Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
De naam zegt het al, ik heb een dvd speler met S video of scart uitgang en mijn TV heeft scart of HDMI.
Scart geeft niet de optimale kwaliteit die ik voor ogen heb en een beetje Svideo naar HDMI converter is ook aardig aan de prijs.
Ik ga er hierbij van uit dat de "budget" versie van 40 euri ongeveer dezelfde beeldkwaliteit geeft als scart en 170 euri vind ik weer een beetje aan de dure kant.
Geluid gaat via toslink dus dat is geen probleem.
Vraag is dus, is het zelf te doen of heeft iemand van jullie het al eens gemaakt?
Voor de handigheid even de gebruikte apparatuur:
DVD = sony DVP-NS905QS
AV = sony STR-DB940QS
TV = sharp aquos led LC-40LE810E
Rob
Scart geeft niet de optimale kwaliteit die ik voor ogen heb en een beetje Svideo naar HDMI converter is ook aardig aan de prijs.
Ik ga er hierbij van uit dat de "budget" versie van 40 euri ongeveer dezelfde beeldkwaliteit geeft als scart en 170 euri vind ik weer een beetje aan de dure kant.
Geluid gaat via toslink dus dat is geen probleem.
Vraag is dus, is het zelf te doen of heeft iemand van jullie het al eens gemaakt?
Voor de handigheid even de gebruikte apparatuur:
DVD = sony DVP-NS905QS
AV = sony STR-DB940QS
TV = sharp aquos led LC-40LE810E
Rob
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
De beste oplossing in deze is om een tweedehands goede DVD speler te kopen met HDMI uitgang...
Goedkoper dan 170 euro en de kwaliteit is beter. Anders zou ik toch voor S-Video naar Scart gaan.
Goedkoper dan 170 euro en de kwaliteit is beter. Anders zou ik toch voor S-Video naar Scart gaan.
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Ja, voor rond de 50 heb je een uitstekende Flipse met HDMI uitgang en voor een paar tientjes meer een Blue-Ray.
S-VHS is analoog en HDMI een digitaal signaal. Daar heb je dus een dedicated converter voor nodig, geen enkel simpel verloopkabeltje doet dat.
S-VHS is analoog en HDMI een digitaal signaal. Daar heb je dus een dedicated converter voor nodig, geen enkel simpel verloopkabeltje doet dat.
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Ik wil wel een beetje eenheid in de kast houden dus een flips komt er zowieso niet in 
Cd spelert is ook een QS van sony en om daar opeens een ander merk tussen te prakken vind ik geen gezicht.
Zoals stevie wonder ooit zei "het oog wil ook wat".
Als het niet als kabeltje kan, dan maar als kastje ergens achter gestopt, daar heb ik wel ruimte voor.
Iemand daar een schema´tje van of een suggestie?
Rob
Cd spelert is ook een QS van sony en om daar opeens een ander merk tussen te prakken vind ik geen gezicht.
Zoals stevie wonder ooit zei "het oog wil ook wat".
Als het niet als kabeltje kan, dan maar als kastje ergens achter gestopt, daar heb ik wel ruimte voor.
Iemand daar een schema´tje van of een suggestie?
Rob
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Nee, dat is te zeggen in Scart zitten diverse signalen samen, waaronder RGB. Als dus de TV op RGB van de Scart staat ingesteld is dat in principe beter dan s-video of composiet video. Maar gebruik je het composiet signaal in de Scart dan maakt het weer niet zoveel uit. Hier een linkje naar Scart: http://en.wikipedia.org/wiki/SCARTArno schreef:Is s-video eigenlijk beter dan scart?
Op het moment is er al weer een nieuwe standaard aan de horizon: DisplayPort Vind je nu nog alleen op de betere videokaarten en grafische monitors.
@595ss
Als het oog ook wat wil zul je nog verbaasd zijn hoeveel beter de beeldkwaliteit is van die goedkope Flipse t.o.v. je oude Zonie, zelfs in standaard resolutie.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 24 jan 2012, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Ben er ondertussen achter dat iets (om)bouwen niet mee gaat vallen.
Op Ebay kwam ik in HK een aardig kastje tegen wat ik maar eens ga proberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Op Ebay kwam ik in HK een aardig kastje tegen wat ik maar eens ga proberen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Zja, zal het wel doen. Maar je haalt nooit de video kwaliteit van direct DVD --> HDMI
Je houdt toch de omzettingsslagen van digitaal (DVD) naar analoog met zijn beperkte bandbreedte en weer terug van analoog naar digitaal. Of je nu een duur doosje koopt of een goedkoop.
Je houdt toch de omzettingsslagen van digitaal (DVD) naar analoog met zijn beperkte bandbreedte en weer terug van analoog naar digitaal. Of je nu een duur doosje koopt of een goedkoop.
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Hou er wel rekening mee, het wordt nooit beter, waarschijnlijk alleen maar slechter.
Rubbish in geeft rubbish out!
Aad
Rubbish in geeft rubbish out!
Aad
-
turbomarco
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 9:54
- Locatie: Arnhem
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Je doet je bijzonder fraaie led lcd tekort wanneer je met een analoog signaal gaat klooien ,ik zou dan ook kiezen voor een DVD of een BD speler met HDMI en lekker een kabel bij de Action halen ,voor nog geen 100,- heb je dan een prachtig beeld .
grtz Marco
grtz Marco
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Ok, jullie hebben mij overtuigd, ik ga het kastje niet kopen.
Ik laat alles zo als het is, en aangezien ik het zonde vind om films te kopen, koop ik ook geen ander ding erbij.
Rust in het rack, geen vreemde troep erbij.
Kinderen kijken hier naar dvdtjes, ik niet, of het moeten oude 8mm filmpjes zijn die op dvd zijn gezet..
Ik laat alles zo als het is, en aangezien ik het zonde vind om films te kopen, koop ik ook geen ander ding erbij.
Rust in het rack, geen vreemde troep erbij.
Kinderen kijken hier naar dvdtjes, ik niet, of het moeten oude 8mm filmpjes zijn die op dvd zijn gezet..
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
De dvd speler zou rgb over scart moeten kunnen weergeven, dus dat is denk ik de beste kans en tevens ook de beste kwaliteit die eruit te halen is.
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Pressies wat Lieuwe zegt.
Wat ik nog even mis is dat je uitgangsgedachten al niet klopt.
In de scart aansluiting wordt meestal een RGB signaal aangeboden als ook een componsiet signaal.
Het composiet signaal is het minst daarna volgt S-Video en daarna RGB.
In dit geval zal je dus het beste de scart kunnen gebruiken.
Wel moet je dan in het menu van de dvd speler voor de RGB uitgang kiezen.
Al heb ik toen bij het aanschaffen van een andere tv ook meteen maar een andere dvd gekocht met HDMI uit gang.
Juist om dat ik niet tevreden was met het dubbel om zetten van dig naar analoog en weer terug naar dig.
Wat ik nog even mis is dat je uitgangsgedachten al niet klopt.
In de scart aansluiting wordt meestal een RGB signaal aangeboden als ook een componsiet signaal.
Het composiet signaal is het minst daarna volgt S-Video en daarna RGB.
In dit geval zal je dus het beste de scart kunnen gebruiken.
Wel moet je dan in het menu van de dvd speler voor de RGB uitgang kiezen.
Al heb ik toen bij het aanschaffen van een andere tv ook meteen maar een andere dvd gekocht met HDMI uit gang.
Juist om dat ik niet tevreden was met het dubbel om zetten van dig naar analoog en weer terug naar dig.
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Ja leuk dat Scart, probleem is nou juist dat op zijn huidige TV geen goede Scart zit en op zijn DVD geen HDMI.
Kan zijn dat de TV i.d.d. op CVBS staat i.p.v. RGB voor de Scart, i.d.d. iets om eerst even af te checken. Maar ik ging er vanuit dat Rob dat al wel gedaan zou hebben.
Aan de andere kant, als het voor die paar DVD'tjes voor de kids is waar maak je je dan druk over?
Kan zijn dat de TV i.d.d. op CVBS staat i.p.v. RGB voor de Scart, i.d.d. iets om eerst even af te checken. Maar ik ging er vanuit dat Rob dat al wel gedaan zou hebben.
Aan de andere kant, als het voor die paar DVD'tjes voor de kids is waar maak je je dan druk over?
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
LG blauwrog spelert kost tegenwoordig 100 euro. Prima kwaliteit. Met USB aan de voorkant om films vanaf usbstick/schijf af te spelen
Plus het grote voordeel van LG is, dat het een van de weinig is die via de usb aansluiting ook USB sticks van meer dan 8 gig ondersteunt! Dat doen niet alle spelers...
Plus het grote voordeel van LG is, dat het een van de weinig is die via de usb aansluiting ook USB sticks van meer dan 8 gig ondersteunt! Dat doen niet alle spelers...
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Dan valt het toch ook niet te verwachten dat het met S-video beter zal gaan.Pjotr schreef:Ja leuk dat Scart, probleem is nou juist dat op zijn huidige TV geen goede Scart zit en op zijn DVD geen HDMI.
Kan zijn dat de TV i.d.d. op CVBS staat i.p.v. RGB voor de Scart, i.d.d. iets om eerst even af te checken. Maar ik ging er vanuit dat Rob dat al wel gedaan zou hebben.
Aan de andere kant, als het voor die paar DVD'tjes voor de kids is waar maak je je dan druk over?
Maar eerst even controleren of wel het RGB signaal gebruikt wordt in de scart zal misschien niet echt een gek idee zijn.
Re: Van Svideo naar HDMI zelfbouw?
Maar mijn tv doet dat weer wel...bcvdb schreef:LG blauwrog spelert kost tegenwoordig 100 euro. Prima kwaliteit. Met USB aan de voorkant om films vanaf usbstick/schijf af te spelen
Plus het grote voordeel van LG is, dat het een van de weinig is die via de usb aansluiting ook USB sticks van meer dan 8 gig ondersteunt! Dat doen niet alle spelers...
Zal morgen even de instellingen checken (als ik de afstandsbediening van mijn puberdochter mag lenen)
