Humble Statement
Moderator: Beheerdersteam
Re: Humble Statement
kijk eerst maar of de + van de middentoner op de - aangesloten zit,uit fase dus.
Re: Humble Statement
Vooral van de laagsectie dan:
Foto's vanaf de aansluitterminals naar de uiteindelijke draden die naar de woofers lopen.
Foto's vanaf de aansluitterminals naar de uiteindelijke draden die naar de woofers lopen.
- Bijlagen
-
- Humble_Statement_filter-laag sectie.jpg (27.96 KiB) 339 keer bekeken
Re: Humble Statement
Daar zat het probleem toch?
Edit: Je moet ergens beginnen he
, meestal onderin en begin van het schema
.
Nevermind.
Edit: Je moet ergens beginnen he
Nevermind.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 29 jan 2012, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Humble Statement
weet je hoeveel invloed de mid op het laag heeft?
plus dat een speaker uit fase aansluiten wel vaker voor komt!
dit geeft ze maar tegenwerking op het laag,dus je haalt eigenlijk een deel weg in plaats van dat je het er bij doet.
plus dat een speaker uit fase aansluiten wel vaker voor komt!
dit geeft ze maar tegenwerking op het laag,dus je haalt eigenlijk een deel weg in plaats van dat je het er bij doet.
Re: Humble Statement
misschien dat jeroen wat plaatjes wil posten in en uit fase.
je zal versteld staan.
je zal versteld staan.
Re: Humble Statement
Dat hoeft niet hoor, ik geloof je wel
.
Belangrijker nu, vanaf de foto's een schema maken (leuke oefening).
En dat vergelijken met het schema zoals deze is gepost en hoort te zijn.
Belangrijker nu, vanaf de foto's een schema maken (leuke oefening).
En dat vergelijken met het schema zoals deze is gepost en hoort te zijn.
Re: Humble Statement
Hier wat foto's.
Ik zal nog eens goed kijken of ik de mid uit fase heb aangesloten of niet.
Het soldeerwerk is niet overal meer even netjes, aangezien ik zelf nog het zitten kloten.
Ik zal nog eens goed kijken of ik de mid uit fase heb aangesloten of niet.
Het soldeerwerk is niet overal meer even netjes, aangezien ik zelf nog het zitten kloten.
Re: Humble Statement
Wow wat een filterborkaenjo schreef:Hier wat foto's.
Ik zal nog eens goed kijken of ik de mid uit fase heb aangesloten of niet.
Kijk eerst maar eens goed of die mid wellicht uit fase is dan, anders hem wellicht anders aansluiten om te testen?
Waarom heb je alle componenten verlijmd?
Had ik nooit gedaan, alles netjes op een plankje.
Maar nog altijd 10x netter als dit wat ik in de Basis aantrof:
Re: Humble Statement
De mid in of uit fase is moeilijk te bepalen, want je weet niet of degene die het filter heeft gebouwd dit in de opbouw heeft verwerkt. Het maakt wel veel uit natuurlijk als de mid verkeerd om zit, maar het verklaart nog niet dat er bijna geen laag uit de speaker kwam.
Daarom zou ik eerst op de laagsectie willen focussen. Als ik wat zou willen veranderen aan het filter, dan zit dat in het midden en hoog. De laagsectie is helemaal zoals ik het ook zou doen. Dus laten we eerst kijken of daar een fout in de opbouw zit.
Daarom zou ik eerst op de laagsectie willen focussen. Als ik wat zou willen veranderen aan het filter, dan zit dat in het midden en hoog. De laagsectie is helemaal zoals ik het ook zou doen. Dus laten we eerst kijken of daar een fout in de opbouw zit.
Re: Humble Statement
jeroen_d schreef:Het maakt wel veel uit natuurlijk als de mid verkeerd om zit, maar het verklaart nog niet dat er bijna geen laag uit de speaker kwam................De laagsectie is helemaal zoals ik het ook zou doen. Dus laten we eerst kijken of daar een fout in de opbouw zit.
+1
@borkaenjo: probeer voor jezelf een schema te tekenen en de bekabeling voor het laag daarop te tekenen, volg de draden en zet het op papier en dan vergelijken met het schema zoals die moet zijn.
Immers, je hebt het filter toch ook zelf gemaakt?
Als je alles op 1 plank had gemonteerd dan had het wellicht allemaal wat makkelijker geweest.
Maarja, dat is allemaal achteraf lullen, ik had ook een stomme fout gemaakt!
Re: Humble Statement
ook wel lastig met allemaal dezelfde draadkleuren!
wel een klein filtertje trouwens!
wel een klein filtertje trouwens!
Re: Humble Statement
Ik heb het filter niet zelf in elkaar gesoldeerd.
Dat heeft iemand anders gedaan omdat ik er geen verstand van heb.
Het enige wat ik me afvraag is of de MKP's op het laag zo in serie
zijn gesoldeerd of parralel?
Dat heeft iemand anders gedaan omdat ik er geen verstand van heb.
Het enige wat ik me afvraag is of de MKP's op het laag zo in serie
zijn gesoldeerd of parralel?
Re: Humble Statement
dre schreef:ook wel lastig met allemaal dezelfde draadkleuren!![]()
wel een klein filtertje trouwens!
We proberen hier iemand te helpen met een zeer mooi project!
@borkaenjo: okee, je hebt het filter niet zelf gemaakt..........
Wat ik wel zie is dat er een heleboel condensatoren parallel aan elkaar zijn gekoppeld.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op zo 29 jan 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: Humble Statement
Het is een gepuzzel, maar met die foto's ga ik wel een eind komen. Wat ik in ieder geval zie is dat bij de opbouw de mid al in tegenfase is aangesloten.
Dus: bij het aansluiten van de kabels die uit het filter komen op de indivuele drivers blijft geel + en blauw -, ook voor de middentoner. Die is in de filterkast al omgedraaid!
Dus: bij het aansluiten van de kabels die uit het filter komen op de indivuele drivers blijft geel + en blauw -, ook voor de middentoner. Die is in de filterkast al omgedraaid!
Re: Humble Statement
Ik zoek die spoel van 3,9 mH, dat moet of kan toch geen kleintje zijn.
Ik verwachtte die toch in de buurt van de C5, dat is inmiddels wel een bipolaire geworden
In je schema staat trouwens nog wel je C5 als polair getekend.
Ik verwachtte die toch in de buurt van de C5, dat is inmiddels wel een bipolaire geworden
In je schema staat trouwens nog wel je C5 als polair getekend.
Re: Humble Statement
Als ik me niet vergis moeten de zwarte MKP's toch ook in serie staan om tot dedre schreef:als ze in serie staan kun je wel eens wat missen!
gewenste 247 Uf te komen.
Ik heb dit zojuist even geprobeerd en klinkt mij beter in de oren.
Ik moet echter nog steeds de bass en loudness boosten.
Re: Humble Statement
In deze foto lijkt het wel of de serieschakeling van condensator C6 en weerstand R3 niet parallel aan L3 staat maar er mee in serie!!! Als dat zo is dan spelen de woofers nauwelijks mee!!!
En dan nog iets raars. Het ziet ernaar uit dat L2 aan beide kanten is aangesloten op signaaldraad. Dit mag helemaal niet. L2 is onderdeel van een impedantiecorrectie LCR circuit. Dit circuit moet zuiver parallel aan de woofers staan. Alleen het met zwart omcirkelde knooppunt is dus verbonden met de woofers. De draad aan de andere kant van L2 hoort daar helemaal niet te zitten.
-edit- ik heb de foto verder bewerkt met de component namen.
En dan nog iets raars. Het ziet ernaar uit dat L2 aan beide kanten is aangesloten op signaaldraad. Dit mag helemaal niet. L2 is onderdeel van een impedantiecorrectie LCR circuit. Dit circuit moet zuiver parallel aan de woofers staan. Alleen het met zwart omcirkelde knooppunt is dus verbonden met de woofers. De draad aan de andere kant van L2 hoort daar helemaal niet te zitten.
-edit- ik heb de foto verder bewerkt met de component namen.
Re: Humble Statement
NEE!!! Deze condensators moeten parallel staan. Bij parallelschakeling tellen de waardes op.borkaenjo schreef:Als ik me niet vergis moeten de zwarte MKP's toch ook in serie staan om tot dedre schreef:als ze in serie staan kun je wel eens wat missen!
gewenste 247 Uf te komen.
Ik heb dit zojuist even geprobeerd en klinkt mij beter in de oren.
Ik moet echter nog steeds de bass en loudness boosten.
Re: Humble Statement
Hmm. Ik kom er verder niet goed uit. Je kunt op de foto's niet goed zien hoe de zaak nu precies is aangesloten. Eerlijk gezegd denk ik dat borkaenjo langs moet komen met de kasten. Eerst zeker weten dat het filter is opgebouwd zoals Tony het had bedoeld. Dan kan daarna altijd eventueel nog het filter gewijzigd worden voor midden en hoog.
Bijgevoegd is de respons van hoe het ongeveer zou moeten zijn. Het wiebelige hoog is diffractie, geen probleem. De dip op 100Hz is een reflectie, niets om je zorgen over te maken. Dat zal er op de luisterplek niet zijn. Over het geheel genomen zou dit heel anders moeten klinken dan wat ik heb gehoord.
Bijgevoegd is de respons van hoe het ongeveer zou moeten zijn. Het wiebelige hoog is diffractie, geen probleem. De dip op 100Hz is een reflectie, niets om je zorgen over te maken. Dat zal er op de luisterplek niet zijn. Over het geheel genomen zou dit heel anders moeten klinken dan wat ik heb gehoord.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Humble Statement
Ik wil niet aan het eind horen dat 1 speaker verkeerd om is aangesloten , ook dat is mogelijk .
