Poor Man's Quasar (langdurig project)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Dank, dank!
bertor schreef:
Heel erg mooi! Ook de details zijn top afgewerkt.

(Ik kan het niet laten: Hoe ziet het afstraalgedrag eruit?)
(Nog) geen idee. Ik heb nog geen tijd gehad metingen te doen aan deze baffle. Als het een beetje meezit kan ik deze week nog wel wat metingen doen. Ik kan ook niet wachten maar er zijn altijd vele andere dingen die ook de nodige aandacht vragen (kinderen/vrouw/werk/andere hobby's).
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

wel wel, het ziet er prachtig uit, ben wel een beetje jaloers
wanneer ze even mooie muziek voortbrengen zoals ze eruit zien ... =D>
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik vind het er ook prachtig uitzien. Je gaat zeer grondig te werk, de afwerking is absoluut top en het is gedurfd!

Wat mij betreft heb je al een nominatie binnen voor 2009.

Wel "kicken" om dat mooie berken multiplex?? rood te beitsen. Weer eens wat anders.

Gr,

Bukem
hydrus
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 16:44

Bericht door hydrus »

Ik volg dit topic al een tijdje en heb me speciaal geregistreerd om u te feliciteren met de hoge kwaliteit van de afwerking!

Dipool is samen met hoorns m'n favoriete bouwwijze; als ik een betere luisterruimte heb wil ik ook gelijkaardige speakers bouwen. Zij het met iets meer budget voor een echt dipool-laag. (kan dankzij m'n achtergrond relatief goedkoop aan 18" en 21" woofers geraken)

Wat ik echter veel zie bij dipoolsubs is het omgekeerd plaatsen van de drivers, één met de basket naar de luisterpositie gericht en één naar de achtermuur. Als ik me niet vergis was dit met als doel om de woofers meer lineair te doen werken.
Waarom in dit geval niet? (ik gok esthetiek, maar er is misschien nog een andere reden, afstraling ofzo)
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Mooie speaker en erg mooie constructie ! =D>

Blank hout had ik persoonlijk mooier gevonden; komt de constructie ook beter naar voren volgens mij.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Bukem schreef:
... de afwerking is absoluut top en het is gedurfd!

Wat mij betreft heb je al een nominatie binnen voor 2009.

Wel "kicken" om dat mooie berken multiplex?? rood te beitsen. Weer eens wat anders...
mipo schreef:
... Blank hout had ik persoonlijk mooier gevonden; komt de constructie ook beter naar voren volgens mij.
Ik heb lang zitten twijfelen over de afwerking. Blank of kleur-beits. Uitgangspunt was dat je de houtnerf zichtbaar moest blijven. Er waren een aantal kleine imperfecties van het frezen (splinters) die moeilijk onzichtbaar waren weg te werken en dus is de keuze op een kleur-beits gevallen. De constructie komt nu zelfs beter uit omdat de, toch wat drukke, kopse kanten van het multiplex nu wat minder de aandacht trekken.
hydrus schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en heb me speciaal geregistreerd om u te feliciteren met de hoge kwaliteit van de afwerking!

Dipool is samen met hoorns m'n favoriete bouwwijze; als ik een betere luisterruimte heb wil ik ook gelijkaardige speakers bouwen. Zij het met iets meer budget voor een echt dipool-laag. (kan dankzij m'n achtergrond relatief goedkoop aan 18" en 21" woofers geraken)

Wat ik echter veel zie bij dipoolsubs is het omgekeerd plaatsen van de drivers, één met de basket naar de luisterpositie gericht en één naar de achtermuur. Als ik me niet vergis was dit met als doel om de woofers meer lineair te doen werken.
Waarom in dit geval niet? (ik gok esthetiek, maar er is misschien nog een andere reden, afstraling ofzo)
Welkom hydrus,

Ik ben me heel bewust dat het op vele fronten beter kan maar audio is voor mij een relatief low budget hobby. Ik beleeft vooral veel plezier aan het bouwen en luisteren en wat minder aan de high-end status.
Het omdraaien van een woofer zou inderdaad de lineaire vervorming ten goede komen. Maar als ik het goed heb vooral de harmonischen waar ons gehoor minder gevoelig voor is.
Inderdaad uit esthetische overwegingen hier maar niet voor gekozen.
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Bericht door Teigetje »

Ziet er r*t*strak uit :shock: ! Daar is veel kunde en plezier in gestopt!
Ze móeten wel net net zo mooi klinken als dat ze eruit zien...

T.Z.D.M. Frank
hydrus
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 16:44

Bericht door hydrus »

Bergrans schreef:
Ik beleeft vooral veel plezier aan het bouwen en luisteren en wat minder aan de high-end status.
Zoals het hoort :D

Ik heb ook geen high-end fetisch, eerder de drang om de fysica te respecteren. (en daardoor een afkeer voor bandpass subs en de wens om ooit eens een enorme fullsize bashoorn te kunnen bouwen)
Fabian
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 dec 2005, 16:57
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door Fabian »

Waarneer kan ik een bestelling plaatsen voor een paar van deze beauty's ?
wat een topwerk zeg ongeloofelijk!
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Fabian schreef:
Waarneer kan ik een bestelling plaatsen voor een paar van deze beauty's ?
wat een topwerk zeg ongeloofelijk!
Als ik maar één Euro per uur zou berekenen zouden ze al behoorlijk prijzig worden, en dan moet je er ook nog een paar jaar op wachten :lol:


Een paar eerste metingen gedaan aan de FR8C op de as (rood) op 15 graden (blauw) en op 30 graden (groen). Het streven is om het hoog op 15 graden netjes aan te vullen (met een passief filter) met de NEO.
Bijlagen
Hemp FR8C op de as, op 15 graden en op 30 graden.
Hemp FR8C op de as, op 15 graden en op 30 graden.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Je ziet hem goed rondstralen op 1.2kHz. Daar zal later goed op gelet moeten worden bij het tunen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ja, inderdaad. Misschien is het goed om door te meten tot een hoek van 60 a 75 graden, dan krijg je een betere indruk van het rondstralen.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Op zich klopt dat rondstralen wel bij je bafflebreedte, ik herken dat. Ging bij mij ook precies gepaard met een dip in de respons. Als je die er on axisr uit equalized heb je off axis weer een hobbel. Dat is de reden dat ik naar een kleinere bafflebreedte ben gegaan. Rest van de respons is vrij typisch voor een 8" breedbander met whizzer.
Gebruikersavatar
Tirillo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 12:13

Bericht door Tirillo »

Ik sluit me volledig aan bij eerder commentaar van anderen: prachtig handwerk. Zo zie je het maar zelden. Ook leuk om te zien dat er steeds meer mensen het pad van de "open baffle" kiezen.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

GeertM2 schreef:
... Rest van de respons is vrij typisch voor een 8" breedbander met whizzer.
Ik zit er ook aan te denken de whizzer cone er af te halen en een phase plug te installeren omdat het hoog toch wordt ondersteund door de NEO.
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Bergrans schreef:
GeertM2 schreef:
... Rest van de respons is vrij typisch voor een 8" breedbander met whizzer.
Ik zit er ook aan te denken de whizzer cone er af te halen en een phase plug te installeren omdat het hoog toch wordt ondersteund door de NEO.
Ik heb ook wel eens aan zoiets zitten denken, maar nooit durven doen. Ik denk dat ie mooier intgreerd met je tweeter, die off axis 8kHz bult raak je dan kwijt. Zou mooi kunnen werken met een whizzerloze breedbander zoals de supravox 215RTF, Visaton B200 of de OmnesAudio L8.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik ben hier ook mee bezig.
De afstraling met de wizzercone vind ik helaas erg slecht.
De wizzercone zit bij de FR8C vast in de spreekspoel met harde lijm.
Met een tikje breekt deze lijm los.

Je kan dus heel makkelijk de wizzer cone verwijderen en dan later weer terug plaatsen.

Ik ben alleen nog aan het na denken over of een fase plug (die lastig is te monteren) of een nette stofkap.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Vandaag de bussen voor de bevestiging van de FR8 in de baffles gezet.
Het zijn, matzwart gespoten, aluminium bussen die met epoxy lijn in de baffle zijn gelijmd.

Verder heb ik nog een paar phase plugs besteld bij planet10-hifi. Deze komen als het goed is komende week binnen en dan gaan de whizzer cones er toch maar af.
Bijlagen
Achteraanzicht montage bus.
Achteraanzicht montage bus.
Voor aanzicht montage bus.
Voor aanzicht montage bus.
Aluminium bussen voor montage
Aluminium bussen voor montage
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heel mooi systeem... gelukkig dat je de zaak niet van MDF gemaakt hebt.. Dat zou 't waarschijnlijk niet kunnen hebben...
Kant en klaar gekocht zo? of zelf gedraaid?

Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

audiomanics schreef:
Heel mooi systeem... gelukkig dat je de zaak niet van MDF gemaakt hebt.. Dat zou 't waarschijnlijk niet kunnen hebben...
Kant en klaar gekocht zo? of zelf gedraaid?

Kees
Zelf (laten) draaien :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Bergrans schreef:
Zelf (laten) draaien :wink:
En dan koop je de phaseplugs?

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Haha, dat dacht ik al toen ik zag dat je er een stel had gekocht :D

Lijkt me juist leuk om eens te draaien!

jan
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

audiomanics schreef:
En dan koop je de phaseplugs?

Kees
Ja, nou je het zegt. Het is niet eens in me opgekomen om ze zelf te maken. Tijdelijke vlaag van verstandsverbijstering denk ik. Bij de meeste dingen vraag ik me wel af of en hoe ik het zelf kan maken, hierbij dus even niet.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

Nog vorderingen gemaakt?

Groeten
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

VT67 schreef:
Nog vorderingen gemaakt?

Groeten
Vanavond weer even tijd gehad om wat te meten. De whizzer cones hebben inmiddels plaats gemaakt voor phase plugs. Foto's volgen.

Frequentie plot van de FR8 gemeten (zie afbeelding) op de as (groen), op 15 graden (blauw) en op 30 graden (rood). Geen middeling gebruikt.
Ik ben wel blij met het 15 graden plotje, daar kan ik wel mooi met een 18dB/oct filter het hoog op aansluiten zo rond de 6kHz.
Bijlagen
FR8 met phase plug op as, 15 en 30 graden
FR8 met phase plug op as, 15 en 30 graden
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”