Hypex Ncore

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Dan neem ik deze, die moet ook voor medicinale toepassingen geschikt zijn :)
Bijlagen
Schurter WOF.jpg
Schurter WOF.jpg (16.99 KiB) 1318 keer bekeken
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Vraagje (voor Bruno),

Klopt het dat alleen Pin 1 van J1 op de SMPS600 bekrachtigd hoeft te worden om de standby spanning te realiseren?
En/ of moet dan Pin 5 Gnd ook verbonden worden? Er staat namelijk output bij...

Grt,

Jordo
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Hypex Ncore

Bericht door scanspeakman »

Ja zeg....ook geen lol meer aan. Straks heb je verdomme een 2x400watt versterker in een 1U behuizing. :lol: Waar is de tijd van 45 KG gewicht, gloeiend hete koellichamen, niet te tillen trafo's e.d. gebleven?

Maar serieus; ziet er mooi uit die modules. :goeie:

Scanspeakman
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ja, zo'n loeizwaar ding vind ik ook altijd mooi. Kwaliteit mag wat wegen.
Ik zit er aan te denken om er blokken lood in te gaan leggen :P

Maar het is toch ook wel mooi om zo veel power en kwaliteit uit zo'n dun dingetje te toveren? O:)
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

jordo81 schreef:
Klopt het dat alleen Pin 1 van J1 op de SMPS600 bekrachtigd hoeft te worden om de standby spanning te realiseren?
En/ of moet dan Pin 5 Gnd ook verbonden worden? Er staat namelijk output bij...
Als jouw standby schakeling nergens aan aarde zit, zal dat toch ergens moeten gebeuren.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

ok, en de stby stand werkt in principe zo dat je de SMPS (direct) op de 220V aansluit en dat zodra er spanning op de stby line staat deze in stby gaat toch?
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Inderdaad. Als je de SMPS zonder meer aan het net aansluit, gaat-ie aan. Als je hem in standby wil houden doe je dat door de stby lijn omhoog te trekken.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ok, thx!
Dus ik moet ook zorgen dat dat NE555 schakelingetje aan komt bij power-up.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door matjans »

scanspeakman schreef:
Ja zeg....ook geen lol meer aan. Straks heb je verdomme een 2x400watt versterker in een 1U behuizing.
Op een milimeter na, ongeveer. Met een beetje kunst en vliegwerk is de SMPS600 voeding 45mm hoog, de modules zelf zijn bijna 40mm. Krijg je dus *net* niet in een 1u rack, op een nette manier. Met nog meer kunst en vliegwerk vast wel, maar dat doet de veiligheid weinig goed.

Zojuist besteld, alhoewel ze nog niet leverbaar zijn. We wachten in spanning af.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ow leuk, welkom bij de club ;)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Hoi (Bruno),

Even een vraagje over het aan/uit schakelingetje weer.
We zullen het iets anders gaan benaderen dan het NE555 schakelingetje omdat ik er een IR On/Off remote functie in wil hebben.

We kunnen dus met 5V werken en hebben een stroompje van 5mA nodig voor de pull-up.
Uit een eerdere post las ik dat de ingang van de standby line een LED is van een optocoupler met 470 Ohm in serie.

Als ik U=IxR doe:
0,05 x 470 = 23,5v
I = u / r
5 / 470 = 0,010 A

Hoe komen we dan uit op die waarden van 5V 5mA?
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

De opto zelf is goed voor een spanningsval van pakweg 1.2V, dus over de serieweerstand (de interne 470ohm + de pullup) komt 3.8V staan. 3.8V/5mA=760 ohm. Min die 470ohm dus 290. Enfin, rond dat af op 270. Of 330. Zo nauw speelt het niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Bij 5V lijkt mij een extra weerstandje niet nodig in serie met de 470 ohm die al in de SMPS zit. Die stroom komt niet zo heel nauw. Maar als je het direct uit de microcontroller stuurt doe het dan zo:
MCU_STBY.gif
Gedurende de reset van de MCU, als je de stekker in het stopcontact steekt, staan de uitgangen van de MCU in tri-state en stuurt dan de STBY ingang niet hoog. R1 en T1 zorgen er i.i.g. voor dat de STBY ingang dan wel hoog getrokken wordt en de SMPS niet even kortstondig aan kan floepen. Moet je maar verder even met jouw MCU/progammeur wizzard bespreken.

N.B Heb hier even een Tiny24 als voorbeeld genomen omdat ik een Tiny13 even zou gauw niet bij de hand had.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Allo,

nóg een vraag met betrekking tot de aan/uit schakeling:

Als de Pull-up stroom 5mA is voor 1 SMPS, moet ik dan zorgen dat er 10mA vloeit voor het sturen van 2 SMPS-en?
Die komen namelijk op 1 distributiepunt te zitten....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ga je 2 SMPS'en in 1 kast zetten?

Goeie vraag. Hopelijk zit de GND van de STBY input dan niet aan de hoofd-GND van de SMPS vast op de print maar is dat volledig zwevend. Vraag voor Bruno!
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ja, er komen er 2 in 1 kast (dual mono).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ok, dan moet Bruno maar een antwoord geven op de GND layout van de SMPS'en, anders kan het een probleem geven met het aan elkaar knopen van de GND's van de STBY inputs.
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Re: Hypex Ncore

Bericht door Bruno »

Indien de signaalbekabeling uitgevoerd is zoals in de data sheet aangegeven, kan je de aardes rustig aan elkaar knopen (voorzover dat niet al gebeurd is via koelblokken, schroeven en chassis...).
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Hypex Ncore

Bericht door Soundexcel »

Straks heb je verdomme een 2x400watt versterker in een 1U behuizing
Die bestaan alang :-) Kijk maar eens naar powersoft etc.
Julf
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 9:49

Re: Hypex Ncore

Bericht door Julf »

Bruno schreef:
voorzover dat niet al gebeurd is via koelblokken, schroeven en chassis....
En kan 2 nc400's en 2 smps600's allemaal op de zelfde chassis worden gemonteerd (dus met de koelblokken in elektrische contact met elkaar)?

Julf
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ok dus alle grounds zitten wel aan elkaar gekoppeld en de signal ground is zoals de datasheet opgebouwd.
Op dit moment ga ik er van uit in de ontwerp van de print dat de ground in J1 Pin 5 benut gaat worden en wordt teruggevoerd naar de Tiny print.

Maar dan moeten we dus rekeninghouden met een totale stuurstroom van 2x5mA?
M.a.w. de stby pwr output van de Tiny PCB moet die een vermogen van 0.25W leveren of 0.5W?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ok, zit het wat GND lay-out wel goed.

Het laatste schema van Knuis (zie dat andere draadje :mrgreen: ) kan makkelijk een aantal STBY ingangen parallel aansturen, al zou je er 5 willen aansturen. Is dus geen enkel probleem wat stroom betreft.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

Ok check!
Het klopt dat dit draadje op sommige punten al wat langer overlapt met mijn eigen draadje.
Hier stel ik eigenlijk alleen Hypex specifieke vragen.

Zodra het schema compleet en uitgedacht is post ik hem ook hier :)
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Hypex Ncore

Bericht door Corprius »

Een paar korte vragen:

1. Is het ok om 2 nc400 modules aan te sluiten op 1 smps? Zo ja, gaat dat lukken met de bijgeleverde kabeltjes? Voor en nadelen?

2. Wat is er op tegen om de smps direct via een goede on/off schakelaar aan de netspaning te hangen? Die standby optie vind ik niet interessant, kost onnodig stroom.

3. Is het nodig de modules extra te koelen of is direct contact van de montageplaat met het chassis genoeg?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Hypex Ncore

Bericht door jordo81 »

1. Is het ok om 2 nc400 modules aan te sluiten op 1 smps? Zo ja, gaat dat lukken met de bijgeleverde kabeltjes? Voor en nadelen?

2. Wat is er op tegen om de smps direct via een goede on/off schakelaar aan de netspaning te hangen? Die standby optie vind ik niet interessant, kost onnodig stroom.

3. Is het nodig de modules extra te koelen of is direct contact van de montageplaat met het chassis genoeg?
Voor vraag 1 zou ik zeggen: Nee. De SMPS600 is 600Watt.
2x 400 (NC400) = 800W....

Bij vraag 2 lijkt het bezwaar mij dat er dan 220V op je schakelaar staat.
Het kan natuurlijk wel met zo'n schakelaar waarvan een stukje terug al een afbeelding van gegeven is. Zo'n double pole switch.

Vraag 3: Onder de Ncore zit al een dikke aluminium plaat. Als je deze ook goed op het chassis bevestigd (ik ben van plan om dat met heat and electrical conductive paste te doen) moet het voldoende zijn.

Grt,

Jordo
Plaats reactie