Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Maar ik ben tot donderdag weg.... werkzaamheden op st maarten (maho-beach.... waar die vliegtuigen over het strand vliegen)

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Geen haast! Ennuhh fototoestel mee! En ga er in godsnaam niet recht onder staan :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Zoonlief van 8 doet vandaag net alsof ie ziek is. Heeft ons vanochtend netjes voor de gek gehouden :evil: Maar goed, geeft mij even de tijd om de PIO's te monteren. Gaf niet echt veel verschil met de Wima's. Jammer. En dus de Hong-Kong dac uit de kast gehaald. Kijk. Da's verschil! Grappige is dat ik vond dat de H-K dac het met de oude elco's niet echt fantastisch deed tov de Marantz met Lampizator.

Grote verschil wordt dus gemaakt door het tweaken van de 479 uF elco.

En daar heb ik dan gelijk twee vragen over: maakt het volgens jullie verschil als je een elco gebruikt van het benodigde voltage of is het een upgrade om een qua voltage een zwaar overbemeten elco te gebruiken?

Zijn er behalve Elna en BG nog andere alternatieven? Zit zelf aan Panasonic FC serie te denken bv...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je moet die PIO's niet na 5 minuten al een oordeel geven hoor. Die hebben echt even tijd nodig om ingespeeld te raken.
Lekker blijven luisteren en na een dag of twee met veel draaiuren nog eens beoordelen.

De spanningswaarde van Elco's lijkt mij niet ter zake te doen voor de geluidskwaliteit, maar wellicht is dit een onderzoek waard.

Hoe kom je nu op 479uF ? Is dat 470 met een typfoutje?


Heb je die HK-Dac ook van nieuwe elcootjes voorzien?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ja da's een type-fout 8) 470 uiteraard. En nee, die pio's krijgen niet na 5 minuten al een oordeel... :-)

Op die HK dac zitten nu BC blauwtjes... De plaatselijke electronicazaak had die surplus opgekocht per strekkende meter en het was de juiste waarde dus even geprobeerd. Gaat beter als zonder. OsCons liggen in de kast trouwens...

Over de spanningswaarde heb ik mensen horen zweren dat een overbemeten waarde de geluidskwaliteit ten goede komt. Maar ik heb er nog nooit iets over gelezen... Ook niet naar gezocht trouwens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Geen haast! Ennuhh fototoestel mee! En ga er in godsnaam niet recht onder staan :?
Heb ik lekker wel gedaan! En inderdaad, als er zo'n grote jongen vertrekt wordt je ook echt omgeblazen met warme lucht..
Vanuit het vliegtuig ziet het er ook wel leuk uit..
Helaas was ik niet steeds op het strand dus heb ik niet heel veel van de grotere zien landen..
Wel veel amerikaanse toeristen.. de een nog vetter dan de ander, of in een rolstoel of een combinatie van beiden... Je snapt niet dat Obama nog president van zo'n land wil zijn....

Kees
Bijlagen
jetblast.JPG
landing.JPG
MahoBeach en ik .jpg
nog een Amerikaan.jpg
EenAmerikaan.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

YES! COOOOOOOOOL! :mrgreen:

Over lekkere chicks gesproken.... Allemachtig man, ik sta op het punt te gaan slapen... nou kom maar op met die nachtmerrie ](*,)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Click here or on the thumb to look at it in real size

Nou, deze keer is dat niet nodig.....
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Bericht door BertDB »

omg !
dat kunde toch niet menen, zeker die eerste foto :shock: :shock: :D
man man, VET ! letterlijk en figuurlijk :twisted:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Goed. Genoeg over de ideale vrouw. :? Verder maar weer met de buizenpre. Ik had Blue Velvet nog praktisch helemaal intact liggen. Dus een nieuw beugeltje gemaakt en en Edo's pre vervangen door BV. Ik denk dat ik het hier voorlopig even bij laat. Het verschil tussen Edo's pre en BV is dat BV het iets beter doet in het laag en mid. Voor mij is dat net het verschil wat ik nodig heb voor mijn luidsprekers.

Rest natuurlijk nog als laatste experiment om ooit eens de eerder gepubliceerde buizenvoeding te maken....

Onderstaand nog even het schema van BV en de link. Ik heb dus alleen het versterker gedeelte overgenomen niet de voeding...
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... velvet.htm
Bijlagen
4a.gif
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

lekker incourante waarden voor die weerstanden...
Ben benieuwd naar je mening over je laatste experiment: het verschil tussen een buizen en een solidstate voeding...

Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Even een vraag over die regelbare solid state voeding:
Kan ik die ook gebruiken om 115 Volt AC te stabiliseren of moeten er dan componenten waardes worden aangepast?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ray5150 schreef:
om 115 Volt AC te stabiliseren
Bedoel je dat je netspanning 115V is? Dan is het gewoon een kwestie van een trafo kiezen die een dubbele primaire wikkeling heeft (2 x 115V). Die kun je dan naar believen serie (230V) of parallel (115V) zetten.

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Uuhhh... Kees... Het is natuurlijk altijd leuk als mensen kunnen kiezen tussen een SS voeding en een buizenvoeding. Ik durf het haast niet te vragen maar als jij het leuk vind om van onderstaand schema ( met 6sn7) een pcb te tekenen houd ik mij aanbevolen! De SS gelijkrichter zou vervangen worden door een passende gelijkrichtbuis... Ennuhh natuurlijk alleen als je er zin in hebt om te doen...
Uuhhh.... Jan.... (ik zie deze post nu pas ... mea culpa..) Zou ik best willen doen, maar dan moet ik nog wel een geschikte gelijkrichterbuis bedenken, bovendien zit je qua afvlakking al snel op een C-L-C, hoewel een C-R-C ook wel zal werken.
En ik moet nog een paar print-buis-voeten op de kop tikken om op te meten.. En je trafo wordt ook wat anders (meerdere gloeistroomwikkelingen en vermoedelijk moet de hoogspanning ook een Volt of 40 hoger worden.
Ik kan wel een voeding uit mijn duim zuigen, maar voor ik er een print voor ontwerp is het wel goed om te weten dat het ook daadwerkelijk goed werkt.. Zeker als het (veelvuldig) nagemaakt gaat worden..

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Het is dus iets minder simpel als ik dacht... (Gelijkrichter eruit, gelijkrichterbuis erin...) 8)

Denk jij dat met een solid-state gelijkrichter je nog steeds van een buizenvoeding kan spreken?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Denk jij dat met een solid-state gelijkrichter je nog steeds van een buizenvoeding kan spreken?
Ik zou 't misschien hybride noemen?
Maar vind je het niet zonde om een echte audio-buis als de 6sn7 te misbruiken als regulator? Ik weet niet, maar misschien is daar ook wel iets als een ECC'tje (of andere dubbeltriode) voor te misbruiken...
Zal eens een keer gaan simuleren.. kijken of dat lukt..

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, daar heb ik geen moeite mee... Ik heb nog een RCA liggen van een euro of 8. Moet kunnen...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

audiomanics schreef:
ray5150 schreef:
om 115 Volt AC te stabiliseren
Bedoel je dat je netspanning 115V is? Dan is het gewoon een kwestie van een trafo kiezen die een dubbele primaire wikkeling heeft (2 x 115V). Die kun je dan naar believen serie (230V) of parallel (115V) zetten.

Kees
Nee,nee. dat bedoel ik niet. het gaat om de voeding uit dit schema. die gaat namelijk uit van 115 Volt AC.

Trouwens, is de daar beschreven 6H6P een populair model of zeldzaam?
wat voor types kun je daar nog meer voor gebruiken?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

6H6P is Russisch voor 6N6P. Ik heb de mijne bij AE-europe gekocht. Niet een zeldzame buis dacht ik.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

audiomanics schreef:
Zou ik best willen doen... knip...
Kees
Goed, hybride dus... Ik hou me nog steeds aanbevolen voor een PCB-lay-out. Gewoon zoals het geposte schema dus. Meeste onderdelen heb ik wel liggen en de MKP probeer ik van Vigier over te nemen uit zijn lijst in de Te Koop hoek.

Slechts 1 vraag eigenlijk. Ik heb voor dit schema een Amplimo trafootje liggen met 200VAC secundair (en nog 2x 8VAC). Is die geschikt om er de 204VDC uit te poepen die nodig is voor mijn pre?
Bijlagen
6sn7pre.gif
6sn7pre.gif (5.73 KiB) 1077 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef:
Ik hou me nog steeds aanbevolen voor een PCB-lay-out. Gewoon zoals het geposte schema dus.
Ik ben wel bezig met een layout van de solid state voeding.
Heb je er een probleem me als ik die hier neergooi?

Als ik die buis kan vinden in de library wil ik wel even een poging doen voor de hybride voeding.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nee hoor heb ik geen probleem mee. Maar Kees heeft die hier ook al gepost. Heb je die misschien gemist?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef:
Maar Kees heeft die hier ook al gepost. Heb je die misschien gemist?
Ik zie hem net. de versie van kees gaat uit van een JJ dubbelelko van 8 euro. de mijne van gaat uit van elko's van 3 kwartjes.

Leeuwarden schreef:
6H6P is Russisch voor 6N6P. Ik heb de mijne bij AE-europe gekocht. Niet een zeldzame buis dacht ik.
Deze?:

RUSSISCH

6C4P (6X4) € 9.50
6J32P € 9.30
6N6P € 5.60
6N23P € 5.50

DIVERSE MERKEN

6SN7GT ELECTRON € 7.50
6X4 JAN € 9.50
6X4 DIVERSE € 9.50
807 Tronal € 12.50
5755 JAN € 5.00
D3a Siemens goldpin € 12.85
EZ80 Haltron € 9.50


das niet duur zeg, vraag mij af wat ze bij Twenthe kosten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Okee, hebben mensen de keuze nietwaar. Ik heb hem zelf op een stukje experimenteerprintplaat gemaakt.

En dat is inderdaad de juiste buis.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Leeuwarden schreef:
Slechts 1 vraag eigenlijk. Ik heb voor dit schema een Amplimo trafootje liggen met 200VAC secundair (en nog 2x 8VAC). Is die geschikt om er de 204VDC uit te poepen die nodig is voor mijn pre?
Houd er rekening mee dat de buizenstabilisatieschakeling ook nog wel wat voltjes nodig heeft.
Ik denk dat je met 200VAC secundair misschien nèt te krap zit.
e.e.a. is wel afhankelijk van de stroomvraag, maar een volt of 30 - 40 extra heb je wel nodig.
Plaats reactie