Elysium Subs

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Welk model is het mooist? (foto's op pagina 4) Link

Rechthoekige kast
3
7%
Bolvorm
7
16%
Grote uitvoering van de Elysium kast
10
22%
Ei/Tulp vorm
22
49%
Anders... Beschrijving/tekening in het topic dan.
3
7%

Totaal aantal stemmen: 45

Vinculum
Contacteer:

Elysium Subs

Bericht door Vinculum »

Na nog maar net 2 weken mijn eerste dochter gekregen en nu alweer bezig met het volgende project.
De Elysium micro monitor is zo goed als klaar. Hoewel deze, ondanks het tijdelijke filter, nu al super klinken en een berg laag produceren waar je u tegen zegt wil ik ze in het hele laag wat ontlasten en het bereik wat vergroten door er een sub er bij te zetten.
Om even weer een beeld te krijgen hoe de Elysium er uit ziet:
DSCF0015.JPG
De kleine Elysium op zijn stand naast de Epilogue.
De kleine Elysium op zijn stand naast de Epilogue.
Nu kan ik wel de geijkte paden bewandelen wat betreft de sub maar wie mij een beetje kent weet dat dat geen optie is. ;)
Om te beginner word het niet 1 sub maar 2 stuks. Ook zal deze niet actief zijn met een plateamp oid maar soort van passief. De aansturing gebeurd door de Prologue waardoor er dus per sub een eigen UCD180ST ter beschikking staat. Daarnaast hangt er een DSP voor wat qua filtering natuurlijk een hoop flexibiliteit geeft zoals het gebruik van een Linkwitz transform (LT).

De units liggen ook al vast. Al vanaf het begin ben ik gecharmeerd geweest van de CSS SDX7. Wat en beauty om te zien! En ook de specs zijn zeer interessant voor dit doel.
sdx7_driver1.jpg
En... ik heb er 4!

Het doel:
* Liefst zo klein mogelijk en geen standaard kubusje.
* Het hoeft niet heel hard maar liefst wel diep. Ik speel nooit op hele harde volumes.
* De units mogen gezien worden dus geen downfiring oid.
* Absolute max afmetingen rond de 35 a 40 cm alle kanten op.
* Geen standaard kubussen.
* Zal horen bij de Elysiums maar heft zeker niet strak dat ontwerp te volgen.

Looks zijn een belangrijk punt. Ik weet dat dit heel tegenstrijdig is en tegen vele heilige huisjes aan schopt maar ik vind het wel erg belangrijk. Dat is 1 van de redenen waarom ik de SDX7 gekozen heb. Ook kan deze heel goed in kleine kastjes zijn werk doen.

Ik heb geen haast met dit project!

Daarom ga ik eerst eens rustig plannen en allerlei opties uitwerken. Mijn vrije tijd zal voorlopig veelal opgeslokt worden door de kleine meid.

Goed. Doel is duidelijk. Units liggen klaar. En nu?
Ontwerpen!!! Mijn favoriete deel.
Om vast een kick of te geven heb ik wat basisvormen gemaakt om te experimenteren met de vorm.
Let op: Basisvormen! Er zijn nog heel veel variaties mogelijk binnen een bepaalde basisvorm.

De meest voor de hand liggende vorm:
Doos voorkant.jpg
Doos voorkant - Woonkamer.jpg
Ja hier spreek ik me tegen lijkt het. Het is dan wel geen kubus maar echt een sprankelend ontwerp is het ook niet. Wel komen de drivers hierin mooi uit en kan er met een vrij smalle baffle (20cm) een diepe kast gemaakt worden. Hierdoor is al een flinke bas te bereiken zonder veel elektronische aanpassingen zoals een LT. Ik vind hem alleen vrij grof tov van de kleine monitors.

Een ander idee is om een wat kleinere doos te maken die vooral heel ondiep is. Daardoor kan deze (nagenoeg) tegen de muur geplaatst worden. Geeft ook een beetje extra room gain. Door de kleine kast is een LT wel nodig voor de diepgang. Qua formaat komt deze iets beter in de buurt van de monitors.
Doos muur.jpg
Doos muur - Woonkamer.jpg
Deze zou ook 90 gedraaid kunnen worden en naast het kastje gezet worden zodat de aanblik nog smaller is dan de eerste vorm.
Doos muur - Woonkamer optie 2.jpg
Een wat minder gangbaar idee is de bolvorm:
Bol.jpg
Bol - Woonkamer.jpg
Deze vind ik erg leuk zelf. Door de plaatsing van de units heb je een impuls gecompenseerd ontwerp. Uitvoering is iets lastiger natuurlijk. Hoor ik iemand Blanda schaal roepen? ;) LT is hier verplichte kost. Grootte is perfect tov de monitors.

En in de wat extremere hoek heb ik dit idee gejat van B&O:
EggSub.jpg
EggSub Front.jpg
EggSub - Woonkamer.jpg
Dit was eigenlijk mijn eerste ontwerp en ik vind hem super! Ook impuls gecompenseerd en LT verplicht natuurlijk. De uitvoering is wel van de hoogste moeilijkheidsgraad.

Nu start de discussie. Wat voor ideeën hebben jullie? Welke zaken en/of ideeën zie ik over het hoofd?
Bijlagen
sdx7.pdf
Datasheet
(292.39 KiB) 149 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Vinculum op di 14 feb 2012, 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Rizzo

Re: Elysium Subs

Bericht door Rizzo »

Ontwerpen is verre van mijn sterkste kant :wink: Ik zou gaan voor een ontwerp dat je zo dicht mogelijk tegen de achterwand kan plaatsen. Aangezien je DSP hebt, kan je hiermee optimaal gebruik maken van het akoestische voordeel wat je daarbij hebt.

Van de bovenstaande ontwerpen zou ik voor de bolvorm gaan. Met de drivers in tegenovergestelde richting heb je ook het minst last van trillingen. Het B&O ontwerp is ook mooi, ziet er wel erg lastig uit om te bouwen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die Egg subwoofer vind ik echt GENIAAL!!!! :goeie:
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
Die Egg subwoofer vind ik echt GENIAAL!!!! :goeie:
+1!

Zeer mooi uitgedacht en ontworpen!
Wat het voor het geluid doet zou ik niet weten.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Hondasnl schreef:
Wat het voor het geluid doet zou ik niet weten.
Ik ook niet! ;) Vandaar dit open discussie platform. Mensen met kennis mogen zich mengen. :rofl:
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Aan de ene kant vind ik het ook wel weer zonde, dit soort woofers op te sluiten.
Ze zijn zo fraai!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Als SDX7 kenner kan ik je zeggen dat je een fijne driver gekozen hebt! (maar dat wist je al) :mrgreen:

Bij mijn proof of concepts draaien ze in 12 liter en met wat boost op het laag (6,5dB op 40Hz) kom je al op een -3dB van 40Hz. Dat is zonder room-gain! Laag zit er werkelijk meer dan zat in.

Ik verwacht dat je met een dubbele bezetting nooit max. zal gaan spelen. Bij mijn SDX7/Jordan combi trilt met orgel muziek werkelijk alles in huis. Hier wordt met de room gain mee de 20Hz zonder moeite gehaald (staan wel +/- in de hoeken van de kamer).

Ze staan overigens dit weekend in Almelo, mocht je jezelf een ochtend/middag kunnen losweken van vrouw en kind :wink:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

@Hondasnl
Ja dat is ook weer zo. Daarom is de bolvorm wel weer erg leuk.

@MichaelB
Vanaf moment 1 dat ik deze zag was ik verkocht! Vond ze alleen flink aan de prijs. Nu ik dus de kans had heb ik deze gegrepen. Ze smoelen ook erg mooi met de Excel woofers in de Elysiums en natuurlijk is het carbon een terugkerend thema.

Almelo gaat hem niet worden voor mij. Dat is me ook te ver weg nu. Bovendien zit ik voorlopig nog volop in de kraamvisite.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

De eerste simpele vorm vind ik voor deze speakers wel mooi, de eivorm is erg mooi. Maar echt zonde om deze units daar in te stoppen.

Maar ik gok dat er nog wel verdere ontwerpen gaan komen. :mrgreen:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

cobaltjeh schreef:
De eerste simpele vorm vind ik voor deze speakers wel mooi, de eivorm is erg mooi. Maar echt zonde om deze units daar in te stoppen.
Dat vind ik ook een nadeel. Buiten de enorme bewerkelijkheid van het ontwerp. Ik kan kijken hoe het er uit ziet als ik de ruimte tussen de ei-helften vergroot.
cobaltjeh schreef:
Maar ik gok dat er nog wel verdere ontwerpen gaan komen. :mrgreen:
Dat hoop ik ook. Ikzelf vind het erg moeilijk om nieuwe vormen te bedenken. Ik hoop dat creatieve geesten die hier ronddwalen een gooi doen naar een leuk design. ;) Heatside? Ben je daar?
meiborg

Bericht door meiborg »

Met het oog op de grijpgrage vingertjes die sinds kort gearriveerd zijn (gefeliciteerd!) Lijkt mij een ontwerp waarbij de divers uit bereik zijn (laatste ontwerp) geen slecht idee.

Mvg Reinder
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Haha nou die vingertjes moeten maar leren van papa's spullen af te blijven! ;) Met deze woorden wens ik mezelf daar alvast wel succes/sterkte mee.
Maar goed.
Stom idee, subtiel ledje die de woofers verlicht aan de binnenkant? Neej dat is veel te kitsch. :sure:
r.ladage

Bericht door r.ladage »

Ik hou van eieren en alles wat ermee te maken heeft :kwijl:

Jouw eitjes zien er supervet uit!

OT: hoe is het met de kleine meid?
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door morca »

Mooi,ben benieuwd welke het word :kwijl:
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Vinc,

Misschien niet als losse kasten maar geintegreerd in de stands van de Elysiums?
Schermafbeelding 2012-02-01 om 22.37.30.png
Je zou ronde kasten aan de stands kunnen toevoegen zoals in de schets hierboven.
Heatside

Bericht door Heatside »

Vinculum schreef:
Heatside? Ben je daar?
Dat gefluister hoorde ik :wink:
Zoals je weet hou ik er van om een beetje eenheid te brengen in een set, daarom leek me het volgende wel wat:
SDX7SB-ASS.JPG
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Vinculum schreef:

De meest voor de hand liggende vorm:
Doos voorkant.jpg
Doos voorkant - Woonkamer.jpg
Ja hier spreek ik me tegen lijkt het. Het is dan wel geen kubus maar echt een sprankelend ontwerp is het ook niet. Wel komen de drivers hierin mooi uit en kan er met een vrij smalle baffle (20cm) een diepe kast gemaakt worden. Hierdoor is al een flinke bas te bereiken zonder veel elektronische aanpassingen zoals een LT. Ik vind hem alleen vrij grof tov van de kleine monitors.

Wat nu als je deze behuizing maakt maar dan in de stijl van de speaker stands? Dus met bijv. een stuk of 9 lagen achter elkaar en dan in het zwart? Dus dan krijg je zeg maar 9 keer een baffle maar alleen de voor en achterkant is dan dicht (en je kunt super bracing toepassen ;)).
Zou in mijn ogen in harmony zijn met de speaker stands die ook niet de volle aandacht mogen opeisen mbt de Elysium speakers.

Heb zo geen tijd om een Sketchup te maken hiervan, maar hoop dat je het idee begrijpt met het ribben idee.
595ss

Bericht door 595ss »

Heatside schreef:
Vinculum schreef:
Heatside? Ben je daar?
Dat gefluister hoorde ik :wink:
Zoals je weet hou ik er van om een beetje eenheid te brengen in een set, daarom leek me het volgende wel wat:
SDX7SB-ASS.JPG

Bolletjes vind ik zo B&O
Eitjes vind ik zo KEF

Maar deze is wel erg mooi!
Ik zeg doen!
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Moeten ze op hun kant liggen, want ik vind hem zo niet mooi liggen. Ik zou dan voor een staand model gaan.
Of de schuine kanten omwisselen waardoor je een hele grote platte bovenkant krijgt.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

r.ladage schreef:
OT: hoe is het met de kleine meid?
Gaat goed hoor! Ze slaapt al goed door en het lijkt alsof ze al het verschil tussen dag en nacht door heeft want 's nachts slaapt ze als een blok en tikt zo 6 uur weg maar overdag is ze het liefst zo lang mogelijk wakker.
hsmeets schreef:
Misschien niet als losse kasten maar geintegreerd in de stands van de Elysiums?
Daar heb ik wel over gedacht maar dat maakt de stand vrij lomp en juist deze slanke gewelfde vorm doet het zo goed bij de Elysium. Deze moeten ook de aandacht trekken en niet de stand zelf.

@Heatside
Leuk dat je mee doet! Jouw ontwerpen zijn altijd prikkelend en outside the box.
Behalve deze... :( Dit was ook mijn eerste idee maar ik vind het wat lomp worden. Ook zit ik te twijfelen of ik wel met accenten zou willen werken zoals op de monitors. De liggende variant vind ik meer een podium monitor. Ook word hij te groot qua grondoppervlak. In mijn openingspost staat ook dat hij zal horen bij de monitors maar niet noodzakelijkerwijs hetzelfde design moet hebben.

@EppeRRR
Dat idee had ik ook al, vooral bij de versie die tegen de muur aan zou komen. In de eerste post zei ik al dat dit maar een studie is van de basisvormen. Details zoals dit volgen zodra ik me meer in een vorm ga verdiepen. Toch zal ik een idee wat ik afgelopen nacht had wat uitwerken met dit concept. Stay tuned! ;)

@595ss
De bol is eigenlijk B&W en het ei is B&O. Hoe Kef in het verhaal zit weet ik niet.
Dat vind ik ook het mindere. Het is niet origineel. Wel zelden uitgevoerd maar niet uniek.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Ik vind die eitjes wel top hoor. En eigenlijk helemaal niet zo moeilijk uit te voeren. Alleen HEEEEEL veel werk waarschijnlijk.

Maar mogelijkheid a is om ze uit mdf plakken op de bouwen en dan maar schuren en plamuren tot je een ons weegt.
Mogelijkheid b vind ik zelf een mooiere oplossing en op die manier zijn ze ook perfect te combineren met de elysiums namelijk:

Koop bij een willekeurige crea bea winkel ergens zo'n piepschuim ei op gewenst formaat, vervolgens ga je hier een glas+epoxy of polyesther matje omheen leggen en deze ga je schuren en plamuren tot je hem echt spiegeltje glad hebt maar dan ook echt super super glad met geen enkele oneffenheid er meer in (ja ik weet het dat is echt onwijs veel werk). Maar Vinc wil ook altijd graag wat speciaals.

Als je hiermee klaar bent heb je de "plug" om je mal van te gaan trekken. of liefst twee, eentje voor de platte kant en eentje voor de Ei kant.
Mooi insmeren met loswax oid en vervolgens je mal op gaan bouwen in glas epoxy of polyesther Niet te dun maken want je gaat ze meerdere keren nodig hebben (in totaal 4 keer nl voor elke sub).

Het mooie van al dit voorwerk voor een mal is dat je nu dus bijna zonder nawerk een carbon speaker kast kunt gaan bouwen in je mal. (carbon is enkel voor de looks eerste twee lagen ofzo) Latere lagen kun je in glas gaan doen. tot je bijvoorbeeld een cm of 1.5 wanddikte hebt opgebouwd.

Als je je mallen goed gedaan hebt en je lost nu de delen uit de mal komt er als het goed is een spiegelgladde halve kast uit en hoef je nog enkel de twee delen op elkaar te plakken. Klaar voor de serie productie van de Vinc'EI'lums.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Haha wauw! Dank voor je uitgebreide uitleg!
De methode van de plakjes had ik ook al bedacht alleen ipv schuren tot ik een ons weeg zou ik hem op een draaibank mooi glad maken en dan het ei door midden zagen. Dan heb je in 1 keer een complete sub klaar.

Het polyester gebeuren klinkt op zich goed maar daar ga ik echt niet aan beginnen. Ik heb 0 ervaring met dit spul dus dat is vragen om problemen.

Waar ik wel aan heb zitten denken om de eischalen niet te verven maar te beplakken met hetzelfde carbonfolie waar de rest ook mee gedaan is. Dit zou goed over bolle oppervlakken te moduleren moeten zijn.
Dan krijg je zoiets:
EggSub - Carbon.jpg
Of met een witte binnenkant. Dan vallen de woofers wat meer op.
EggSub - Carbon met witte binnenkant.jpg
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

595ss schreef:
Eitjes vind ik zo KEF
Nu snap ik welke je bedoelt!
Deze:
9000_image_8.jpg
Vind het meer een UFO... :-&
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Tjah het is flink wat werk maar als je je eventjes inleest en GOED afweegt bij het mengen is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. De techniek ken ik vanuit de scheeps/jachtbouw. Op een dergelijke manier hebben ze dan maar één keer veel werk en kunnen ze relatief snel rompen bouwen.

Wat je zelfs zou kunnen doen is een sandwich constructie maken van Carbon-schuim-glas dan krijg je snel wat dikte en een enorm stijve schaal.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Zo te horen heb jij er wel heel veel ervaring mee. Solliciteer je naar de job? ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”