De Elysium micro monitor is zo goed als klaar. Hoewel deze, ondanks het tijdelijke filter, nu al super klinken en een berg laag produceren waar je u tegen zegt wil ik ze in het hele laag wat ontlasten en het bereik wat vergroten door er een sub er bij te zetten.
Om even weer een beeld te krijgen hoe de Elysium er uit ziet: Nu kan ik wel de geijkte paden bewandelen wat betreft de sub maar wie mij een beetje kent weet dat dat geen optie is.
Om te beginner word het niet 1 sub maar 2 stuks. Ook zal deze niet actief zijn met een plateamp oid maar soort van passief. De aansturing gebeurd door de Prologue waardoor er dus per sub een eigen UCD180ST ter beschikking staat. Daarnaast hangt er een DSP voor wat qua filtering natuurlijk een hoop flexibiliteit geeft zoals het gebruik van een Linkwitz transform (LT).
De units liggen ook al vast. Al vanaf het begin ben ik gecharmeerd geweest van de CSS SDX7. Wat en beauty om te zien! En ook de specs zijn zeer interessant voor dit doel. En... ik heb er 4!
Het doel:
* Liefst zo klein mogelijk en geen standaard kubusje.
* Het hoeft niet heel hard maar liefst wel diep. Ik speel nooit op hele harde volumes.
* De units mogen gezien worden dus geen downfiring oid.
* Absolute max afmetingen rond de 35 a 40 cm alle kanten op.
* Geen standaard kubussen.
* Zal horen bij de Elysiums maar heft zeker niet strak dat ontwerp te volgen.
Looks zijn een belangrijk punt. Ik weet dat dit heel tegenstrijdig is en tegen vele heilige huisjes aan schopt maar ik vind het wel erg belangrijk. Dat is 1 van de redenen waarom ik de SDX7 gekozen heb. Ook kan deze heel goed in kleine kastjes zijn werk doen.
Ik heb geen haast met dit project!
Daarom ga ik eerst eens rustig plannen en allerlei opties uitwerken. Mijn vrije tijd zal voorlopig veelal opgeslokt worden door de kleine meid.
Goed. Doel is duidelijk. Units liggen klaar. En nu?
Ontwerpen!!! Mijn favoriete deel.
Om vast een kick of te geven heb ik wat basisvormen gemaakt om te experimenteren met de vorm.
Let op: Basisvormen! Er zijn nog heel veel variaties mogelijk binnen een bepaalde basisvorm.
De meest voor de hand liggende vorm: Ja hier spreek ik me tegen lijkt het. Het is dan wel geen kubus maar echt een sprankelend ontwerp is het ook niet. Wel komen de drivers hierin mooi uit en kan er met een vrij smalle baffle (20cm) een diepe kast gemaakt worden. Hierdoor is al een flinke bas te bereiken zonder veel elektronische aanpassingen zoals een LT. Ik vind hem alleen vrij grof tov van de kleine monitors.
Een ander idee is om een wat kleinere doos te maken die vooral heel ondiep is. Daardoor kan deze (nagenoeg) tegen de muur geplaatst worden. Geeft ook een beetje extra room gain. Door de kleine kast is een LT wel nodig voor de diepgang. Qua formaat komt deze iets beter in de buurt van de monitors. Deze zou ook 90 gedraaid kunnen worden en naast het kastje gezet worden zodat de aanblik nog smaller is dan de eerste vorm. Een wat minder gangbaar idee is de bolvorm: Deze vind ik erg leuk zelf. Door de plaatsing van de units heb je een impuls gecompenseerd ontwerp. Uitvoering is iets lastiger natuurlijk. Hoor ik iemand Blanda schaal roepen?
En in de wat extremere hoek heb ik dit idee gejat van B&O: Dit was eigenlijk mijn eerste ontwerp en ik vind hem super! Ook impuls gecompenseerd en LT verplicht natuurlijk. De uitvoering is wel van de hoogste moeilijkheidsgraad.
Nu start de discussie. Wat voor ideeën hebben jullie? Welke zaken en/of ideeën zie ik over het hoofd?