Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door ritger »

Ik zit er over te denken om een nieuwe center te maken die beter bij mijn frontspeakers met de chr-70 passen. (zie sig.)

Mijn idee was om van twee maal het Paasproject 2009 één center te maken. Ergens tussen de 3 en 4 liter GHP dus.

Wat is nu verstandig? De nieuwe Chr in de fronts plaatsen of in de Center? Of een totaal ander ontwerp, wel op basis van de Chr-70 eventueel met tweeter?
Ik heb dus nog wel wat twijfels en vragen!

- De gen3 chr-70 is 8 Ohm parallel geschakeld wordt dit 4 Ohm, dit is net zoveel als de gen1 die in de fronts zitten.
- De gen3 gaat minder diep daarom minder geschikt als frontspeaker.
- De gen3 heeft een groter bereik in het hoog, dus geen tweeter nodig in de center??
- De gen3 is meer doorontwikkeld en high-end dan de gen1 dus meer geschikt voor de fronts??
- Misschien een gen1 of 2 zoeken om zo hetzelfde geluid te bereiken?
- Kan ik het zelfde filter gebruiken als Henk Jan voor het paasproject heeft gebruikt?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door Thomox »

Ik heb ook zeker wel interesse om er daarvan 2 of 3 te gebruiken in een center :O
Misschien aanvullen met een kleine midwoofer?
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door ritger »

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar dat word het filteren weer erg ingewikkeld. Voor mij niet te doen eigenlijk.
Aangezien 4 liter GHP een redelijke bas weergave geeft wil ik gewoon 2 gebruiken in twee aparte ruimtes van ongeveer 4 liter elk.
De subwoofer neemt echt lage tonen onder de 130 Hz toch wel over.

Ik zit alleen nog te te twijfelen welke generatie Chr ik in de center ga gebruiken en of er dan een tweeter nodig is.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door Thomox »

Hmm.. Het was geloof ik zo (volgens..? naam vergeten :oops: ), dat generatie 3 minder laag kon in dezelfde inhoud met GHP (paasproject). Aan de grafiek van de drivers is te zien dat de impedantiepiek van de gen2 op 68 Hz zit en de gen3 65 Hz.. In theorie zou je dus, met de gen3 driver, 3 hertz lager kunnen gaan..

De rest van de grafieken moeten anderen maar beoordelen :)
Bijlagen
gen2.PNG
gen3.PNG
imp gen2.PNG
imp gen3.PNG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door Henkjan »

Thomox schreef:
Hmm.. Het was geloof ik zo (volgens..? naam vergeten :oops: ), dat generatie 3 minder laag kon in dezelfde inhoud met GHP (paasproject). ..
dat was ik :mrgreen: het verschil komt uit de lagere Qt van de gen3. zie voor grafiekjes t paasproject topic.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door Ivo »

Ik vind de off-axis grafiekjes van de gen3 heel erg porno. Met name omdat Toole dat heel erg porno vindt. Best benieuwd hoe de gen3 klinkt.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door Thomox »

Als ik 2 van deze drivers parallel zet, en zo dus voor een impedantie van 4 ohm zorg, hoe laag kan ik dan gaan met deze driver in een gesloten box van 2 aparte compartimenten van elk 5 liter? Wie o wie kan mij hiermee helpen met winISD of boxsim oid? En hoort hier dan nog een grote condensator voor (GHP) of is er echt een filter voor nodig?

Groeten
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door ritger »

Ik heb het even op een laag pitje gezet vanwege een verbouwing die deze week al mijn tijd en aandacht vergt.
Thomox schreef:
Als ik 2 van deze drivers parallel zet, en zo dus voor een impedantie van 4 ohm zorg, hoe laag kan ik dan gaan met deze driver in een gesloten box van 2 aparte compartimenten van elk 5 liter? Wie o wie kan mij hiermee helpen met winISD of boxsim oid? En hoort hier dan nog een grote condensator voor (GHP) of is er echt een filter voor nodig?Groeten
Ik denk dat je met 5 liter een behoorlijke basweergave krijgt, ik zelf wil niet verder gaan dan 2x 3,5 a 4 liter.
Volgende week ga ik Winisd weer eens opstarten en een paar berekeningen doen met de gen1 en gen3.
Het staat voor me zelf wel vast dat er een setje CHR-70 gen 3 gaat komen, al is het alleen maar voor een uniforme look met mijn fronts.

Ik heb mijn eerste schets even bij gevoegd.
center.jpg
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door blueznl »

Grappig, dit heb ik een paar dagen geleden ook ergens anders gezien, even kijken of ik die link nog kan vinden...

Kon er toen ook nog niet over uit of ik het nou mooi vond of niet :-)
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door SuperR »

Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door blueznl »

Nope, ergens anders, iemand had de onderdelen van een Magnasphere gebruikt voor een center, je weet wel, die dingen met een bolletje...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door markbakk »

Thomox schreef:
Als ik 2 van deze drivers parallel zet, en zo dus voor een impedantie van 4 ohm zorg
Hoe ga je die aansturen dan? Als je al twee CHR-70's parallel zet, monteer ze dan in elk geval boven elkaar en niet naast elkaar. Dan help je het afstraalgedrag mooi om zeep. Zo'n breedbander hoort alleen te spelen, of ondersteund door een sub.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door Thomox »

Hmm.. Ik denk zelf dat één CHR-70 niet genoeg is voor een juiste center-weergave.. Wat nu?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door markbakk »

Waarom zou eentje niet genoeg zijn? Daar haal je toch dik 95dB op een meter mee? Mits netjes afgefilterd in het laag uiteraard.
Overigens wil ik je niet tegenhouden wanneer je units naast elkaar gaat zetten. Realiseer je alleen dat je 'sweet spot' wel erg klein wordt (zegge één zitplaats op de bank).
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door ritger »

blueznl schreef:
Grappig, dit heb ik een paar dagen geleden ook ergens anders gezien, even kijken of ik die link nog kan vinden...

Kon er toen ook nog niet over uit of ik het nou mooi vond of niet :-)
Dat is dus mijn eigen.. :lol:
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: Centerspeaker op basis van Chr-70 vragen en twijfels..

Bericht door ritger »

markbakk schreef:
Waarom zou eentje niet genoeg zijn? Daar haal je toch dik 95dB op een meter mee? Mits netjes afgefilterd in het laag uiteraard.
Overigens wil ik je niet tegenhouden wanneer je units naast elkaar gaat zetten. Realiseer je alleen dat je 'sweet spot' wel erg klein wordt (zegge één zitplaats op de bank).
Mijn vrouw merkt niet eens dat de receiver nog op stereo staat bij een film dus het is toch alleen maar voor mijn zitplaats. :sure:

En hoeveel zou het verschil zijn in verhouding tot 2 midwoofers en een tweeter?
markbakk schreef:
Thomox schreef:
Als ik 2 van deze drivers parallel zet, en zo dus voor een impedantie van 4 ohm zorg
Hoe ga je die aansturen dan? Als je al twee CHR-70's parallel zet, monteer ze dan in elk geval boven elkaar en niet naast elkaar. Dan help je het afstraalgedrag mooi om zeep. Zo'n breedbander hoort alleen te spelen, of ondersteund door een sub.
De sub speelt toch altijd mee hier. En ik weet niet of ik een verticale opstelling wel zo mooi ga vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”