FM ontvangst, klein raadsel
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
jaapschreuder
FM ontvangst, klein raadsel
Misschien niet helemaal thuis op dit forum,
ik heb sinds ik mijn antenne heb opgehangen eigenlijk het meest van de tijd naar 1 zender geluisterd. Niet alleen omdat het een lekkere muziek is voor op de achtergrond, het mij opvalt dat er ook geen reclame in voorkomt. Er wordt alleen wat tussen de muziekstukken gepraat soms.
Nu zullen jullie denk wat is daar nu weer mis mee, wat gaat er fout...
Nou,
ik geloof dat ik op de FM geen ontvangst zou kunnen hebben uit Frankrijk. Maar toch ontvang ik kraakhelder een Franse jazz/klasiek zender. De precieze afstemming moet ik jullie even schuldig blijven, de schaalverdeling staat nog niet helemaal zuiver. ongeveer op de 105.5MHZ
wordt deze zender in nederland uitgezonden of is hier een verklaring voor?
Voor de mensen die denken dat ik werk met een super antenne? nou nee, simpel een dipool met 75cm lange benen.
wie o wie help mij met mijn raadsel, ik heb namelijk nog geen stationsnaam kunnen herkennen
ik heb sinds ik mijn antenne heb opgehangen eigenlijk het meest van de tijd naar 1 zender geluisterd. Niet alleen omdat het een lekkere muziek is voor op de achtergrond, het mij opvalt dat er ook geen reclame in voorkomt. Er wordt alleen wat tussen de muziekstukken gepraat soms.
Nu zullen jullie denk wat is daar nu weer mis mee, wat gaat er fout...
Nou,
ik geloof dat ik op de FM geen ontvangst zou kunnen hebben uit Frankrijk. Maar toch ontvang ik kraakhelder een Franse jazz/klasiek zender. De precieze afstemming moet ik jullie even schuldig blijven, de schaalverdeling staat nog niet helemaal zuiver. ongeveer op de 105.5MHZ
wordt deze zender in nederland uitgezonden of is hier een verklaring voor?
Voor de mensen die denken dat ik werk met een super antenne? nou nee, simpel een dipool met 75cm lange benen.
wie o wie help mij met mijn raadsel, ik heb namelijk nog geen stationsnaam kunnen herkennen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: FM ontvangst, klein raadsel
Interessant mysterie
lijkt weer op vroegere tijden, nog wel eens aan vossejachten meegedaan...
Normaal zou je geen FM zender uit Belgie/Frankrijk daar in Drente moeten kunnen ontvangen, zonder extreme omstandigheden als bepaalde weercondities. Zeker niet op een opgehangen dipool? Maar uit je mailtje maak ik op dat je de zender langere tijd achter elkaar goed ontvangt..
Schot voor de boeg, iemand die met een illegaal zendertje een franse stream uitzend om wat voor reden ook. Op een lokatie in de buurt luisteren waar geen internet is?
Heb je en auto? Misschien eens dezelfde zender op de autoradio zetten als je weggaat, kijken of het echt lokaal is.
Normaal zou je geen FM zender uit Belgie/Frankrijk daar in Drente moeten kunnen ontvangen, zonder extreme omstandigheden als bepaalde weercondities. Zeker niet op een opgehangen dipool? Maar uit je mailtje maak ik op dat je de zender langere tijd achter elkaar goed ontvangt..
Schot voor de boeg, iemand die met een illegaal zendertje een franse stream uitzend om wat voor reden ook. Op een lokatie in de buurt luisteren waar geen internet is?
Heb je en auto? Misschien eens dezelfde zender op de autoradio zetten als je weggaat, kijken of het echt lokaal is.
-
jaapschreuder
In de auto is niets anders dan ruis te horen,
ontvang ook een ander station uit Belgie...
Zenders zijn goed en constant, heb er geen verklaring door. Kan er ook niets op vinden moet ik zeggen. Vandaar dat ik het eens post. Misschien ben ik de onwetende in dit verhaal....
PS; je zoekt geen ruzie met je Drenthe he.. er werken is al erg genoeg

ontvang ook een ander station uit Belgie...
Zenders zijn goed en constant, heb er geen verklaring door. Kan er ook niets op vinden moet ik zeggen. Vandaar dat ik het eens post. Misschien ben ik de onwetende in dit verhaal....
PS; je zoekt geen ruzie met je Drenthe he.. er werken is al erg genoeg
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
GRunninger, neemt u mij niet kwalijk
nah, het zit er ook niet ver vanaf zie ik. Maar je vraag, geen idee. Het is superlokaal dus, als je het in de auto al niet meer ontvangt. Straalt er iets in op je radio, kabel, digitale ontvanger, zoiets? En in een andere ruimte in je huis, hoor je het daar ook?
Voor de ipod zijn er kleine fm zenders met een super klein bereik.
Deze kunnen in de auto worden toegepast maar ook om thuis een radio zender te hebben om de ipod op alle radio's te kunnen ontvangen.
Mogelijk heeft de buurman zo iets op zolder staan.
Deze kunnen in de auto worden toegepast maar ook om thuis een radio zender te hebben om de ipod op alle radio's te kunnen ontvangen.
Mogelijk heeft de buurman zo iets op zolder staan.
Toen ik in A'dam op een etage woonde had mijn beneden buurman de CATV kabel naar zijn radio een paar meter verlengd met een stukkie tweelingsnoer. Het gevolg was dat ik gratis kabel radio had op een sprietje 
Ik hoop dat dat "erg genoeg" op het werken slaat en niet op DrenthePS; je zoekt geen ruzie met je Drenthe he.. er werken is al erg genoeg![]()
![]()
Anders moet ik toch ernstig bezwaar aantekenen,m'n familie komt er namelijk vandaan
Anne
-
jaapschreuder
Haha anne,
Gisteren is het er voor mij al deels onbewust zo neer gezet. Heb zelf ook familie in drenthe, helemaal niets mis mee. Waar ik werk werken meer groningers dan drenten, en dan heb je al snel van dit soort 'standaard' uitspraken:-) helemaal als je weet dat een beetje drents georiënteerde grap staat voor uitdaging voor de drentse collega's om de grap te overteffen.
Is allemaal heel vriendelijk bedoeld hoor, zowel hier als op het werk... Wil niemand aanvallen...
Gisteren is het er voor mij al deels onbewust zo neer gezet. Heb zelf ook familie in drenthe, helemaal niets mis mee. Waar ik werk werken meer groningers dan drenten, en dan heb je al snel van dit soort 'standaard' uitspraken:-) helemaal als je weet dat een beetje drents georiënteerde grap staat voor uitdaging voor de drentse collega's om de grap te overteffen.
Is allemaal heel vriendelijk bedoeld hoor, zowel hier als op het werk... Wil niemand aanvallen...
Daar twijfel ik niet aan,als ge maar leut hetIs allemaal heel vriendelijk bedoeld hoor,
Anne
Gut, de communicatie in het Noorden is wel ingewikkeld en raadselachtig zeg
Gelukkig is de FM ontvangst goed maar wel even raadselachtig 
heb ik een keer expres gedaan, door een ca. 70 cm lang stuk ijzerdraad in de kabel-wandcontactdoos te steken.Pjotr schreef:Toen ik in A'dam op een etage woonde had mijn beneden buurman de CATV kabel naar zijn radio een paar meter verlengd met een stukkie tweelingsnoer. Het gevolg was dat ik gratis kabel radio had op een sprietje
Werkte eigenlijk prima, en kon ik zowel kabelstations als de radiopiraten prima ontvangen.
Maar ik vind FM ontvangst altijd wel wat raadselachtig.
Maar al te vaak is het een kwestie van kwantiteit, dus een lange draad.
Beetje verhangen en klooien, daar kan een (binnen) dipool op de juiste lengte vaak niet tegenop.
Klopt wel, althans binnenshuis. Je hebt daar veel reflecties van muren en zo. Door de golflengte van ongeveer 3m ontstaat er een onvoorspelbaar patroon van versterking en uitdoving van het HF signaal in de kamer. Een dipool kan daar meestal weinig mee, die werkt alleen goed op het dak met een net en eenduidig direct signaal.Jerommel schreef:Maar ik vind FM ontvangst altijd wel wat raadselachtig.
Maar al te vaak is het een kwestie van kwantiteit, dus een lange draad.
Beetje verhangen en klooien, daar kan een (binnen) dipool op de juiste lengte vaak niet tegenop.