding voor de opamps regel/trimbaar door middel van een meerslags instelpot. Normaal zou het geheel op +-12VDC moeten werken, maar ik heb her en der al gelezen dat de LM4567 liever door 15VDC gevoed zou worden.
Met een 12-0-12VAC trafo zou dat zelfs nog aan de krappe kant kunnen gaan worden :roll: . 12 X 1,41 = 16,92VDC en je moet zo een 3 volt verschil hebben (mondelinge regel) om een goede stabiele spanning te kunnen verkrijgen. Maar als ik de databladen van de LM317/337 erop nalees, dan is een spanningsverschil van nog geen 2 volt al genoeg om stabiel 1,0A te kunnen leveren. Nu verstookt zo een een opamp zo goed als niks, dus op papier zou ik af moeten kunnen met een 12-0-12 trafo. Ja, ik ga het gewoon proberen 8)

En ik heb even gezocht/gelezen/geleerd over het aansluiten van een potmetertje en ik snap nu (als het goed is) ook de werking ervan en hoe het electrotechnische symbooltje in elkaar steekt. Dus het schema is alweer aangepast, versie 4.1

Als dit schema door de 'keuring' heen komt, dan ga ik 'm op PCB zetten :wink:
Bijlagen
CD speler voeding V4.1 - Schema.JPG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paultjuhh schreef:
En ik heb even gezocht/gelezen/geleerd over het aansluiten van een potmetertje en ik snap nu (als het goed is) ook de werking ervan en hoe het electrotechnische symbooltje in elkaar steekt.
Vooral voor iemand die hier niet van op de hoogte is, ben je zeer goed bezig.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Paultjuhh schreef:
12 X 1,41 = 16,92VDC
Vergeet niet dat je ook nog te maken krijgt met een spanningsval van ca. 1.4V over de diodebrug.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@Mischa72
Als je iets leuk vindt om te doen, dan gaat het vaak al een stuk makkelijker :wink: Maar zoals je ziet, er zijn ondertussen al meer dan 4 á 5 verschillende versies gemaakt, voordat ik eindelijk bij V4.1 ben aangekomen :P . Stukje trail-and-error, maar ik ben ondertussen wel wat handiger geworden met de software en een paar electrotechnische regeltjes. Maar ook de feedback van ZBA mag niet ontbreken :wink:

@Marp
](*,) Helemaal over het hoofd gezien. Dan gaat het dus toch een 15VAC trafo worden. Een 15-0-15 hebben ze helaas niet bij Dick Best, dus dat zou een 2x15V worden. Geen probleem, ietsjes anders aansluiten (zie linker deel van onderstaande afbeelding). 15VAC x 1,41 = 21,15VDC - 1.4 = 19,75VDC. Genoeg marge voor een stabiele spanningsregeling. Denk dat dat een betere optie is dan een 12-0-12V als ik nog ruimte over wil houden om wat te spelen met de spanning voor de opamps.

Afbeelding
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paultjuhh schreef:
Een 15-0-15 hebben ze helaas niet bij Dick Best, dus dat zou een 2x15V worden.
Geen enkel probleem, als je van een 2x15V trafo van elke winding 1 draad bij elkaar legt, heb je een 15-0-15 trafo :wink: . De tekening blijft dus zoals de linker. De rechter is voor als je een 0-15 (1x15V) trafo hebt.

Groeten,
Mischa
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

De PCB is ook opgezet. Ik heb alles op 2,54mm raster proberen te bouwen, zodat het ook voor de gaatjesprintgebruikers makkelijk is om na te bouwen :wink: Volgens mij zitten er nog wel wat verbeterpunten aan, morge maar eens met een frisse blik er weer naar kijken :roll: Nu eerst huiswerk :evil:

Printplaat: 100x140mm
Bijlagen
CD speler voeding V4.1 - PCB.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Paultjuhh schreef:
ray5150 schreef:
Paultjuhh schreef:
Verwachte stroomverbruik is per rail zo een 2A, maximaal 3A (ruim genomen) per lijn.
Dan ga ik uit van het maximale wat een CD-speler zal verstoken, samen met de controller en het digitale gedeelte van de DAC.
Hoe kom je daaraan?
CD speler: 12VDC/1,5A 5VDC/1,5A
DAC: ±12VDC, laag verbruik, 5VDC laag verbruik
Controller: 5VDC/0,5A
Dus zelfs de 2A zou al ietsjes aan de ruime kant zijn. Maar dan ga ik uit van de cd-drive die ik nu heb. Er zijn ook drives die wat meer verstoken heb ik al gelezen. Dus daar wil ik wel enige marge voor overhouden.

Ik wil hier toch nog even op reageren, want ik vermoed dat je afgaat op het stroomverbruik dat op de CD-ROM speler staat aangegeven, maar waar je waarschijnlijk overheen kijkt, is dat dat het stroomverbruik is als hij in een PC zit en data uitleest op de hoogste snelheid. (52X of 48X speed).

Audio data echter wordt uitgelezen op 1X speed, wat dus maar heel langzaam is voor zo'n speler.

Ik heb hier wat foto's van de metingen die ik gedaan heb, de CD ROM speler op de grote labvoeding en de controller en display op de kleine voeding en met de gele multimeter

zoals je zult zien valt het met het verbruik reuze mee. de 5 Volt lijn trekt ten alle tijde rond de 400 mA (tijdens afspelen). de 12 Volt lijn schommelt tussen 220 en 400 mA (respectievelijk afspelen en lade openen en sluiten)

Het verbruik van de controller is op de gele meter is 190 ma en is stabiel.

Dit is niet bedoelt om af te zeiken, ik merk dat je er best wel aandacht aan besteed maar ik zie allemaal Amperages langskomen waar een flinke eindversterker zich niet voor hoeft te schamen.
Bijlagen
verbruik controller
verbruik controller
verbruik CD rom op labvoeding
verbruik CD rom op labvoeding
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 28 jan 2009, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@ray5150
Dankje voor het posten van de meetgegevens :wink: , als ik dan een optelsommetje ga maken, aan de hand van deze gegevens, dan kom ik in totaal nog niet eens boven de 1A uit volgens mij --> LM317. Deze heeft dezelfde package (TO-220) en ook nog dezelfde pin-indeling en is in feite probleemloos uitwisselbaar met de LM338. De LM317 kan volgens de specsheet bij een in/output verschil van 3 volt al meer dan 2A leveren, in theorie genoeg om de speler mee te voeden.

What to do?
A. Hele zware, maar iets duurdere voeding bouwen
B. Voeding die genoeg is, maar wel wat goedkoper

Mezelf kennende zou ik toch voor optie A gaan :roll:
(de schilderijtjes gaan hier nog net niet met keilbouten het beton in)

In feite kan ik het ontwerp voor LM317 of LM338 hetzelfde laten.


En ja er is ondertussen aardig wat tijd in gaan zitten:P:P Maar dat komt ook doordat het de eerste keer is dat ik zoiets doe en er nog best wel wat struikelblokken in zitten voor een beginneling heb ik gemerkt :roll: Maakt niet uit verder, want je leert er wel heel erg veel van :D Gelukkig is er ook een heleboel ondersteunende feedback vanaf het ZBA-forum :)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

@ray5150:
Mooie metingen, dit brengt veel aan het licht.

@Paultjuhh: Het is JOUW voeding. Als jij denkt dat het zo moet, laat je dan niet van dat idee afbrengen.

Ik ben van mening dat het goed is om wat overkill in te calculeren.

Overigens hebben de meesten die de trafo van Dick Best hebben gekozen voor aan hun DAC ook een overbemeten voeding. Ook de regelaars op de voedingsprint zijn overbemeten, maar goed. Vooral in het kader van stabiliteit en bedrijfszekerheid heb ik liever een regelaar die op zijn sloffen de spanning en stroom kan leveren die van hem gevraagd wordt als een die continue in het rood staat.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

@Paultjuh : maximum van de LM317 is 1,5 A Imax.
Ik weet niet of je al brugcellen gekocht hebt, maar als je voor een 4-in-een-lijn-model zou kiezen zou dat je printonwerp een stuk vereenvoudigen.

@Mischa72, Ik weet het, waarschijnlijk gaat die DAC niet meer trekken dan 200 mA. ik keek in de datasheets en zag voor beide Cirrus IC's een stroomverbruik van niet meer dan 10 a 20 mA staan.
maar je zult het met mij een zijn dat een voeding die een CD rom speler aanstuurt iets anders is dan een voeding die een DAC voedt. (het analoge audio gedeelte wel te verstaan.)

Overigens, het feit dat ik een (vrij) zware voeding ervoor gebouwd hebt is niet zozeer een weloverwogen keuze geweest, maar werd eerder bepaald door het feit dat ik 80% van de benodigde spullen al in huis had.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik ben het ook wel met je opmerking over overkill eens, maar zo zou ik een voeding ook opgezet hebben. Ik ben er al vaker achtergekomen dat het gemakkelijk kan zijn om wat extra power beschikbaar te hebben.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

i agree.. beter wat teveel dan teweinig ! :twisted:
overdimensioneren is altijd wel aangeraden zodat er marge is, echter moet er niet SUPER overgedimensioneerd worden natuurlijk ;)
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Oke, het gaat dus met LM338 regelaartjes gebeuren, het zware werk dus. Voor de mensen die het geheel in lichtere vorm willen nabouwen: dat kan, de 338's zijn probleemloos uitwisselbaar met de 317's (pin-indeling is het zelfde).

Afgelopen vrijdag heb ik van een oud-collega een DIY versterker overgenomen (defect) met een daarin een 2x22v 300VA ringkern van Amplimo, precies dezelfde als nu in m'n zelfbouw Chipamp.com versterkertje zit. Voelt iemand de bui al hangen? Volledig dual-mono, met twee ringkernen :lol: De huidige behuizing is daar te klein voor, dus ik zal wat nieuws in elkaar moeten knutselen van hout (ja, hout :wink: ). Dus dat gaat nu eventjes eerst.

Maargoed, ondanks dat ik nu off-topic aan het afdwalen ben, ga ik toch nog even door. Nu ik toch de chipamp ga verbouwen, was ik eigelijk van plan om het meteen maar goed te doen ook. Meteen kanaalselectie bouwen/kopen en eventueel nog een buffer/opamp erbij. Even afhankelijk van de benodigde ruimte kan ik het 'preamp' gedeelte natuurlijk inbouwen bij de eindversterker, maar ik kan er ook een losse pre-amp van maken. Maargoed, ik ben eerst nog bezig met opzetten van een goed schema voor de preamp (met mogelijkheid voor digitale input). Dus ik denk dat de CD-speler nog eventjes stil zal komen te liggen, totdat de versterker/preamp klaar is.
Paultjuhh
Berichten: 221
Lid geworden op: di 25 dec 2007, 12:45
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Ik kon het niet laten :P Ik gebruik nu het programma Sprint 5.0 (niet de demo) en dat werkt toch een stuk makkelijker dan ExpressPCB. Zeker met betrekking tot de pads zijn er veel meer mogelijkheden en er zitten ook meer componenten in de database. En je kan met Sprint ook nog je PCB's exporteren naar Gerber :D Ik heb nu ook een vernieuwde versie van de TTL naar SPDIF print gemaakt.
Laatst gewijzigd door Paultjuhh op do 06 nov 2014, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie