Hmmm, hogere? Lagere toch? We dachten toch eerst dat we een stuk lager zouden uitkomen Anne? Kan ik nu niet gewoon de waarden van het schema van Dick aanhouden?Dat waren de waarden bij de hogere voedingsspanning,dacht eerst maar goed 300V,blijkt ruim 380V
Buizenversterker klinkt schel
Moderator: Beheerdersteam
Re: Buizenversterker klinkt schel
Hoger,lager....gaat u door voor het kleurenstrijkijzer
(vroeger op de Vlaamse,toen nog Belgische TV)
Eerst was er een vermoeden van 300V met kathodeweerstand 200ohm tot gevolg.
Nu blijkt 380V dan 270ohm.
Bij Dick is het 450V en 390ohm.Ook 15k voor g2.Mag misschien wel wat minder(10k) maar beter eertst zo,te weinig kan de zeners om zeep helpen.
Anne
Eerst was er een vermoeden van 300V met kathodeweerstand 200ohm tot gevolg.
Nu blijkt 380V dan 270ohm.
Bij Dick is het 450V en 390ohm.Ook 15k voor g2.Mag misschien wel wat minder(10k) maar beter eertst zo,te weinig kan de zeners om zeep helpen.
Anne
Dat is duidelijke taal
, ik ga te bed 
Edit: Even het schema van Triode Dick nog maar even geplaatst, zodat jullie niet iedere keer weer terug moeten bladeren
Verder: vanavond de twee weerstanden in de voeding geplaatst, de 8.2 kOhm en de 10 kOhm. Ik meet met de twee belastingslampen exact 394 volt op B+, maar het vreemde is dat ik dezelfde spanning ook meet na de twee weerstanden, op B++ en B+++ dus (dat rijmt
). Daar zou ik nu toch respectievelijk 100 en 150 volt minder moeten meten???
Edit: Even het schema van Triode Dick nog maar even geplaatst, zodat jullie niet iedere keer weer terug moeten bladeren
Verder: vanavond de twee weerstanden in de voeding geplaatst, de 8.2 kOhm en de 10 kOhm. Ik meet met de twee belastingslampen exact 394 volt op B+, maar het vreemde is dat ik dezelfde spanning ook meet na de twee weerstanden, op B++ en B+++ dus (dat rijmt
- RobertD
- Contacteer:
Weet iemand wat de versterking van de eerste trap is?
Ik wil deze versterker als eindbak gaan gebruiken met de Classic III als voorversterker. Die versterkt ongeveer 9 keer.
Ik wil deze versterker als eindbak gaan gebruiken met de Classic III als voorversterker. Die versterkt ongeveer 9 keer.
Dat kun je toch zo uitrekenen Robert?
Ik heb de voeding belast op punt B+ waar 394 volt gelijkspanning staat, zonder rimpeltjes volgens de scoop. Op B++ en B+++ blijf ik de zelfde spanning meten. Wat doe ik verkeerd?
Ik heb de voeding belast op punt B+ waar 394 volt gelijkspanning staat, zonder rimpeltjes volgens de scoop. Op B++ en B+++ blijf ik de zelfde spanning meten. Wat doe ik verkeerd?
'tIs toch een schande tegenwoordig,een weerstand en er gebeurt niks
Spanningsverlies na een weerstand is evenrdeig met de weerstand EN de stroom erdoor
Ofwel Vr=RxIr met Vr de spanning over de weerstand en Ir de stroom erdoor.
Omdat er nog geen belasting (voorversterker) aanhangt is Ir=0 en dus RxIr
.
Dan de versterking van de voorversterker volgens Dick met 6SN7 (of een ECC82) zonder tegenkoppeling vanuit de uitgang.
Eerste trap 5x,die is binnen
.Tweede (SRPP) 7x ,samen 5x7=35 keer.De 807 heeft ongeveer 18Vt nodig wat bij de vol-pot iets van 350mVeff vraagt
.
Anne
Spanningsverlies na een weerstand is evenrdeig met de weerstand EN de stroom erdoor
Ofwel Vr=RxIr met Vr de spanning over de weerstand en Ir de stroom erdoor.
Omdat er nog geen belasting (voorversterker) aanhangt is Ir=0 en dus RxIr
Dan de versterking van de voorversterker volgens Dick met 6SN7 (of een ECC82) zonder tegenkoppeling vanuit de uitgang.
Eerste trap 5x,die is binnen
Anne
Dus weet ik pas wat de werkelijke spanning is wanneer alle buizen er in zitten Anne? Wat het wordt zullen we uit moeten rekenen aan de hand van de karakteristieken van de 6SN7'tjes?
Even over die zenerdiodes mede-buizenbouwers: Bij de vaste leveranciers zie ik alleen zeners met rare waarden, bijvoorbeeld 56 volt. Neem ik daar vijf van zitten we op 280 volt, ik kan bijvoorbeeld (bij Jukebox Revival) ook 1 x 150 + 2 x 56 nemen en dan kom ik op 262 volt uit. Nu las ik ergens op een ander draadje dat die zeners ook te vervangen zijn door een weerstand. Dat lijkt een oplossing zodat ik die gekke dingen niet allemaal aan elkaar hoef te hangen.
Als je dat gaat doen is het wel zo dat de spanning dus niet meer stabiel is.
Ik heb net een bestelling gedaan op de site van Conrad, die heeft 1.3 Watt zeners van 82 volt, drie achter mekaar dat moet genoeg zijn NL'er. Verder de overige weerstanden ook meteen besteld plus de anodekapjes voor de 807's, zodat er volgende week of aanstaand weekend spijkers met koppen geslagen kunnen worden.
Wat verbruik betreft,reken zo'n 3mA per buis.
Zeners http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=292
bijvoorbeeld 100+150V
Anne
Zeners http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=292
bijvoorbeeld 100+150V
Anne
Zo lieve Luisterbuisvrienden (vrij vertaald naar lieve Kijkbuiskinderen van ons aller Fabeltjeskrant), dit is geen fabeltje. De hele bestelling van Conrad - al had ik achterna ook wel naar onze Beste vriend Dick kunnen gaan - is binnen alsmede een klein Velleman kitje voor een 1000 Hz functiegeneratortje dat ik nog wil bouwen als handig hulpmiddeltje. De meeste weerstanden geplaatst en morgen verder. Tot nog toe lijkt alles van een leien dakje te gaan, maar niet te vroeg juichen... Vraagje: mag de 10 uF / 400 volt condensator parallel aan de zeners een elco zijn? Foto's volgen!
Zou ik maar doe ja,anders is de versterkerbak zo al vol en de knip ver leegVraagje: mag de 10 uF / 400 volt condensator parallel aan de zeners een elco zijn?
Anne
Vol is ie sowieso al, er kunnen nog net een paar 270 Ohm weerstanden en wat ander spul in. 't Zal mij benieuwen...
Die knip is al jàààààren leeg Anne
Die knip is al jàààààren leeg Anne
Hierbij even een kleine update makkers. Hij moet nog voller... De meeste onderdelen zitten er in behalve de kathode weerstand en bijbehorende elco, de zeners en bijbehorende elco plus wat draadjes. De spanning stijgt ten top, zowel letterlijk als figuurlijk 
Ziet er mooi uit Rein.
En nu maar hopen dat je straks de grootste vijand van de versterker niet tegenkomt.
BROM.
En nu maar hopen dat je straks de grootste vijand van de versterker niet tegenkomt.
BROM.
Ik hoop het niet Theo. Het staat even stil, omdat ik wat problemen met m'n TT22 heb, kijk maar: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1564019
In onze audiokast staat nu voor nood een JVC digitale audiofabriek uit half jaren negentig die ik op Marktplaats te koop heb staan voor m'n schoonvader. Klinkt leuk, maar toch...

In onze audiokast staat nu voor nood een JVC digitale audiofabriek uit half jaren negentig die ik op Marktplaats te koop heb staan voor m'n schoonvader. Klinkt leuk, maar toch...
Zo, na een kort intermezzo aan de TT22 versterker weer verder met de SE 807. De laatste onderdelen ga ik vandaag plaatsen en daarna kan de spanning er op. Wat ik nog over heb is de 5 volt wikkeling van de voedingstrafo, misschien kan ik die gebruiken om de blauwe LED boven de Aan/Uit knop mee aan te sturen.

Die staat er nu dus niet meer, weg met die digitale troep!In onze audiokast staat nu voor nood een JVC digitale audiofabriek uit half jaren negentig die ik op Marktplaats te koop heb staan voor m'n schoonvader. Klinkt leuk, maar toch...
en m'n arme CD-speler danweg met die digitale troep!![]()
Anne
Toch wel een probleempjeDie staat er nu dus niet meer, weg met die digitale troep!
In de studio nemen ze de boel dus grotendeels digitaal op, en dan wordt het door een machientje analoog gemaakt, of voor de CD naar 16/44.1.
Niet altijd op de juiste manier naar analoog omgezet, en dan wil jij het niet hebben met de originele opzet.
Ik heb mijn CD speler boven in een kast gezet, misschien dat hij er wel eens uit komt.
Uiteraard geheel bedoeld in overdrachtelijke zin...weg met die digitale troep...
Anders weer terug naar de roots met schijfjes van 30 cm op een platenspeler 
Juist, maar ik vind die kleine digitale schijfjes toch makkelijker
Vanavond alles aangesloten, de topcaps gesoldeerd, buizen er in en spanning er op. Er klopt iets helemaal niet of niet helemaal: een dikke brom uit de beide speakers en hééééél in de verte, ergens bij Amerika hoor ik een flard muziek. Bij alleen een massaprobleem moet er in ieder geval wel gewoon muziek te horen zijn. Hmmm, maar even een nachtje over slapen en morgenavond verder kijken
.
Vanavond alles aangesloten, de topcaps gesoldeerd, buizen er in en spanning er op. Er klopt iets helemaal niet of niet helemaal: een dikke brom uit de beide speakers en hééééél in de verte, ergens bij Amerika hoor ik een flard muziek. Bij alleen een massaprobleem moet er in ieder geval wel gewoon muziek te horen zijn. Hmmm, maar even een nachtje over slapen en morgenavond verder kijken
- RobertD
- Contacteer:
Zit de 100k weerstand tussen de koppelcondensator naar de eindtrap en massa er wel in?