Vervorming bij Apple Lossless

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Vervorming bij Apple Lossless

Bericht door asterduc »

ik zit met een raar probleem waar ik geen raad mee weet.

Bij een aantal high-end opnames zit een hoge portie vervorming bij het weergeven vanaf mij iPod op de Wadia docking station naar de Lyngdorf versterker.

De (originele) CD is geript naar Apple Lossless.

De vervorming is er NIET als het apple lossless bestand vanuit:
- iTunes via de digitale output van de PC naar de digitale ingang van de Lyngdorf gaat.
- de iPod via de analog out van de Wadia naar de Lyngdorf gaat
- de iPod direct naar de hoofdtelefoon gaat

De vervorming is er WEL als het apple lossless bestand vanuit:
- de iPod via de digitale Wadia uitgang naar de Lyngdorf gaat

Omdat ik vermoedde dat er iets met de Wadia fout was heb ik een Onkyo ND-S1 aangekocht (de goedkopere variant van de Wadia docking).
Mijn verbazing was groot toen ook de Onkyo digitale output dezelfde vervorming gaf. Analoog daarentegen is er niets aan de hand.

De vervorming is er alleen bij geripte nummers van zogenaamde high-end opnames, zoals hybride SACD, 20bit masters, Audiophile versies ..., en er valt door de vervorming echt niet naar te luisteren.

Ik heb de iPod al geherformateerd en opnieuw alle nummers erop gezet.
Ook heb ik enkele probleemnummers opnieuw geript, maar dat maakt allemaal geen verschil.

Ik ben ten einde raad.
Het lijkt mij alsof de bitstring van deze opnames, wanneer ze door de iPod wordt uitgestuurd, niet compatibel is met de Lyngdorf decodering.
Of er is een soort oversturing omdat net die opnames een hogere dynamiek hebben?

Het is mij voorlopig een raadsel!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vervorming bij Apple Lossless

Bericht door Kappa7 »

Kan de Lyngdorf wel goed overweg met Hires formaten?
Het lijkt er op dat het probleem er alleen is als je ook echt 20 bit aan biet aan de Lyngdorf.
Dat het uit de PC wel goed gaat komt mogelijk door dat de meeste geluidskaarten wel 20 bit ondersteunen maar Windows maakt er dan toch weer 16 bit van en dat vind de Lyngdorf dan wel weer prettig.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Vervorming bij Apple Lossless

Bericht door asterduc »

Kappa7 schreef:
Kan de Lyngdorf wel goed overweg met Hires formaten?
Het lijkt er op dat het probleem er alleen is als je ook echt 20 bit aan biet aan de Lyngdorf.
Dat het uit de PC wel goed gaat komt mogelijk door dat de meeste geluidskaarten wel 20 bit ondersteunen maar Windows maakt er dan toch weer 16 bit van en dat vind de Lyngdorf dan wel weer prettig.
maar ... alles wat van de CD komt is toch zowieso 16 bit, of heb ik het fout.
Ik dacht dat het 20 bit verhaal zich afspeelde op alles wat voor de CD gebeurde.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vervorming bij Apple Lossless

Bericht door hannesie »

Kan het zijn dat het programma wat je gebruikt om te rippen mogelijk de fouten introduceert?

Oftewel welk programma gebruik je om te rippen.
Zit mogelijk daar een fout in de instelling?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Vervorming bij Apple Lossless

Bericht door Kappa7 »

Van CD wel maar je geeft aan dat het fout gaat bij SACD en 20 bit masters.
Dat zijn dus andere bit rates.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Vervorming bij Apple Lossless

Bericht door asterduc »

hannesie schreef:
Kan het zijn dat het programma wat je gebruikt om te rippen mogelijk de fouten introduceert?
Oftewel welk programma gebruik je om te rippen.
iTunes 10
Kappa7 schreef:
Van CD wel maar je geeft aan dat het fout gaat bij SACD en 20 bit masters.
Dat zijn dus andere bit rates.
klopt, maar ik neem aan dat iTunes de CD versie van de hybride schijf neemt om te rippen.
De Audiophile CD's zijn eigenlijk gewone Redbook.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vervorming bij Apple Lossless

Bericht door hannesie »

Je zou eens kunnen proberen of het dBPoweramp, die dus ook Apple Losless aan kan het te rippen.

http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm
Met de gratis versie is het al goed te doen, kan mogelijk schelen?
Maar het zou eigenlijk niet mogen, misschien hebben ze liever dat je het download bij hun winkeltje, verdienen ze er ook nog aan.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”