Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door MechanicalAnimal »

Knap gedaan, V! Grote klasse :goeie:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door r.ladage »

EppeRRR schreef:
Ziet er heel strak uit, hopen dat het in de toekomst niet gaat tekenen.
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).

suc6
Meer laklagen dan een Bentley remember :rofl:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door EppeRRR »

r.ladage schreef:
EppeRRR schreef:
Ziet er heel strak uit, hopen dat het in de toekomst niet gaat tekenen.
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).

suc6
Meer laklagen dan een Bentley remember :rofl:

hahaha, dat zou bijna een reden zijn om deze monitors een naam te geven uit het Bentley wagenpark :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

We zijn er bijna met de correctie:
Photo 01-01-12 20 41 20 (HDR).jpg
Nog even een paar laklagen er op. :rofl:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

EppeRRR schreef:
r.ladage schreef:
EppeRRR schreef:
Ziet er heel strak uit, hopen dat het in de toekomst niet gaat tekenen.
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).
suc6
Meer laklagen dan een Bentley remember :rofl:
hahaha, dat zou bijna een reden zijn om deze monitors een naam te geven uit het Bentley wagenpark :D
Haha nou nee hoor. Daar heet alles Continental, dat is nu niet echt inspirerend. Nee, de nieuwe naam weet ik al.

Het word:










Drumroffel











Elysium!
:rock:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door r.ladage »

Het is dat het spuiten zo'n troep geeft, want je kan heerlijk snel werken.
Ik zit vast aan 1 laklaag per dag :(
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Wowly »

Oeps, sorry dat ik wat heb geponeerd en niet meer heb gereageerd. Ben ff megadruk met het huis.

Nadelen va plamuur: het krimpt (dus altijd dikker erop zetten of meerdere keren plamuren) en het is harder dan hout. Dit zorgt ervoor dat het lastig goed te krijgen is.
Hoe plamuur freest weet ik niet; nog nooit gedaan, maar het zou zomaar kunnen dat er stukjes uitvliegen.
Toch zou het voor mij de eerste optie zijn vanwege het gemak en eenvoud. Nu zitten we met verschillende materialen bij elkaar ipv alleen hout en plamuur.

Les: ALTIJD een proefstukje maken voordat je in een complete kast gaat frezen. Als je de baffle apart houd zou je evt het risico kunnen lopen dat het meteen goed is.
Les 2: (hier niet van toepassing): frees pas als de unti in je handen is en je hem kunt nameten en testen in het gefreesde gat.


jan

PS: héél erg mooi geworden trouwens!!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Vinculum »

Ik had idd de units nog niet maar ik had ze wel laten nameten. De maten kloppen ook, ik heb zelf gewoon een fout gemaakt met het frezen zelf. Normaal doe ik ook pas frezen als ik de units heb maar dat ging even niet in dit geval.
Ach, al doende leert men. Het randje plamuur is zo dun en de lagen verf zo dik dat ik niet verwacht dat dat er binnenkort door komt. Bovendien vraag ik me af of er nog wel plamuur zit want ik heb het al zo vaak geschuurd.
Helaas is mijn verg nu op (5 bussen al leeg :-$ ) maar ik kan pas woensdag nieuwe halen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door Barry2001 »

Dat krijgt 'ie wel voor elkaar, mooi man!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Seas Mini-Monitor

Bericht door hsmeets »

Wowly schreef:
Les: ALTIJD een proefstukje maken voordat je in een complete kast gaat frezen. Als je de baffle apart houd zou je evt het risico kunnen lopen dat het meteen goed is.
Les 2: (hier niet van toepassing): frees pas als de unti in je handen is en je hem kunt nameten en testen in het gefreesde gat.
Les 3: daar waar mogelijk: frees en pas de units voordat je het klanbord vastlijmt. Dan kun je namelijk nog een nieuw klanbord maken als het FUBAR is. :)

Huib
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Nou we zijn weer een stukje verder. Nieuwe verf gehaald en het refrein, schuren, spuiten, schuren spuiten maar een aantal keer gezongen.
Het resultaat gaat de goed kant op:
DSCF0007.JPG
Maar we zijn er nog niet helemaal.
DSCF0010.JPG
Gisteravond kon ik door de storm helaas niet meer verder. Hopelijk vanavond weer. *doet de anti-regen dans* [-o<

Nu moet ik wel zeggen dat ik een beetje aan het mieren forniceren ben hoor. Deze foto's zijn genomen in de super macro stand waar ik letterlijk 1cm van de lens af zit. Kijk je op normale afstand zie je het niet.
DSCF0012.JPG
Alleen bij een speciale lichtinval en als je van opzij kijkt zie je het. Mijn vrouw zag het niet eens.
Maar ik weet het en zie het dus we gaan nog even verder zingen:

:-" Schuren, spuiten, schuren, spuiten, schuren, spuiten, schuren, spuiten, schuren, spuiten... :-"
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door r.ladage »

En jij WEET dat het er zit. Ook al zie je het niet, je weet het en dat stoort ook :)

Hij word weer strak! :goeie:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

r.ladage schreef:
Hij word weer strak! :goeie:
Daar hoop ik wel op ja :?
Nou Bentley kan hier nog een puntje aan zuigen. Meer laklagen dan een garage vol met Bentley's!

Ik ben ook bezig geweest om een stand te "ontwerpen":
Elysium + stand.jpg
Elysium-Stand Sideview.jpg
Opbouw zou zijn uit 6x18mm MDF. De middelste 4 worden per 2 samengevoegd en aan de buitenste kanten voorzien van een kantenbrekertje. Deze zijn ook hol zodat het geheel gevuld kan worden met zand. De buitenste 2 zijn enkele platen met aan beide zijden een kantenbreker.

Ben alleen nog niet heel zeker van de voet. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Vinculum schreef:
Ben alleen nog niet heel zeker van de voet. Iemand een idee?
Dit is iets vriendelijker vind ik.
Stand 3.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door MechanicalAnimal »

Misschien een (iets vergrootte) versie van de "footprint" van de luidspreker gebruiken? Beetje coherentie in het geheel van voet en speaker? Wel iets minder stabiel dan je misschien wenst.

Vind die laatste (stand 3) trouwens wel erg fraai!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Ja daar zat ik ook aan te denken:
Stand 4.jpg
Ik vraag me nog af of ik het externe filter in de voet stand moet verwerken of gewoon los laten liggen. Als ik de stand zo zie dan denk ik los. Anders zou ik achter in de voet een soort compartiment kunnen maken waar het filterkastje in past. Ik ben alleen bang dat ik de voet dan op dat punt te dun heb. Ook is vullen met zand dan wat moeilijker.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Ja daar zat ik ook aan te denken:
Stand 4.jpg
Ik vraag me nog af of ik het externe filter in de voet stand moet verwerken of gewoon los laten liggen. Als ik de stand zo zie dan denk ik los. Anders zou ik achter in de voet een soort compartiment kunnen maken waar het filterkastje in past. Ik ben alleen bang dat ik de voet dan op dat punt te dun heb. Ook is vullen met zand dan wat moeilijker.
Fraai!

En kun je niet je filter in de kolom verwerken, aan de achterzijde?

Dan behoud je je maximale zandvulling in je voet (zwaar en stabiel) en in je kolom houd je plek over voor filter en zand.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

MechanicalAnimal schreef:
En kun je niet je filter in de kolom verwerken, aan de achterzijde?

Dan behoud je je maximale zandvulling in je voet (zwaar en stabiel) en in je kolom houd je plek over voor filter en zand.
Ja dat kan wel maar ik denk niet dat ik dat doe. Deze speakers gaan, zeker in het begin, niet altijd op een voet staan. Door het filter echt extern te houden blijf ik flexibel. Wie weet gaan er in de toekomst nog hele gekke dingen gebeuren en komt het hele filter te vervallen. Zodoende hou ik alle opties open.
De stand zal geheel met zand gevuld worden. De voet zelf is gewoon een plaat mdf.

Zoiets dus:
Stand 4 binnenkant.jpg
Misschien wel aan de achterkant een inkeping maken waar de kabel(s) doorheen geleid kunnen worden.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door MechanicalAnimal »

Okay, helder, de flexibele oplossing waar je naar zoekt beperkt je enigzins in je opties.
Vinculum schreef:
Misschien wel aan de achterkant een inkeping maken waar de kabel(s) doorheen geleid kunnen worden.
En een wat meer een industrie "look"? Door aan de achterzijde van de kolom met 2 klemmen een buis te gebruiken waardoor je draden heen lopen? Flexibele waterleiding ofzo? klemmetje boven en onder en dan de buis je kolom te laten volgen?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

MechanicalAnimal schreef:
En een wat meer een industrie "look"? Door aan de achterzijde van de kolom met 2 klemmen een buis te gebruiken waardoor je draden heen lopen? Flexibele waterleiding ofzo? klemmetje boven en onder en dan de buis je kolom te laten volgen?
Mweh, loop ik nog niet echt voor warm. Ik dacht zelf een gootje en waar de kabels door heen lopen en dan om de zoveel afstand een overdwars vasthoutdingetje...

De kabel(s) aan de speaker terminals laten hangen is iig niets. Kabels vast verwerken in de stand kan ook maar dat kost me weer 20 terminals en banaanpluggen extra. Is een beetje veel van het goede.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Barry2001 »

Ben ook met een speakerstand bezig, gister 2 plaatjes graniet als voet opgehaald en zand gekocht, vh weekend in elkaar zetten.

Maar ik heb over hetzelfde ding zitten nadenken. Die draden bungelend aan de achterkant vind ik ook niks, uberhaupt losse draden in huis. Wilde ook een oplossing (heb pvc pijpen gebruikt) om de bekabeling in de pijp te maken, maar je komt hoe dan ook op extra stekkers, en die wil ik niet extra in de signaalweg. Kwam zelf alleen op een oplossing als 1 geheel maken van speakers en stand, en dat wilde ik eigenlijk ook niet.

Maw, heb gekozen voor een loos pijpje achter de 75mm pijp (die wel met zand gevuld wordt). Wilde eerst nog dit lose pijpje in de met zand gevulde plaatsen, maar dat wordt onnodig complex. Overigens zit bij mij het filter wil in de kast maar ik kan er eenvoudig bij, voor als ik 'm eens aan een dsp wil hangen ofzo. Het is niet het allerfraaist maar heb ook geen betere oplossing kunenn bedenken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door hsmeets »

Vinculum schreef:
r.ladage schreef:
Hij word weer strak! :goeie:
Daar hoop ik wel op ja :?
Nou Bentley kan hier nog een puntje aan zuigen. Meer laklagen dan een garage vol met Bentley's!

Ik ben ook bezig geweest om een stand te "ontwerpen":
Elysium + stand.jpg
Vinc,

Vindt je deze stand niet wat zwaar aangezet is in zijn proporties tov de kasten? Is wellicht een wat simpelere ronde poot die recht omlaag loopt niet beter? 'kweet, niet origineel, maar soms is dat beter :-O

Misschien de poot uit alu(?) zoals de wings zijn? Met de positie van de poot kun je dan spelen: meer aan de voor- of achterkant of juist symmetrisch in het midden van het steunend- en ondersteund vlak.

Huib
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Arno »

Of als je nog wat buigbehoefte hebt. Met bovenplaat en onderplaat uiteraard. En je kan er nog 'blades' in verwerken ook. :mrgreen:
Bijlagen
stands2.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

@Arno
Ja daar heb ik ook aan zitten denken maar dat word me een beetje te druk. De aandacht moet gaan naar de speaker en niet de stand.

@hsmeets
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb de 2 buitenste platen er af gehaald en dan komt het allemaal beter op zijn plek.
Elysium + stand.jpg
Durf ik ze in de woonkamer te plaatsen? ;)
Woonkamer met Elysium.jpg
Woonkamer met Elysium - Luisterpositie.jpg
Nog 2 subjes er naast en smullen maar... Ohhhh nee, de Epilogue's staan er net een jaar! :oops:
En toch....
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Een post met succes en falen.

Succes:
Gisteravond de laatste hand gelegd aan kast 1. Deze is nu helemaal klaar op de terminals en units na. Ik ben er heel erg trots op! Het randje wat ik heb moeten corrigeren zie je alleen als je er naar op zoek bent. Helaas krijg ik het er gewoon niet onder. Er zitten 2 spuitbussen verf over dat randje maar het blijft terugkomen. Ik heb de moed opgegeven. Het zij zo.
Photo 05-01-12 22 59 09 (HDR).jpg
Photo 05-01-12 22 59 23 (HDR).jpg
Photo 05-01-12 22 59 44 (HDR).jpg
Photo 05-01-12 23 01 17 (HDR).jpg
Falen:
Kast 2 had gisteravond de laatste laag verf gekregen Omdat het in mijn schuur nu niet meer droogt vanwege de kou moet ik het daar spuiten en dan de kasten binnen in de bijkeuken neer zetten. Dit gaat normaal prima.
Gister dus klaar met spuiten, schuurdeur open en voelen of het echt droog is. Ik draai me om om het kastje te pakken en de 3 meter te lopen naar de bijkeuken. Wat denk je? Gaat het ineens keihard regenen!!
Resultaat? Allemaal waterdruppels in mijn natte verf. Zucht, kan ik alles er weer af schuren en opnieuw beginnen. Je word er zo moedeloos van... :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”