Gezocht....Nieuwe 5.1 (of meer) set....

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gezocht....Nieuwe 5.1 (of meer) set....

Bericht door Edo »

In het kander van wat zullen we nu weer eens gaan vervangen aan de huidige stereo-set, is ons oog gevallen op een de huidige 5.1 set die beneden staat. Leuke Technics 5.1 receiver. Maar na toch wel een aantal jaren trouwe dienst te hebben gedaan is ook die aan vervanging. Hij doet het nog prima, maar alles gaat mooier en beter worden, dus is dit nu de zwakste schakel...(bedankt en tot ziens)

Dus me aan het orienteren op wat leuks. Prijs ben ik nog niet uit, maar was nieuwsgierig naar ervaringen van mede-forum-leden.

Edo
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hi Edo,

Wil je een receiver, of ga je voor losse componenten?
Wat voor speakers komen eraan te hangen?

De prijs is toch ook wel belangrijk. Heb je een indicatie? 200 Euro of 2000 Euro?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Liefst receiver, en als het kan MET losse eindversterkers. Lijkt me wel grappig, maar hoeft niet. Ik zat meer te denken aan rond of wat meer dan 2000 euro.
De speakers die er aan komen te hangen zijn in eerste instantie m'n proteus, maar dat is nog niet zeker. Als ik de kolder in m'n kop krijg staan er zo andere....Dus een iets wat onzekere factor. Maar wel zelfbouw, dus dit kan altijd aangepast worden voor versterker.

Edo
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hi Edo,

Ik zou op de tweedehands markt kijken.
Daar heb je vaak voor hele leuke prijzen mooie spullen.

Als je bij de proteus blijft, dan is het zoeken naar een versterker wel wat makkelijker.
Mijn speakers hebben bijvoorbeeld een rendement van 93 dB. Dan kom je met een versterker van 40 watt al heel ver.
Zijn je speakers maar een dB of 87, dan moet je al 4 keer zoveel vermogen hebben.

Ik zou ook niet meer dan een 5.1 versterker nemen, tenzij je de zesde of zevende speaker heel goed kwijt kan.
Beter een goede 5.1 opstelling, dan een slechte 6.1 of 7.1

Wat voor sound vind je mooi?
Moet het warm zijn, of bijvoorbeeld veel neutraler?

Ik heb bijvoorbeeld een TAG McLaren surround processor. Deze is heel neutraal. Dus met een hele neutrale eindtrap en speakers kan het wel clinisch worden. Maar met een mooie match klinkt het als een klokje.

Ik gebruik nu een Parasound eindtrap. Dit is ook wel een lekkere combi.
Hoewel deze zeker vervangen gaat worden voor zelfbouw.

Die 2000 Euro. Dat is dus voor de voor- en eindversterker samen?
Meestal kost een echt mooie voorversterker rond de 1500 Euro. Als je de eindversterking dan zelf bouwt, dan zal je denk ik tussen de 2000 en 2500 kwijt zijn.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zal eens kijken nnar de processor die jij hebt. De kans bestaat dat de eindversterkers zelf gemaakt gaan worden. Hoe of wat weet ik nog niet. Ben ook nog op dit punt zoekende. Maar goed, eerst maar een skijken of hier nog leuke suggesties naar voren komen.

Kwam deze onderandere tegen op internet. Moet nog verder kijken wat het is, maar er komt toch wel erg veel leuks uit China.

Afbeelding

De 26 kilo wegende KorSun D9 Multi-Channel Amplifier.
Maar ja, hoe klinkt ie...thats the question..

Maar ik sta open voor suggesties.

Edo
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

De amp die hierboven staat ken ik niet. Lijkt me toch wel een redelijke gok, en daarvoor ook iets teveel geld.

De processor die ik heb is niet goedkoop. Maar hij is echter wel te upgraden. Dus zodra er nieuwe formaten uitkomen, kan je deze of downloaden van de website en via een speciale kabel uploaden naar je processor.
Maar je kan hem nu bijvoorbeeld ook upgraden naar een dual processor uitvoering.
Dan kan je roomcorrection doen. Dat wil zeggen dat je via een RTA meeting de pieken en dalen in je respons kan aanpakken. Voor ALLE kanalen. 8)
Maar dat kost ook wel wat.

Parasound levert een mooie prijs/kwaliteit verhouding.
Je kan denk ik wel rond de 1000 Euro een 1205 of 1206 vinden.

Als je wilt mag je wel eens bij mij komen luisten hoe je het vindt klinken.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Krunk schreef:
De amp die hierboven staat ken ik niet. Lijkt me toch wel een redelijke gok, en daarvoor ook iets teveel geld.

Als je wilt mag je wel eens bij mij komen luisten hoe je het vindt klinken.
Denk dat ik dat inderdaad eens ga doen...even komen luisteren. (kan ik gelijk je speakers zien...)

Wat betreft die versterker van hierboven...750 euro valt wel mee...toch? (ehm, normaal 2000 euro.....)

Wat betreft Denon...tsja...Marantz/Denon/HK/NAD...kweet het nog niet. M'n buurman heeft het ook...Is wel goed, daar niet van, maar toch...

Edo
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

of zelfbouw van bv Thel :?:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Henkjan schreef:
of zelfbouw van bv Thel :?:
Kijk, da's nou leuk spul.....
Leuke kast erbij en denk (wat ik ervan lees) dat dit best wel eens een leuke eindversterker kan worden...kanaaltje of 6...

Bedankt,
Edo
Plaats reactie