Ik heb afgelopen jaar zo goed als alle spullen bij elkaar gesprokkeld om twee prachtige 4-weg dipolen te bouwen. Ik wil daarvoor per kant 1 minidsp 2x4 gaan gebruiken. Voordat ik begin met bouwen moet ik ze natuurlijk aan kunnen sturen, dat houdt in dat er dus eerst een 8 kanaals versterker gemaakt moet worden.
De voorwaarden voor mijn project:
- Het moet, dat is een van de dingen die ik leuk vind aan zelfbouw, voor een redelijk budget te bouwen zijn. Ik wil bang for my bucks!
- De opzet moet flexibel zijn, in toekomstige projecten wil ik hem in verschillende configuraties toe kunnen passen.
- Niet te ingewikkeld, ik ben handig maar geen electro-technicus!
- Het hoeft geen ultra-fi te zijn, het moet wel lekker klinken.
De aanpak:
Vervolgens las ik op http://www.diyaudio.com over de Sure-electronics 2x100w tk2050 bordjes. Men was daar erg enthousiast over de geluidskwaliteiten. Op http://www.gainphile.blogspot.com en diyaudio las ik verder dat de 4x100watt versie ook lekker klonk. Ik heb daarom als proef een Sure tk2050 4x100w bordje gekocht via E-bay en heb deze vergeleken met HLLY gainclone's die ik eerst wilde gebruiken. Er waren verschillen maar beide klonken bijzonder prettig, de TK2050 wint het naar mijn smaak echter nipt. De Sure klinkt standaard al goed, er is nog wel ruimte voor verbetering maar daarover later meer. Omdat het door zijn 4 kanaals opzet en gewone DC voeding ook makkelijker in te zetten is heb ik er een tweede bordje bij besteld. Om het in de low-budget gedachte te houden wil ik zoveel mogelijk componenten die ik nog heb liggen van eerdere projecten gebruiken. Met de volgende hoofd componenten wil ik mijn project gaan bouwen:
- 2 x Sure-electronics 4x100w TK2050
- 2 x Meanwell SMPS 24v 351watt voeding, al in huis van eerdere projectjes
- 2 x Minidsp 2x4 in a box analoog, 1 had ik al in huis dus nog 1 bestellen
- 1 x 12v shuntvoeding voor de minidsp
- 3 x Tube 6n3 preamp kitje van Ebay