6 kanaals Minidsp, Minidigi, Fetzilla x 4 en L15D x 2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

6 kanaals Minidsp, Minidigi, Fetzilla x 4 en L15D x 2

Bericht door meiborg »

Het doel:

Ik heb afgelopen jaar zo goed als alle spullen bij elkaar gesprokkeld om twee prachtige 4-weg dipolen te bouwen. Ik wil daarvoor per kant 1 minidsp 2x4 gaan gebruiken. Voordat ik begin met bouwen moet ik ze natuurlijk aan kunnen sturen, dat houdt in dat er dus eerst een 8 kanaals versterker gemaakt moet worden.

De voorwaarden voor mijn project:

- Het moet, dat is een van de dingen die ik leuk vind aan zelfbouw, voor een redelijk budget te bouwen zijn. Ik wil bang for my bucks!
- De opzet moet flexibel zijn, in toekomstige projecten wil ik hem in verschillende configuraties toe kunnen passen.
- Niet te ingewikkeld, ik ben handig maar geen electro-technicus!
- Het hoeft geen ultra-fi te zijn, het moet wel lekker klinken.

De aanpak:

Verschillende opties zijn voorbij gekomen maar uiteindelijk heb ik besloten om mijn heil te zoeken in een oplossing met tripath tk2050 bordjes, ik heb de Topping kant en klare tk2050 oplossing gehoord en vond die zeer goed klinken voor zijn prijs.

Vervolgens las ik op http://www.diyaudio.com over de Sure-electronics 2x100w tk2050 bordjes. Men was daar erg enthousiast over de geluidskwaliteiten. Op http://www.gainphile.blogspot.com en diyaudio las ik verder dat de 4x100watt versie ook lekker klonk. Ik heb daarom als proef een Sure tk2050 4x100w bordje gekocht via E-bay en heb deze vergeleken met HLLY gainclone's die ik eerst wilde gebruiken. Er waren verschillen maar beide klonken bijzonder prettig, de TK2050 wint het naar mijn smaak echter nipt. De Sure klinkt standaard al goed, er is nog wel ruimte voor verbetering maar daarover later meer. Omdat het door zijn 4 kanaals opzet en gewone DC voeding ook makkelijker in te zetten is heb ik er een tweede bordje bij besteld. Om het in de low-budget gedachte te houden wil ik zoveel mogelijk componenten die ik nog heb liggen van eerdere projecten gebruiken. Met de volgende hoofd componenten wil ik mijn project gaan bouwen:

- 2 x Sure-electronics 4x100w TK2050
- 2 x Meanwell SMPS 24v 351watt voeding, al in huis van eerdere projectjes
- 2 x Minidsp 2x4 in a box analoog, 1 had ik al in huis dus nog 1 bestellen
- 1 x 12v shuntvoeding voor de minidsp
- 3 x Tube 6n3 preamp kitje van Ebay
- 1 x source select met volume regeling & lcd schermpje, al in huis (zie linkje naar tread op diyaudio)Dit wordt een printje van Knuisje met verschillende ingangen en volume control oer de minidsp

De behuizing bouw ik zelf, kant en klaar zoals de modushop behuizingen vind ik ook mooi maar met zoveel kant en klare componenten mag er ook nog wel wat zelfbouw bij komen kijken :wink:. Ik wil alles zo modulair mogelijk in een behuizing bouwen, daarbij wil ik de opzet zo maken dat ik makkelijk componenten weer er uit kan halen en de opzet kan wijzigen.

Geplande modificaties aan de Sure bordjes

De Sure bordjes klinken goed maar het kan natuurlijk beter. Ik ga er geen bakken met geld tegen aan gooien, dan had ik meteen iets duurders & beters kunnen kopen maar enkele dingen wil ik wel aanpakken.

- de goedkope witte prut vd heatsink afhalen en met Artic silver hittegeleidende pasta opnieuw aanbrengen
- input condensatoren (no name) vervangen met Clarity Cap PX MKP exemplaren, na vb van Tony Gee met Vishay 0,01uF bypass
- output condensatoren (no name) vervangen met Panasonic FR series 1800uF exemplaren
- de stroominductoren vervangen met betere Wurth geshielde exemplaren
- enkele overbodige componenten er af in het signaalpad na voorbeeld op diyaudio
- weerstandjes in geluidspad vervangen met metaal film exemplaren
- DC offset terugbrengen binnen acceptabele waarden
- de meanwell voedingen zijn al voorzien van een verbinding tussen COM en GND wat de ruis aanzienlijk verlaagd heeft, ze zijn
opgeschroefd tot 29v omdat de tk2050 met een hogere spanning ( ~30v ipv 24v) beter klinken.

Bovenstaande modificaties kosten mij ongeveer een 80 euro extra minus de onderdeeltjes die ik sowieso al op voorraad heb. Gezien de kosten van fabrieks af betere (en dus duurdere) opties is deze investering het mij waard. Bovendien vind ik het gewoon erg leuk om lekker te pielen met dit soort mods, ik wil natuurlijk eerst een bordje onder handen nemen en dan vergelijken wat de upgrades mij brengen. Wie weet is het verspilde moeite, dat is dan toch weer leerzaam om zelf te ervaren en misschien heeft een ander dan ook nog wat aan mijn bevindingen.

Inmiddels draait het als ruwe opzet met twee Hifimediy 4 kanaals bordjes gebaseerd op de tripath tk2050. Het is nog niet eens samen gebouwd tot een net geheel en de plannen zijn alweer om :oops: . Op de luisterdag in Limburg de Fetzilla van Meanman1964 mogen aanschouwen en wat is dat een verschrikkelijk lekker klinkende versterker. Nu er een groupbuy is mij daarvoor ingeschreven, vier bordjes mogen mijn kant op. In het komende jaar wil ik hier lekker mee gaan solderen en uiteindelijk dus wel maar meteen naar een echt goede versterker gaan dus.

Ik zal in dit draadje de voortgang bij houden, het zal allemaal rustig aan gebeuren, bijna alle onderdeeltjes moeten nog besteld worden etc. Long term en in de tussen tijd voldoet de Hifimediy opstelling prima.

Mvg Reinder
Bijlagen
Het versterker bordje
Het versterker bordje
schermpje bij het source sellect & volume bordje, de mijne zegt echer netjes "source" ipv "input"
schermpje bij het source sellect & volume bordje, de mijne zegt echer netjes "source" ipv "input"
de voeding
de voeding
tube pre kitjes
tube pre kitjes
tube pre.jpg (63.72 KiB) 1163 keer bekeken
Laatst gewijzigd door meiborg op za 29 dec 2012, 23:25, 5 keer totaal gewijzigd.
knuisje

Re: 8 kanaals dsp amp on a budget

Bericht door knuisje »

Je kunt beter de minidsp als volumeregeling gebruiken. In je huidige opzet regel je het volume voordat het de minidsp ingaat zodat deze dan maar een klein signaaltje om mee te werken.
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Knuisje,

Ik heb daar inderdaad ook aan gedacht. Nadeel als ik het volume met de minidsp wil regelen is, dat dit niet "on the fly" kan. Ik wil wel graag gewoon een volume knop natuurlijk! Zou het de geluidskwaliteit nadeelig beinvloeden? Ik had zelf beredeneerd dat het volume regelen voordat het de dsp in gaat hetzelfde principe zou zijn als wanneer het nummer wat je luisterd langzaam uit fade, zie ik dit verkeerd?

Ik was hierbij ook een beetje uit gegaan van de volgende post uit dit topic, alhoewel er ook wordt gezegd dat je inderdaad het best met het "volle" signaal kan werken.
hoi,

Op zichzelf zou een DSP wel kunnen. Ik heb mailcontact gehad met minidsp.com en hun ''minidsp in a box kan" prima in de lus tussen voor- en eindversterker zeggen ze.
Is er nog een andere eenvouidig te implementeren optie? 8 x alps na de minidsp's vind ik nou ook weer geen goed idee..

Mvg Reinder
knuisje

Bericht door knuisje »

Je kunt wel degelijk het volume on the fly regelen. De minidsp heeft hiervoor een aansluiting voor een potmeter (zie ook de handleiding). Als potmeter kun je dan een enkele 10K log nemen waarmee je alle kanalen tegelijk regelt.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik meende dat deze optie er alleen was voor de minidsp 2x4 bordjes, ik zal er meteen eens goed in duiken. Bedankt!

Mvg Reinder
knuisje

Bericht door knuisje »

Je kunt met dezelfde potmeter zelfs op meerdere minidsp 2x4 bordjes tegelijk het volume regelen.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Leuk project, dat ik zeker ga volgen. Ik ben namelijk ook zeer geïnteresseerd in de miniDSP, maar lees veel over problemen met het inschakelen van de miniDSP. Het schijnt nogal moeilijk te zijn om deze in te schakelen zonder inschakel plop.
sevenup

Bericht door sevenup »

Zweitse schreef:
Leuk project, dat ik zeker ga volgen. Ik ben namelijk ook zeer geïnteresseerd in de miniDSP, maar lees veel over problemen met het inschakelen van de miniDSP. Het schijnt nogal moeilijk te zijn om deze in te schakelen zonder inschakel plop.
Je zou met een klein DSP bordje mute relais aan kunnen sturen die het audio pas doorlaten na een paar seconden. Die DSP kun je dan ook meteen gebruiken voor afstandsbediening en display etc.
knuisje

Bericht door knuisje »

sevenup schreef:
Je zou met een klein DSP bordje mute relais aan kunnen sturen die het audio pas doorlaten na een paar seconden. Die DSP kun je dan ook meteen gebruiken voor afstandsbediening en display etc.
Zie ook: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1513507
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Toch vreemd dat je zelf nog een oplossing moet bedenken om dit probleem te verhelpen. Een leek als ik zou daar nooit uitkomen, en ga er ook vanuit dat als ik iets kant en klaar koop het ook goed werkt, dus zonder plop. Maar ja, dat is natuurlijk de gedachte van een leek. :?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Zweitse schreef:
Toch vreemd dat je zelf nog een oplossing moet bedenken om dit probleem te verhelpen. Een leek als ik zou daar nooit uitkomen, en ga er ook vanuit dat als ik iets kant en klaar koop het ook goed werkt, dus zonder plop. Maar ja, dat is natuurlijk de gedachte van een leek. :?
Ik ben dus niet de enige. :D
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zweitse schreef:
In het geval van de minidsp 2x8 en 8x8 vind ik het een vreemde zaak dat ze daar niet aan gedacht hebben, ruimte zat op die print! Desnoods hadden ze daar plekken voor leeg moeten laten zodat je zelf de keuze hebt om ze erop te solderen.

Op de DLCP van hypex zijn ook geen muterelais gebruikt, maar daar gaat men ervan uit dat je deze gebruikt met hun amp modules die via remotelijnen gemute/ uitgezet worden. Als je de DLCP met andere versterkers gebruikt, zal je daar ook mute relais moeten inzetten! Hetzelfde geld ook voor de modules van Groundsound.

GRG
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Deze ga ik ook volgen :D , echter heb ik zelf geen goede ervaring met die versterkerbordjes. Als je ze voor 80 euro gaat modden zou ik toch ook nog eens met een scheef oog kijken naar de lm4780 bordjes van Knuisje. Deze vind ik net wat beter klinken, en zijn oerdegelijk (Ook wel wat duurder voor een 8 kanaals exemplaar).

Zelf heb ik al 2 van die Sure borden in rook zien opgaan. Ik hoop dat jij er meer geluk mee hebt.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

ds23man schreef:
In het geval van de minidsp 2x8 en 8x8 vind ik het een vreemde zaak dat ze daar niet aan gedacht hebben, ruimte zat op die print! Desnoods hadden ze daar plekken voor leeg moeten laten zodat je zelf de keuze hebt om ze erop te solderen.

Op de DLCP van hypex zijn ook geen muterelais gebruikt, maar daar gaat men ervan uit dat je deze gebruikt met hun amp modules die via remotelijnen gemute/ uitgezet worden. Als je de DLCP met andere versterkers gebruikt, zal je daar ook mute relais moeten inzetten! Hetzelfde geld ook voor de modules van Groundsound.

GRG
MiniDsp vind dat je zelf maar een mute relais moet toevoegen, omdat ze het DSP platform zo goedkoop mogelijk willen houden. (Als ze niet van die achterlijk grote condensatoren hadden gebruik was het probleem ook veel minder aanwezig.)

Daarnaast lijkt het er op dat de 2x8 en 8x8 ontworpen zijn voor Car Hifi gebruik, aangezien ze een remote ingang en uitgang hebben. Wat perfect werkt wanneer je op een continue 12v voeding zit. Als ze bij de volgende versie ruimte vrij houden voor de relais, dan zou dit wel geweldig zijn. Of een extra module die goed en eenvoudig aan te sluiten is.
meiborg

Re: 8 kanaals dsp amp on a budget Pp

Bericht door meiborg »

Wbt de plop ben ik er nog niet uit hoe ik dit wil tackelen, dacht zelf ook aan relais maar ga eerst eens kijken hoe het in praktijk uitpakt.

Ik heb het schema van het volume / source bordje eens bekeken, ik kan waarschijnlijk wel de volume sectie afsplitsen en tussen de dsp en amps aansluiten, lijkt op papier een simpele aftakking kwestie. Dus signaal via source -> dsp -> terug naar volume -> tk2050.

Wat betreft de sure bordjes, inderdaad zijn er vooral met de eerste batch veel problemen geweest. Ik hoop idd dat dit mij bespaard blijft, echter kan ik de condensatoren makkelijk weer los halen en hergebruiken, blijft voor 8 kanalen echt belachelijk goedkoop. Het bordje van Knuisje vind ik zelf ook mooier maar wordt wel meteen een stuk duurder. Ook een van de redenen dat ik het modulair wil houden, kan ik in de toekomst makkelijk upgraden!

Mvg Reinder
ds23man
Ook commercieel actief

Re: 8 kanaals dsp amp on a budget Pp

Bericht door ds23man »

meiborg schreef:
Wbt de plop ben ik er nog niet uit hoe ik dit wil tackelen, dacht zelf ook aan relais maar ga eerst eens kijken hoe het in praktijk uitpakt.

Ik heb het schema van het volume / source bordje eens bekeken, ik kan waarschijnlijk wel de volume sectie afsplitsen en tussen de dsp en amps aansluiten, lijkt op papier een simpele aftakking kwestie. Dus signaal via source -> dsp -> terug naar volume -> tk2050.

Wat betreft de sure bordjes, inderdaad zijn er vooral met de eerste batch veel problemen geweest. Ik hoop idd dat dit mij bespaard blijft, echter kan ik de condensatoren makkelijk weer los halen en hergebruiken, blijft voor 8 kanalen echt belachelijk goedkoop. Het bordje van Knuisje vind ik zelf ook mooier maar wordt wel meteen een stuk duurder. Ook een van de redenen dat ik het modulair wil houden, kan ik in de toekomst makkelijk upgraden!

Mvg Reinder

Lid worden van de antiplopclub??

De ledenwerver :lol:
meiborg

Bericht door meiborg »

Die willen die kabouter lynchen? :twisted:

Mvg Reinder
hemaworst

Bericht door hemaworst »

Leuk! Ik bent exact met het zelfde bezig. Heb reeds twee minidsps en twee sure 4x 100w en twee meanwell voedingen aan mijn plutos hangen.
Heb van het weekend net een plaat aluminium gehaald om een kast te bouwen.
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Wat mij was opgevallen dat deze versterkerbordjes een hele vreemde uitschakel-kraak hebben, als de elco's leeglopen geeft hij even een naar kraakje als hij te weinig spanning krijgt.
Mijn idee was dat rechtstreeks aan de voeding hangen een behoorlijke ruis opleverde. Door een spanningsregelaar er tussen te zetten met wat meer elco's was dit verdwenen.
meiborg

Bericht door meiborg »

De onderdeeltjes druppelen binnen.

De poolklemmen heb ik via Ebay gekocht, 28,- euro incl. verzenden voor zestien stuks. Iets minder chique dan de duurdere exemplaren die ik normaal gebruik maar het scheelt al snel 50,- euro, dat vind ik de moeite waard!

Clarity caps, Vishay brugcondensatoren van Rumoh.nl

Panasonic FR series 1500uf condensatoren, twijfel nog of ik deze moet gebruiken of de Rubycon 1800uf ZL series exemplaren, daar heb ik er nog 10 van op de plank. Allebei hoge kwaliteit en goed geschikt.

Nog wat foto's die ik op de telefoon had staan van het source / volume select bordje.

Wat betreft de plop biedt het volume / source bordje een goede oplossing. Met een relais op het bordje kan ik via de afstandsbediening de voedingen voor de sure bordjes aan / uit zetten. De voeding van het Source / volume bordje levert ook de stroom voor de dsp's en staat in principe altijd aan. Door daar nog een nette aan/uit schakelaar voor te zetten kan ik dus gewoon met de afstandsbediening de zaak uit zetten, dan knop uit om helemaal de stroom eraf te halen. Niet de meeste technische benadering maar vooralsnog wel afdoende waarschijnlijk.

Mvg Reinder
Bijlagen
16 vergulde poolklemmen
16 vergulde poolklemmen
De clarity caps PX 2,2uf condensatoren
De clarity caps PX 2,2uf condensatoren
Een zwik Vishay 0,1 uf brug condensatoren
Een zwik Vishay 0,1 uf brug condensatoren
Panasonic FR 1500uf condensatoren
Panasonic FR 1500uf condensatoren
De Wurth stroominductoren
De Wurth stroominductoren
Source / volume bordje
Source / volume bordje
Source / volume bordje achterkant
Source / volume bordje achterkant
Source / volume lcd bordje
Source / volume lcd bordje
LCD bordje voorkant
LCD bordje voorkant
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik kom er niet uit hoe ik dit volume control bord kan modificeren om de twee minidsp's digitale volume controle aan te sturen. Even enkele vragen puur om te evalueren of mijn gedachtenstroom wel reeël is:

De minidsp 2x4 heeft een driepolige aansluiting waar je een simpele 10k potentiometer op aan kan sluiten. In principe zou ik dus met een stereo potentiometer bij twee boards tegelijk het volume kunnen regelen?

Zou ik, als ik het source input gedeelte en volume gedeelte van het bord wat ik al heb van elkaar isoleer, ik het volume gedeelte kunnen gebruiken ipv een potentiometer om via de drie polige aansluiting op de minidsp's het volume toch via mijn bordje te regelen?

Anders zal ik een ander bordje moeten aanschaffen om met de afstandbediening het volume te regelen, eentje me een gemotoriseerde stereopot of dergelijks. Zou bijvoorbeeld een dergelijke oplossing in te zetten zijn?

Mvg reinder
sevenup

Bericht door sevenup »

meiborg schreef:
Ik kom er niet uit hoe ik dit volume control bord kan modificeren om de twee minidsp's digitale volume controle aan te sturen. Even enkele vragen puur om te evalueren of mijn gedachtenstroom wel reeël is:

De minidsp 2x4 heeft een driepolige aansluiting waar je een simpele 10k potentiometer op aan kan sluiten. In principe zou ik dus met een stereo potentiometer bij twee boards tegelijk het volume kunnen regelen?

Zou ik, als ik het source input gedeelte en volume gedeelte van het bord wat ik al heb van elkaar isoleer, ik het volume gedeelte kunnen gebruiken ipv een potentiometer om via de drie polige aansluiting op de minidsp's het volume toch via mijn bordje te regelen?

Anders zal ik een ander bordje moeten aanschaffen om met de afstandbediening het volume te regelen, eentje me een gemotoriseerde stereopot of dergelijks. Zou bijvoorbeeld een dergelijke oplossing in te zetten zijn?

Mvg reinder
Ik gebruik een Arduino controller bordje die ik zelf heb geprogrammeerd.
Voor de volume control gebruik ik een PWM uitgang waar ik een R-C filter an heb gehangen om een variabel DC level te maken . deze wordt gebruikt om de minidsp volume control mee aan te sturen.

De miniDSP gebruikt een analoge ingang als referentie voor volume en verwacht een variabel DC niveau. Dit doen zij door een potmeter aan de voeding te hangen en de loper op de analoge ingang te knopen.

Ik zie dat de volumeregeling op het printje dat je hebt een weerstandsnetwerk is, aangestuurd met relais. Lijkt mij dat je op 1 of andere manier DC kan aansluiten in plaats van audio op de ingang. Uitgang zou dan ook variabel zijn. Mogen er natuurlijk geen condensatoren in de signaalweg meer zitten.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

meiborg schreef:
Wat betreft de plop biedt het volume / source bordje een goede oplossing. Met een relais op het bordje kan ik via de afstandsbediening de voedingen voor de sure bordjes aan / uit zetten. ....
iirc hebben die shure bordjes toch ook een mute? dan kan je met een simpel relais die af laten vallen, dan is de output meteen stil en kunnen alle condensatoren in de voeding gewoon leeglopen zonder dat je luidsprekers wat weergeven
meiborg

Bericht door meiborg »

@ Sevenup: Ja ik meende ook dat dit moet kunnen, voor de zekerheid heb ik een mailtje gestuurd naar de support van Minidsp, eventueel zet ik de vraag in het supportdraadje op DIYAUDIO.

@ Henkjan: Ik weet niet of die mute ook geimplementeerd is in het 4*100 bordje, moet ik even uitzoeken.

Mvg Reinder
piet1955

Bericht door piet1955 »

Mooi project.
Ik heb de Sure bordjes voor mijn actieve speakers ook overwogen maar ben toch maar gegaan voor de T2 +T4 van http://hifimediy.com/
Deze zijn toch weer wat beter. Heeft tegenwoordig ook betere voedingen dan die Meanwell's. Ook ander leuk spul nu :D 8) :rock: .
Plaats reactie