Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Moderator: Beheerdersteam
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Hij zit er op volgens deze afbeelding van de website, naast die twee caps rechtsbovenin:
Ik ga nu het vervangende exemplaar erop zetten en zonder de buisjes even meten...fingers crossed!
Satefan
Ik ga nu het vervangende exemplaar erop zetten en zonder de buisjes even meten...fingers crossed!
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Goedenavond ZBA-ers,
Ik heb de spanningsregelaar vervangen en ben even zonder buisjes gaan meten. Helemaal geen enkele spanning te meten, maar zelfs niet direct op de trafo of waar de 220 binnenkomt. Uiteraard bleek de zekering ook keduuk te zijn. Deze vervangen en toen stond er weer keurig spanning op het geheel. Op C10 een keurige 12.6 volt, kortom, de nieuwe spanningsregelaar doet het.
Vervolgens de buisjes er in en ze gloeien!
So far so good. Eenmaal aangesloten wordt ik helaas nog steeds getrakteert op een prachtige brom. Link heeeeel zachtjes en rechts echt knetterhard. Wissel ik de RCA aansluiting vanuit de preamp naar de UCD's om (ik heb een linker en rechter kastje) dan verhuist het probleem ook van links naar rechts. Ik kan denk ik dus concluderen dat er ergens iets niet klopt op de RCA-ingang qua massa, of sluiting op de ingang van de preamp?
grt
Satefan
Ik heb de spanningsregelaar vervangen en ben even zonder buisjes gaan meten. Helemaal geen enkele spanning te meten, maar zelfs niet direct op de trafo of waar de 220 binnenkomt. Uiteraard bleek de zekering ook keduuk te zijn. Deze vervangen en toen stond er weer keurig spanning op het geheel. Op C10 een keurige 12.6 volt, kortom, de nieuwe spanningsregelaar doet het.
Vervolgens de buisjes er in en ze gloeien!
So far so good. Eenmaal aangesloten wordt ik helaas nog steeds getrakteert op een prachtige brom. Link heeeeel zachtjes en rechts echt knetterhard. Wissel ik de RCA aansluiting vanuit de preamp naar de UCD's om (ik heb een linker en rechter kastje) dan verhuist het probleem ook van links naar rechts. Ik kan denk ik dus concluderen dat er ergens iets niet klopt op de RCA-ingang qua massa, of sluiting op de ingang van de preamp?
grt
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Heb je soms op de uitgang van je preamp de draadjes verkeerd om ' dus signaaldraad met de signaalmassa verwisseld
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
hmm...unlikely...massa en signaal hebben zijn respectievelijke zwart en rood...
Satefan
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Grrrrr......ik kom er helaas niet uit....ik heb op 1 kanaal echt een mega-brom terwijl de andere kant volledig stil is. Ik heb alle bedrading driedubbel bekeken en gemeten, nergens een verwisseling van signaal ader en massa-ader, nergens een kortsluiting of iets dergelijks.
Als ik de bovenste rca die naar de UcD gaat omwissel met de onderste verhuist de brom naar de andere speaker. Ik heb twee losse UCD-kastjes...ik kan er hiermee volgens mij vanuit gaan dat het probleem dus in de preamp moet zittten en niet in de UCD's. Ik zou alleen niet weten waar ik zou moeten zoeken...zijn er nog zaken die ik systematisch kan uitsluiten?
groet,
Satefan
Als ik de bovenste rca die naar de UcD gaat omwissel met de onderste verhuist de brom naar de andere speaker. Ik heb twee losse UCD-kastjes...ik kan er hiermee volgens mij vanuit gaan dat het probleem dus in de preamp moet zittten en niet in de UCD's. Ik zou alleen niet weten waar ik zou moeten zoeken...zijn er nog zaken die ik systematisch kan uitsluiten?
groet,
Satefan
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Misschien heb je op één kanaal een aardlus geïntroduceerd. Heb je een foto van de bedrading?
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Net even de aansluiting van de uitgangen op de pcb andersom gemonteerd (dus wat eerst links was is nu rechts en vice versa)...hierdoor verhuist de brom keurig mee naar de andere uitgang. Dan moet er dus ergens een probleem op het bord zelf zitten lijkt me?
Ik heb hierna de buisjes even verwisseld...dit maakt geen verschil...
Satefan
Ik heb hierna de buisjes even verwisseld...dit maakt geen verschil...
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Ik zou zeggen post eens wat duidelijke foto's
En dan bedoel ik dus niet die foto's die je van DIYaudio hebt geplukt maar eigen foto's
En dan bedoel ik dus niet die foto's die je van DIYaudio hebt geplukt maar eigen foto's
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
YES!
Na een paar dagen van 'uithuilen en opnieuw beginnen' werkt de buizen preamp naar behoren. Geen ruis, bromt of andere hinderlijke bijgeluiden. Gewoon mooi, 'clean' geluid en t klinkt verdraaid niet verkeerd na een stuk of 5 nummers luisteren.
Ik heb de buisvoeten opnieuw gesoldeerd, de volume-pot opnieuw gesoldeerd en wat andere kabeltjes gemaakt zodat alles nu keurig netjes in elkaar zit. Een maat van me kwam zondag even langs om me 'soldeer-les' te geven omdat ik deze kunst volgens hem nog niet onder de knie had. En toegegeven, er zaten een paardubieuze pogingen bij.
Hierna was het euvel van de brom nog niet geheel weg...grrrr...vanavond viel me op dat de brom versterkt werd als ik mn wijsvingen contact met 1 van de buisjes maakte. Hier zat duidelijk dus iets niet in de haak. Ik heb de pcb even geinspecteerd rondom de verdachte buisvoet en het viel me op dat er tussen de aansluitingen best wat 'hars' zat. Ik heb dit helemaal schoongemaakt en daarna was de brom weg. Ik weet niet of dit een aannemelijk verhaal is...maar voor zover ik de volgorde van de aanpassingen me voor de geest kan halen van de afgelopen dagen. Ik ben benieuwd wat hier de 'algemene opinie' over is.
Ik ben echer bang dat ik een 'chinese' variant van de ALPS te pakken heb. Er zitten 2 rijen op van 4 pootjes, deze kan ik op de site van ALPS zelf niet terugvinden. Hij is ook niet helemaal 'gelijk' lijkt t. Het linker kanaal klinkt wat harder dan t rechter.
Ik kan nu weer verder met de afwerking van het geheel. Ik zal ook even wat ploatjes maken.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken!
Satefan
Na een paar dagen van 'uithuilen en opnieuw beginnen' werkt de buizen preamp naar behoren. Geen ruis, bromt of andere hinderlijke bijgeluiden. Gewoon mooi, 'clean' geluid en t klinkt verdraaid niet verkeerd na een stuk of 5 nummers luisteren.
Ik heb de buisvoeten opnieuw gesoldeerd, de volume-pot opnieuw gesoldeerd en wat andere kabeltjes gemaakt zodat alles nu keurig netjes in elkaar zit. Een maat van me kwam zondag even langs om me 'soldeer-les' te geven omdat ik deze kunst volgens hem nog niet onder de knie had. En toegegeven, er zaten een paardubieuze pogingen bij.
Hierna was het euvel van de brom nog niet geheel weg...grrrr...vanavond viel me op dat de brom versterkt werd als ik mn wijsvingen contact met 1 van de buisjes maakte. Hier zat duidelijk dus iets niet in de haak. Ik heb de pcb even geinspecteerd rondom de verdachte buisvoet en het viel me op dat er tussen de aansluitingen best wat 'hars' zat. Ik heb dit helemaal schoongemaakt en daarna was de brom weg. Ik weet niet of dit een aannemelijk verhaal is...maar voor zover ik de volgorde van de aanpassingen me voor de geest kan halen van de afgelopen dagen. Ik ben benieuwd wat hier de 'algemene opinie' over is.
Ik ben echer bang dat ik een 'chinese' variant van de ALPS te pakken heb. Er zitten 2 rijen op van 4 pootjes, deze kan ik op de site van ALPS zelf niet terugvinden. Hij is ook niet helemaal 'gelijk' lijkt t. Het linker kanaal klinkt wat harder dan t rechter.
Ik kan nu weer verder met de afwerking van het geheel. Ik zal ook even wat ploatjes maken.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken!
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Nog even een andere vraag. Volgens het schema zijn de laatste condensatoren (C14 en C15) in de signaalweg 2.2uf. Het huidige wat er op zit is type MKP van chinese makelij....ik heb hier nog een setje clarity cap ESA 2.7 uf liggen....hoe kritisch is de waarde van dit compenent in t schema? Kan ik de ESA's gebruiken?
vr.gr.
Satefan
vr.gr.
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Ik denk dat het niet zo krap is met deze C of hier nu 2u2 of 2u7 in zit ' hij zit er immers in om dc te onkoppelen zodat je op de uitgang geen dc spanning heb staan.
Ik zou als je ze gaat vervangen wel even kijken of het voltage wat de C's aankunnen niet onder de 250 volt komt.
250 volt lijkt wat overdreven maar bedenk wel dat als er in de buis sluiting komt dat dan de anode spanning rechtstreeks op je cathode kan komen te staan.
Ik zou als je ze gaat vervangen wel even kijken of het voltage wat de C's aankunnen niet onder de 250 volt komt.
250 volt lijkt wat overdreven maar bedenk wel dat als er in de buis sluiting komt dat dan de anode spanning rechtstreeks op je cathode kan komen te staan.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Thanks. De Clarity Caps die ik heb liggen geven tot 630V aan....lijkt me dus geen punt...
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Dr moet eerst nog even gewerkt worden alvorens de soldeerbout weer aan kan...
Satefan
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
ben benieuwd!satefan schreef:Dr moet eerst nog even gewerkt worden alvorens de soldeerbout weer aan kan...
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Gisteravond even de MKP caps vervangen door de clarity cap ESA's die ik nog had liggen. Der ESA's zijn een klap groter uiteraard dan de MKP's maar het past allemaal goed.
Ik heb een paar avonden wat uurtjes naar de MKP's geluisterd (omdat de preamp pas net weer operationeel is) dus ik kan niet zeggen dat ik heel veel luister-ervaring met ze heb.
Ik heb nu even wat nummers de revue laten passeren. Mn eerste indruk is dat het mid en hoog iets minder 'plastic' klinkt, wat vrijer of meer lucht in t geluid. Het klinkt allemaal lekker ruimtelijk. Stemmen klinken lekker 'natuurlijk' voor zover dat uberhaupt kan uit een paar luidsprekers. . De stem van Michael McDonald in het nummer Dr.Faith van Christopher Cross lijkt wel iets meer op de voorgrond te treden. Janis Ian (At Seventeen) klinkt heerlijk en t lijkt of met de ESA's haar stem iets subtieler over komt.
In het laag neem ik eigenlijk weinig verschil waar.
Of het daadwerkelijk een verbetering is? Ik denk het wel maar eerst maar eens een paar uurtjes lekker luisteren. De ESA's hebben in ieder geval een nieuw onderkomen
In het schema zijn c1, c2, c7 en c8 wellicht nog kandidaten om vervangen te worden? Ik kan zelf zo niet opmaken of ze nu in de signaalweg zitten of niet. Iemand een idee?
groet,
Satefan
Groet,
Satefan
Ik heb een paar avonden wat uurtjes naar de MKP's geluisterd (omdat de preamp pas net weer operationeel is) dus ik kan niet zeggen dat ik heel veel luister-ervaring met ze heb.
Ik heb nu even wat nummers de revue laten passeren. Mn eerste indruk is dat het mid en hoog iets minder 'plastic' klinkt, wat vrijer of meer lucht in t geluid. Het klinkt allemaal lekker ruimtelijk. Stemmen klinken lekker 'natuurlijk' voor zover dat uberhaupt kan uit een paar luidsprekers. . De stem van Michael McDonald in het nummer Dr.Faith van Christopher Cross lijkt wel iets meer op de voorgrond te treden. Janis Ian (At Seventeen) klinkt heerlijk en t lijkt of met de ESA's haar stem iets subtieler over komt.
In het laag neem ik eigenlijk weinig verschil waar.
Of het daadwerkelijk een verbetering is? Ik denk het wel maar eerst maar eens een paar uurtjes lekker luisteren. De ESA's hebben in ieder geval een nieuw onderkomen
In het schema zijn c1, c2, c7 en c8 wellicht nog kandidaten om vervangen te worden? Ik kan zelf zo niet opmaken of ze nu in de signaalweg zitten of niet. Iemand een idee?
groet,
Satefan
Groet,
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
C1 C2 C7 en C8 zitten inderdaad in de signaalweg.
En ook hier zitten ze erin om DC (gelijk) spanning te ontkoppellen dus ook hier weer minimaal uitvoeringen van 250 volt.
En ook hier zitten ze erin om DC (gelijk) spanning te ontkoppellen dus ook hier weer minimaal uitvoeringen van 250 volt.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Vandaag weer even tijd gehad om wat te rommelen. De buisjes moeten echt op het chassis komen dus ik denk dat ik het zo ga doen. De buisvoeten 'hangen' onder het chassis en zit met twee 'ringen' (zoals je aan de bovenkant ziet) boven en onder vast. Hierdoor zitten de buisjes ietsje verzonken. Dit vind ik er mooier uit zien dan als de buisjes hoger staan, persoonlijke smaak.
Nu ga ik even nadenken hoe ik de verbindingen naar de print ga maken. Het makkelijkst zou zijn om een soort 'adapter plugje' te hebben waar ik de bedrading op kan solderen en deze eenvoudig op de voeten op de pcb te drukken. Dan kan ik er makkelijk bij, het deksel inclusief buisjes zou er dan eenvoudig op en af moeten kunnen. Weet iemand wat ik bedoel? En waar zoiets te verkrijgen is?
Groet,
Satefan
EDIT. Zoiets als dit, maar dan alleen de onderkant:
Nu ga ik even nadenken hoe ik de verbindingen naar de print ga maken. Het makkelijkst zou zijn om een soort 'adapter plugje' te hebben waar ik de bedrading op kan solderen en deze eenvoudig op de voeten op de pcb te drukken. Dan kan ik er makkelijk bij, het deksel inclusief buisjes zou er dan eenvoudig op en af moeten kunnen. Weet iemand wat ik bedoel? En waar zoiets te verkrijgen is?
Groet,
Satefan
EDIT. Zoiets als dit, maar dan alleen de onderkant:
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Je zou IC voetjes kunnen gebruiken. Van de buizen met draad naar een IC voet, op je PCB een IC voet en dan beide IC voeten inelkaar steken.
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Wat dacht je hier van.
gewoon losse buis voetjes die je in de bestaande buisvoet kan steken.
Een kabeltje maken naar je nieuwe buisvoet en klaar ben je.

http://www.triplemaudioshop.nl/index.ph ... &Itemid=11
gewoon losse buis voetjes die je in de bestaande buisvoet kan steken.
Een kabeltje maken naar je nieuwe buisvoet en klaar ben je.

http://www.triplemaudioshop.nl/index.ph ... &Itemid=11
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Staan hier volgens mij tussen alleen geen foto bij.
Misschien even bellen met deze jongens.
Ik weet namelijk dat ze ook losse voetjes hebben waar mee ze van enkele triode een dubbel triode maken.
Dat is dus precies het voetje dat jij nodig hebt.
http://www.triplemaudioshop.nl/index.ph ... mitstart=0
Misschien even bellen met deze jongens.
Ik weet namelijk dat ze ook losse voetjes hebben waar mee ze van enkele triode een dubbel triode maken.
Dat is dus precies het voetje dat jij nodig hebt.
http://www.triplemaudioshop.nl/index.ph ... mitstart=0
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Ga ik doen! Bedankt voor de tip. Geniaal forum 
Satefan
Satefan
Re: Marantz 7C Tube Preamp Clone + UCD400
Hallo, na weken van absolute preamp-stilte door drukte op t werk heb ik vandaag de socket-extenders geplaatst, een nieuwe ALPS potmeter geplaatst en eens even geluisterd of er nog muziek in zit. Nou, en dat zit er. De pre-amp doet t prima en klinkt lekker. Ik heb de laatste condensatoren voor de uitgang vervangen door Clarity Cap ESA's. Er zitten nu alleen nog 3 0,22uf MKP's in de (signaal) weg. Deze vervang ik denk ik ook nog. Ik kon met de Clarity Caps al redelijk wat verschil horen tov de MKP's dus vervang ik alles maar.
Volgende stap is het boren van gaten in het deksel op de juiste plek en de voeding definitief een plekje geven.
Volgende stap is het boren van gaten in het deksel op de juiste plek en de voeding definitief een plekje geven.
