Nog een EL84 SE versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

TheoK

Re: Nog een EL84 SE versterker

Bericht door TheoK »

Ziet er netjes uit ijsbier.
De gaten heb ik met een stappenboor gemaakt.
Tijdens het boren even goed smeren met spiritus dan gaat dat goed.
Zo maak ik de gaten in Alu.
Het is nou niet de manier maar werkt wel. De gaten zijn wel mooi rond.
Bijlagen
P1030619.JPG
P1020393.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik gebruik voor het maken van gaten in aluminium altijd een stappenboor. Die gaat vrij makkelijk door aluminium heen. Doordat de volgende stap van zo'n boor een beetje schuin begint is het gat gelijk netjes afgewerkt.
Het enige nadeel is dat door het aluminium de boor volloopt. Ik heb meegelezen in een ander topic over boorolie of spiritus. Dat ga ik volgende keer ook proberen.

Het chassis ziet er netjes uit. Met buisjes erop ziet het er gelijk heel leuk uit.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Vorig jaar op de motorbeurs in Utrecht zag ik ook een mooi setje met 3 stappenboren. Dit setje gekocht, maar nog niet gebruikt eigenlijk. Als jullie meerdere gaten maken met de stappenboor, lukt het dan deze gaten mooi even groot te maken? Tot nu toe altijd ponsen gebruikt dus.
TheoK

Bericht door TheoK »

Alles even groot maken is een beetje lastig
maar uitstekend te doen. Je moet gewoon even oppassen hoe diep je gaat.
Ik pas altijd even hoe het voetje erin gaat.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Voor het maken van de gaten voor de buisvoeten heb ik stappenboor gebruikt, alleen dan een stappenboor zonder stappen. ;)
Dat gaat opzich prima, alleen was de boor af en toe aan het 'happen'. Misschien dat dit met het gebruiken van spiritus wat minder is.
Net als TheoK, even boren, passen, boren, passen. De gaten zijn niet 100% rond maar goed genoeg. Ronde gaten in metaal zijn voor mij eigenlijk altijd wel een uitdaging.

Voor de 50+50uF condensator (voeding), heb ik een gat 'nodig' van 35mm, m'n stappenboor gaat maar to 30mm.
Gaat dat goed om een gat van 35mm+ te maken met een stappenboor zonder kolomboor? Ik vond de gaten van 22mm voor de buisvoeten al best een uitdaging.
Plus ik moet opzoek naar een grotere stappenboor.

De gaten voor de UGT's was weer een ander verhaal. Daarvoor heb ik eerst 4 gaten op de hoekpunten geboord, daarna met een decoupeerzaag uitgezaagd.
Alles net te klein natuurlijk. Dus met de vijl aan slag ...
TheoK

Bericht door TheoK »

IJsbier schreef:
Voor de 50+50uF condensator (voeding), heb ik een gat 'nodig' van 35mm, m'n stappenboor gaat maar to 30mm.
Gaat dat goed om een gat van 35mm+ te maken met een stappenboor zonder kolomboor? Ik vond de gaten van 22mm voor de buisvoeten al best een uitdaging.
Dat grote gat is mij ook gelukt maar met heel veel geduld.
Ik moest ze met de handboormachine boren omdat het chassis niet onder mijn kolomboormachine paste.
Met het gevolg dat de boor ging happen. Misschien kun je het met een houder voor je handboormachine proberen?
En voldoende spiritus gebruiken. Helpt echt.
Nadeel is je wordt er een beetje high van. :wink:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Probleem met die 35mm voor de elco is dat je de houder voor de elco's (denk ik) aan de onderkant monteert. Maw gat zit in het zicht en dan wil je het rond hebben.

Gebruik je dit chassis? http://www.hammondmfg.com/pdf/1444-22.pd Je noemde dit eerder. Dikte is 1.3mm volgens de tekening, is het staal of aluminium?

Ik heb wel een pons van die afmeting, ik weet niet of je in de buurt woont maar ik wil met alle plezier het gat voor je erin ponsen.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik zou geen spiritus gebruiken daar kun je door warmte ontwikkeling brand door krijgen.
Gebruik indien nodig speciale olie om te koelen.

Ik gebruik voor gaten in het chassis meestal een gaten zaag deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar en werken perfect in staal tot zeker 10 mm en meer
Bijlagen
Afbeelding 046.jpg
TheoK

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
Ik zou geen spiritus gebruiken daar kun je door warmte ontwikkeling brand door krijgen.
De warmte die ontstaat tijdens het boren in aluminium valt best wel mee.
Spiritus smeert super goed in alu.
Je moet het wel erg bond maken wil je de boel in de hens krijgen.
TS gebruikt alu ipv staal heb ik begrepen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

TheoK schreef:
De warmte die ontstaat tijdens het boren in aluminium valt best wel mee.
Spiritus smeert koelt super goed in alu.
Je moet het wel erg bond maken wil je de boel in de hens krijgen.
Het ligt er ook wel aan of je een spiraalboor gebruikt of bijv. iets als een gatenzaag. Bij een gatenzaag heb je een groot oppervlak wat onophoudelijk langs de wand wrijft. In dat geval toch wel iets om rekening mee houden, en niet te lang ononderbroken te boren/zagen.
TheoK

Bericht door TheoK »

Heb je gelijk in Marp.
Maar ik praat over mijn ervaring met de stappenboor in een alu plaat van 2 mm.
En ik heb er al heel wat gaten mee geboord en werkt gewoon goed.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

nl3prc schreef:

Gaat prima. Heb zelfs een hele oude buizenversterker boek dat spiritus als tip geeft.
En ik neem aan dat aluminium nooit richting de 3 a 400 graden gaat wat geloof ik de zelf ontbranding van spiritus is.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Zelfontbranding zie ik niet snel als risico. Ik verwacht eerder risico bij de door warmte-ontwikkeling al snel* vrijkomende licht ontvlambare dampen die je liever niet bij koolborstels hebt. Zoals gezegd ligt dat natuurlijk ook aan het kontaktoppervlak (i.c.m. omtreksnelheid) en dus het soort boor. Ik wil overigens best geloven dat het in de meeste situaties gewoon goed gaat hoor.

* dezelfde vrijgekomen dampen die de barbeque zo doen ploffen bij het aansteken met spiritus op een dag ruim boven de 20 graden
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Nee mischien niet bij Alu maar bij staal wordt het een ander verhaal.
Even voor degene die met staal werken de wamte geleiding is hier minder goed.

En ja die zagen die ik heb laten zien werken natuurlijk ook in Alu.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Barry2001 schreef:
Probleem met die 35mm voor de elco is dat je de houder voor de elco's (denk ik) aan de onderkant monteert. Maw gat zit in het zicht en dan wil je het rond hebben.

Gebruik je dit chassis? http://www.hammondmfg.com/pdf/1444-22.pd Je noemde dit eerder. Dikte is 1.3mm volgens de tekening, is het staal of aluminium?

Ik heb wel een pons van die afmeting, ik weet niet of je in de buurt woont maar ik wil met alle plezier het gat voor je erin ponsen.
Ik heb inderdaad een houder voor de 50+50uF elco, die ik aan de onderkant van kast wil monteren. Dus eigenlijk moet het gat nog wat groter.
Het chassis wat ik gebruik is inderdaad de 1444-22 van Hammond, dit is een aluminium behuizing.
Ik heb net even gekeken, maar 136 km rijden voor het ponsen van een gat is een beetje te veel van het goede. Maar bedankt voor het aanbod.
nl3prc schreef:
Ik gebruik voor gaten in het chassis meestal een gaten zaag deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar en werken perfect in staal tot zeker 10 mm en meer
Zo'n gaten zaag is toch eigenlijk voor hout? Ik heb wel van dit soort gaten zagen zien liggen bij de Gamma, die zou ik zelf niet 123 voor aluminium gebruiken.
Er zit hier nog wel een goede ijzerwarenwinkel in de buurt, zo'n met 1000+ bakjes met verschillende schroeven/bouten/ringen enzo. Daar kunnen ze mogelijk ook wel 'even' een groter gat voor me boren.
Kan ik gelijk een rattestaart kopen om m'n gaten wat ronder te maken. :)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

nl3prc schreef:
Nee mischien niet bij Alu maar bij staal wordt het een ander verhaal.
Even voor degene die met staal werken de wamte geleiding is hier minder goed.

En ja die zagen die ik heb laten zien werken natuurlijk ook in Alu.
Ik heb die zagen ook gebruikt in aluminium maar vind dat de nauwkeurigheid en afwerking van de gaten nu niet echt iets om over naar huis te schrijven.
Een stappenboor gaat echt mooier.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Zo'n gaten zaag is toch eigenlijk voor hout? Ik heb wel van dit soort gaten zagen zien liggen bij de Gamma, die zou ik zelf niet 123 voor aluminium gebruiken.
Er zit hier nog wel een goede ijzerwarenwinkel in de buurt, zo'n met 1000+ bakjes met verschillende schroeven/bouten/ringen enzo. Daar kunnen ze mogelijk ook wel 'even' een groter gat voor me boren.
Die ik heb laten zien niet die werken maar slecht in hout.

Jij hebt het waarschijnlijk over zo'n ring met verschillende bladen erin en waar er een opening zit in de bladen.
Overgens kan je in hout beter een speedboor gebruiken deze heb je toch tot een redelijke grote
Ik heb die zagen ook gebruikt in aluminium maar vind dat de nauwkeurigheid en afwerking van de gaten nu niet echt iets om over naar huis te schrijven.
Ja het is inderdaad wel zo dat er aan de onderkant een braam komt te zitten die je moet verwijderen.
Maar dat ze niet rond zijn nee je moet de zaag natuurlijk wel goed recht op je materiaal zetten en ik gebruik altijd snijolie.
Aaad

Bericht door Aaad »

Marp schreef:
Zelfontbranding zie ik niet snel als risico. Ik verwacht eerder risico bij de door warmte-ontwikkeling al snel* vrijkomende licht ontvlambare dampen die je liever niet bij koolborstels hebt. Zoals gezegd ligt dat natuurlijk ook aan het kontaktoppervlak (i.c.m. omtreksnelheid) en dus het soort boor. Ik wil overigens best geloven dat het in de meeste situaties gewoon goed gaat hoor.

* dezelfde vrijgekomen dampen die de barbeque zo doen ploffen bij het aansteken met spiritus op een dag ruim boven de 20 graden
En iedere keer de fles afsluiten zodat je bij eventuele ontbranding geen uitbreiding krijgt....

Aad
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

nl3prc schreef:
Die ik heb laten zien niet die werken maar slecht in hout.

Jij hebt het waarschijnlijk over zo'n ring met verschillende bladen erin en waar er een opening zit in de bladen.
Overgens kan je in hout beter een speedboor gebruiken deze heb je toch tot een redelijke grote
Ja het is inderdaad wel zo dat er aan de onderkant een braam komt te zitten die je moet verwijderen.
Maar dat ze niet rond zijn nee je moet de zaag natuurlijk wel goed recht op je materiaal zetten en ik gebruik altijd snijolie.
Niet alleen een braam aan de onderzijde maar kijk eens in het gat naar de zijkant deze is ook vrij ruw en dat vind ik dan weer niet mooi.
Snij olie werkt overigens prima bij staal maar bij aluminium blijven de spannen te veel plakken zo dat deze ook nog eens het oppervlakte beschadigen om het gat.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Lol, waar een vraagje over grote gaten op uit kan lopen. :D Voor dat de boel echt in de brand vliegt, maar even een foto'tje tussendoor van de achterkant.
EL84_SE_achterkant.JPG
De voedingstrafo is nog niet binnen, dus eigenlijk zit ik nu 'vast'. Binnenkort maar eens een mailtje richting Dick Best sturen om te horen hoe lang het nog gaat duren.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Niet alleen een braam aan de onderzijde maar kijk eens in het gat naar de zijkant deze is ook vrij ruw en dat vind ik dan weer niet mooi.
Snij olie werkt overigens prima bij staal maar bij aluminium blijven de spannen te veel plakken zo dat deze ook nog eens het oppervlakte beschadigen om het gat.
Meestal zie je daar niks van als of de eclo of de buizenvoet erin zit ' en nee ik werk bijna nooit met alu dat kan je niet solderen.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Komende week krijgt Dick Best de voedingstrafo, als het goed is, binnen. Dus kan ik weer verder.

Nog een vraagje, moet de uitgang van de UGT aan de GND vast? In het schema van de RH84 versterker is dit niet getekend.
Maar het viel me gister op dat TheoK dat wel gedaan heeft op z'n EL84PP HF10 versterker.
TheoK

Bericht door TheoK »

De Nul van de UGT leg ik altijd aan de massa om kans op brom te vermijden op die plek.
Als je goed kijkt op het schema van de RH84 staat de nul van de UGT op de massa wel getekend.
Een heel fijn versterkertje trouwens.
Voor zijn 3 watjes toch wel een pittig dingetje. :rock:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Inderdaad, de 0 aan GND leggen maar dan wel via de - luidspreker aansluiting. De - luidspreker aansluiting leg je dan aan je centrale masa punt.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

MM als je de uitgang van je speaker ook als terugkoppeling gebruikt zou ik zeggen ja aan massa.
Als je dat niet doet mag je het ook via een weerstand doen van b.v. 100 Ohm tot 1 Kohm
Plaats reactie