wegvallende spanning voorkomen .

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
edje

wegvallende spanning voorkomen .

Bericht door edje »

Wie kent het probleem niet . Zit je in je wagen met de laptop aangesloten met een voeding die werkt via de siggarettenaansteker en ben je mooi aan het werk en wat blijkt
Mits de batterij van de laptop stuk is of onvoldoende spanning leverd en de wagen word gestard valt de spanning even weg en moet de pc zich terug opstarten .
Wegens de ouderdom van de laptop zijn de batterijs niet meer te verkrijgen .
Hoe kan ik dit probleem verhelpen dat de spanning wegvalt bij het starten van een wagen ?
Moet dus enkele seconden een spanning kunnen leveren die zorgd dat de pc blijft draaien .
Wie weet hier raad mee .? De omvormer die nu gebruikt word die maakt van 12 v gelijkspanning een 220 wisselspanning van en daar stop ik dus de voedingtransfo in van de laptop .
Is het niet makkelijker dat je van de 12 volt van de wagen 19 volt maakt voor de laptop ?
ds23man
Ook commercieel actief

Re: wegvallende spanning voorkomen .

Bericht door ds23man »

Is zo'n grote bufferelco die de car audio jongens gebruiken wat?

GRG
meanman64

Bericht door meanman64 »

Das logisch dat de spanning wegvalt als je de auto start zeker als iets gevoed word met de sigaren aansteker er zit een dood moment in het contactslot.Gewoon een nieuwe kabel trekken welke permanent spanning heeft en het probleem is weg.
edje

Bericht door edje »

Jamaar zo gaat dat niet .Je kan toch moeilijk in elke wagen waar dat de laptop op aangesloten word een andere kabel trekken .
Moet een andere oplossing voor te vinden zijn .
Er zijn toch schakelingen te vinden waarvan de spanning geleidelijk wegvalt bij onderbrekeing en niet zo brusk zoals met de contactsleutel van de wagen . Moet gewoon die spanningsuitval overbruggen ?
meanman64

Bericht door meanman64 »

Voor mij dient een sigaren aansteker daar niet voor is trouwens de eerste regel als je bv. een autoradio inbouwt.Wil je het oplossen zul je ergens constante spanning moeten vinden.My 2 cent en trouwens wat zou het makkelijkst zijn een schakeling ontwerpen of effe een extra kabel trekken?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij vrijwel alle auto's gaat veel uit op t moment dat je start (bij die van mij gaat de radio ook op stil en de lampen uit bv). daarnaast zakt de spanning vrij fors in tijdens t starten wegens de grote stroom die de startmotor trekt.

de suggestie van ds23 lijkt me makkelijkste oplossing, evt icm een 12V laptopvoeding (die dus direct 19V maakt van de 12V)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Als je nu een kleine accu plaatst tussen de sigaretten aansteker en omvormer dan kan die toch de tijdelijke dip opvangen.
Mogelijk zou je nog iets moeten toevoegen dat voorkomt dat de spanning de verkeerde kant op loopt als de auto start maar ik vermoed dat dit niet eens nodig is.
Het hoeft geen grote accu te zijn een klein ding dat een paar sec de dip kan opvangen zou al voldoende moeten zijn.
Afbeelding
Zo iets misschien?

Groetjes George
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zat ik ook aan te denken George. Alleen laadt een normale start accu tot 14,8V, dat is te veel voor die gel accu's. Die mogen maar 13,5V continue (std by) hebben. Dus als je 2 dioden in serie met de aansteker plug zet vang 2 je vliegen in 1 klap.

Alleen als dat bypass loodaccu'tje niet vol is moet je wel de laadstroom ergens begrenzen tot 0,3C, anders gaan ze stuk.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik zou uitkijken met accu's achter elkaar zetten, deze gaan elkaar tegen werken. (Tenzij het dezelfde accu's zijn of er een relais of dikke diode tussen zit.)
Ook een z'on audio condensator is niet wat je wil, dit zijn rampzalige dingen. En ook veel te duur.

Ik heb in mijn jongere jaren, veel aan caraudio gedaan, en kwam daar zelf tot de volgende resultaten.
Ik probeerde namelijk 2 monoblokken van 2000watt draaiende te houden in de auto, dit was een onmogelijke opgaaf. Ook met een 40fahrad condensator, 3 accu's en een speciaal laadstroom circuit, en een zwaardere dynamo wou het maar niet. Het resultaat was het uitgeven van teveel geld en geen oplossing.

Wat ik beter had kunnen doen was een efficiëntere speaker gebruiken en een betere versterker met minder verlies kopen.

De vraag aan de topicstarter is dus waarom hij een laptop wil gebruiken in de auto, muziek, mediacenter?
Aangezien er waarschijnlijk wel betere en simpelere oplossingen hiervoor zijn.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Het kan allemaal wat simpeler je steekt de laptop pas in als de auto draait :lol:
Of ne step-up convertor
edje

Bericht door edje »

Inpluggen als de auto draaid gaat niet op . Daar zit het hem juist . De bedoeling is dat met de laptop (pc) de computersoftware van de wagen (tuning en ontsteking enz) word hergeprogrameerd en dat is alleen mogenlijk voor een deel als hij niet draaid . Als dit eenmaal is aangepast kan de wagen worden gestart(met het probleem dus dat de spanning wegvalt en dat de pc zich terug moet opstarten) .
Als de wagen draaid kan onder belasting (rijden) de nodige gegevens uitgelezen worden en waar nodig worden bijgestuurd .
Dit alles moet dus ook kunnen voor het programeren van LPI stuurcomputers (lpg)

Ed
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

UPS er tussen :rofl:
http://www.informatique.nl/?M=ART&G=145

of een andere laptop... dat noemen we ook wel het probleem aan de bron aanpakken :roll:
http://www.mr-at.nl/hp-nc6220-pm-17ghz1 ... ?cPath=105
€150, en dat is met garantie.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
...............€150, en dat is met garantie.
Maar niet op de accu :roll:

Overigens zou ik dan voor 40 - 50 meer voor de 6320 gaan met een Centrino duo er in.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo'n dikke condensator van 1 Farad of 2 Farad moet toch wel genoeg porrie hebben om dat dipje te overbruggen?
Wel een dikke diode in het circuit, anders ga je de auto starten vanuit die dikke condensator.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

RobertD schreef:
Zo'n dikke condensator van 1 Farad of 2 Farad moet toch wel genoeg porrie hebben om dat dipje te overbruggen?
Wel een dikke diode in het circuit, anders ga je de auto starten vanuit die dikke condensator.
Als het zou werken ben je nog 100 euro kwijt voor het ding plus diode. De betere merken kosten zelfs meer.
Ben je niet beter om dat bedrag dan in te leggen bij een nieuwe laptop?
blueznl

Bericht door blueznl »

Andere laptop, of evt. andere laptop accu (al kan dat zelden uit).
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”