Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door buisje »

Ik heb gisteren deze speler, met user manual, gered vd electronica-sloop. Werd afgevoerd bij een electrozaak, en mocht m voor een 10tje meenemen.

Plaatje i-net, heb m in zilver.
bestandsbron:<br />http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTaKJgkISQgjYzLu-lRo9LP8JIpXwrIf-D0SiJnRHTXNsa-lmkU
bestandsbron:
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTaKJgkISQgjYzLu-lRo9LP8JIpXwrIf-D0SiJnRHTXNsa-lmkU
images.jpeg (7.62 KiB) 526 keer bekeken

Ook al ontdekt wat het probleem is: 1 wikkeling vd synchroonmotor is defect, hele motor uit elkaar gehaald, misschien kan ik een losse verbinding herstellen, even kijken hoe en wat.

Mijn Akai Direct drive voldeed niet meer, mijn zelfgebouwde carbon fiber arm zou ik op deze debut kunnen monteren.

Meer zba mensen met een project debut hier?
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door buisje »

Zo, motortje ook weer klaar, draadbreuk vd wikkeling. Moet zeggen deze speler klinkt niet slecht! Alleen de 50Hz brom, ondanks de rubber ophanging vd motor zint me niet. Zal eens kijken of er een floppy motor in kan.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door RobertD »

Leuke tafel,

Ga je het armpje verkopen???
Ik zoek nog iets voor een TD150 ....
Dennisjanss
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door Dennisjanss »

Mooie deal! Dat heb ik nou nooit :wink:
Gebruikersavatar
Lars Oosterveen
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 9:06
Locatie: de Wijk
Contacteer:

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door Lars Oosterveen »

Aaargh, voor €10,- wist ik het ook wel ja.
Ik denk wel dat de meeste mensen langer moeten zo`n deal!

Hoe is het element er aan toe?
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door buisje »

Net 2 tal platen helemaal beluisterd; Ik ben bekend met dat OM5 dingetje, maar heb deze nooit zo in volle glorie kunnen beluisteren! Dat is waar ook, CD valt gewoon door de mand als je over diepte in geluidsbeeld gaat praten. En me CD speler is niet misselijk (modded CD880) maar het medium faalt gewoon. Natuurlijk heb je meer vervorming nu maar muzikaliteit te over van dit simpele draaitafeltje.
En dit allemaal voor 10 eu !
Arm heeft wel iets speling op de draaias maar kan ws afgesteld. Element is nog dus nog helemaal ok. Heb niks afgesteld, gewoon draaien met die handel.

Ongelukkig is wel dat mijn subwoofer direct onder de testopstelling vd debut staat, (2e set op zolder) maar ik ga de debut met mijn arm beneden zetten en de dual CS505 met ortofon boven zetten, die heeft een subchassis dus beter woof bestendig.

Je mag de arm tzt wel overnemen hoor :D
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door buisje »

Wat foto's:

Gratis sansui ampje 2X65 w met zelfs MC phono ingan en deep bass, bass, mid en treble toon regeling, uit te schakelen.
Philips tunertje, Kenwood cassette, Philips CD300 gemod. Op bureau staat nog een CD304 met nonos mod en klok, wat een leuk spelertje. En de verse debut natuurlijk.
DHZ boxen met rondstraal tweeters, en een (heel vet spelende) DHZ Mivoc AW3000 sub met AM120 plaat amp onder bureau voor shocking effects

[img]http://img638.imageshack.us/img638/8564/atticset.jpg[/img]

[img]http://img823.imageshack.us/img823/4781/debutw.jpg[/img]

Vreemd genoeg is de debut (veel) stiller met de transportschroeven vast gezet op de plinth! Bijna geen hum meer van de motor.

Lijkt me best om toch eens de floppy motor weer van stal te halen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door TubeHead »

Debut II voor een tientje... en een gratis Sansui ? [joeloersmodus] Klojo ! :lol: [/jaloersmodus]
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door buisje »

Haha werd allemaal weggedaan, defecte CD304 14 bit, ook weer klaar. Dus 2 bronnen en een amp voor 10 eu totaal :)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door John P »

Als je ze naar het stort brengt moet je meer betalen, begin maar vast met sparen :wink: .
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door bas focal m180 »

buisje schreef:
Ik heb gisteren deze speler, met user manual, gered vd electronica-sloop. Werd afgevoerd bij een electrozaak, en mocht m voor een 10tje meenemen.
Netjes gedaan JW , met user manuel zie je niet vaak zomaar lijkt me .
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door buisje »

Nee dat zie je niet vaak, en oude philips 50 en 60 hz stroboscoop erbij, en afstel mal voor azimuth element, en 45 single adapter.

Net wat platen gedraaid met vastgedraaide motor. Stuk beter het geluid, bas is gecontoureerder.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door buisje »

Had een experimenteer motor liggen van een floppy disc drive. Vergelijken toerental AC motor en deze gaf aan : idem 300 revs. Alleen poelie opboren naar 4 mm dus en gat in draaitafel groter gezaagd. Nu draait ie op 4 nicad accus, heerlijk bromvrij en stil, en lekker wow en flutter vrij. Accus laad ik bij met een telefoon lader van 5 volt.

Lager gemodificeerd, pen geschuurd met 600-800-1200 en gepolijst, oplegvlak kogel nieuw gevlakt en gepolijst,

Floppy motor is een gouden greep, een leuk spelertje.

Heb een dik stuk zwart composiet kunsthars liggen waar ik een nieuwe armbasis van wil draaien en polijsten voor mijn carbon arm. Nog wel een armlift maken en een armsteun die aan de basis vd arm zit ipv op draaitafel, zodat ik via hoogteverstelling arm ook eens een ander plateau kan gaan gebruiken. Perspex voor ander plateau liggen, 33x33x4 cm.

Onderkant speler wil ik extra dempen met tegels of glas oid, en dan kan mijn spul gemonteerd en de Benz MC Gold weer eens van stal!
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door buisje »

Floppymotor inmiddels netjes trillingsvrij erop gemonteerd via dubbele rubbergedempte ophanging.
(motor op alu plaat via zachte rubberbalgjes, en in de aluplaat ook siliconen dempers)

http://www.youtube.com/watch?v=rjdaLI1U0To

Verder nieuw gat geboord voor de wat langere DHZ carbon arm, en inmiddels speelt het weer.

Een goede armbasis nog te fabriceren, en een lift/armsteun die verstelbaar is. Verder perspex plateau nog draaien. En nog wat klussen
Bijlagen
floppymotor1.JPG
Floppymotor2.JPG
project1.JPG
Benz.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Pro-ject Debut II /ortofon OM5E met defecte motor

Bericht door Kappa7 »

buisje schreef:
Lager gemodificeerd, pen geschuurd met 600-800-1200 en gepolijst, oplegvlak kogel nieuw gevlakt en gepolijst,
Oei [-X ik hoop niet dat de lager pen nu te dun geworden is.
Je haalt met 600 er al snel een 0.05m af en dan is je lager dus gaar.
Je kunt nu het beste voor een dikke grafiet olie kiezen om de ontstane ruimte op het lager weer op te vullen.

Ook schuren met 1200 is al te veel.
De kwaliteit van de tafel vat of staat met de passing van het lager.
Deze moet zo strak zijn dat als je het plateau in het lager laat zakken deze even nodig heeft om onder in het huis te komen.

Groetjes George (die hoopt dat de schade nog mee valt.)
Plaats reactie