2.1 actief setje: Een paar vragen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Dag allemaal!

Ik heb na een gefaald project (draagbare speaker) alle componenten weer eens uit het stof getrokken en ik zou graag een 2.1 setje willen bouwen voor mijn nieuwe kamer. Dit zijn de onderdelen die ik heb liggen:

2x de tangband w5-1611 (wat zijn die ondertussen gillend duur geworden zeg!!)
w5-1611_2.jpeg
en 1 maal de w6-1139 (de dual voice coil versie)
W6-1139sc.jpeg
W6-1139sc.jpeg (59.6 KiB) 871 keer bekeken
Het idee is om er een 2.1 actief setje van te maken. Ik ben alleen nog op zoek naar een paar goede bouwplannen! Weet iemand of er al kant en klare bouwplannen zijn voor deze speakers? En ik ben ook nog op zoek naar een inbouwversterker met crossover die achterin de sub kan en het hele boeltje aanstuurt. Weet iemand welke ik daar het beste voor kan kiezen?

E: zo'n type versterker. Mocht dat niet allang duidelijk zijn haha:
DS20.gif
DS20.gif (22.09 KiB) 863 keer bekeken
Alvast dank!
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door Heatside »

Absolute aanrader voor de w6 is een tapped horn van volvotreter. Ik sta er nog dagelijks van versteld hoe dit klinkt.
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Heatside schreef:
Absolute aanrader voor de w6 is een tapped horn van volvotreter. Ik sta er nog dagelijks van versteld hoe dit klinkt.
Gaaf! Daar staan kant en klare bouwplannen, precies wat ik zocht. Dankjewel! Nu resten alleen de sattelieten en versterker :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door Henkjan »

voor maatje "sat" is de Sarah een populair ontwerp voor de W5-1611
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Henkjan schreef:
voor maatje "sat" is de Sarah een populair ontwerp voor de W5-1611
Oh jee, die had ik inderdaad gevonden alleen dan als voorgebouwde kit. Even doorzoeken en toen vond ik de pdf: http://flogatt.kilu.de/Hifi-Forum/Sarah ... loGatt.pdf .

Enige probleem is dat er een filter bijzit. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik zo'n filter kan bouwen! Zijn daar kant en klare voor te krijgen? En zal het een beetje in balans zijn met de sub?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door Henkjan »

de Sarah kan je redelijk laag laten crossen naar de sub, lijkt me geen probleem worden.

dat filter is niet zo moeilijk hoor, paar draadjes solderen is t wel, en je zou t zelfs met croonsteentjes kunnen doen als je echt niet van solderen houdt.
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Oke! Ik zal wel een keertje langs de lokale electronicawinkel gaan voor de onderdelen. Ik kan in principe aardig solderen maar kom niet verder dan de kant-en-klare kitjes :).

Dus nu heb ik alleen nog een inbouwversterker nodig die ook de crossover regelt: Moet er ook nog rekening mee gehouden worden dat het een dual voice coil sub is? Op deze pagina: http://loudmagnet.com/html/module2.htm staat volgens mij een goede versterker (Dayton MCA 2550D 2.1) alleen die kost bijna evenveel als de speakers. Is dat een normale prijs of zijn dit veel te dure versterkers?

E: Ik begin toch even te twijfelen of ik de complete set aanstuur via de sub (dus versterker in sub en tulpjes rechtstreeks in de bron) of dat ik alleen de sub actief maak en op een losse versterker aansluit die ook de sattelieten aanstuurt. Wat zouden jullie aanraden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door Henkjan »

die prijs is wel OK. enige zorgpuntje is dat er een vaste basboost bij 63Hz in zit, iets wat je zeker bij die tapped horn van Volvotreter niet wil. meestal kan je die er wel uithalen door wat weg te solderen van de print.

van de dubbelspoels de spoelen in serie zetten, want ik denk niet dat die amp blij wordt van 2ohm impedantie....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door rho »

adkebab schreef:
E: Ik begin toch even te twijfelen of ik de complete set aanstuur via de sub (dus versterker in sub en tulpjes rechtstreeks in de bron) of dat ik alleen de sub actief maak en op een losse versterker aansluit die ook de sattelieten aanstuurt. Wat zouden jullie aanraden?
Beetje verwarrende zin. Wat bedoel je net?
Je kan iig met je Hypex2.0 niet je hele 2.1 set aansturen. Of begrijp ik het verkeerd en heb je de hypex nog niet?

Als je de plate-amp rechtstreeks op een bron hangt mis je de volume-regeling. Dan zal je systeem steeds even luid spelen (volle bak open!).
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

rho schreef:
adkebab schreef:
E: Ik begin toch even te twijfelen of ik de complete set aanstuur via de sub (dus versterker in sub en tulpjes rechtstreeks in de bron) of dat ik alleen de sub actief maak en op een losse versterker aansluit die ook de sattelieten aanstuurt. Wat zouden jullie aanraden?
Beetje verwarrende zin. Wat bedoel je net?
Je kan iig met je Hypex2.0 niet je hele 2.1 set aansturen. Of begrijp ik het verkeerd en heb je de hypex nog niet?

Als je de plate-amp rechtstreeks op een bron hangt mis je de volume-regeling. Dan zal je systeem steeds even luid spelen (volle bak open!).
Ik zal het wat duidelijker proberen te verwoorden :).

Optie 1: ik koop een plaatversterker die de hele 2.1 set aan kan sturen (Dayton MCA 2550D 2.1 Actief module) en verbind de set via de plaatversterker direct met de bron. Dan moet het volume dus altijd vanuit de bron geregeld worden

Optie 2: ik gebruik deze plaatversterker:
Schermafbeelding 2012-01-13 om 11.27.21.png
Waarbij ik gewoon alles regel vanuit een gewone versterker. Dan ben ik ook wat flexibeler met bronkeuze, aansluitmogelijkheden, upgrademogelijkheden en afstansbediening.

Ik denk dat optie 2 uiteindelijk wel het beste is. Zijn jullie het daarmee eens?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door Henkjan »

zeker als je al een versterker hebt is optie 2 de betere.

btw: ook bij die Conrd amp moet je de basboost er uit solderen als je die niet wil. daar staat hier op t forum wel een how-to van (ff zoeken, iirc was de auteur b-force)
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Oké, het schiet lekker op zo!

Het hout voor de kastjes wordt op het moment gezaagd bij de HUBO, een Mivoc AM 80 is onderweg en ik zal als de basboost niet bevalt b_force wel even lastigvallen.

Is het trouwens een probleem om die mivoc direct in de kast te bouwen (gat frezen en versterker erin schroeven) of vernaggel je dan het hele idee van de kast?
Schermafbeelding 2012-01-13 om 13.00.20.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door Henkjan »

liever niet, ik zou t zo doen:
mivoc amp kastje.png
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Ah ok,

Ik zal er dan inderdaad wel een los compartimentje voor maken. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door rho »

Ben wel benieuwd hoe die sub gaat presteren. :)
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Anders ik ;). De sub zal ik als eerste in elkaar zetten. Morgen zijn de planken klaar en hoop zondag de eerste deuntjes eruit te kunnen krijgen.
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Zo, eventjes druk bezig geweest:

Kijken of alles past:
IMG_2214.JPG
meten = weten
IMG_2216.JPG
Gaatjes voor de vele schroeven tekenen:
IMG_2219.JPG
Boren
IMG_2221.JPG
Lijmen
IMG_2226.JPG
Drogen
IMG_2227.JPG
De rest vastzetten
IMG_2230.JPG
Deksel erop
IMG_2236.JPG
Schroeven erin
IMG_2239.JPG
En klaar! Nog niet helemaal natuurlijk. De mivoc versterker moet er nog bij en dan kan de topdeksel ook dichtgelijmd worden :). Heb de sub met een crossover aangesloten op ons normale systeempje en het klonk niet slecht! Kon alleen niet zo hard vanwege het tijdstip. Morgen even wat beter testen
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door Heatside »

Ziet er erg goed uit! Hoe ga je ze eigenlijk afwerken?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door rho »

Dat ging vlot! :D
Welke lijm heb je eigenlijk gebruikt?
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Heatside schreef:
Ziet er erg goed uit! Hoe ga je ze eigenlijk afwerken?
Dat weet ik nog niet precies. Ligt er een beetje aan hoeveel tijd ik heb. Ik denk gewoon simpel schuren en een paar keer verven. Zoiets:
photo62t.jpeg
rho schreef:
Dat ging vlot! :D
Welke lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Haha ja, het viel inderdaad wel mee! De eerste 3 delen had ik met een sterke en sneldrogende bison achtige lijm. Zo kon ik snel de basis stevig hebben en die vanuit de onderkant vastschroeven. Toen heb ik vanuit die basis gewoon plank voor plank met gewone houtlijm en schroeven vastgezet.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door blueznl »

rho schreef:
Dat ging vlot! :D
Welke lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Bison kit oid? Dopje zit op de lijm foto NIET op de tube :-)
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

blueznl schreef:
rho schreef:
Dat ging vlot! :D
Welke lijm heb je eigenlijk gebruikt?
Bison kit oid? Dopje zit op de lijm foto NIET op de tube :-)
Haha, klopt. De lijm moest 2 keer aangebracht worden omdat het zo snel in het mdf trok! En hij was ook zo'n beetje op. Na de 2de plank is 'ie doploos in de vuilnisbak gekiept ;)
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

En de satellietjes zijn ook in elkaar gezet!
foto 2.JPG
foto 4.JPG
foto 3.JPG
foto 5.JPG
Ik heb het hele gebeuren eens aangesloten met 2 versterkers en een crossover en the Lord of The Rings aangezet. Wat een knaller zeg die subwoofer!

Enige wat ik nog leek te missen was het hoge. Denken jullie dat het de moeite waard is om nog een tweeter aan de satellieten toe te voegen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door Henkjan »

je zou een zgn "ambient" tweeter kunnen doen, een naar boven/schuin achteren stralende tweetr die pas bij ~10kHz in komt. de W5 blijft dan full range
adkebab
Berichten: 60
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 0:08

Re: 2.1 actief setje: Een paar vragen

Bericht door adkebab »

Henkjan schreef:
je zou een zgn "ambient" tweeter kunnen doen, een naar boven/schuin achteren stralende tweetr die pas bij ~10kHz in komt. de W5 blijft dan full range
Ah oke, dus precies zoiets als hier gedaan is: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=8567 . Dan zal ik het wiel wel niet opnieuw uitvinden en deze tweeters bestellen. Dan moet ik dus nog een los filter voor de tweeter hebben, hoe kan ik zoiets maken? Ik moet ook nog het filter voor de W5 maken, misschien kan het allemaal dan netjes op 1 bordje.


Nogmaals bedankt, ik stel al jullie hulp zeer op prijs!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”