Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Een volklore draad? Dat moet er een met een roemruchte geschiedenis zijn :lol:

Ok, de vraag is eigenlijk; moet ik 2x 5 centimeter hele dure speakerkabel kopen of is stroom gewoon stroom en zal ik een gewone lekkere dikke koperkabel gebruiken binnen de versterker?

Het mag natuurlijk geen eigen karakter meegeven aan het uitgaande signaal naar de speakers O:)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Marp »

Voor 5 cm kan je werkelijk van alles nemen, maar om aan je gemoedsrust tegemoet te komen inderdaad gewoon hetzelfde gebruiken als je luidsprekerkabel, of een paar stukjes stevig koper zoals installatiedraad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Ja, stroom is gewoon stroom en zolang de elektronen niet afgeleid worden door spiegeltjes en kraaltjes is er niets aan de hand. Kijk eens hoe dik de voedingsdraden zijn? In principe hoef je de speaker draden niet dikker te maken. Zeker niet voor dat korte stukje. 0,75 mm2 is dan zat maar als het voor je gemoedsrust beter is neem je 1 mm2 - 1,5 mm2 montagedraad.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
hannesie schreef:
Destijds gecompenseerd met een 1,5 volkern installatie draad van de Karwei en het probleem was weg. :D
Het zal wel aan het late uur liggen maar ik las eerst:

"Destijds gecompenseerd met een 1,5 volkoren installatie draad van...."

Het zou zomaar kunnen :mrgreen:
De volgende keer schrijf ik dan wel "massief", ik wil die onzekerheid op de late uurtjes niet op mijn geweten hebben. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Zweitse »

Ik zie dat de TPA DAC III weer in de pre order staat, en dit al enige dagen. Normaal zijn ze binnen enkele minuten uitverkocht. Is deze dan toch door zijn prijs niet zo aantrekkelijk dan zijn voorganger :roll:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Leon »

Normaal zijn ze binnen enkele minuten uitverkocht.
Dat was ook de planning. Brian heeft blijkbaar een paar weken vrij genomen, o.a. om er meer te kunnen maken. Ze willen uiteindelijk van de wachtlijsten af en de units continu op de site te koop hebben.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hmm zou hij ondertussen ook aan de AC2 werken dan?
Die zou toch ook rond deze tijd moeten uitkomen?...
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Fokko »

Viel mij ook al op. Jammer dat de decembermaand altijd zo'n dure maand is ;-) Ik heb nu een Buffalo 32S waar ik overigens nog erg content mee ben. Mijn voornemen voor 2012 was om projecten af te ronden, dus moet ik eerst nog maar even wachten met de BIII ;-)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Goed voornemen, pas met nieuwe dingen beginnen zodra de oude af zijn..
Zo moet ik nog schilderen, plintjes leggen, de schuur opruimen, de was doen.... 8-[
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Pjotr,

Ik ben bezig om het NE555 schakelingetje vorm te geven.
Nu las ik in een eerdere post dat het schakelingetje op 'uit' begint...

Is het ook mogelijk om, zodra je de spanning inschakeld en de strafo wordt bekrachtigd, het schakelingetje 'aan' te laten zijn zodat de Stanby spanning meteen gegeven wordt?

Grt,

Jordo
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Met "uit" bedoel ik dat de versterker (of apparaat) uit staat als je het aansluit. Met het schema wat ik gaf (dat laatste met dat 1K weerstandje naar de SMPS) staat de SMPS automatisch in stand by bij aansluiten. De standby ingang van de SMPS wordt dan hoog getrokken. Neem aan dat je dat ook wilt?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ja dat is de bedoeling; Zodra ik de hoofdschakelaar omzet moet de SMPS in standby staan.
Zodra ik de Switch met de LED bedien moet ie uit standby komen.

thx,

Jordo
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Zojuist heb ik mijn DIP Switch Settings bepaald op beide DAC's.

Voor toekomstige Dual Mono Bouwers:

Switch 1:
- All 'OFF'.

Ik zit nog wel even met de setting van die DPLL Bandwidth mux.
Ik heb hem maar op 1 gezet gezien het zinnetje in de eerste alinea van de Integration Guide dat er meer jitter doorheen komt zodra deze hoog staat. Ik heb namelijk de keuze uit 1x of 128x.
Is nogal een groot verschil 1 of 128...

De Quantizer setting kan in stereo mode wel op 9 Bits staan. Er is keuze uit 6,7,8 en 9 Bits.
Zo hoog mogelijk (9) lijkt mij toch het meest ideal.
Toch staat er beschreven dat op 6 Bits instellen met de differential mode op 'TRUE' het beste gemeten resultaat geeft.

Switch 2:

1:OFF
2:OFF
3:ON
4:OFF
5:OFF
6:OFF
7:OFF
8:ON


Even ervan uitgaande dat ik met PCM signalen werk (ik heb eigenlijk geen idee) heb ik Dip Sw 6 en 7 in 'OFF' staan.

Kan iemand mij iets nuttigs vertellen over DPLL en de Bits en wanneer PCM en wanneer DSD wordt gebruikt?


Grt,

Jordo
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Leon »

Quantizer: dit vergt inzicht in de interne werking van de DAC. Komt er simpel gezegd op neer dat bij hogere bitwaardes intern delen niet meer gebruikt worden, en dat steeds meer interne DACs dezelfde waardes doorgelust krijgen. Lager geeft in dit geval betere output waardes.
DPLL: in theorie is de beste setting LOWEST. Er zijn echter weinig transports die in die setting kunnen werken.
DSD: tap je meestal intern af van je transport, vaak een gemodde SACD speler.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ok dank je wel.
Ik heb de aanbevolen waarden genomen voor de Quantizer; 6 Bits en True.

Voor de DPLL kan ik tzt nog eens de Lowest setting gaan proberen;
Switch 1:5-ON, 1:6-OFF, 1:7-OFF maar zolang het in Auto werkt moet dat toch goed zijn zou ik zeggen.

De keuze tussen DSD en PCM laat ik dus op PCM staan.
Die zou dan bijvoorbeeld interessant worden zodra je de metronome gaat gebruiken (?)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik ben samen met een collega ook bezig met het samenstellen van het NE555 Printje.
We kijken naar de indeling t.o.v. de SMPS's en een Power Bus voor het voeden van de units.

Nu geeft dit ook de mogelijkheid om een aa/uit remote in te bouwen.
Ik heb een Logitech Harmony 785 maar die geeft geen RF signalen, alleen maar IR.

Heeft iemand een goede suggestie voor een IR remote?
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Leon »

Die zou dan bijvoorbeeld interessant worden zodra je de metronome gaat gebruiken
Nee, want de Metronome is ook PCM.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

O
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik ben samen met een collega bezig geweest om zelf een printje te ontwerpen in Eagle voor het NE555 flip flop schakelingetje voor de Hypex.
D.w.z. ik vertel wat ik waar wil hebben en waarme en hij probeerd daar een mauw aan te passen.
Het mooie is dat dit schakelingetje ook ruimte laat voor een remote control. Dat moet wel IR zijn omdat mijn Logitech geen RF ondersteund.

Hier alvast een eerste ontwerp bijgevoegd. Er zijn vast mensen die hier veel meer kijk op hebben dus suggesties, aanbevelingen, verbeterpunten etc zijn van harte welkom O:)
Bijlagen
toggle aan-uit-IR-sch.pdf
(15.51 KiB) 81 keer gedownload
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Een puntje waar ik nog niet helemaal zeker van ben is hoe we de optocoupler hebben toegepast ( de cny17-4). Die staat nu parallel aan de switch. Het Probleem zou kunnen zijn dat de ne555 ruwweg de helft van de Vcc op de trigger/treshhold nodig heeft om om te klappen. Daarvoor dienen r1 en r3.
Alleen snoept de transistor in de cny17-4 er ook nog wat van af. Ik weet niet of die er te veel van af snoept. Als dat zo is zullen we de r1/r3 brug een beetje moeten aanpassen. Ik weet dat de ne555 niet al te gevoelig is, goede kans dat het dus wel los loopt.

Misschien dat iemand hier meer over kan vertellen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Afhankelijk van de stand van de aan uit schakeling loopt de stroom door de schakelaar twee kanten op. Wil je naast een schakelaar een opto coupler gebruiken dan moet die bi-directioneel zijn. Daarvoor heb je een andere opto coupler nodig, eentje met 2 mosfets in serie er in, die worden ook wel "photomos" relais genoemd. Dit is wel een aardige die je zou kunnen gebruiken daarvoor: http://nl.rs-online.com/web/p/pcb-solid ... r/3525467/

Maar is dit allemaal zo niet wat TE complex aan het worden? Als je toch een Tiny13 MCU gaat gebruiken moet die altijd ook operationeel zijn in stand by, anders werkt je IR aan/uit niet. Kun je net zo goed de hele NE555 weglaten en de aan/uit toggle functie voor de schakelaar in de Tiny13 implementeren. Die Tiny13 kan dan rechtstreeks de STB van de SMPS sturen.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Peter,

Dank je wel. We gaan er even op studeren en er mee aan de slag.
Dank je ook voor je suggestie.

Wij dachten aan deze:
http://shop.conrad.nl/504859.html

We hebben er ook nog 1 op 60V of is dat te weinig?
http://shop.conrad.nl/504846.html
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Zou kunnen. Mijn collega hoorde ik er ook al over dat het anders moet kunnen maar ik wilde het voorwerk dat we hadden gedaan in ere laten...
Maar we moeten het wel volgens het KISS principe houden vind je niet? :D


Keep It Simple Stupid
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Die AQY210 is prima (eerste linkje). Maar dacht van mij suggestie om gelijk die MCU te gebruiken voor de toggle functie van de schakelaar? Scheelt toch weer een slok aan spullen al moet iemand dat dan wel voor je programmeren.

[Edit]

Ah zie dat jullie het al overdacht hebben. Moet nog wel een transistor achter de MCU om de SMPS direct in stand by te houden gedurende het opstarten van de MCU als je de stekker in het stopcontact steekt. Anders floept ie even kort aan en weer uit.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ja prima suggestie!
Gaan we ook bekijken. Ik hoop dat hij daar ook kijk op heeft en ik ga er ook op studeren.
Dat programmeren moet dan wel ergens te regelen zijn?
Plaats reactie