Humble Statement

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Hier eerst dan het schema.
Ga ik zo even foto's maken.
Humble_Statement_filter.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

kijk eerst maar of de + van de middentoner op de - aangesloten zit,uit fase dus.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Vooral van de laagsectie dan:

Foto's vanaf de aansluitterminals naar de uiteindelijke draden die naar de woofers lopen.
Bijlagen
Humble_Statement_filter-laag sectie.jpg
Humble_Statement_filter-laag sectie.jpg (27.96 KiB) 344 keer bekeken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

waarom moet ie eerst naar het laag kijken?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Daar zat het probleem toch?

Edit: Je moet ergens beginnen he :lol: , meestal onderin en begin van het schema :wink: .

Nevermind.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 29 jan 2012, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

weet je hoeveel invloed de mid op het laag heeft? :wink:

plus dat een speaker uit fase aansluiten wel vaker voor komt! :mrgreen:

dit geeft ze maar tegenwerking op het laag,dus je haalt eigenlijk een deel weg in plaats van dat je het er bij doet.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

misschien dat jeroen wat plaatjes wil posten in en uit fase.
je zal versteld staan.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

Dat hoeft niet hoor, ik geloof je wel :wink: .

Belangrijker nu, vanaf de foto's een schema maken (leuke oefening).
En dat vergelijken met het schema zoals deze is gepost en hoort te zijn.
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Hier wat foto's.
Ik zal nog eens goed kijken of ik de mid uit fase heb aangesloten of niet.
2012-01-29 11.18.59.jpg
2012-01-29 11.19.46.jpg
2012-01-29 11.19.57.jpg
2012-01-29 11.20.04.jpg
2012-01-29 11.21.24.jpg
2012-01-29 11.21.35.jpg
Het soldeerwerk is niet overal meer even netjes, aangezien ik zelf nog het zitten kloten.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

borkaenjo schreef:
Hier wat foto's.
Ik zal nog eens goed kijken of ik de mid uit fase heb aangesloten of niet.
Wow wat een filter :shock: .
Kijk eerst maar eens goed of die mid wellicht uit fase is dan, anders hem wellicht anders aansluiten om te testen?
Waarom heb je alle componenten verlijmd?
Had ik nooit gedaan, alles netjes op een plankje.

Maar nog altijd 10x netter als dit wat ik in de Basis aantrof:
Bijlagen
DSC02987.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

De mid in of uit fase is moeilijk te bepalen, want je weet niet of degene die het filter heeft gebouwd dit in de opbouw heeft verwerkt. Het maakt wel veel uit natuurlijk als de mid verkeerd om zit, maar het verklaart nog niet dat er bijna geen laag uit de speaker kwam.

Daarom zou ik eerst op de laagsectie willen focussen. Als ik wat zou willen veranderen aan het filter, dan zit dat in het midden en hoog. De laagsectie is helemaal zoals ik het ook zou doen. Dus laten we eerst kijken of daar een fout in de opbouw zit.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

jeroen_d schreef:
Het maakt wel veel uit natuurlijk als de mid verkeerd om zit, maar het verklaart nog niet dat er bijna geen laag uit de speaker kwam................De laagsectie is helemaal zoals ik het ook zou doen. Dus laten we eerst kijken of daar een fout in de opbouw zit.

+1

@borkaenjo: probeer voor jezelf een schema te tekenen en de bekabeling voor het laag daarop te tekenen, volg de draden en zet het op papier en dan vergelijken met het schema zoals die moet zijn.
Immers, je hebt het filter toch ook zelf gemaakt?
Als je alles op 1 plank had gemonteerd dan had het wellicht allemaal wat makkelijker geweest.
Maarja, dat is allemaal achteraf lullen, ik had ook een stomme fout gemaakt!
Bijlagen
Voorbeeld.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

ook wel lastig met allemaal dezelfde draadkleuren! :mrgreen:

wel een klein filtertje trouwens! :rofl:
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

Ik heb het filter niet zelf in elkaar gesoldeerd.
Dat heeft iemand anders gedaan omdat ik er geen verstand van heb.
Het enige wat ik me afvraag is of de MKP's op het laag zo in serie
zijn gesoldeerd of parralel?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
ook wel lastig met allemaal dezelfde draadkleuren! :mrgreen:

wel een klein filtertje trouwens! :rofl:
:lol: Ik hou het netjes :-& , kan wel tegen kritiek hoor (edit: maar op een gegeven moment houd het op bij mij :wink: doe toch eens normaal man!).
We proberen hier iemand te helpen met een zeer mooi project!

@borkaenjo: okee, je hebt het filter niet zelf gemaakt..........
Wat ik wel zie is dat er een heleboel condensatoren parallel aan elkaar zijn gekoppeld.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 29 jan 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

als ze in serie staan kun je wel eens wat missen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Humble Statement

Bericht door scanspeakman »

voor zover ik kan zien parallel.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Het is een gepuzzel, maar met die foto's ga ik wel een eind komen. Wat ik in ieder geval zie is dat bij de opbouw de mid al in tegenfase is aangesloten.

Dus: bij het aansluiten van de kabels die uit het filter komen op de indivuele drivers blijft geel + en blauw -, ook voor de middentoner. Die is in de filterkast al omgedraaid!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door hannesie »

Ik zoek die spoel van 3,9 mH, dat moet of kan toch geen kleintje zijn. :oops:
Ik verwachtte die toch in de buurt van de C5, dat is inmiddels wel een bipolaire geworden


In je schema staat trouwens nog wel je C5 als polair getekend. :!:
borkaenjo
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 20:24

Re: Humble Statement

Bericht door borkaenjo »

dre schreef:
als ze in serie staan kun je wel eens wat missen! :mrgreen:
Als ik me niet vergis moeten de zwarte MKP's toch ook in serie staan om tot de
gewenste 247 Uf te komen.
Ik heb dit zojuist even geprobeerd en klinkt mij beter in de oren.
Ik moet echter nog steeds de bass en loudness boosten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

In deze foto lijkt het wel of de serieschakeling van condensator C6 en weerstand R3 niet parallel aan L3 staat maar er mee in serie!!! Als dat zo is dan spelen de woofers nauwelijks mee!!!

En dan nog iets raars. Het ziet ernaar uit dat L2 aan beide kanten is aangesloten op signaaldraad. Dit mag helemaal niet. L2 is onderdeel van een impedantiecorrectie LCR circuit. Dit circuit moet zuiver parallel aan de woofers staan. Alleen het met zwart omcirkelde knooppunt is dus verbonden met de woofers. De draad aan de andere kant van L2 hoort daar helemaal niet te zitten.

-edit- ik heb de foto verder bewerkt met de component namen.
Bijlagen
2012-01-29 11.19.46.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

borkaenjo schreef:
dre schreef:
als ze in serie staan kun je wel eens wat missen! :mrgreen:
Als ik me niet vergis moeten de zwarte MKP's toch ook in serie staan om tot de
gewenste 247 Uf te komen.
Ik heb dit zojuist even geprobeerd en klinkt mij beter in de oren.
Ik moet echter nog steeds de bass en loudness boosten.
NEE!!! Deze condensators moeten parallel staan. Bij parallelschakeling tellen de waardes op.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door jeroen_d »

Hmm. Ik kom er verder niet goed uit. Je kunt op de foto's niet goed zien hoe de zaak nu precies is aangesloten. Eerlijk gezegd denk ik dat borkaenjo langs moet komen met de kasten. Eerst zeker weten dat het filter is opgebouwd zoals Tony het had bedoeld. Dan kan daarna altijd eventueel nog het filter gewijzigd worden voor midden en hoog.

Bijgevoegd is de respons van hoe het ongeveer zou moeten zijn. Het wiebelige hoog is diffractie, geen probleem. De dip op 100Hz is een reflectie, niets om je zorgen over te maken. Dat zal er op de luisterplek niet zijn. Over het geheel genomen zou dit heel anders moeten klinken dan wat ik heb gehoord.
Bijlagen
gesimuleerde respons.png
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Humble Statement

Bericht door bas focal m180 »

Ik wil niet aan het eind horen dat 1 speaker verkeerd om is aangesloten , ook dat is mogelijk .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Statement

Bericht door dre »

woofers in serie?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”