Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Zoonlief van 8 doet vandaag net alsof ie ziek is. Heeft ons vanochtend netjes voor de gek gehouden
Maar goed, geeft mij even de tijd om de PIO's te monteren. Gaf niet echt veel verschil met de Wima's. Jammer. En dus de Hong-Kong dac uit de kast gehaald. Kijk. Da's verschil! Grappige is dat ik vond dat de H-K dac het met de oude elco's niet echt fantastisch deed tov de Marantz met Lampizator.
Grote verschil wordt dus gemaakt door het tweaken van de 479 uF elco.
En daar heb ik dan gelijk twee vragen over: maakt het volgens jullie verschil als je een elco gebruikt van het benodigde voltage of is het een upgrade om een qua voltage een zwaar overbemeten elco te gebruiken?
Zijn er behalve Elna en BG nog andere alternatieven? Zit zelf aan Panasonic FC serie te denken bv...
Grote verschil wordt dus gemaakt door het tweaken van de 479 uF elco.
En daar heb ik dan gelijk twee vragen over: maakt het volgens jullie verschil als je een elco gebruikt van het benodigde voltage of is het een upgrade om een qua voltage een zwaar overbemeten elco te gebruiken?
Zijn er behalve Elna en BG nog andere alternatieven? Zit zelf aan Panasonic FC serie te denken bv...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Je moet die PIO's niet na 5 minuten al een oordeel geven hoor. Die hebben echt even tijd nodig om ingespeeld te raken.
Lekker blijven luisteren en na een dag of twee met veel draaiuren nog eens beoordelen.
De spanningswaarde van Elco's lijkt mij niet ter zake te doen voor de geluidskwaliteit, maar wellicht is dit een onderzoek waard.
Hoe kom je nu op 479uF ? Is dat 470 met een typfoutje?
Heb je die HK-Dac ook van nieuwe elcootjes voorzien?
Lekker blijven luisteren en na een dag of twee met veel draaiuren nog eens beoordelen.
De spanningswaarde van Elco's lijkt mij niet ter zake te doen voor de geluidskwaliteit, maar wellicht is dit een onderzoek waard.
Hoe kom je nu op 479uF ? Is dat 470 met een typfoutje?
Heb je die HK-Dac ook van nieuwe elcootjes voorzien?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ja da's een type-fout
470 uiteraard. En nee, die pio's krijgen niet na 5 minuten al een oordeel... 
Op die HK dac zitten nu BC blauwtjes... De plaatselijke electronicazaak had die surplus opgekocht per strekkende meter en het was de juiste waarde dus even geprobeerd. Gaat beter als zonder. OsCons liggen in de kast trouwens...
Over de spanningswaarde heb ik mensen horen zweren dat een overbemeten waarde de geluidskwaliteit ten goede komt. Maar ik heb er nog nooit iets over gelezen... Ook niet naar gezocht trouwens...
Op die HK dac zitten nu BC blauwtjes... De plaatselijke electronicazaak had die surplus opgekocht per strekkende meter en het was de juiste waarde dus even geprobeerd. Gaat beter als zonder. OsCons liggen in de kast trouwens...
Over de spanningswaarde heb ik mensen horen zweren dat een overbemeten waarde de geluidskwaliteit ten goede komt. Maar ik heb er nog nooit iets over gelezen... Ook niet naar gezocht trouwens...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Heb ik lekker wel gedaan! En inderdaad, als er zo'n grote jongen vertrekt wordt je ook echt omgeblazen met warme lucht..Leeuwarden schreef:Geen haast! Ennuhh fototoestel mee! En ga er in godsnaam niet recht onder staan
Vanuit het vliegtuig ziet het er ook wel leuk uit..
Helaas was ik niet steeds op het strand dus heb ik niet heel veel van de grotere zien landen..
Wel veel amerikaanse toeristen.. de een nog vetter dan de ander, of in een rolstoel of een combinatie van beiden... Je snapt niet dat Obama nog president van zo'n land wil zijn....
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Goed. Genoeg over de ideale vrouw.
Verder maar weer met de buizenpre. Ik had Blue Velvet nog praktisch helemaal intact liggen. Dus een nieuw beugeltje gemaakt en en Edo's pre vervangen door BV. Ik denk dat ik het hier voorlopig even bij laat. Het verschil tussen Edo's pre en BV is dat BV het iets beter doet in het laag en mid. Voor mij is dat net het verschil wat ik nodig heb voor mijn luidsprekers.
Rest natuurlijk nog als laatste experiment om ooit eens de eerder gepubliceerde buizenvoeding te maken....
Onderstaand nog even het schema van BV en de link. Ik heb dus alleen het versterker gedeelte overgenomen niet de voeding...
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... velvet.htm
Rest natuurlijk nog als laatste experiment om ooit eens de eerder gepubliceerde buizenvoeding te maken....
Onderstaand nog even het schema van BV en de link. Ik heb dus alleen het versterker gedeelte overgenomen niet de voeding...
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... velvet.htm
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Uuhhh.... Jan.... (ik zie deze post nu pas ... mea culpa..) Zou ik best willen doen, maar dan moet ik nog wel een geschikte gelijkrichterbuis bedenken, bovendien zit je qua afvlakking al snel op een C-L-C, hoewel een C-R-C ook wel zal werken.Leeuwarden schreef:Uuhhh... Kees... Het is natuurlijk altijd leuk als mensen kunnen kiezen tussen een SS voeding en een buizenvoeding. Ik durf het haast niet te vragen maar als jij het leuk vind om van onderstaand schema ( met 6sn7) een pcb te tekenen houd ik mij aanbevolen! De SS gelijkrichter zou vervangen worden door een passende gelijkrichtbuis... Ennuhh natuurlijk alleen als je er zin in hebt om te doen...
En ik moet nog een paar print-buis-voeten op de kop tikken om op te meten.. En je trafo wordt ook wat anders (meerdere gloeistroomwikkelingen en vermoedelijk moet de hoogspanning ook een Volt of 40 hoger worden.
Ik kan wel een voeding uit mijn duim zuigen, maar voor ik er een print voor ontwerp is het wel goed om te weten dat het ook daadwerkelijk goed werkt.. Zeker als het (veelvuldig) nagemaakt gaat worden..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik zou 't misschien hybride noemen?Leeuwarden schreef:Denk jij dat met een solid-state gelijkrichter je nog steeds van een buizenvoeding kan spreken?
Maar vind je het niet zonde om een echte audio-buis als de 6sn7 te misbruiken als regulator? Ik weet niet, maar misschien is daar ook wel iets als een ECC'tje (of andere dubbeltriode) voor te misbruiken...
Zal eens een keer gaan simuleren.. kijken of dat lukt..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Nee,nee. dat bedoel ik niet. het gaat om de voeding uit dit schema. die gaat namelijk uit van 115 Volt AC.audiomanics schreef:Bedoel je dat je netspanning 115V is? Dan is het gewoon een kwestie van een trafo kiezen die een dubbele primaire wikkeling heeft (2 x 115V). Die kun je dan naar believen serie (230V) of parallel (115V) zetten.ray5150 schreef:om 115 Volt AC te stabiliseren
Kees
Trouwens, is de daar beschreven 6H6P een populair model of zeldzaam?
wat voor types kun je daar nog meer voor gebruiken?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Goed, hybride dus... Ik hou me nog steeds aanbevolen voor een PCB-lay-out. Gewoon zoals het geposte schema dus. Meeste onderdelen heb ik wel liggen en de MKP probeer ik van Vigier over te nemen uit zijn lijst in de Te Koop hoek.audiomanics schreef:Zou ik best willen doen... knip...
Kees
Slechts 1 vraag eigenlijk. Ik heb voor dit schema een Amplimo trafootje liggen met 200VAC secundair (en nog 2x 8VAC). Is die geschikt om er de 204VDC uit te poepen die nodig is voor mijn pre?
- Bijlagen
-
- 6sn7pre.gif (5.73 KiB) 1082 keer bekeken
Ik ben wel bezig met een layout van de solid state voeding.Leeuwarden schreef:Ik hou me nog steeds aanbevolen voor een PCB-lay-out. Gewoon zoals het geposte schema dus.
Heb je er een probleem me als ik die hier neergooi?
Als ik die buis kan vinden in de library wil ik wel even een poging doen voor de hybride voeding.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik zie hem net. de versie van kees gaat uit van een JJ dubbelelko van 8 euro. de mijne van gaat uit van elko's van 3 kwartjes.Leeuwarden schreef:Maar Kees heeft die hier ook al gepost. Heb je die misschien gemist?
Deze?:Leeuwarden schreef:6H6P is Russisch voor 6N6P. Ik heb de mijne bij AE-europe gekocht. Niet een zeldzame buis dacht ik.
RUSSISCH
6C4P (6X4) € 9.50
6J32P € 9.30
6N6P € 5.60
6N23P € 5.50
DIVERSE MERKEN
6SN7GT ELECTRON € 7.50
6X4 JAN € 9.50
6X4 DIVERSE € 9.50
807 Tronal € 12.50
5755 JAN € 5.00
D3a Siemens goldpin € 12.85
EZ80 Haltron € 9.50
das niet duur zeg, vraag mij af wat ze bij Twenthe kosten.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Houd er rekening mee dat de buizenstabilisatieschakeling ook nog wel wat voltjes nodig heeft.Leeuwarden schreef:Slechts 1 vraag eigenlijk. Ik heb voor dit schema een Amplimo trafootje liggen met 200VAC secundair (en nog 2x 8VAC). Is die geschikt om er de 204VDC uit te poepen die nodig is voor mijn pre?
Ik denk dat je met 200VAC secundair misschien nèt te krap zit.
e.e.a. is wel afhankelijk van de stroomvraag, maar een volt of 30 - 40 extra heb je wel nodig.
