Budget Center

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Budget Center

Bericht door b_force »

nxs77 schreef:
Ik zit deze topic wat door te spitten en vraag me af of er een verschil is tussen de w130s en de sc uitvoering?
Zit deze bundeling ook in de sc variant? Deze heb ik in mijn center zitten.
Bundelen is in principe evenredig met de diameter van de driver.
Het kan zijn dat de shielded variant iets anders loopt in het hoog doordat de magnetische flux dichtheid iets verandert.
(en nog de nodige rommel/reflecties omdat de magneet misschien wat groter is)
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Het draadje begint hier met de waarneming dat de center lsp's wat kaal en niet vol klinken. Tot op zekere hoogte is dat een eigenschap van het center concept. Luidsprekers die recht voor je staan geven een andere filtering in het buitenoor, en derhalve een andere klank dan een linker -of rechter luidspreker. Dat valt vooral op bij het verschil in klank tussen een stem die vanuit het midden wordt weergegeven door de L en R luidsprekers samen (dus als fantoombron) of door een echte center luidspreker (dus in centraal mono). In het laatste geval klinkt het een stuk kaler en minder vol. Bij het maken van de meerkanaalsmix moet hiermee rekening gehouden zijn.(Perceptueel gesproken is 5+1 weergave een redelijke puinhoop, ik heb het althans nog nooit overtuigend gehoord. Maar dat is een privé opinie, die niet algemeen wordt onderschreven, dat realiseer ik me.)
groet, Tom
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, tijd voor een (kleine) update.

Een tijdje geleden heb ik inderdaad de hier aangeboden center opgehaald. Hij heeft in de tussentijd op zolder kunnen acclimatiseren. Vanavond dus even een speaker verwijderd om de binnenmaten te kunnen meten.

De buitenmaten van 53,5 x 19 x 28,9 en een materiaaldikte van 18mm brengen het effectieve interne volume op 19,44L. Ik heb het formaat omgerekend naar een voor mij wat betere afmeting van 75 x 15 x 27,5. Dit vertegenwoordigt een volume van 19,45L, nauwkeurig genoeg lijkt mij :wink: .

De plaatsen van de units is nu als volgt:
Tweeter in het midden, de centrumhoogte 3,2cm verschoven tov het centrum van de basjes.
Horizontaal gezien liggen de centra van de basjes op 11,5cm van het centrum van de tweeter.

Doordat de speaker lager wordt (ivm passen in de kast) zal de tweeter tussen de basjes zakken zodat deze op één lijn liggen en mogelijk schuiven de basjes iets verder naar buiten om voldoende vlees te hebben om de units vast te zetten.

De basreflexpijpjes laat ik onveranderd, diameter 40mm en een lengte van 106mm.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”