Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT

Bericht door Ah!buis »

Die 470k halveren (niet 470 ohm :shock: ) hoeft niet voor de KT88, enkel voor de TT22.
Niet vergeten gloeispanning aarden,staat niet op schema :? .
de voorpret is het leukst 8)
En nou maar hopen dat de 807 nog laaaang niet af is :lol:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Op een harde ondergrond blijft ie brommen Barry, maar waar ik straks zo eens aan zat te denken is het volgende: er zijn twee 6.3 volt gloeiwikkelingen die ik in serie heb geschakeld. Misschien ga ik nu onzin verkopen :mrgreen: , maar kan het zijn dat de beide wikkelingen in tegenfase van elkaar staan? Met andere woorden: we hebben een A-B wikkeling en een C-D wikkeling, waarbij ik B en C heb doorverbonden om 12.6 volt te krijgen. Is het mogelijk dat A en C met elkaar verbonden dienen te worden en dat er dan op B-D een bromvrije 12.6 volt uit komt? Of iets dergelijks?
De gloeispanning is nu geaard Anne en wanneer ik terug ga naar KT88 hoeft er alleen maar een weerstand van 470 Kohm weggeknipt te worden.
Op de 807 hoeven alleen nog de zeners en die vier elcootjes te worden geplaatst :wink: .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Maak je niet ongerust :sure:
Met de twee 6,3 in fase achter elkaar krijg je 6,3+6,3=12,6 .Maar als je er een omdraait (tegenfase) wordt dat 6,3-6,3= niks :o .
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is dan duidelijk Anne, maar eens kijken of de moeren wat aangedraaid kunnen worden zoals Barry aangaf. Maar eerst de binnenzijde klaar, want anders mag ik eerst wel eens een paar maanden op krachttraining om dat gekke ding iedere keer om te draaien :-& . k'Zit nu wat schema's en de onderdelen voor de EM84 bij elkaar te zoeken. Zoiets denk ik.
Bijlagen
EM84IN~1.gif
TheoK

Bericht door TheoK »

Het ontwerp voor de EM84 dat jij nu plaatst wil ik ook nog een keer proberen Rein.
Die van mij werkt goed hoor maar misschien is het ontwerp die jij maken wil wel beter.
Heb nu deze erin zitten.
Bijlagen
EM84.gif
EM84.gif (3.81 KiB) 281 keer bekeken
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik denk niet dat het allemaal veel uitmaakt Theo, deze lijkt me gewoon makkelijk te bouwen. Zou het ook lukken met 210 volt? Want dat heb ik op m'n voorbuisjes staan. Anders moet er rechtstreeks worden afgetapt van de HS :-s .
TheoK

Bericht door TheoK »

Op 210 volt draait hij ook goed. Zal misschien wat minder fel branden.

Wat aan dat ontwerp dat jij wilt gaan gebruiken opvalt is dat de signaalingang
bij de ingang van de EL34 is op het schema wat hier bij zit.
Die van mij zit op de speakeruitgang gemonteerd.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat had ik ook gezien Theo en ben ook een schema tegen gekomen dat de ingang op de anode van een EL84 zat. Ik denk dat het allemaal op hetzelfde neer komt, als er maar een signaal op staat. Ik gebruik er overigens maar eentje en het is meer voor de fun dan dat het iets doet. Voor hetzelfde kan ik het voetje gebruiken voor bijvoorbeeld een extra voorversterker, ik zeg maar wat :!: .
TheoK

Bericht door TheoK »

Toch fijn dat je zoveel keuze hebt.
Ik ga zeker deze schakeling op mijn versterker proberen.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De EM84 werkt, maar ik krijg geen signaal op de ingang. Wanneer ik met mijn vingers de 10K weerstand aanraak, zie ik heel vaag een lichte beweging. Ook op punt 5 (G1) doet ie niks en op de LS evenmin. Zou die 10K te hoog zijn?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Moet je niet pin 1 hebben van de EZ84 en ze gaan daar uit van 0 tot min 10 volt gelijk spanning
En met je vinger is natuurlijk geen indicatie ik zou zeggen zet er eens muziek op.

edit
Ik zit nog eens even in mijn boekje te kijken je hebt ook nog twee uitvoeringen van deze buis
1. EM84 0 tot -10 volt
2. EM84A 0 tot -22 volt

de vraag is welke je heb
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Kijk eens naar het schema hier boven NL3PRC, via een weerstand van 10K, een C'tje en een diode naar pin 1. Dus... In plaats van een 1N4148 heb ik trouwens een 1N4008 gebruikt maar dat zal toch niet uitmaken?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

O je hebt het over punt 5 van je EL34
Ja wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je de diode verkeerd om heb gezet.
Ik zou zeggen even meten wat er aan voltage op pin 1 van die ez buis komt te staan dit moet gelijkspanning zijn.
En negatief ten opzichte van massa
Laatst gewijzigd door nl3prc op ma 23 jan 2012, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
TheoK

Bericht door TheoK »

Die diode maakt volgens mij weinig uit Rein.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Bedankt makkers, zal ik vanavond even bekijken.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Oh ja, even wat anders. Ik heb in deze versterker een wipschakelaar met verlichting zitten. Hij zit als volgt aangesloten: twee contacten gebruik ik als On/Off en het overgebleven contact ligt aan massa om het lampje te laten branden. Dit brandt echter hééééél zwak. Wat zou er fout kunnen zitten? De versterker schakelt wel gewoon aan en uit met de schakelaar. :-s
Bijlagen
Wip.jpg
Wip.jpg (5.21 KiB) 239 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de 47n in serie met de 10k een 400V of meer kan hebben,verbindt de ingang 's aan de anode van een eindbuis.
Bij de schkelaar de derde niet aan massa maar aan de andere fase van het net.Blijft ie dan branden,aansluitingen van de schakelaar verwisselen.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De 47 nF is zo'n groene langwerpige C Anne, die gaan niet tot 400 volt dacht ik. Ik had nog twee andere EM84's liggen en de laatste die ik probeerde, gaf behoorlijk meer beweging met de aansluiting op pen 5 van de TT22. Niet opzienbarend, maar het lijkt in ieder geval beter :sure: . De schakelaar zal ik meteen effe proberen. En dan de brom weer te lijf... De inschakelplop is in ieder geval weg nu :D .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nou ja 400V of niet,gewoon proberen,kan verder geen kwaad.Hoewel een 1N4008 :o toch wel 4007 ofzo O:) .
Dan nog even over die twee NTCs in de netkant.Waarschijnlijk doet er maar een wat :o .
De lage weerstand wordt bereikt omdat ie heet wordt door de stroom.Die dat wint bij opwarmen pikt de meeste stroom (kleinste weerstand),doordat de ander minder stroom krijgt wordt die minder warm en neemt de weerstand toe,wordt daardoor nog minder warm enz.Zit er uiteindelijk voor spek en bonen bij.
Makkelijk na te kijken,een heet,ander niet.Je moet minstens zorgen dat de twee elkaar opwarmen,lekker knus tegen elkaar :D .Wel de kanten tegeneen aan dezelfde draad.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die NTC's zitten echt knus tegen elkaar hoor Anne, als er maar niks van komt :lol: De afbeelding komt van de Amplimo ringkernsite en naar dat voorbeeld heb ik het spul aangesloten. Had net de vrouw in alle staten: On/Off schakelaartje maakte kortsluiting dus Nederland 2 met 'Spoorloos' uit de lucht :rofl:
Bijlagen
Amplimo Inschakelvertraging.jpg
AmplimoII.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ooooh,ze staan in serie :o dan is er niks aan de hand :sure: .
De schakelaar is zo bedoeld.
Anne
Bijlagen
er.JPG
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Met een TT22 in plaats van de KT88 zou de stroom wat klein kunnen uitvallen,als die minder is dan 80mA de kathode-weerstand wat verkleinen. Veel plezier met de fraaie huisvlijt
De versterker klinkt uitstekend en ik ben erg blij met de klank, maar er komt denk ik niet veel vermogen uit de speakers. Ik schat zo'n Wattje of zeven, acht of zoiets. De buizen zijn natuurlijk ook al op leeftijd. Een opmerking hierboven van jouw twee jaar terug Anne, kan ik hier nog wat mee? Er zit nu 560 Ohm in net als in het schema.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vor zover uit de grafieken wijs te worden is (zijn meer toegespitst op PP en zendtoepassing)kan de weerstand terug naar 440 ohm,gangbaarder is 470 ohm .
Wat vermogen betreft zal het niet veel uitmaken.Als penthode komt er wel meer uit,probeer 's de R1 van 220 ohm niet aan de anode maar aan de + (andere uiteinde UGT) te verbinden.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb die 220 Ohm zonet eens op de andere kant van de UGT aangesloten Anne, maar ik hoor plotseling heel veel verschil tussen beide buizen. De ene klinkt veel dynamischer dan de andere en dat was in de triode-mode niet te horen. Heb de buizen ook omgewisseld, maar toen verhuisde het mee :-s . Ik denk dat ik toch eens serieus moet gaan denken om de TT22's te verruilen voor die bijna nieuwe KT88's van JJ.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

En hoe zit het met (het verschil tussen) de spanning over de kathodeweerstanden :?:
Anne
Plaats reactie