(Nog) geen idee. Ik heb nog geen tijd gehad metingen te doen aan deze baffle. Als het een beetje meezit kan ik deze week nog wel wat metingen doen. Ik kan ook niet wachten maar er zijn altijd vele andere dingen die ook de nodige aandacht vragen (kinderen/vrouw/werk/andere hobby's).bertor schreef:Heel erg mooi! Ook de details zijn top afgewerkt.
(Ik kan het niet laten: Hoe ziet het afstraalgedrag eruit?)
Poor Man's Quasar (langdurig project)
Moderator: Beheerdersteam
Dank, dank!
Ik volg dit topic al een tijdje en heb me speciaal geregistreerd om u te feliciteren met de hoge kwaliteit van de afwerking!
Dipool is samen met hoorns m'n favoriete bouwwijze; als ik een betere luisterruimte heb wil ik ook gelijkaardige speakers bouwen. Zij het met iets meer budget voor een echt dipool-laag. (kan dankzij m'n achtergrond relatief goedkoop aan 18" en 21" woofers geraken)
Wat ik echter veel zie bij dipoolsubs is het omgekeerd plaatsen van de drivers, één met de basket naar de luisterpositie gericht en één naar de achtermuur. Als ik me niet vergis was dit met als doel om de woofers meer lineair te doen werken.
Waarom in dit geval niet? (ik gok esthetiek, maar er is misschien nog een andere reden, afstraling ofzo)
Dipool is samen met hoorns m'n favoriete bouwwijze; als ik een betere luisterruimte heb wil ik ook gelijkaardige speakers bouwen. Zij het met iets meer budget voor een echt dipool-laag. (kan dankzij m'n achtergrond relatief goedkoop aan 18" en 21" woofers geraken)
Wat ik echter veel zie bij dipoolsubs is het omgekeerd plaatsen van de drivers, één met de basket naar de luisterpositie gericht en één naar de achtermuur. Als ik me niet vergis was dit met als doel om de woofers meer lineair te doen werken.
Waarom in dit geval niet? (ik gok esthetiek, maar er is misschien nog een andere reden, afstraling ofzo)
Bukem schreef:... de afwerking is absoluut top en het is gedurfd!
Wat mij betreft heb je al een nominatie binnen voor 2009.
Wel "kicken" om dat mooie berken multiplex?? rood te beitsen. Weer eens wat anders...
Ik heb lang zitten twijfelen over de afwerking. Blank of kleur-beits. Uitgangspunt was dat je de houtnerf zichtbaar moest blijven. Er waren een aantal kleine imperfecties van het frezen (splinters) die moeilijk onzichtbaar waren weg te werken en dus is de keuze op een kleur-beits gevallen. De constructie komt nu zelfs beter uit omdat de, toch wat drukke, kopse kanten van het multiplex nu wat minder de aandacht trekken.mipo schreef:... Blank hout had ik persoonlijk mooier gevonden; komt de constructie ook beter naar voren volgens mij.
Welkom hydrus,hydrus schreef:Ik volg dit topic al een tijdje en heb me speciaal geregistreerd om u te feliciteren met de hoge kwaliteit van de afwerking!
Dipool is samen met hoorns m'n favoriete bouwwijze; als ik een betere luisterruimte heb wil ik ook gelijkaardige speakers bouwen. Zij het met iets meer budget voor een echt dipool-laag. (kan dankzij m'n achtergrond relatief goedkoop aan 18" en 21" woofers geraken)
Wat ik echter veel zie bij dipoolsubs is het omgekeerd plaatsen van de drivers, één met de basket naar de luisterpositie gericht en één naar de achtermuur. Als ik me niet vergis was dit met als doel om de woofers meer lineair te doen werken.
Waarom in dit geval niet? (ik gok esthetiek, maar er is misschien nog een andere reden, afstraling ofzo)
Ik ben me heel bewust dat het op vele fronten beter kan maar audio is voor mij een relatief low budget hobby. Ik beleeft vooral veel plezier aan het bouwen en luisteren en wat minder aan de high-end status.
Het omdraaien van een woofer zou inderdaad de lineaire vervorming ten goede komen. Maar als ik het goed heb vooral de harmonischen waar ons gehoor minder gevoelig voor is.
Inderdaad uit esthetische overwegingen hier maar niet voor gekozen.
Zoals het hoortBergrans schreef:Ik beleeft vooral veel plezier aan het bouwen en luisteren en wat minder aan de high-end status.
Ik heb ook geen high-end fetisch, eerder de drang om de fysica te respecteren. (en daardoor een afkeer voor bandpass subs en de wens om ooit eens een enorme fullsize bashoorn te kunnen bouwen)
Als ik maar één Euro per uur zou berekenen zouden ze al behoorlijk prijzig worden, en dan moet je er ook nog een paar jaar op wachtenFabian schreef:Waarneer kan ik een bestelling plaatsen voor een paar van deze beauty's ?
wat een topwerk zeg ongeloofelijk!
Een paar eerste metingen gedaan aan de FR8C op de as (rood) op 15 graden (blauw) en op 30 graden (groen). Het streven is om het hoog op 15 graden netjes aan te vullen (met een passief filter) met de NEO.
Op zich klopt dat rondstralen wel bij je bafflebreedte, ik herken dat. Ging bij mij ook precies gepaard met een dip in de respons. Als je die er on axisr uit equalized heb je off axis weer een hobbel. Dat is de reden dat ik naar een kleinere bafflebreedte ben gegaan. Rest van de respons is vrij typisch voor een 8" breedbander met whizzer.
Ik heb ook wel eens aan zoiets zitten denken, maar nooit durven doen. Ik denk dat ie mooier intgreerd met je tweeter, die off axis 8kHz bult raak je dan kwijt. Zou mooi kunnen werken met een whizzerloze breedbander zoals de supravox 215RTF, Visaton B200 of de OmnesAudio L8.Bergrans schreef:Ik zit er ook aan te denken de whizzer cone er af te halen en een phase plug te installeren omdat het hoog toch wordt ondersteund door de NEO.GeertM2 schreef:... Rest van de respons is vrij typisch voor een 8" breedbander met whizzer.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Ik ben hier ook mee bezig.
De afstraling met de wizzercone vind ik helaas erg slecht.
De wizzercone zit bij de FR8C vast in de spreekspoel met harde lijm.
Met een tikje breekt deze lijm los.
Je kan dus heel makkelijk de wizzer cone verwijderen en dan later weer terug plaatsen.
Ik ben alleen nog aan het na denken over of een fase plug (die lastig is te monteren) of een nette stofkap.
De afstraling met de wizzercone vind ik helaas erg slecht.
De wizzercone zit bij de FR8C vast in de spreekspoel met harde lijm.
Met een tikje breekt deze lijm los.
Je kan dus heel makkelijk de wizzer cone verwijderen en dan later weer terug plaatsen.
Ik ben alleen nog aan het na denken over of een fase plug (die lastig is te monteren) of een nette stofkap.
Vandaag de bussen voor de bevestiging van de FR8 in de baffles gezet.
Het zijn, matzwart gespoten, aluminium bussen die met epoxy lijn in de baffle zijn gelijmd.
Verder heb ik nog een paar phase plugs besteld bij planet10-hifi. Deze komen als het goed is komende week binnen en dan gaan de whizzer cones er toch maar af.
Het zijn, matzwart gespoten, aluminium bussen die met epoxy lijn in de baffle zijn gelijmd.
Verder heb ik nog een paar phase plugs besteld bij planet10-hifi. Deze komen als het goed is komende week binnen en dan gaan de whizzer cones er toch maar af.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Vanavond weer even tijd gehad om wat te meten. De whizzer cones hebben inmiddels plaats gemaakt voor phase plugs. Foto's volgen.VT67 schreef:Nog vorderingen gemaakt?
Groeten
Frequentie plot van de FR8 gemeten (zie afbeelding) op de as (groen), op 15 graden (blauw) en op 30 graden (rood). Geen middeling gebruikt.
Ik ben wel blij met het 15 graden plotje, daar kan ik wel mooi met een 18dB/oct filter het hoog op aansluiten zo rond de 6kHz.
