TAC 34 buizenversterker upgraden of modden

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ronnydepony

TAC 34 buizenversterker upgraden of modden

Bericht door ronnydepony »

ik heb hier al veel gelezen over buizenversterkers.
veel kenners te vinden dus.

nu zou ik graag wat betere onderdelen in mijn TAC 34 versterker steken.

Hoe zouden jullie tewerk gaan :

eerst de buizen, of eerst de condensatoren of eerst de weerstanden ?

buizen die er nu insteken zijn als voorversterkerbuizen 6N3P van chinese makelij, merk is mij onbekend
en eindbuizen Shuguang EL 34B.

Welke sites zijn aan te raden om te kopen ?

Heel wat vragen om te starten, maar ik wil het liever goed doen.

Groeten,
Ronny
Bijlagen
DSC01427.jpg
DSC01423.jpg
koifarm
Ook commercieel actief

Re: TAC 34 buizenversterker upgraden of modden

Bericht door koifarm »

Beste Ronny,

leg maar eerst uit wat je wilt veranderen aan het geluid of wat is er nu niet goed.

Kun je dat niet en heb je gewoon zin om iets te modden, dan begin met de buizen.
Het goedkoopste zijn de voorversterker buizen, zoek op internet naar 6n3 of vervangingsbuizen. Hier moet genoeg info over zijn te vinden. Elk merk kan weer anders klinken. Ga je voor het grote werk, wissel dan de eindbuizen voor JJ KT77 of EH 6CA7 elk met een heel eigen geluid. Wel na elke wisseling de ruststroom opnieuw instellen.

Kijk ook op tweakers in de Hi-fi uit China vs. de bekende commerciele Hi-fi thread.

Ook een Ronny
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De 6N3P is eigenlijk een russische buis. Die kun je heel goed vervangen door de amerikaanse 2C51. (Via Ebay voor een paar euro per stuk)
Dat is gelijk al een stap vooruit.

Ik zal het eens overleggen met een collega van mij, die heeft dezelfde versterker en is deze ook aan het modificeren.

Verder kun je de koppelcondensatoren vervangen door papier-in-olie types. Ik geloof dat deze versterkers ook een nogal straffe tegenkoppeling hebben. Daar zal ook nog wel wat winst te behalen zijn.
ronnydepony

dat zou tof zijn, iemand die er al mee bezig is en zijn bevindingen zou willen delen met mij en andere leden hier.

dat type buisje eens opzoeken.

bedankt
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb zojuist mijn collega even gesproken. Hij heeft de elco's in de voeding en een hoop tantaal elco'tjes vervangen door degelijkere types.
Ook waren er wat weerstanden die hij heeft vervangen.

Verder heeft hij zijn TAC voorzien van KT77 eindbuizen, dat schijnt een goede vooruitgang te zijn.
Hij heeft de tegenkoppeling verminderd (met een stereopotmeter, maar ik zou twee enkele nemen zodat je de kanalen mooi gelijk kunt afregelen qua versterking) en dat heeft het geheel ook verbeterd.

Zojuist heb ik hem een viertal papier in olie condensatoren voor de koppeling naar de eindbuizen meegegeven. Zodra hij die heeft geplaatst en beluisterd zal ik dat hier ook wel even doorgeven.
L.Techniek

Bericht door L.Techniek »

Ha Ha hier de desbetreffende collega, heb net die vier papier in olie condensatoren ingebouwd in de koppeling naar de eindbuizen.
En voor de zekerheid de ruststroom even opnieuw ingeregeld. Het is al weer een paar maanden terug na het inbouwen van die JJ KT77 eindbuizen.
Nu is het dus afwachten, de eerste paar minuten is het nog erg wennen maar het geluid trekt al bij. Ook is de waarde van die papier in olie condensatoren anders dan die meuk die erin zat we zijn van 0.47 micro naar 0.33 micro gegaan maar dat maakt voor de signaallijn niet zoveel uit.
De komende tijd alles met rust laten want je moet niet te veel tegelijkertijd rommelen anders weet je niet meer met welke verandering je geluid beter of slechter wordt. Een aantal componenten zoals de buizen en condensatoren komen pas echt mooi op klank nadat ze een paar weken hebben ingesleten.

Zo dan is het nu tijd voor de tips aan Ronny:
Eerst je stuurbuisjes vervangen voor bijvoorbeeld een 5670 van bijvoorbeeld GE, ik heb ze uit usa maar je kan ze overal kopen.

Alle condensatoren vervangen ze zijn allemaal 0.47 micro ik heb ze van mkt genomen wel even op de spanning letten 400V, hoeft niet veel te kosten je kan hele dure nemen of voor een paar euro klaar zijn.
Begin maar met die voor een paar euro is al een significante verbetering.

Je kan een dual potmeterje in de terugkoppeling zetten krijg je iets meer laag in je geluid. Ik heb er een van 100k kan beter iets lager gaan 50K of zo.

Hierna kan je voor de JJ KT77 gaan klinken super wel een matched kwartet kopen kost een Euro of 70 maar dan zou ik eerst het bovenstaande uitvoeren.

Veel Succes ermee
Martijn
ronnydepony

Hallo Martijn,

bedankt voor de info.
nog een paar vragen :
die ge5670 moet die dan niet gematchet zijn ?
alle C's vervangen door MKP's, dit zijn dan andere dan diegene die je vervangen hebt door papier in olie
dat potmeterje voor de tegenkoppeling, dat is het laatste voor mij, ik ga eerst eens een boek lezen zodat ik weet waar alles een beetje voor dient.

heb jij een schema van de TAC-34 ?

heb je nog veranderingen in gedachten voor later?
ik dacht aan de volumepot, de gewone weerstanden

ook zou de Genalex Gold KT77 een super buis zijn als vervanging, wel heel wat duurder

groeten,
Ronny
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hé Martijn, welkom op het forum collega.

Een schemaatje zou wel handig zijn, volgens mij ben jij met het schema van de KT88 variant wel een eindje gekomen, maar er zitten ook duidelijke verschillen in.

Hebben jullie ook foto's van de binnenkant van de TAC34?

Die amerikaanse buisjes kun je heel goed op Ebay vinden.
Zoekterm 5670 of 2C51. Vergeet die russische 6N3P, die is gewoon niet zo lekker voor Audio.
ronnydepony

hi RobertD,

foto's van de binnenkant kan je vinden aan het begin van dit topic, deze zijn van de binnenkant van mijn TAC 34.
Het bovenste gedeelte op de printplaat is voor die zogenaamde cat-eyes, mijn versie is nl. de Dream versie.

Wel heb ik op volgende site http://www.audiocostruzioni.com/r_s/amp ... cst-80.htm een ontwerp gevonden dat er zo goed als hetzelfde uitziet, ook kwa uiterlijk.
Als je naar beneden scrollt vind je een schema, maar het klopt zeker niet 100 procent.

Wat die buisjes betreft vind je toch grote verschillen, vooral in gematchte types, dus vroeg ik mij af of dit nodig was of niet.

Groeten,
Ronny
L.Techniek

Bericht door L.Techniek »

Dank je Robert,
Ik was toevallig aan het google toen ik dit tegen kwam je had er wel iets van gezegd date r nog iemand aan het modderen was.
Allereerst wil ik je bedanken voor je medewerking het is leuk oom steeds een stapje verder te verbeteren.
En zonder jou had ik zeker hier en daar andere beslissingen genomen.
Die ge5670 heb ik niet gemached gekocht ze gaan in bulk ik had er een stuk of tien gekocht de rest in in men phono voorversterker gegaan.
Eerst had ik overal die goedkope mkt condensatoren gewoon een zak gekocht bij de dump baco in ijmuiden. Die zijn al veel beter dan die erin zaten.
Nu dan vier papier condensatoren erin deze zitten tussen de voor en de eindtrap bij mij C3 en C4.
Met de weerstanden heb ik nog niet veel gedaan ohm is ohm en je kan de optimalisatie beter in de andere componenten zoeken.

Het schema ben ik langzaam aan het uitpluizen maar dat valt niet mee omdat het een duallayer print is en ik deze nog niet volledig uit de versterker heb gehaald. De enige reden daar voor zo zijn als ik de condensatoren van de voeding wil vervangen.
Dit schema http://www.audiocostruzioni.com/r_s/amp ... cst-80.htm komt erg in de buurt en het enige verschil is dat bij mij de componenten anders heten als ik ze vergelijk met mijn aantekeningen.

Wat het matchen van de buizen betreft als je ze toch nieuw koopt ken je net zo goed gematched kopen.
Ze zijn bij sommige firma’s erg goedkoop 70 euro maar er is een risico dat dat geen zuivere koffie is een kwestie van gokken.

Zelf heb ik het heel lang met drie Chineese en een Russische el34 buis gedaan een dat klonk ook super hoor.
Als ik jou was zo ik in eerste instantie die chineese gewoon laten zitten en eerst met de condenstoren en de stuurbuisjes aan de gang.

Martijn
Bijlagen
tac34 Vincent
tac34 Vincent
TAC 34 Vincent met JJ KT77
TAC 34 Vincent met JJ KT77
ronnydepony

Hi Martijn,
je gaf zelf aan dat het om een dual-layer print gaat.
Geen problemen gehad om te solderen dan?
Of was enkel de bovenkant van de printplaat voldoende voor die condensatoren ?

Ronny
ronnydepony

Net volgende site gevonden :

http://www.frihu.com/content/verstaerke ... index.html

Geeft ook uitleg over het tunen van de tac 34.

plus als je doorscrollt tot onderaan de eerste pagina; volgende link met schema van de TAC 34 :

http://www.frihu.com/content/verstaerke ... /tac34.pdf

Hopelijk kunnen jullie er iets mee aanvangen .

Groeten,
Ronny
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nu dat er een schema is,even gekeken :-s
De koppelcondensatoren naar de eindbuizen hebben een veel te lage spanning (400V).
Met een buizengelijkrichter zou het nog kunnen,hier niet.De HS is,met die Si-diodes,veel eerder op peil dan dat de buizen warm zijn.Gevolg geen belasting en de bijna 500V komt aan een kan op die Cs,de andere kant de neg.roosterspanning voor de eindbuizen.Alles bij elkaar zo'n 550V,dus hier moeten er minstens 630V exemplaren ingezet.
Er zijn er meer op (over) de rand maar minder erg als het daar misgaat.
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Een inschakelvertraging kan dan een goede bescherming van de koppelcondensatoren zijn, of niet Anne?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een inschakelvertraging,ja ,heel mooi.Maar is dat niet teveel gevraagd van onze Ronny,geen idee van z'n mogelijkheden :? .
Condensatoren vervangen lijkt me meer in stijl met het voorgenomen gemodder :lol: .
Anne
ronnydepony

Inderdaad, niet teveel ineens.

Die diodes in de voeding vervangen door Philips BYW96E, is dat een optie ?
Indien ja , is het dan nuttig om van die ene diode in de 70V circuit ook een bruggelijkrichter te maken ?

Zojuist ook mijn eerste buizenboek besteld nl: Buizenversterkers van Rainer Zur Linde.

Aan deze versterker wil ik ook niet te ver gaan, enkel wat bijleren en daarna zou ik een zelfbouwprojectje willen beginnen.

Volumepot vervangen, condensators vervangen, buizen vervangen en evt. weerstanden, en evt. diodes.
Want na een inschakelvertraging zou je dan ook een auto-bias kunnen inbouwen, een elektronische choke, en wie weet wat nog meer:
misschien wel nuttig maar zou het deze versterker niet te duur maken dan ?

Groeten,
Ronny
ronnydepony

condensatoren en ge5670 buisjes zijn besteld.

boek is ook binnen.

Dus hopelijk volgende week kunnen we beginnen solderen.

Ronny
ronnydepony

buizen en condensatoren zijn binnen.
wat een verschil met die voorbuisjes alleen al.

nieuwe condensatoren zijn Jantzen Audio, zal voor volgende week zijn, heb deze week geen tijd meer om te solderen.

alle materiaal van Conrad is ook binnen om de spanning te ontladen.

Ronny
Bijlagen
superior-cap-200x150.jpg
superior-cap-200x150.jpg (9.74 KiB) 3009 keer bekeken
ronnydepony

zo, het begint er een beetje op te trekken, het geluid.
alhoewel de versterker met de gedane updates nog steeds heel wat goedkoper is dan mijn Marantz PM15-S1 komt de buizenversterker toch dicht in de buurt , vooral de bas is veel strakker nu.
Moet mettertijd wel nog de eindbuizen vervangen, maar ik denk dat we dan wel bijna aan het maximum zitten om het geluid beter te krijgen.
De C's zijn 800 en 1200V dus die inschakelvertraging is waarschijnlijk overbodig nu ?

Ronny
Bijlagen
met de Jantzen C's
met de Jantzen C's
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Hoezo denk je dan dat er een voltagepiek optreed als je de amp inschakeld
ronnydepony

Een piek niet , maar volgens Anne had ik bij het opstarten 500+V en dus waren de C's die er vroegen inzaten van 400V een beetje krap.
Dus nu heb ik een veilige marge, die 1200V is overdreven maar de leverancier had enkel nog die spanning in stock.
Anders was het nog 2 weken wachten.

Ronny
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ronnydepony schreef:
Zojuist ook mijn eerste buizenboek besteld nl: Buizenversterkers van Rainer Zur Linde.
=; Er zijn betere boeken.. Die zijn al snel 'moeilijk', maar een Menno v/d Veen is ook voor beginners geschikt.
ronnydepony

Dat buizenboek van Menno zat ook al in het geheugen.

Maar eerst zou ik deze versterker nog wat willen verbeteren.
Doordat er een buis was kapot gegaan een beetje vertraging opgelopen.

Na alle tips een beetje verzameld te hebben zou het schema er als volgt kunnen uitzien :
tac34 schema_1.jpg
R1,2,3,4,5 zouden rooster stop weerstanden moeten zijn en de HF stabiliteit ten goede kome, indien ja welke waarde .
De terugkoppelweerstand vervangen door een potmeter van 50 of 100K, moet er dan nog een condensator over of niet? Indien ja welke waarde en hoe moet je die potmeter dan afregelen.

Een zekering naar de UGT, welke waarde ?

En dan kan ik er ook nog een schakelaar induwen om naar ultra-lineaire schakeling over te gaan, moet de kwaliteit ten goede komen.
Zijn die 100 Ohm weerstanden naar de UGT dan nog OK om over te schakelen ?

Dan rest er mij nog een zekering op het 220V netspanning en een ALPS-Potmeter.

Inschakelvertraging of niet ?

Alweer heel wat vragen, maar ik probeer er zoveel mogelijk uit te leren vooraleer ik naar een volgend project overstap.

Mvg,
Ronny
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voor de stopweerstandjes,mogen gerust 1/4W zijn (gaat geen stroom door),worden meestal 1k gebruikt.Wel direkt aan de buisvoet.Met de 6N3,tamelijk steile buis,wel nuttig :wink: .
De twee 100ohm aan de g2 van de EL34 zijn ook stopweerstanden,gaat wel stroom door,laten zitten bij omschakelen.
Tegenkoppeling regelbaar ? Kan met de 200ohm te vervangen door bijv. een trimpot van 500ohm en de 20k aan de loper.
Een C erover,moeilijk te zeggen,hangt af van de eigenschappen van de UGT.Je kunt proberen wat het geeft (1....5nF).
Vind wel dat die V1 en V2 rare ingestelt staan,op een nogal kleine stroom :o .Zit je in het nogal kromme deel van de grafieken.
Mijn idee,minstens 2,5mA voor V1 (per triode) en 3mA voor V2.Geeft V1 kathode-weerstand 15k(was 20k) ,anode 27k (10k)
en V2 kathode 390ohm (1k) ,anode 82k (150k).Voor als 't tegen valt :sure: .
Anne
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ronnydepony schreef:
Dat buizenboek van Menno zat ook al in het geheugen.

Maar eerst zou ik deze versterker nog wat willen verbeteren.
Doordat er een buis was kapot gegaan een beetje vertraging opgelopen.

Na alle tips een beetje verzameld te hebben zou het schema er als volgt kunnen uitzien :
De bijlage tac34 schema_1.jpg is niet meer beschikbaar
R1,2,3,4,5 zouden rooster stop weerstanden moeten zijn en de HF stabiliteit ten goede kome, indien ja welke waarde .
De terugkoppelweerstand vervangen door een potmeter van 50 of 100K, moet er dan nog een condensator over of niet? Indien ja welke waarde en hoe moet je die potmeter dan afregelen.

Een zekering naar de UGT, welke waarde ?

En dan kan ik er ook nog een schakelaar induwen om naar ultra-lineaire schakeling over te gaan, moet de kwaliteit ten goede komen.
Zijn die 100 Ohm weerstanden naar de UGT dan nog OK om over te schakelen ?

Dan rest er mij nog een zekering op het 220V netspanning en een ALPS-Potmeter.

Inschakelvertraging of niet ?

Alweer heel wat vragen, maar ik probeer er zoveel mogelijk uit te leren vooraleer ik naar een volgend project overstap.

Mvg,
Ronny
De schakeling is zoals je het schema gegeven hebt al een UL (ultra Lineair) schakeling. Op zich niets op aan te merken, moet heel goede resultaten kunnen geven mit de aftakking naar G2 op de juiste plaats zit maar dat zal zeker niet echt veel verkeerd zitten. Is ook een beetje afhankelijk van de buis maar veel spreiding zit er niet in. Prima setup dus. Wat wel heel vervelend kan zijn is het genmis aan rooster stop weerstanden en tegenkoppeling waarvan de bandbreedte niet beperkt is kan leiden tot oscilleren op frequenties die mogelijk buiten het hoorbare gebied liggen. Je hoort het dan dus niet direct maar heeft wel tot gevolg dat de vervormin drastisch toe neemt in plaats van afneemt. De trafo's worden dan vaak warm en de buizen hebben een kort leven. Of het gebeurt hangt mede af van de belasting, de keuze van de luidspreker dus. De weerstanden in de anodes van de ingang en driver trap vind ik nogal vreemd gekozen en lijken mij verre van optimaal. Zeker die van de driver want dit zal de 6n3 in de problemen brengen om een EL34 met voldoende bandbreedte zonder fase verschuiving aan te sturen. Je moet er echt goede datasheet van de 6n3 hebben om goede waardes te geven. Jammer van de wat 'niet standaard' pin layout van dit buisje anders was het heel makkelijk om deze trap wezenlijk te verbeteren. De ingangs trap doet dienst als fasedraaier maar verwacht in deze opzet maar geen heel goede symmetrie. Dat kan niet met deze configuratie met cathode weerstand en en gelijke anode weerstanden. Als je de cathode weerstand vervangt door een 'harde' stroombron is de symmetrie wel 100% voor elkaar. Suggestie heb ik bij gevoegd.

Groeten,
Jan
Bijlagen
Voorgestelde modificaties
Voorgestelde modificaties
Plaats reactie