[Project] Devastating precision

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Ronkel »

bartsegers schreef:
Heb je al eens gekeken wat een gesloten kast doet met seriecondensator ?
Jij wil 1000 W door een condensator jagen? :P
Laatst gewijzigd door Ronkel op vr 27 jan 2012, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

bartsegers schreef:
maar, begrijp je de tegenstrijdigheid hier nu ?

er wordt gesproken over maximaal rendement in het laag, en daartegenover staat dat er wellicht 1000w ingepompt wordt?
Ik vind dat een rare combi zelf.

Ik zie deze samenhange eerder:
- weinig vermogen, grote kast, hoog rendement, natuurlijke afval, geen boost
- veel vermogen, kleine kast, compenseren met boost, xmax zat!..

Heb je al eens gekeken wat een gesloten kast doet met seriecondensator ?
Nou, het punt uit mijn vorige post is eigenlijk:
- de sub is 460mm breed, dus daar zit ik qua diepte al aan vast
- de mid is 312mm breed, dus daar zit ik qua breedte al aan vast
- het centrum tussen de wg en de mid komt op zo'n 30cm beneden de hoogte van de kast te liggen, dus als ik dat op 110cm wil zit ik al vast aan 140cm hoogte.

De kast kan dus eigenlijk niet kleiner. Die 1000w is enkel bedoeld zodat ik wat headroom heb, want bij sommige muzieksoorten wil er verhoudingsgewijs nogal eens veel laag in zitten. Het doel is om de frequentiekaraktaristiek van de sub zo vlak en tot zo laag als mogelijk door te trekken. Dan ontkom ik niet aan boosten.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door bartsegers »

Ronkel schreef:
bartsegers schreef:
Heb je al eens gekeken wat een gesloten kast doet met seriecondensator ?
Jij wil 1000 W door een condensator jagen? :P
hmm, ja, lastig idd....

het wordt een grote BR dus :lol:
Was het niet beter geweest om evt andere woofers te nemen dan?
met een NOG lagere Fs bv ?

rendement inleveren voor diepgang dus.
Maakt nu natuurlijk niets meer uit, want je hebt het al...
Welke nadelen kleven er nu aan om een te grote BR kast laag af te stemmen ?
je stemt ook af onder de Fs toch ? ik meende ooit gelezen te hebben dat dat problemen ergens mee gaf.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

bartsegers schreef:
Was het niet beter geweest om evt andere woofers te nemen dan?
met een NOG lagere Fs bv ?
Deze drivers kon ik voor een mooi prijsje overnemen van Martijn M en daarnaast bood hij ook aan me te helpen met de bouw. En ik heb er tot nu toe nog geen moment aan getwijfeld of ik daar een goede koop aan heb gehad! :rock:
rendement inleveren voor diepgang dus.
Maakt nu natuurlijk niets meer uit, want je hebt het al...
Welke nadelen kleven er nu aan om een te grote BR kast laag af te stemmen ?
je stemt ook af onder de Fs toch ? ik meende ooit gelezen te hebben dat dat problemen ergens mee gaf.
Problemen zoals? De cone excursion neemt wel redelijk toe naarmate ik lager afstem, maar in principe hoeft dit geen groot probleem te zijn. Daarnaast neemt de group delay wat doe vanwege het HPF vlak onder de afstemfrequentie, maar dat is ook nog wel te overzien. Naar mijn mening zijn er meer voordelen dan nadelen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

Ik volg dit nu al even, maar het lijkt mij bij elkaar toch vrij simpel. Die Faital is een leuke driver. Kan prima in een BR van 140l met fc op 38Hz. Levert je op 40Hz 123dB op 1 meter bij 300W. De Xmax op de datasheet is behoorlijk overdreven (leuk voor PA-gebruik), hou die maar op 5,5mm. Dat betekent ook dat die 300W maximaal is, daarboven stuur je 'm uit z'n lineaire gebied. Over group delay hoef je het dan niet meer te hebben. :mrgreen:

Sublaag gaat het ding niet op dat hoge volume doen: ga je de kast lager afstemmen (bv op 30Hz met B6-correctie) dan zakt de max SPL in tot 118dB bij 30Hz, bij 40Hz nog 116dB. Dat is overigens nog steeds veel meer dan hard zat voor de huiskamer.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

markbakk schreef:
De Xmax op de datasheet is behoorlijk overdreven (leuk voor PA-gebruik), hou die maar op 5,5mm.
Bron?


(*) Xmax = [(winding depth - magnetic gap depth) / 2] + (magnetic gap depth / 3)
http://www.faitalpro.com/products/sched ... =201070120

Ben verder niet erg technisch op het gebied van drivers, maar misschien kan iemand hier meer over vertellen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

In PA-land liggen de eisen qua geluiddruk en vervorming anders dan in HiFi-land. Zeg maar dat er een factor 10 tussen zit.

In HiFi-land 'berekenen' we de Xmax meestal door de hoogte van de spreekspoel - de hoogte van de magneetspleet (of omgekeerd bij zg. 'underhung' designs). Feitelijk moet je (met bv. een Klippel-test) meten hoe zich de maximale conusuitslag verhoudt tot de geproduceerde vervorming. De vuistregel-berekening hierboven is dan voor HiFi meestal voldoende betrouwbaar.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

markbakk schreef:
In PA-land liggen de eisen qua geluiddruk en vervorming anders dan in HiFi-land. Zeg maar dat er een factor 10 tussen zit.

In HiFi-land 'berekenen' we de Xmax meestal door de hoogte van de spreekspoel - de hoogte van de magneetspleet (of omgekeerd bij zg. 'underhung' designs). Feitelijk moet je (met bv. een Klippel-test) meten hoe zich de maximale conusuitslag verhoudt tot de geproduceerde vervorming. De vuistregel-berekening hierboven is dan voor HiFi meestal voldoende betrouwbaar.
Ik neem aan dat je het verschil in hoogte tussen de spreekspoel en de magneetspleet nog door twee moet delen? Dan zou inderdaad 5,5mm de Xmax zijn. Op normale volumes kom ik daar ook niet aan, dus dan lijkt het me geen probleem. Volgens WinISD ligt de top van de grafiek van de cone excursion bij 39Hz. Als ik het vermogen terugschroef naar 200w is de uitslag hier 6,1mm en produceren de twee subwoofers samen nog steeds een brute 116dB. Als ik mijn muziek echt zo hard zet weet ik niet of ik me nog druk maak om hoe zuiver het allemaal klinkt. Daarnaast is de soort muziek, als ik zo hard draai, beperkt tot house en dubstep. Lijkt me niet dat je het hoort als de beat niet 100% zuiver klinkt, want het is toch allemaal synthesized.

Overigens vind ik het wel erg goed opgemerkt! Zou er zelf nooit achtergekomen zijn.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Ronkel »

Gelukkig wordt vervorming bij hogere volumes steeds minder hoorbaar (zeker > 90 dB), dus kun je 'm prima over die xmax van 5,5 mm duwen :mrgreen:

Tot op een gegeven moment alles minder hoorbaar wordt :rofl:
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Ronkel schreef:
Gelukkig wordt vervorming bij hogere volumes steeds minder hoorbaar (zeker > 90 dB), dus kun je 'm prima over die xmax van 5,5 mm duwen :mrgreen:

Tot op een gegeven moment alles minder hoorbaar wordt :rofl:
Precies dat dus :rock:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door markbakk »

Ronkel schreef:
Gelukkig wordt vervorming bij hogere volumes steeds minder hoorbaar (zeker > 90 dB)
Dat verschilt van mens tot mens. Gek genoeg kan ik vrij goed horen of een PA-installatie redelijk zuiver speelt. En nee, dat is niet vaak het geval.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Ronkel »

markbakk schreef:
Ronkel schreef:
Gelukkig wordt vervorming bij hogere volumes steeds minder hoorbaar (zeker > 90 dB)
Dat verschilt van mens tot mens. Gek genoeg kan ik vrij goed horen of een PA-installatie redelijk zuiver speelt. En nee, dat is niet vaak het geval.
Oké, PA-installaties vervormen vaak hoorbaar. Maar voor iedereen geldt het principe op zich wel. Je oor voegt op een gegeven moment zelf intermodulatievervorming toe.
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Vandaag zijn de WG's binnengekomen! Nu ik eindelijk de exacte afmetingen weet kan ik dus weer verder met ontwerpen :D
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Ik heb deze WG's en deze CD's. De WG's zijn van het type 'screw-on' en de CD's zijn van het type 'bolt-on'. Nu is dit niet zo'n groot probleem want ik kan de WG's gewoon aanpassen zodat de CD's erop passen door simpelweg de schroefdraad eraf te zagen en van MDF een bevestigingsplaatje te maken waar de bouten in gaan. Heeft iemand dit eerder gedaan of heeft iemand wat dingen waar ik rekening mee moet houden?

Heb toch maar voor de Dremel gekozen. Brilletje op en gaan met die banaan 8-[
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Eindelijk de eerste WG klaar! Hopen dat de volgende sneller gaat :lol:

Trouwens over mijn startpost:
Kan geen bijlage meer toevoegen, 32 is het maximale aantal.
Is het mogelijk om daar een uitzondering voor te maken? Ik wilde eigenlijk alle foto's daarin zetten...
Bijlagen
IMG_20120128_134318.jpg
IMG_20120128_134350.jpg
IMG_20120128_134419.jpg
IMG_20120128_134428.jpg
IMG_20120128_135042.jpg
IMG_20120128_140143.jpg
IMG_20120128_153543.jpg
IMG_20120128_153734.jpg
IMG_20120128_160613.jpg
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Nummer twee is inmiddels ook af :)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door k.p. »

Goed bezig!
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

De exacte afmetingen van ieder stukje hout zijn bijna berekend! Als alles goed gaat kan ik morgen naar de buren(Hubo O:)) om alles eens mooi op maat te laten zagen en al het frezen te laten doen.

En kláár! 126 stukjes :-# heb ik maar weer geluk dat het mijn buren zijn want anders zouden ze dat nooit gaan zagen O:)

Heb nog even berekend wat het zou gaan kosten en uiteraard waar mogelijk per plaat in plaats van per m² afgerekend: €87,15. Valt nog mee toch?
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

Zaagwerk is gedaan op één voor- en één achterkant na. Daar was helaas niet meer genoeg MDF voor op voorraad. Morgen laat ik de gaten voor de drivers frezen, ben benieuwd :)
Bijlagen
IMG_20120130_202242.jpg
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door r.ladage »

Dat is een aardig partijtje hout :D
Ben benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door bartsegers »

hoppa!

je laat er geen gras over groeien :)
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

De eerste twee planken zijn inmiddels aan het drogen! Heb eerst aan de andere kant de twee planken met sterke tape aan elkaar vastgeplakt en er vervolgens een subtiel lijntje houtlijm tussengespoten. Daarna heb ik het met mijn vinger wat uitgespreid over één van de twee zaagsneden en de planken strak op elkaar gezet zodat de hoek precies 90 graden is :)

Op de lijmpot staat trouwens dat het minimaal één uur moet drogen. Betekent dat dat ik de tape er na 2 uur wel vanaf kan halen? Dacht zelf altijd dat houtlijm vrij lang moest drogen en er staat echt een flinke druk op. Voorlopig laat ik het maar zitten, tenzij iemand er hier ervaring mee heeft.
Bijlagen
IMG_20120131_131655.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door Martijn M »

Je kunt ook alle vier kanten tegelijk lijmen. Je hebt wel even de tijd voordat de lijm droogt, dus je kunt wel een tijdje blijven corrigeren. Na een uurtje kun je de klemmen waarsch. wel loshalen, maar pas op met al te veel kracht zetten.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door bartsegers »

even terug komen op je bracings, het is beter de bracings zo te plaatsen dat je geen gelijke vlakken maakt.
maw je mag rustig verschillende afstanden tussen de braces hebben.

maar of dit werelden van verschil maakt? (je smeert in ieder geval de resoannties uit over verschillende gebieden op die manier)
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: [Project] Devastating precision

Bericht door japperrrr »

bartsegers schreef:
even terug komen op je bracings, het is beter de bracings zo te plaatsen dat je geen gelijke vlakken maakt.
maw je mag rustig verschillende afstanden tussen de braces hebben.

maar of dit werelden van verschil maakt? (je smeert in ieder geval de resoannties uit over verschillende gebieden op die manier)
Ik heb de bracing zo ontworpen dat deze mooi samengaat met de vorm van de behuizing en de positie van de drivers. Ze zitten dus niet allemaal op dezelfde afstand van elkaar.

En zelfs de sneeuw buiten houdt mij niet tegen :rock:
Bijlagen
IMG_20120131_134835.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”