Genieten ?TheoK schreef:Heeft iemand nog meer tips?
EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Genieten doe ik nu echt wel Glen. Wat een verschil zeg. In triode.
IK heb Robert zijn idee met de voeding geprobeerd maar merk bijna geen verschil.
De ECC's en de EL's krijgen nu ongeveer 300 volt op de kop.
Lijkt me voldoende.
Als je die 1K weerstand wat kleiner maakt die nu tussen pen7 en 9 zit wordt het vermogen wat meer?
Of gaat dat weer ten koste van het geluid?
Maar moet nu een nieuw framepje hebben. Het gat van de GZ34 is nu te groot.
Heb daar nu ff tijdelijk de EZ81 in gezet maar is niet mooi.
Alleen jammer dat het vermogen toch wel een stuk minder is.
Maar het geluid gaat er enorm op voorruit.
IK heb Robert zijn idee met de voeding geprobeerd maar merk bijna geen verschil.
De ECC's en de EL's krijgen nu ongeveer 300 volt op de kop.
Lijkt me voldoende.
Als je die 1K weerstand wat kleiner maakt die nu tussen pen7 en 9 zit wordt het vermogen wat meer?
Of gaat dat weer ten koste van het geluid?
Maar moet nu een nieuw framepje hebben. Het gat van de GZ34 is nu te groot.
Heb daar nu ff tijdelijk de EZ81 in gezet maar is niet mooi.
Alleen jammer dat het vermogen toch wel een stuk minder is.
Maar het geluid gaat er enorm op voorruit.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Zo het frame wordt voor mij gemaakt.
Het wordt dezelfde uitvoering alleen nog wat kleiner.
Nu kreeg ik gister deze 2 dingetjes in mijn handen gedrukt. Gratis.
Heeft iemand een idee welke dit zijn?
Er staat augangsubertrager op dus lijkt mij een UGT.
En zijn deze geschikt voor mijn HF10?
Ik kan verder op het internet niks vinden over deze 2.
Het wordt dezelfde uitvoering alleen nog wat kleiner.
Nu kreeg ik gister deze 2 dingetjes in mijn handen gedrukt. Gratis.
Heeft iemand een idee welke dit zijn?
Er staat augangsubertrager op dus lijkt mij een UGT.
En zijn deze geschikt voor mijn HF10?
Ik kan verder op het internet niks vinden over deze 2.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dat wordt meten Theo.
Hoe groot zijn deze kernen?
Je kunt beginnen met een ohmmeting. De dikkere wikkelingen zijn de secundaire wikkelingen. Zo te zien zitten er daar een paar van parallel.
Om de wikkelverhoudingen te weten te komen kun jij mooi jouw Variac gebruiken. 100V op de primaire, dan meet je secundair de uitgangsspanning. Dan weet je de wikkelverhouding.
De impedanties verhouden zich als het kwadraat van de wikkelverhouding.
Hoe groot zijn deze kernen?
Je kunt beginnen met een ohmmeting. De dikkere wikkelingen zijn de secundaire wikkelingen. Zo te zien zitten er daar een paar van parallel.
Om de wikkelverhoudingen te weten te komen kun jij mooi jouw Variac gebruiken. 100V op de primaire, dan meet je secundair de uitgangsspanning. Dan weet je de wikkelverhouding.
De impedanties verhouden zich als het kwadraat van de wikkelverhouding.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Goed Luitjes.
Weer even een update.
Eindelijk maar toch,mijn frame is klaar.
Ik heb de gaten geboord en de plaat gespoten.
Het houten frame gebeitst en daarna blanke lak erop.
Het geheel is donkerder geworden. En het frame is ook wat hoger gemaakt
om het geheel wat meer body te geven.
Zoals je op de foto's kunt zien komen de nerven van het hout mooi naar voren.
Het zaakje ligt nu te drogen. En daarna weer lekker opbouwen.
Er komen ander UGT's op. En de opstelling van alles wordt nu anders.
Wordt vervolgd.
Weer even een update.
Eindelijk maar toch,mijn frame is klaar.
Ik heb de gaten geboord en de plaat gespoten.
Het houten frame gebeitst en daarna blanke lak erop.
Het geheel is donkerder geworden. En het frame is ook wat hoger gemaakt
om het geheel wat meer body te geven.
Zoals je op de foto's kunt zien komen de nerven van het hout mooi naar voren.
Het zaakje ligt nu te drogen. En daarna weer lekker opbouwen.
Er komen ander UGT's op. En de opstelling van alles wordt nu anders.
Wordt vervolgd.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dat mag gezegt en mooi recht (hoewel,een schuine is ook nooit weg
)
Nu de rest nog,ware schoonheid zit per slot van binnen
.
Anne
Nu de rest nog,ware schoonheid zit per slot van binnen
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dank U allemaal.
Even een update.
De versterker speelt nu maar heb last van een brom. Geen grote maar wel hoorbaar.
Omdat er geen smoorspoelen in zitten ben ik op zoek gegaan naar een schema van een voeding
zonder spoelen.
Toen kwam ik deze tegen van DHTRob.
Rob zegt dat het een stille voeding is. Ik ga dat proberen en ondervinden.
Wel blijf ik de EZ81 gebruiken.
Even een update.
De versterker speelt nu maar heb last van een brom. Geen grote maar wel hoorbaar.
Omdat er geen smoorspoelen in zitten ben ik op zoek gegaan naar een schema van een voeding
zonder spoelen.
Toen kwam ik deze tegen van DHTRob.
Rob zegt dat het een stille voeding is. Ik ga dat proberen en ondervinden.
Wel blijf ik de EZ81 gebruiken.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ik zie dat je voor de gloeispanning geen gelijkspanning gebruikt zou het daar niet van kunnen komen? 
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Er zijn meer die de HF10 gebouwd hebben en die hebben ook geen brom.nl3prc schreef:Ik zie dat je voor de gloeispanning geen gelijkspanning gebruikt zou het daar niet van kunnen komen?
Alleen ik heb er geen choke in.
Op het schema staat niet dat er gelijkspanning gebruikt wordt.
Ik heb het schema van rob er nu opstaan en de brom is bijna helemaal weg.
Dus nog een klein beetje.
En ik heb last van enorme spanningsval.
Er komt 510 volt van de trafo af naar de EZ81.
En er komt maar 310 volt uit.
En op b+ heb ik nu 270 volt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Is wel een goeie, die gelijkspanning. Kun je eenvoudig even proberen Theo, de gloei even aan een labvoedinkje oid hangen.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
510 volt in mijn boekje staat dat de ez81 op max 350 volt mag per kant (anode)
En dat er bij andere geen brom in zit zegt opzich niet zoveel ik had in plaats van bv. de 12ax7 een 6n2pev gebruikt en wat blijkt dat deze erg veel doorslaat naar de cathode als er 50hz gloei op staat na het op gelijkspanning zetten was ook meteen de brom weg.
Zo zie je maar weer dat geen buis exact gelijk is aan de ander.
Edit
Als ik het goed lees mag er max 450 volt op maar dan gaat het max aan ma met 50 naar beneden naar 100
Ps nog even wat anders in push and pull moeten bijde helften in balans zijn is dat niet zo kan je brom krijgen.
Dus niet één op 10ma en de ander op 20 ma.
En dat er bij andere geen brom in zit zegt opzich niet zoveel ik had in plaats van bv. de 12ax7 een 6n2pev gebruikt en wat blijkt dat deze erg veel doorslaat naar de cathode als er 50hz gloei op staat na het op gelijkspanning zetten was ook meteen de brom weg.
Zo zie je maar weer dat geen buis exact gelijk is aan de ander.
Edit
Als ik het goed lees mag er max 450 volt op maar dan gaat het max aan ma met 50 naar beneden naar 100
Ps nog even wat anders in push and pull moeten bijde helften in balans zijn is dat niet zo kan je brom krijgen.
Dus niet één op 10ma en de ander op 20 ma.
- Bijlagen
-
- EZ81_PHILIPS_2.pdf
- (636.96 KiB) 39 keer gedownload
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Die 510 volt staat op pen 1 en 7.
Op het plaatje staat max 700 volt. Dus dat moet toch eigenlijk goed gaan.
Of zie ik dat verkeerd?
IK heb de versterker 2 keer opgebouwd op 1 chassis.
Dus ook 1 EZ81 per kanaal. Zal er even een plaatje van maken en plaatsen.
Op het plaatje staat max 700 volt. Dus dat moet toch eigenlijk goed gaan.
Of zie ik dat verkeerd?
IK heb de versterker 2 keer opgebouwd op 1 chassis.
Dus ook 1 EZ81 per kanaal. Zal er even een plaatje van maken en plaatsen.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dan heb ik niks gezegt zit je dus op 255 wissel
edit
Kijk dan klopt ook die 310 en 270 gelijk weer aardig
edit
Kijk dan klopt ook die 310 en 270 gelijk weer aardig
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Even wat plaatjes erbij.
Dit heb ik tot zover gedaan. Hij is nog niet klaar.
De kappen voor de UGT's moeten nog komen.
En het snoertje wat in het midden nog los ligt is straks voor de bling bling
Het geluid wat er uit komt is echt fantastisch.
Deze UGT's zijn toch een beste vooruitgang.
Dit heb ik tot zover gedaan. Hij is nog niet klaar.
De kappen voor de UGT's moeten nog komen.
En het snoertje wat in het midden nog los ligt is straks voor de bling bling
Het geluid wat er uit komt is echt fantastisch.
Deze UGT's zijn toch een beste vooruitgang.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
MM kan het verkeert zien maar die koppel C links onderin heb je daar met de soleerbout op gezeten het lijkt wel of daar tin opzit
Ziet er voor de rest goed uit ga door zo
Ziet er voor de rest goed uit ga door zo
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Heb je gelijk in. Zal het tin verwijderen.
Maar ik zat me druk te maken om het brommetje.
Die is nu bijna helemaal weg.
De spanningen op pen 3 van EL84's verschillen bijna niks.
Dat zijn tiendes van een volt verschil.
Gemiddeld staat er 9.4 volt per buis op. De ene iets meer en de ander iets minder.
Zou daar nog het brommetje in kunnen zitten?
Maar ik zat me druk te maken om het brommetje.
Die is nu bijna helemaal weg.
De spanningen op pen 3 van EL84's verschillen bijna niks.
Dat zijn tiendes van een volt verschil.
Gemiddeld staat er 9.4 volt per buis op. De ene iets meer en de ander iets minder.
Zou daar nog het brommetje in kunnen zitten?
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Kan het niet goed zien maar wat zijn nu je waarde van je kathode (pin3 EL84) weerstanden naar massa
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Die zijn 270 Ohm. Volgens schema.
Zal het schema er even bij doen. Scheelt veel scroll werk
Zal het schema er even bij doen. Scheelt veel scroll werk
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Mooi gedaan
Dat de kathodespanningen niet heeeelemaal gelijk zijn is gewoon,de buizen en weerstanden zijn ook niet 100% gelijk.
Zelfs als je ze,op de meter,gelijk krijgt duurt dat niet lang.
Een fout is wel dat de RC van de kathodes EL84 aan de verkeerde aardrail zitten.Moeten aan de andere met de dikke elkos,daar moet ook het midden van de HS-wikkeling aan,niet aan de tussenverbinding (daar lijkt het op
).
Anne
Dat de kathodespanningen niet heeeelemaal gelijk zijn is gewoon,de buizen en weerstanden zijn ook niet 100% gelijk.
Zelfs als je ze,op de meter,gelijk krijgt duurt dat niet lang.
Een fout is wel dat de RC van de kathodes EL84 aan de verkeerde aardrail zitten.Moeten aan de andere met de dikke elkos,daar moet ook het midden van de HS-wikkeling aan,niet aan de tussenverbinding (daar lijkt het op
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Dankjewel Anne.
De nul van de HS zit aan de aardrail.
Ik heb nu een I-vormige aardrail gemaakt.
1 draad loopt tussen de ECC's en de EL's
En de andere loopt tussen de EL's en de elco's. En daar zit een draadje tussen.
En dat geheel zit dus aan de nul van de trafo.
Is dat niet goed?
Heb het plaatje aangepast zodat het beter bekeken kan worden.
De nul van de HS zit aan de aardrail.
Ik heb nu een I-vormige aardrail gemaakt.
1 draad loopt tussen de ECC's en de EL's
En de andere loopt tussen de EL's en de elco's. En daar zit een draadje tussen.
En dat geheel zit dus aan de nul van de trafo.
Is dat niet goed?
Heb het plaatje aangepast zodat het beter bekeken kan worden.
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Blijkbaar niet erg duidelijk verhaal geweest
.
Dan maar getekend hoe,en in welke volgorde!,de voeding aan elkaar moet zitten.
Hopelijk zegt het zo meer dan een lang verhaal
.
Anne
Dan maar getekend hoe,en in welke volgorde!,de voeding aan elkaar moet zitten.
Hopelijk zegt het zo meer dan een lang verhaal
Anne
Re: EL84PP HF10 Verbouwen.
Ga ermee aan de slag Anne.
Begrijp nu wat je bedoelt.
Alleen begrijp ik het waarom nog niet.
Begrijp nu wat je bedoelt.
Alleen begrijp ik het waarom nog niet.
