Momenteel heeft mijn versterker bordje van zondag tot en met dinsdag continue staan inspelen met FRS8 speakertjes op de uitgangen en een continue pink noise loop van de pc. Geen rook (altijd fijn natuurlijk) of andere mankementen en me dunkt kan je hem nu wel aardig ingebrand noemen. Ik heb dus eens even met mijn pencils en de twee bordjes een A - B vergelijking gemaakt, sodeju... het verschil tussen de ongemodde versie en de aangepaste is behoorlijk groot!
Ik vond hem standaard al best klinken maar met het vervangen van de condensatoren en vooral de nieuwe inductoren (die geven het mid en hoog veel meer openheid en het geluid lijkt echt prachtig los te komen) is het nog een stuk verbeterd! Natuurlijk luister je altijd subjectief naar je eigen projecten maar het verschil met mijn Denon versterker is echt groot, ik pik details uit de muziek die ik eerst niet hoorde en mijn mp3's klinken opeens zo matig vergeleken met een cd of flac. Stemmen zijn om te smullen maar die vind ik altijd al goed met de Alpair 6 en bij Tripath versterkers.
Tot nu toe vind ik het dus een geslaagde modificatie. Als volgende stap, nu ik weet dat ze goed werken, wil ik de ingangs condensatoren verwijderen. Dit zijn nu heel goedkope exemplaren en van wat ik vernam op de fora maken deze het grootste verschil voor de klank ten opzichte van de ander conensatoren op het signaal pad. Men raadde goede olie/film exemplaren aan, het beste wat je je kan veroorloven. Nou, ik denk dat helemaal geen condensatoren nog altijd het beste is waar mogelijk

. Wel zit ik nu met een berg clarity caps die ik al gekocht had, iets te enthousiast geweest. Wellicht dat ik ze nog ergens als bypass kan inzetten. Zonde maar anders liggen ze er maar.
Verder had ik nog een zwik WIMA condensatoren waarvan ik er enkele wil gebruiken als uitgangscondensatoren voor het low pass filter. Nu de waarde van de inductor van 10uH naar 4,7uH is gegaan moet ik ook de condensator vervangen om binnen de specs van de datasheet van Tripath te bijven. Daarnaast zijn ook deze standaard condensatoren niet zo best. Tripath raad een 2e orde low pass filter rond de 80kHz aan om de ruis van het schakelen vd tripath weg te filteren. Niet dat dit binnen het hoorbare spectrum ligt maar wellicht beinvloed het de frequenties er onder door harmonische of modulatie. Ik heb nog 0,22uF WIMA poly condensatoren liggen die ik prima kan gebruiken, het filterpunt komt dan weer hoger te liggen wat vooral een prettig onderbuik gevoel geeft maar waarschijnlijk voor mijn oren niet eens merkbaar is.
Verder heb ik nog wat fotootjes geschoten van mijn tweede bordje waar ik inmiddels dezelfde mods op heb gedaan als op de eerste. Even vastleggen hoe ik de smd inductoren pootjes heb gegeven om ze toch through hole te kunnen gebruiken. (ik wilde gewoon perse deze Wurth exemplaren omdat ze overal worden aanbevolen als de best klinkende kant en klaar inductoren voor de TK2050 bordjes).
Mvg Reinder