Elysium Subs
Moderator: Beheerdersteam
Re: Elysium Subs
Whehe nee doe maar ff niet...
misschien in een verre verre toekomst.
Overigens zelf ook niet zo heel veel ervaring met matten trouwens hoor maar wel redelijk veel met epoxy,
Houten bootje uit 1976 dan krijg je dat he.
Als er trouwens iets is dat voor geen meter wil schuren is het epoxy wel. Kost overigens ongeveer 25 euro per kg.
misschien in een verre verre toekomst.
Overigens zelf ook niet zo heel veel ervaring met matten trouwens hoor maar wel redelijk veel met epoxy,
Houten bootje uit 1976 dan krijg je dat he.
Als er trouwens iets is dat voor geen meter wil schuren is het epoxy wel. Kost overigens ongeveer 25 euro per kg.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Daarom, epoxy en dat soort materielen ga ik niet aan beginnen. Ik ben toch echt een houtworm. 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
En zo zou dat er uit kunnen zien:
Ik heb de kastdiameter 20% breder gemaakt en 10% hoger.
En het bijbehorende volume plaatje:
En het bijbehorende volume plaatje:
Re: Elysium Subs
Oef, 4,71 liter is wel heeeel weinig inhoud.
Heb je dat al gesimuleerd? Je hebt wel 2 subs per kant, maar de puf is er dan wel heel snel uit.
Heb je dat al gesimuleerd? Je hebt wel 2 subs per kant, maar de puf is er dan wel heel snel uit.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Uiteraard! En dat dan keer 4.MichaelB schreef:Heb je dat al gesimuleerd?
Even een quick and dirty verviervoudiging door de inhoud keer 4 te doen en dan 4 units er in.
Re: Elysium Subs
100dB is waar ik altijd op probeer uit te komen voor huiskamer gebruik. Lijkt me dan prima te doen.
Neem nog wat room-gain mee en voila.
Meer is dus wel beter!
EDIT: ik zie 180Watt versterker vermogen staan. Is 1 UCD180 dan wel voldoende voor 1 subs (bestaande uit 2 speakers)?
Neem nog wat room-gain mee en voila.
Meer is dus wel beter!
EDIT: ik zie 180Watt versterker vermogen staan. Is 1 UCD180 dan wel voldoende voor 1 subs (bestaande uit 2 speakers)?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Whoops, ja klopt.
Even een sim met 2 units en 2x 4.6 liter. Dit is het resultaat met 180W erachter.
Dit is dus voor 1 complete sub, dus er moet nog 6 (?) db bij voor de andere sub + roomgain.
Even een sim met 2 units en 2x 4.6 liter. Dit is het resultaat met 180W erachter.
Dit is dus voor 1 complete sub, dus er moet nog 6 (?) db bij voor de andere sub + roomgain.
Re: Elysium Subs
Ik snap 1 ding niet bij die eitjes:
Die SDX7's zijn toch ook voor een stuk uitgekozen omwille van hun prettig smoeltje? Als je die toch niet ziet, kon er net zo goed gekozen worden voor 2x Trio8 ipv 4x SDX7...
Het ontwerp van Heatside vind ik wel leuk, maar dan wel verticaal...
...maar de ondiepe kastjes tegen de achtermuur smoelen ook zeker niet verkeerd en daar heb je het voordeel dat je wat meer room-gain krijgt.
Persoonlijk zou ik voor deze laatste optie gaan, zo kijk je de prachtige smoeltjes van de SDX7 aan en je hebt je room-gain die je onderin wat helpt.
Isabelle
Die SDX7's zijn toch ook voor een stuk uitgekozen omwille van hun prettig smoeltje? Als je die toch niet ziet, kon er net zo goed gekozen worden voor 2x Trio8 ipv 4x SDX7...
Het ontwerp van Heatside vind ik wel leuk, maar dan wel verticaal...
...maar de ondiepe kastjes tegen de achtermuur smoelen ook zeker niet verkeerd en daar heb je het voordeel dat je wat meer room-gain krijgt.
Persoonlijk zou ik voor deze laatste optie gaan, zo kijk je de prachtige smoeltjes van de SDX7 aan en je hebt je room-gain die je onderin wat helpt.
Isabelle
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Helemaal terecht! Dat heb ik ook al eerder aangegeven dat ik dat een groot nadeel vind.Candisa schreef:Ik snap 1 ding niet bij die eitjes:
Die SDX7's zijn toch ook voor een stuk uitgekozen omwille van hun prettig smoeltje? Als je die toch niet ziet, kon er net zo goed gekozen worden voor 2x Trio8 ipv 4x SDX7...
Daarom ben ik ook gewoon nog lekker door aan het tekenen en denken...
Bijv deze variatie op basis van EppeRRR's reactie. Laagjes!
Re: Elysium Subs
Hoe ziet de FR er uit als je hem zou toepassen met een Lowpass rond 80 Hz? Hoe ver wil je je monitoren mee laten spelen?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Dit bedoel je?SuperR schreef:Hoe ziet de FR er uit als je hem zou toepassen met een Lowpass rond 80 Hz? Hoe ver wil je je monitoren mee laten spelen?
Re: Elysium Subs
Ja, ga je zoiets toepassen? En zo ja, ga je je monitor dan ook "actief" afkappen of laat je ze natuurlijk afvallen en met diezelfde slope de sub overnemen?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Dat weet ik nog niet. Eerst moet ik weten hoe het verloop is van de monitors en wat het bereik gaat worden van de subs.SuperR schreef:Ja, ga je zoiets toepassen? En zo ja, ga je je monitor dan ook "actief" afkappen of laat je ze natuurlijk afvallen en met diezelfde slope de sub overnemen?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Nog een basisvorm die zou kunnen werken.
En toch maar even een vlugge kloon van de Elysium zoals voorgesteld door Heatside. Alles gewoon omhoog geschaald zodat de woofers passen. Tja... Dat is eigenlijk niet eens heel lelijk...
Toch oogt het iets lomper dan de andere opties. Interne volume van deze kast is zo'n 14 liter.
En toch maar even een vlugge kloon van de Elysium zoals voorgesteld door Heatside. Alles gewoon omhoog geschaald zodat de woofers passen. Tja... Dat is eigenlijk niet eens heel lelijk...
Re: Elysium Subs
14 liter is wel acceptabeler. Daar kom je beter mee weg.
Die 8 vorm is ietsje minder... (
)
Neemt niet weg dat de open eieren gewoon de mooiste zijn!
Die 8 vorm is ietsje minder... (
Neemt niet weg dat de open eieren gewoon de mooiste zijn!
Re: Elysium Subs
Als ik eerlijk mag zijn vind ik de twee laatste opties het mooiste. Je houdt mooi de rechte lijnen van je topkastjes aan waardoor het een eenheid wordt.
Het enige minpuntje van de opgeschaalde topkastjes vind ik dat de achterkant rond loopt. Vanuit de PA wereld ben ik rechte subs en trapezium topkasten gewend
.
Het enige minpuntje van de opgeschaalde topkastjes vind ik dat de achterkant rond loopt. Vanuit de PA wereld ben ik rechte subs en trapezium topkasten gewend
Re: Elysium Subs
Vinc,
dat meubel waar je electronica op staat.....als je dat quasie breder maakt door de wooferkasten links en rechts er aan vast te maken?
Huib
dat meubel waar je electronica op staat.....als je dat quasie breder maakt door de wooferkasten links en rechts er aan vast te maken?
Huib
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Geen optie. Hoe stom het ook klinkt, ik mag van de welstandscommissie geen meubels maken...hsmeets schreef:dat meubel waar je electronica op staat.....als je dat quasie breder maakt door de wooferkasten links en rechts er aan vast te maken?
@Heatside
Als ik het dan gelijk moet maken dan moet het ook exact gelijk. Ik zie nu wel wat je bedoelt met je argumenten maar ik vind het zo onorigineel vergeleken bij de bol en het ei verhaal. Wel een stuk origineler dan de standaard kubus.
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 02 feb 2012, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Elysium Subs
Tsja en in het kader van speciaal zijn de laatste twee dus weer minder.
Die eerste moet ik meteen denken aan de discotheek, daar heb je vaker van dit soort vormen.
En de tweede heb je al eens ontworpen.
Houd niet in dat IK deze (Grande Elysium versie) niet mooi vind. Die past er natuurlijk perfect bij als set.
keuzes, keuzes
Die eerste moet ik meteen denken aan de discotheek, daar heb je vaker van dit soort vormen.
En de tweede heb je al eens ontworpen.
Houd niet in dat IK deze (Grande Elysium versie) niet mooi vind. Die past er natuurlijk perfect bij als set.
keuzes, keuzes
Re: Elysium Subs
Vinc,
grande elysiums.....juist als je dus nieuwe kasten maakt (schrijver deze's duikt nu weg uit lijfsbehoud) en de SDX er onderzet, dus toch vloerstaanders maar een maatje kleiner (smaller) dan de epiloques.....
Voor mijn eerste projectje (monitor) heb ik ook wel over losse (corner) woofers nagedacht, maar uiteindelijk blijf dat visueel wat rommelig om naar te kijken al die kasten.....
Huib
grande elysiums.....juist als je dus nieuwe kasten maakt (schrijver deze's duikt nu weg uit lijfsbehoud) en de SDX er onderzet, dus toch vloerstaanders maar een maatje kleiner (smaller) dan de epiloques.....
Voor mijn eerste projectje (monitor) heb ik ook wel over losse (corner) woofers nagedacht, maar uiteindelijk blijf dat visueel wat rommelig om naar te kijken al die kasten.....
Huib
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Elysium Subs
Pas op he Huib!
Maar even serieus, Ik heb de maten van de Elysium kloon aangepast zodat ze kloppen. Door het schalen was een 18mm mdf plank nu 25,4mm...
Nu is de inhoud gegroeid naar 16,5 liter.
En de bijbehorende pic's:
En de bijbehorende pic's:
Re: Elysium Subs
Helemaal af zo als je het mij vraagt, gewoon een heel mooi geheel.
Ik leg de link van eenheid even naar de autoindustrie. Daar heeft volkswagen bijvoorbeeld de eigen bekende grille en look. Ondanks dat de Golf en de Polo anders van afmetingen zijn, is het toch een geheel (ik hoop dat je mijn link snapt).
Ik leg de link van eenheid even naar de autoindustrie. Daar heeft volkswagen bijvoorbeeld de eigen bekende grille en look. Ondanks dat de Golf en de Polo anders van afmetingen zijn, is het toch een geheel (ik hoop dat je mijn link snapt).
