Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door 595ss »

De naam zegt het al, ik heb een dvd speler met S video of scart uitgang en mijn TV heeft scart of HDMI.
Scart geeft niet de optimale kwaliteit die ik voor ogen heb en een beetje Svideo naar HDMI converter is ook aardig aan de prijs.
Ik ga er hierbij van uit dat de "budget" versie van 40 euri ongeveer dezelfde beeldkwaliteit geeft als scart en 170 euri vind ik weer een beetje aan de dure kant.
Geluid gaat via toslink dus dat is geen probleem.

Vraag is dus, is het zelf te doen of heeft iemand van jullie het al eens gemaakt?

Voor de handigheid even de gebruikte apparatuur:

DVD = sony DVP-NS905QS
AV = sony STR-DB940QS
TV = sharp aquos led LC-40LE810E

Rob
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door vigier »

De beste oplossing in deze is om een tweedehands goede DVD speler te kopen met HDMI uitgang...
Goedkoper dan 170 euro en de kwaliteit is beter. Anders zou ik toch voor S-Video naar Scart gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Pjotr »

Ja, voor rond de 50 heb je een uitstekende Flipse met HDMI uitgang en voor een paar tientjes meer een Blue-Ray.

S-VHS is analoog en HDMI een digitaal signaal. Daar heb je dus een dedicated converter voor nodig, geen enkel simpel verloopkabeltje doet dat.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door 595ss »

Ik wil wel een beetje eenheid in de kast houden dus een flips komt er zowieso niet in :wink:
Cd spelert is ook een QS van sony en om daar opeens een ander merk tussen te prakken vind ik geen gezicht.
Zoals stevie wonder ooit zei "het oog wil ook wat".
Als het niet als kabeltje kan, dan maar als kastje ergens achter gestopt, daar heb ik wel ruimte voor.
Iemand daar een schema´tje van of een suggestie?

Rob
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Arno »

Is s-video eigenlijk beter dan scart?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Is s-video eigenlijk beter dan scart?
Nee, dat is te zeggen in Scart zitten diverse signalen samen, waaronder RGB. Als dus de TV op RGB van de Scart staat ingesteld is dat in principe beter dan s-video of composiet video. Maar gebruik je het composiet signaal in de Scart dan maakt het weer niet zoveel uit. Hier een linkje naar Scart: http://en.wikipedia.org/wiki/SCART

Op het moment is er al weer een nieuwe standaard aan de horizon: DisplayPort Vind je nu nog alleen op de betere videokaarten en grafische monitors.

@595ss

Als het oog ook wat wil zul je nog verbaasd zijn hoeveel beter de beeldkwaliteit is van die goedkope Flipse t.o.v. je oude Zonie, zelfs in standaard resolutie.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 24 jan 2012, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door 595ss »

Ben er ondertussen achter dat iets (om)bouwen niet mee gaat vallen.
Op Ebay kwam ik in HK een aardig kastje tegen wat ik maar eens ga proberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door ray5150 »

Linkje ?
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door 595ss »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Pjotr »

Zja, zal het wel doen. Maar je haalt nooit de video kwaliteit van direct DVD --> HDMI

Je houdt toch de omzettingsslagen van digitaal (DVD) naar analoog met zijn beperkte bandbreedte en weer terug van analoog naar digitaal. Of je nu een duur doosje koopt of een goedkoop.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Aaad »

Hou er wel rekening mee, het wordt nooit beter, waarschijnlijk alleen maar slechter.
Rubbish in geeft rubbish out!

Aad
turbomarco
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 9:54
Locatie: Arnhem

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door turbomarco »

Je doet je bijzonder fraaie led lcd tekort wanneer je met een analoog signaal gaat klooien ,ik zou dan ook kiezen voor een DVD of een BD speler met HDMI en lekker een kabel bij de Action halen ,voor nog geen 100,- heb je dan een prachtig beeld .

grtz Marco
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door 595ss »

Ok, jullie hebben mij overtuigd, ik ga het kastje niet kopen.
Ik laat alles zo als het is, en aangezien ik het zonde vind om films te kopen, koop ik ook geen ander ding erbij.
Rust in het rack, geen vreemde troep erbij.
Kinderen kijken hier naar dvdtjes, ik niet, of het moeten oude 8mm filmpjes zijn die op dvd zijn gezet..
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Lieuwe »

De dvd speler zou rgb over scart moeten kunnen weergeven, dus dat is denk ik de beste kans en tevens ook de beste kwaliteit die eruit te halen is.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Kappa7 »

Pressies wat Lieuwe zegt.

Wat ik nog even mis is dat je uitgangsgedachten al niet klopt.
In de scart aansluiting wordt meestal een RGB signaal aangeboden als ook een componsiet signaal.
Het composiet signaal is het minst daarna volgt S-Video en daarna RGB.
In dit geval zal je dus het beste de scart kunnen gebruiken.
Wel moet je dan in het menu van de dvd speler voor de RGB uitgang kiezen.

Al heb ik toen bij het aanschaffen van een andere tv ook meteen maar een andere dvd gekocht met HDMI uit gang.
Juist om dat ik niet tevreden was met het dubbel om zetten van dig naar analoog en weer terug naar dig.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Pjotr »

Ja leuk dat Scart, probleem is nou juist dat op zijn huidige TV geen goede Scart zit en op zijn DVD geen HDMI.

Kan zijn dat de TV i.d.d. op CVBS staat i.p.v. RGB voor de Scart, i.d.d. iets om eerst even af te checken. Maar ik ging er vanuit dat Rob dat al wel gedaan zou hebben.

Aan de andere kant, als het voor die paar DVD'tjes voor de kids is waar maak je je dan druk over?
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door bcvdb »

LG blauwrog spelert kost tegenwoordig 100 euro. Prima kwaliteit. Met USB aan de voorkant om films vanaf usbstick/schijf af te spelen

Plus het grote voordeel van LG is, dat het een van de weinig is die via de usb aansluiting ook USB sticks van meer dan 8 gig ondersteunt! Dat doen niet alle spelers...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Ja leuk dat Scart, probleem is nou juist dat op zijn huidige TV geen goede Scart zit en op zijn DVD geen HDMI.

Kan zijn dat de TV i.d.d. op CVBS staat i.p.v. RGB voor de Scart, i.d.d. iets om eerst even af te checken. Maar ik ging er vanuit dat Rob dat al wel gedaan zou hebben.

Aan de andere kant, als het voor die paar DVD'tjes voor de kids is waar maak je je dan druk over?
Dan valt het toch ook niet te verwachten dat het met S-video beter zal gaan.
Maar eerst even controleren of wel het RGB signaal gebruikt wordt in de scart zal misschien niet echt een gek idee zijn.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?

Bericht door 595ss »

bcvdb schreef:
LG blauwrog spelert kost tegenwoordig 100 euro. Prima kwaliteit. Met USB aan de voorkant om films vanaf usbstick/schijf af te spelen

Plus het grote voordeel van LG is, dat het een van de weinig is die via de usb aansluiting ook USB sticks van meer dan 8 gig ondersteunt! Dat doen niet alle spelers...
Maar mijn tv doet dat weer wel...
Zal morgen even de instellingen checken (als ik de afstandsbediening van mijn puberdochter mag lenen)
Plaats reactie