Ik heb afgelopen jaar zo goed als alle spullen bij elkaar gesprokkeld om twee prachtige 4-weg dipolen te bouwen. Ik wil daarvoor per kant 1 minidsp 2x4 gaan gebruiken. Voordat ik begin met bouwen moet ik ze natuurlijk aan kunnen sturen, dat houdt in dat er dus eerst een 8 kanaals versterker gemaakt moet worden.
De voorwaarden voor mijn project:
- Het moet, dat is een van de dingen die ik leuk vind aan zelfbouw, voor een redelijk budget te bouwen zijn. Ik wil bang for my bucks!
- De opzet moet flexibel zijn, in toekomstige projecten wil ik hem in verschillende configuraties toe kunnen passen.
- Niet te ingewikkeld, ik ben handig maar geen electro-technicus!
- Het hoeft geen ultra-fi te zijn, het moet wel lekker klinken.
De aanpak:
Vervolgens las ik op http://www.diyaudio.com over de Sure-electronics 2x100w tk2050 bordjes. Men was daar erg enthousiast over de geluidskwaliteiten. Op http://www.gainphile.blogspot.com en diyaudio las ik verder dat de 4x100watt versie ook lekker klonk. Ik heb daarom als proef een Sure tk2050 4x100w bordje gekocht via E-bay en heb deze vergeleken met HLLY gainclone's die ik eerst wilde gebruiken. Er waren verschillen maar beide klonken bijzonder prettig, de TK2050 wint het naar mijn smaak echter nipt. De Sure klinkt standaard al goed, er is nog wel ruimte voor verbetering maar daarover later meer. Omdat het door zijn 4 kanaals opzet en gewone DC voeding ook makkelijker in te zetten is heb ik er een tweede bordje bij besteld. Om het in de low-budget gedachte te houden wil ik zoveel mogelijk componenten die ik nog heb liggen van eerdere projecten gebruiken. Met de volgende hoofd componenten wil ik mijn project gaan bouwen:
- 2 x Sure-electronics 4x100w TK2050
- 2 x Meanwell SMPS 24v 351watt voeding, al in huis van eerdere projectjes
- 2 x Minidsp 2x4 in a box analoog, 1 had ik al in huis dus nog 1 bestellen
- 1 x 12v shuntvoeding voor de minidsp
- 3 x Tube 6n3 preamp kitje van Ebay
- 1 x source select met volume regeling & lcd schermpje, al in huis (zie linkje naar tread op diyaudio)Dit wordt een printje van Knuisje met verschillende ingangen en volume control oer de minidsp
De behuizing bouw ik zelf, kant en klaar zoals de modushop behuizingen vind ik ook mooi maar met zoveel kant en klare componenten mag er ook nog wel wat zelfbouw bij komen kijken
Geplande modificaties aan de Sure bordjes
De Sure bordjes klinken goed maar het kan natuurlijk beter. Ik ga er geen bakken met geld tegen aan gooien, dan had ik meteen iets duurders & beters kunnen kopen maar enkele dingen wil ik wel aanpakken.
- de goedkope witte prut vd heatsink afhalen en met Artic silver hittegeleidende pasta opnieuw aanbrengen
- input condensatoren (no name) vervangen met Clarity Cap PX MKP exemplaren, na vb van Tony Gee met Vishay 0,01uF bypass
- output condensatoren (no name) vervangen met Panasonic FR series 1800uF exemplaren
- de stroominductoren vervangen met betere Wurth geshielde exemplaren
- enkele overbodige componenten er af in het signaalpad na voorbeeld op diyaudio
- weerstandjes in geluidspad vervangen met metaal film exemplaren
- DC offset terugbrengen binnen acceptabele waarden
- de meanwell voedingen zijn al voorzien van een verbinding tussen COM en GND wat de ruis aanzienlijk verlaagd heeft, ze zijn
opgeschroefd tot 29v omdat de tk2050 met een hogere spanning ( ~30v ipv 24v) beter klinken.
Bovenstaande modificaties kosten mij ongeveer een 80 euro extra minus de onderdeeltjes die ik sowieso al op voorraad heb. Gezien de kosten van fabrieks af betere (en dus duurdere) opties is deze investering het mij waard. Bovendien vind ik het gewoon erg leuk om lekker te pielen met dit soort mods, ik wil natuurlijk eerst een bordje onder handen nemen en dan vergelijken wat de upgrades mij brengen. Wie weet is het verspilde moeite, dat is dan toch weer leerzaam om zelf te ervaren en misschien heeft een ander dan ook nog wat aan mijn bevindingen.
Inmiddels draait het als ruwe opzet met twee Hifimediy 4 kanaals bordjes gebaseerd op de tripath tk2050. Het is nog niet eens samen gebouwd tot een net geheel en de plannen zijn alweer om
Ik zal in dit draadje de voortgang bij houden, het zal allemaal rustig aan gebeuren, bijna alle onderdeeltjes moeten nog besteld worden etc. Long term en in de tussen tijd voldoet de Hifimediy opstelling prima.
Mvg Reinder