Beste mensen kunnen jullie even meedenken?
Ik speel al een tijdje met een DEQ2496 en heb ooit voeding voor het analoge gedeelte vervangen door een kitje van Velleman. Dat klonk al meteen een stuk beter.
Nu dacht ik nog een verbetering te maken door de www.awdiy.com (zie bijlage) voeding na te maken, deze pakt ook de andere spanningen aan zodat de geschakelde voeding eruit kan.
Maar dat viel tegen, klinkt echt een stuk minder.
Volgens mij heeft hij een fout gemaakt met C29 en C30 van 100nF, deze horen niet aan de uitgang maar aan de ingang van de LM3x7 te staan. Na het omwisselen was er al een hoop meer rust, duidelijke verbetering. Ook het aanpassen van C28 en C29 (low esr) elko naar een high-esr elko was een duidelijke verbetering en gaf nog meer rust.
Maar het klinkt nog steeds een stukje minder dan met het Velleman kitje dus hoe nu verder?
Wat me opvalt in het AWDIY ontwerp dat hij bij de trafo al begint met 1 diodebrug en een gezamenlijke massa, dit lijkt me qua topologie niet helemaal optimaal.
Dus heb ik zelf een schema gemaakt om dit te verbeteren (zie "Mijn ontwerp").
Voor ik deze ga opzetten wil ik vragen of dit schema klopt of dat ik een denkfout maak.
Iemand nog tips?
Bedankt voor het meedenken,
Groeten Paul
Edit: Voor de LM337 moet ik natuurlijk de in- en uitgang nog even omwisselen, maar het gaat om het principe.
Voeding voor DEQ, topologie.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- paulebappie
Voeding voor DEQ, topologie.
- Bijlagen
-
- voeding van Paul.pdf
- Mijn ontwerp
- (19.03 KiB) 161 keer gedownload
-
- DEQ2496-PSU-DIY-DCDC-0.6.pdf
- Het schema van awdiy
- (32.76 KiB) 190 keer gedownload
Re: Voeding voor DEQ, topologie.
Nee hoor, niet perse. In heel veel ontwerpen zit er een 100nF condensator tussen uitgang en massa. Meestal ook nog tussen ingang en massa (beide dus) en zo dicht mogelijk op het IC. Dit is voor hetzelfde principe als 100nF bij een opamp, CDxxxx enz enz: ontstoring. Dus nee, hij heeft waarschijnlijk geen ontwerpfout gemaakt. Je zou zelfs kunnen overwegen om tussen IN en ADJ ook een 100nF condensator te zetten.paulebappie schreef:
Volgens mij heeft hij een fout gemaakt met C29 en C30 van 100nF, deze horen niet aan de uitgang maar aan de ingang van de LM3x7 te staan.
Groeten Mark
- paulebappie
Re: Voeding voor DEQ, topologie.
Maar een low-esr capaciteit op de uitgang is toch uit den boze als je de voeding voor audio gebruikt? (resonanties, ringing).markje schreef:Nee hoor, niet perse. In heel veel ontwerpen zit er een 100nF condensator tussen uitgang en massa. Meestal ook nog tussen ingang en massa (beide dus) en zo dicht mogelijk op het IC. Dit is voor hetzelfde principe als 100nF bij een opamp, CDxxxx enz enz: ontstoring. Dus nee, hij heeft waarschijnlijk geen ontwerpfout gemaakt. Je zou zelfs kunnen overwegen om tussen IN en ADJ ook een 100nF condensator te zetten.paulebappie schreef:
Volgens mij heeft hij een fout gemaakt met C29 en C30 van 100nF, deze horen niet aan de uitgang maar aan de ingang van de LM3x7 te staan.
Groeten Mark
Zie ook: http://www.acoustica.org.uk/t/3pin_reg_notes3.html en http://www.tnt-audio.com/clinica/regula ... ce1_e.html
Zo'n 100nF MKS heeft een esr van ongeveer 0,001 ohm waardoor een resonantiekring onstaat omdat de uitgang van de LM317 inductief is:
Uit de tekst: >> From the graph of output impedance vs/ frequency (bottom-right) we can derive that the LM317 reg has an effective output inductance of about 5uH
Ik kom daarnaast ook nooit een 100nF op de uitgang tegen op de datasheets....
Buiten dat, het ging me even om de opzet van de voeding, is die ok of kan ik het beter anders doen?
Het idee erachter is dat alle voedingslijnen pas samenkomen op de voedingsplug en niet in de voeding zelf.