Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22
Moderator: Beheerdersteam
Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT
6SN7 natuurlijk MiniWatt
. Van de aanwezige onderdelen uitgaand vervalt deze optie dus mogelijk. Maar waarom is het een raar schema?
- RobertD
- Contacteer:
Het schema van Straight met de 6SJ7 op de plaats van de EF86 en de 6SL7 op de plaats van de ECC83 ?
Je zult wel een beetje met een weerstandswaarden moeten rommelen om het goed in te stellen.
Je zult wel een beetje met een weerstandswaarden moeten rommelen om het goed in te stellen.
En dat is niet echt mijn ding Robert, schemaatje nabouwen? Draai ik m'n hand niet voor om
.Maar rare dingen uit gaan rekenen? 
De boel 's wat grondiger bekeken.Dat "raar"(is het niet echt) schema gaat niet op met de 7N607
.
De voedingsspaning ligt een stuk lager,onder 300V, en jouw trafo geeft gelijkgericht rond 475V.Verder de gloeistroom,4xEL34 + 4x ECC33 vraagt 7,6A je hebt maar 6,8A.Ook door 6SJ7+6SL7 te gebruiken kom je nog aan 7,2A.
Wat wel net kan,gloeistroom 6,9A, is 2x 6SJ7 voorversterkers en één 6SL7 waarvan rechts en links elk een triode gebruiken als fasedraaier
.
Ook je UGT met Raa van 5k is meer geschikt voor wat hoger spanning (goed 400V),de 3A524 heeft 4k.
Die 475V is niet erg handig,elkos van 450V(gangbaar)kunnen niet.Blijft over 500V types(duur) of dubbele waarde met kleinere spanning in serie(ook duur).Maar daar is een mouw aan te passen met een soort stabilisatie(met MosFet) naar goed 400V,niet duur en gelijk ook minder rimpel.
Oh ja,toch iets raar aan dat schema,elkos in de terugkoppeling,bah
.
Anne
De voedingsspaning ligt een stuk lager,onder 300V, en jouw trafo geeft gelijkgericht rond 475V.Verder de gloeistroom,4xEL34 + 4x ECC33 vraagt 7,6A je hebt maar 6,8A.Ook door 6SJ7+6SL7 te gebruiken kom je nog aan 7,2A.
Wat wel net kan,gloeistroom 6,9A, is 2x 6SJ7 voorversterkers en één 6SL7 waarvan rechts en links elk een triode gebruiken als fasedraaier
Ook je UGT met Raa van 5k is meer geschikt voor wat hoger spanning (goed 400V),de 3A524 heeft 4k.
Die 475V is niet erg handig,elkos van 450V(gangbaar)kunnen niet.Blijft over 500V types(duur) of dubbele waarde met kleinere spanning in serie(ook duur).Maar daar is een mouw aan te passen met een soort stabilisatie(met MosFet) naar goed 400V,niet duur en gelijk ook minder rimpel.
Oh ja,toch iets raar aan dat schema,elkos in de terugkoppeling,bah
Anne
Oei oei, waar ben ik nou weer aan begonnen... Maar even gauw een nieuw draadje maken 
Vraagke vrienden: wat gebeurt er wanneer ik de 5U4 in de TT22 SE vervang door een GZ34? Kan dat überhaupt? Ik las ergens op een gitaargekkenforum dat de hoogspanning dan iets omhoog gaat en misschien heeft dat een gunstige invloed op het uitgangsvermogen dat nu toch wat aan de lage kant is. Of praat ik weer wartaal?
Dat zou goed kunnen. Elke type gelijkrichter buis heeft weer zijn eigen interne weerstand. Hoe groter de interne weerstand hoe groter de spannings val over de gelijkrichter ( ligt er ook aan hoeveel stroom er loopt ).
Je kunt een GZ34 erin zetten maar de stromen (UGT,TT22,smoorspoel)worden groter.Kunnen ze er tegen en wordt de TT22 niet te heet
.Dus meten,voedingsspanning en spanning over kathodeweerstand (560ohm ?)en dan rekenen
.
Kunnen de Cs de hogere spanning aan
Niet vergeten bij de GZ34 is de gloeidraad niet de kathode,dus die kathode moet samen met de gloei aan de eerste C
.
Maar of het allemaal de moeite is
,denk niet dat je het verschil zult horen
.
Maar ja,als het om het spel en niet de knikkers gaat
Anne
Kunnen de Cs de hogere spanning aan
Niet vergeten bij de GZ34 is de gloeidraad niet de kathode,dus die kathode moet samen met de gloei aan de eerste C
Maar of het allemaal de moeite is
Maar ja,als het om het spel en niet de knikkers gaat
Anne
Kijk, en dat antwoord wilde ik horen: want maakt het geen enkel verschil, dan heeft het ook geen zin. Overigens zijn de C's allemaal bemeten op minimaal 500 volt, dus dat zal het probleem niet worden. Scheelt ook weer een paar knikkersMaar of het allemaal de moeite is ,denk niet dat je het verschil zult horen .
Nee hoor,kijk 's op de klok
En nu maar vlug naar jullie warme nestjes en denk erom,
oogjes dicht en snaveltjes toe
slaap lekker,Anne
En nu maar vlug naar jullie warme nestjes en denk erom,
oogjes dicht en snaveltjes toe
slaap lekker,Anne
Sinterklaas die lag te denken,
wat hij Reintje wel zou schenken,
met dat werkwoord in gedachten,
reed hij snel langs de Urker grachten,
met z'n hand aan z'n mijter op zoek naar een slijter,
kocht hij een fles Leffe Triple om te genieten,
en Rein liethem deze dus snel naar binnen gieten,
maar pardoes greephij Sint met de hand aan het anodetje,
en legde schielijk het loodje
wat hij Reintje wel zou schenken,
met dat werkwoord in gedachten,
reed hij snel langs de Urker grachten,
met z'n hand aan z'n mijter op zoek naar een slijter,
kocht hij een fles Leffe Triple om te genieten,
en Rein liet
maar pardoes greep
en legde schielijk het loodje
Laatst gewijzigd door PA4URK op wo 30 nov 2011, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet helemaal duidelijk wie het tijdelijke daar voor het eeuwige verwisselde
Maar als het Rein niet is dan is 't ie in ieder geval Lazarus
Anne
Maar als het Rein niet is dan is 't ie in ieder geval Lazarus
Anne
Versie verduidelijkt/aangepast, zie boven 
Vanavond heb ik de SE 807 ondanks dat hij bijna klaar is, even opzij gezet. Sinds een paar weken draait de bronkeuzeschakelaar op de TT22 willoze rondjes, zodat ik nog maar één bron ter beschikking heb. Met dit soort wispelturigheid nemen wij als rechtgeaarde buizenbouwers natuurlijk geen genoegen, dus, hup met de plusminus achttien kilo op de werkbank met het spul
. Nadat de bodemplaat was verwijderd zag ik het euvel in één oogopslag: de moer waar de schakelaar mee vastzit, is in de loop van de afgelopen twee jaar los gaan zitten ondanks de getande ring die er achter zit. De zaak dus weer vast gedraaid met een extra zetje. Omdat ie nu toch staat, kan ik meteen nog even wat dingetjes nakijken, zoals die rare mechanische brom die uit de trafo komt en steeds harder lijkt te worden, het eindelijk plaatsen van die inschakelstroombegrenzing (http://www.ringkerntrafo.nl/product.php?id_product=430) en nog wat karweitjes. Toen de schakelaar dus weer vast zat, de spanning er op gezet en de liedjesfabriek van m'n GSM aangesloten. Even later, wat denken jullie, kwam er samen met Omroep Flevoland een hoop gekraak uit de twee ouwe Wharfedale test speakers. Ik heb dus helemaal nog niks veranderd, de versterker naar boven gesjouwd en omgekeerd op de wekbank gezet, de schakelaar vastgemaakt en nu dit. Het lijkt op een soort oscillatie die volume-afhankelijk en bron-onafhankelijk is en bij uitschakelen van de netspanning ogenblikkelijk verdwenen is. Rara, hoe kan dit? 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Moet toch iets los zitten dan Rein. Alle verbindingen goed nagekeken, zit alles nog vast aan de buisvoeten, maak je een rare massalus? Toch niet instraling van je GSM? Die staat ook niet continue te zenden natuurlijk.
Los contactje lijkt me het meest voor de hand liggend, misschien toch iets aangetikt tijdens de reparatie.
Los contactje lijkt me het meest voor de hand liggend, misschien toch iets aangetikt tijdens de reparatie.
Ik zit zelf aan de voeding te denken Barry, het kraken komt uit beide speakers. Het is er ook met alle bronnen los.
Edit: terwijl ik dit zit te typen, loop ik tussendoor even naar boven om eens te kijken wat er gebeurt wanneer ik de massa van de versterker even tegen de aarde van de CV aan houdt. De brom wordt iets harder maar de kraak blijft. Daarna loop ik alle verbindingen even na. Terwijl ik dat doe, raak ik min of meer per ongeluk de as van één van de twee ontbrompotmeters aan. Weg kraak
. Omdat de TT22 op 12.6 volt gloeit en de andere buizen op het hellefie, ligt één van de potjes de 12.6 volt te ontbrommen en de andere de 6.3 volt. Of die dingen helpen weet ik niet, maar eerlijk gezegd merk ik helemaal niks - ook niet op de scoop - wanneer er aan gedraaid wordt. Vreemd.
Edit: terwijl ik dit zit te typen, loop ik tussendoor even naar boven om eens te kijken wat er gebeurt wanneer ik de massa van de versterker even tegen de aarde van de CV aan houdt. De brom wordt iets harder maar de kraak blijft. Daarna loop ik alle verbindingen even na. Terwijl ik dat doe, raak ik min of meer per ongeluk de as van één van de twee ontbrompotmeters aan. Weg kraak
Ontbrompotje voor de TT22 heeft helemaal geen zin,een kant gewoon aan massa.
Bij de rest kan het zin hebben als er wat brom op de kathode terechtkomt(of capacitief naar het rooster).
Met zo'n regeling kun je dan zorgen dat de brom in fase en in tegenfase(twee kanten tov massa) in de buis komt en dan wegvalt.Af te regelen op min.brom,zie je verder niks van op een oscillo.
Dat zo'n schakelaar gaat meedraaien met de knop hoort niet
Naast het gat voor de as (schroefdraad-moer) moet nog een gaatje waar een uitsteeksel op de schakelaar in moet.Dat voorkomt dat de schakelaar kan verdraaien.Soms zit er onder de moer op de schaelaar een nok.Dan moet het gat in de voorplaat behalve rond te zijn nog een extra hapje uit de rand hebben voor de nok.
Anne
Bij de rest kan het zin hebben als er wat brom op de kathode terechtkomt(of capacitief naar het rooster).
Met zo'n regeling kun je dan zorgen dat de brom in fase en in tegenfase(twee kanten tov massa) in de buis komt en dan wegvalt.Af te regelen op min.brom,zie je verder niks van op een oscillo.
Dat zo'n schakelaar gaat meedraaien met de knop hoort niet
Naast het gat voor de as (schroefdraad-moer) moet nog een gaatje waar een uitsteeksel op de schakelaar in moet.Dat voorkomt dat de schakelaar kan verdraaien.Soms zit er onder de moer op de schaelaar een nok.Dan moet het gat in de voorplaat behalve rond te zijn nog een extra hapje uit de rand hebben voor de nok.
Anne
Dan ga ik die (%#*()^%$ dingen er meteen tussen uit slopen Anne, ik ben nu toch bezig. Gewoon één zijde van de gloei aan massa? Ik snap alleen niet dat ik na verplaatsen van de versterker plotseling een rare oscillatie krijg. Het enige verschil dat ik boven geen geaard stopcontact heb en dat er andere speakers zijn aangesloten. Trouwens, de inschakelstroombegrenzing zit er intussen ook in. Snel weer verder...
Edit: Je had een vooruitziende blik vorig jaar Anne:
Edit: Je had een vooruitziende blik vorig jaar Anne:
Die koptelefoon was eigenlijk om ongestoord te luisteren,want er rommelt bromt zoemt of miauwt meestal van alles in huis. Hoewel,met de weinig gevoelige ingang van die versterker,is heel die regeling hoogstwaarschijnlijk nutteloos
Anne
Zo, de ontbrompotmeters helemaal losgekoppeld et voilà: het probleem lijkt te zijn verdwenen. De gloei heb ik aan één kant aan massa gelegd en uit de speakers komt nog geen zoemetje
. Uit de trafo echter wel nog steeds een brom. Ik heb het ding twee jaar terug bij AE op specificatie laten wikkelen, met twee zware 6.3 volt wikkelingen die ik in serie kan zetten om 12.6 volt voor de TT22 te verkrijgen. Uit de trafo zelf komt een brom die echter steeds storender lijkt te worden. Het ding staat helemaal op een rubber plaatje. Kan het zijn dat de twee gloeiwikkelingen verkeerd zijn aangesloten of zo iets?
Baai de wee: De brom verdwijnt niet met de buizen allemaal verwijderd en heeft geen enkele invloed op het audio gebeuren.
Baai de wee: De brom verdwijnt niet met de buizen allemaal verwijderd en heeft geen enkele invloed op het audio gebeuren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Tsja, ze brommen altijd wel iets, en als het niet anders wordt als je de buizen eruit haalt heb je ook niks verkeerd aangesloten. Op m'n KT88 kan ik van dichtbij de voedingstrafo ook wel horen....als je helemaal niets wilt horen, trafo ingieten. Bij Voyager hoor ik de voedingstrafo helemaal niet.
Het probleem is dat we een kleine kamer hebben Barry, wanneer ik naar muziek luister hoor ik bij zachte passages de versterker hoorbaar brommen. Het lijkt wel of het steeds hindelijker wordt. Het komt echt uit de trafo, maar ik heb eigenlijk ook het idee dat doordat de versterker op een houten plank staat - die lichtelijk doorbuigt onder het gewicht - de brom nog een fractie versterkt wordt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dat is altijd het criterium he, als je het tijdens het muziek luisteren hoort is het storend, kan ik me voorstellen. En dan ga je er ook nog op letten natuurlijk. Misschien dat het blikpakket in de loop van de tijd wat 'werkt' en daardoor wat uitzet en wat mee rrammelt. Ik heb bij de KT88 ook het idee dat het erger is dan toen ik 'm net in elkaar gezet had.
Ik weet niet of die plank veel doet, maar dat kun je proberen door 'm eens op de grond te zetten ofzo, voor het proberen. En als je 'm al op rubbers hebt, kan ik alleen ingieten bedenken: wel weer drastisch gelijk.
Toen ik met de KT88 aan het meten was na de bouw kon ik aan de trafo horen of 'ie aan stond als ik er met m'n neus boven hing; bij Voyager moest ik eerst 3x kijken of de spanning er wel af was voor het soldeerijzer er in ging, die hoor je helemaal niet.
Ik weet niet of die plank veel doet, maar dat kun je proberen door 'm eens op de grond te zetten ofzo, voor het proberen. En als je 'm al op rubbers hebt, kan ik alleen ingieten bedenken: wel weer drastisch gelijk.
Toen ik met de KT88 aan het meten was na de bouw kon ik aan de trafo horen of 'ie aan stond als ik er met m'n neus boven hing; bij Voyager moest ik eerst 3x kijken of de spanning er wel af was voor het soldeerijzer er in ging, die hoor je helemaal niet.
Heel vervelend zo'n bromvlieg
meppen helpt niet
Soms helpt het wat door met de schroeven wat te morrelen.De druk van de schroeven op het blikpakket kan misschien net op 50Hz in resonantie komen.Zelfs wel 's velpon tussen spoelkoker en blik gespoten.Het blijft een gepruts,moeilijk te achterhalen wat er eigenlijk trilt
.
Anne
Soms helpt het wat door met de schroeven wat te morrelen.De druk van de schroeven op het blikpakket kan misschien net op 50Hz in resonantie komen.Zelfs wel 's velpon tussen spoelkoker en blik gespoten.Het blijft een gepruts,moeilijk te achterhalen wat er eigenlijk trilt
Anne
Ik heb vanmiddag eerst aan de binnenkant de noodzakelijke klusjes maar gedaan vrienden, daarna ga ik me eens even met de trafo bezighouden. Niet te lang want de 807 schreeuwt ook om afgebouwd te worden. Maar het is net als op vakantie gaan: de voorpret is het leukst
Inwendig dus de pennetjes 9 van de voorversterkerbuisjes aan massa gelegd, de lekweerstand van 470 ohm voorzien van een parallel exemplaar zodat die gehalveerd wordt (een voorstel van Anne vorig jaar, of was het alweer het jaar dáár voor?) en stopweerstanden van 1 K aangebracht aan de ingangen van de voorbuisjes.
Omdat ik nu toch bezig ben, wil ik ook het magische oog maar eens aan de praat brengen volgens het schemaatje wat hier ergens moet zwerven. Het kraken van gister is in ieder geval verdwenen.
Inwendig dus de pennetjes 9 van de voorversterkerbuisjes aan massa gelegd, de lekweerstand van 470 ohm voorzien van een parallel exemplaar zodat die gehalveerd wordt (een voorstel van Anne vorig jaar, of was het alweer het jaar dáár voor?) en stopweerstanden van 1 K aangebracht aan de ingangen van de voorbuisjes.
Omdat ik nu toch bezig ben, wil ik ook het magische oog maar eens aan de praat brengen volgens het schemaatje wat hier ergens moet zwerven. Het kraken van gister is in ieder geval verdwenen.