Elysium Subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Welk model is het mooist? (foto's op pagina 4) Link

Rechthoekige kast
3
7%
Bolvorm
7
16%
Grote uitvoering van de Elysium kast
10
22%
Ei/Tulp vorm
22
49%
Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan.
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Elysium Subs

Bericht door hrscharft »

Whehe nee doe maar ff niet...
misschien in een verre verre toekomst.

Overigens zelf ook niet zo heel veel ervaring met matten trouwens hoor maar wel redelijk veel met epoxy,
Houten bootje uit 1976 dan krijg je dat he.

Als er trouwens iets is dat voor geen meter wil schuren is het epoxy wel. Kost overigens ongeveer 25 euro per kg.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Daarom, epoxy en dat soort materielen ga ik niet aan beginnen. Ik ben toch echt een houtworm. ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

En zo zou dat er uit kunnen zien:
EggSub in plakjes.jpg
Ik heb de kastdiameter 20% breder gemaakt en 10% hoger.
En het bijbehorende volume plaatje:
Schermafbeelding 2012-02-02 om 12.08.28 PM.png
Schermafbeelding 2012-02-02 om 12.08.28 PM.png (31.62 KiB) 243 keer bekeken
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

Oef, 4,71 liter is wel heeeel weinig inhoud.
Heb je dat al gesimuleerd? Je hebt wel 2 subs per kant, maar de puf is er dan wel heel snel uit.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

MichaelB schreef:
Heb je dat al gesimuleerd?
Uiteraard!
Transform Function Magnitude
Transform Function Magnitude
Cone Excursion
Cone Excursion
Versterker Load
Versterker Load
En dat dan keer 4.
Even een quick and dirty verviervoudiging door de inhoud keer 4 te doen en dan 4 units er in.
Schermafbeelding 2012-02-02 om 12.26.07 PM.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

100dB is waar ik altijd op probeer uit te komen voor huiskamer gebruik. Lijkt me dan prima te doen.
Neem nog wat room-gain mee en voila.

Meer is dus wel beter! :rock:

EDIT: ik zie 180Watt versterker vermogen staan. Is 1 UCD180 dan wel voldoende voor 1 subs (bestaande uit 2 speakers)?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Whoops, ja klopt.
Even een sim met 2 units en 2x 4.6 liter. Dit is het resultaat met 180W erachter.
Dit is dus voor 1 complete sub, dus er moet nog 6 (?) db bij voor de andere sub + roomgain.
Bijlagen
Schermafbeelding 2012-02-02 om 12.53.34 PM.png
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Elysium Subs

Bericht door Candisa »

Ik snap 1 ding niet bij die eitjes:
Die SDX7's zijn toch ook voor een stuk uitgekozen omwille van hun prettig smoeltje? Als je die toch niet ziet, kon er net zo goed gekozen worden voor 2x Trio8 ipv 4x SDX7...

Het ontwerp van Heatside vind ik wel leuk, maar dan wel verticaal...
...maar de ondiepe kastjes tegen de achtermuur smoelen ook zeker niet verkeerd en daar heb je het voordeel dat je wat meer room-gain krijgt.

Persoonlijk zou ik voor deze laatste optie gaan, zo kijk je de prachtige smoeltjes van de SDX7 aan en je hebt je room-gain die je onderin wat helpt.

Isabelle
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Candisa schreef:
Ik snap 1 ding niet bij die eitjes:
Die SDX7's zijn toch ook voor een stuk uitgekozen omwille van hun prettig smoeltje? Als je die toch niet ziet, kon er net zo goed gekozen worden voor 2x Trio8 ipv 4x SDX7...
Helemaal terecht! Dat heb ik ook al eerder aangegeven dat ik dat een groot nadeel vind.
Daarom ben ik ook gewoon nog lekker door aan het tekenen en denken...

Bijv deze variatie op basis van EppeRRR's reactie. Laagjes!
Achtvorm.jpg
Achtvorm - Woonkamer.jpg
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Elysium Subs

Bericht door SuperR »

Hoe ziet de FR er uit als je hem zou toepassen met een Lowpass rond 80 Hz? Hoe ver wil je je monitoren mee laten spelen?
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Elysium Subs

Bericht door blueznl »

Ik vind de bolletjes toch de leukste.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

SuperR schreef:
Hoe ziet de FR er uit als je hem zou toepassen met een Lowpass rond 80 Hz? Hoe ver wil je je monitoren mee laten spelen?
Dit bedoel je?
Bijlagen
Schermafbeelding 2012-02-02 om 2.13.03 PM.png
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Elysium Subs

Bericht door SuperR »

Ja, ga je zoiets toepassen? En zo ja, ga je je monitor dan ook "actief" afkappen of laat je ze natuurlijk afvallen en met diezelfde slope de sub overnemen?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

SuperR schreef:
Ja, ga je zoiets toepassen? En zo ja, ga je je monitor dan ook "actief" afkappen of laat je ze natuurlijk afvallen en met diezelfde slope de sub overnemen?
Dat weet ik nog niet. Eerst moet ik weten hoe het verloop is van de monitors en wat het bereik gaat worden van de subs.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Elysium Subs

Bericht door SuperR »

#oeps, verkeerde variabelen gebruikt.
Laatst gewijzigd door SuperR op do 02 feb 2012, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Denk eerder zo:
Schermafbeelding 2012-02-02 om 2.33.50 PM.png

Hier is de winisd file voor de Elysium.
WinISD Elysium.zip
(1.02 KiB) 25 keer gedownload
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Nog een basisvorm die zou kunnen werken.
Trapezium.jpg
Trapezium - Woonkamer.jpg

En toch maar even een vlugge kloon van de Elysium zoals voorgesteld door Heatside. Alles gewoon omhoog geschaald zodat de woofers passen.
Elysium Kloon.jpg
Elysium Kloon - Woonkamer.jpg
Tja... Dat is eigenlijk niet eens heel lelijk... :oops: Toch oogt het iets lomper dan de andere opties. Interne volume van deze kast is zo'n 14 liter.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Elysium Subs

Bericht door MichaelB »

14 liter is wel acceptabeler. Daar kom je beter mee weg.
Die 8 vorm is ietsje minder... ( :-& )

Neemt niet weg dat de open eieren gewoon de mooiste zijn! :goeie:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Elysium Subs

Bericht door Heatside »

Als ik eerlijk mag zijn vind ik de twee laatste opties het mooiste. Je houdt mooi de rechte lijnen van je topkastjes aan waardoor het een eenheid wordt.

Het enige minpuntje van de opgeschaalde topkastjes vind ik dat de achterkant rond loopt. Vanuit de PA wereld ben ik rechte subs en trapezium topkasten gewend :oops: .
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Elysium Subs

Bericht door hsmeets »

Vinc,

dat meubel waar je electronica op staat.....als je dat quasie breder maakt door de wooferkasten links en rechts er aan vast te maken?
Capture.JPG
Huib
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

hsmeets schreef:
dat meubel waar je electronica op staat.....als je dat quasie breder maakt door de wooferkasten links en rechts er aan vast te maken?
Geen optie. Hoe stom het ook klinkt, ik mag van de welstandscommissie geen meubels maken... :-s Bovendien wil ik het ook niet omdat ik me dan heel erg vastpin aan dat meubel en eventueel iets veranderen in de toekomst is dan heel lastig.

@Heatside
Als ik het dan gelijk moet maken dan moet het ook exact gelijk. Ik zie nu wel wat je bedoelt met je argumenten maar ik vind het zo onorigineel vergeleken bij de bol en het ei verhaal. Wel een stuk origineler dan de standaard kubus.
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 02 feb 2012, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Elysium Subs

Bericht door r.ladage »

Tsja en in het kader van speciaal zijn de laatste twee dus weer minder.
Die eerste moet ik meteen denken aan de discotheek, daar heb je vaker van dit soort vormen.

En de tweede heb je al eens ontworpen.

Houd niet in dat IK deze (Grande Elysium versie) niet mooi vind. Die past er natuurlijk perfect bij als set.

keuzes, keuzes :)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Elysium Subs

Bericht door hsmeets »

Vinc,

grande elysiums.....juist als je dus nieuwe kasten maakt (schrijver deze's duikt nu weg uit lijfsbehoud) en de SDX er onderzet, dus toch vloerstaanders maar een maatje kleiner (smaller) dan de epiloques.....

Voor mijn eerste projectje (monitor) heb ik ook wel over losse (corner) woofers nagedacht, maar uiteindelijk blijf dat visueel wat rommelig om naar te kijken al die kasten.....

Huib
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Pas op he Huib! [-X
Grande Elysium.jpg
Grande Elysium 2.jpg
Maar even serieus, Ik heb de maten van de Elysium kloon aangepast zodat ze kloppen. Door het schalen was een 18mm mdf plank nu 25,4mm... :-s Nu is de inhoud gegroeid naar 16,5 liter.
En de bijbehorende pic's:
Elysium Kloon.jpg
Elysium Kloon - Woonkamer.jpg
Elysium Kloon - Woonkamer Luisterpositie.jpg
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Elysium Subs

Bericht door Heatside »

Helemaal af zo als je het mij vraagt, gewoon een heel mooi geheel.

Ik leg de link van eenheid even naar de autoindustrie. Daar heeft volkswagen bijvoorbeeld de eigen bekende grille en look. Ondanks dat de Golf en de Polo anders van afmetingen zijn, is het toch een geheel (ik hoop dat je mijn link snapt).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”