Seas Micro Monitor - Elysium
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Seas Mini-Monitor
Meer laklagen dan een Bentley rememberEppeRRR schreef:Ziet er heel strak uit, hopen dat het in de toekomst niet gaat tekenen.
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).
suc6
Re: Seas Mini-Monitor
r.ladage schreef:Meer laklagen dan een Bentley rememberEppeRRR schreef:Ziet er heel strak uit, hopen dat het in de toekomst niet gaat tekenen.
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).
suc6
hahaha, dat zou bijna een reden zijn om deze monitors een naam te geven uit het Bentley wagenpark
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Haha nou nee hoor. Daar heet alles Continental, dat is nu niet echt inspirerend. Nee, de nieuwe naam weet ik al.EppeRRR schreef:hahaha, dat zou bijna een reden zijn om deze monitors een naam te geven uit het Bentley wagenparkr.ladage schreef:Meer laklagen dan een Bentley rememberEppeRRR schreef:Ziet er heel strak uit, hopen dat het in de toekomst niet gaat tekenen.
Anders weer een reden om iets nieuws te bouwen (wat wel zonder zou zijn).
suc6
Het word:
Drumroffel
Elysium!
Re: Seas Mini-Monitor
Het is dat het spuiten zo'n troep geeft, want je kan heerlijk snel werken.
Ik zit vast aan 1 laklaag per dag
Ik zit vast aan 1 laklaag per dag
Re: Seas Mini-Monitor
Oeps, sorry dat ik wat heb geponeerd en niet meer heb gereageerd. Ben ff megadruk met het huis.
Nadelen va plamuur: het krimpt (dus altijd dikker erop zetten of meerdere keren plamuren) en het is harder dan hout. Dit zorgt ervoor dat het lastig goed te krijgen is.
Hoe plamuur freest weet ik niet; nog nooit gedaan, maar het zou zomaar kunnen dat er stukjes uitvliegen.
Toch zou het voor mij de eerste optie zijn vanwege het gemak en eenvoud. Nu zitten we met verschillende materialen bij elkaar ipv alleen hout en plamuur.
Les: ALTIJD een proefstukje maken voordat je in een complete kast gaat frezen. Als je de baffle apart houd zou je evt het risico kunnen lopen dat het meteen goed is.
Les 2: (hier niet van toepassing): frees pas als de unti in je handen is en je hem kunt nameten en testen in het gefreesde gat.
jan
PS: héél erg mooi geworden trouwens!!
Nadelen va plamuur: het krimpt (dus altijd dikker erop zetten of meerdere keren plamuren) en het is harder dan hout. Dit zorgt ervoor dat het lastig goed te krijgen is.
Hoe plamuur freest weet ik niet; nog nooit gedaan, maar het zou zomaar kunnen dat er stukjes uitvliegen.
Toch zou het voor mij de eerste optie zijn vanwege het gemak en eenvoud. Nu zitten we met verschillende materialen bij elkaar ipv alleen hout en plamuur.
Les: ALTIJD een proefstukje maken voordat je in een complete kast gaat frezen. Als je de baffle apart houd zou je evt het risico kunnen lopen dat het meteen goed is.
Les 2: (hier niet van toepassing): frees pas als de unti in je handen is en je hem kunt nameten en testen in het gefreesde gat.
jan
PS: héél erg mooi geworden trouwens!!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Mini-Monitor
Ik had idd de units nog niet maar ik had ze wel laten nameten. De maten kloppen ook, ik heb zelf gewoon een fout gemaakt met het frezen zelf. Normaal doe ik ook pas frezen als ik de units heb maar dat ging even niet in dit geval.
Ach, al doende leert men. Het randje plamuur is zo dun en de lagen verf zo dik dat ik niet verwacht dat dat er binnenkort door komt. Bovendien vraag ik me af of er nog wel plamuur zit want ik heb het al zo vaak geschuurd.
Helaas is mijn verg nu op (5 bussen al leeg
) maar ik kan pas woensdag nieuwe halen.
Ach, al doende leert men. Het randje plamuur is zo dun en de lagen verf zo dik dat ik niet verwacht dat dat er binnenkort door komt. Bovendien vraag ik me af of er nog wel plamuur zit want ik heb het al zo vaak geschuurd.
Helaas is mijn verg nu op (5 bussen al leeg
Re: Seas Mini-Monitor
Les 3: daar waar mogelijk: frees en pas de units voordat je het klanbord vastlijmt. Dan kun je namelijk nog een nieuw klanbord maken als het FUBAR is.Wowly schreef:Les: ALTIJD een proefstukje maken voordat je in een complete kast gaat frezen. Als je de baffle apart houd zou je evt het risico kunnen lopen dat het meteen goed is.
Les 2: (hier niet van toepassing): frees pas als de unti in je handen is en je hem kunt nameten en testen in het gefreesde gat.
Huib
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Nou we zijn weer een stukje verder. Nieuwe verf gehaald en het refrein, schuren, spuiten, schuren spuiten maar een aantal keer gezongen.
Het resultaat gaat de goed kant op: Maar we zijn er nog niet helemaal. Gisteravond kon ik door de storm helaas niet meer verder. Hopelijk vanavond weer. *doet de anti-regen dans*
Nu moet ik wel zeggen dat ik een beetje aan het mieren forniceren ben hoor. Deze foto's zijn genomen in de super macro stand waar ik letterlijk 1cm van de lens af zit. Kijk je op normale afstand zie je het niet. Alleen bij een speciale lichtinval en als je van opzij kijkt zie je het. Mijn vrouw zag het niet eens.
Maar ik weet het en zie het dus we gaan nog even verder zingen:
Schuren, spuiten, schuren, spuiten, schuren, spuiten, schuren, spuiten, schuren, spuiten... 
Het resultaat gaat de goed kant op: Maar we zijn er nog niet helemaal. Gisteravond kon ik door de storm helaas niet meer verder. Hopelijk vanavond weer. *doet de anti-regen dans*
Nu moet ik wel zeggen dat ik een beetje aan het mieren forniceren ben hoor. Deze foto's zijn genomen in de super macro stand waar ik letterlijk 1cm van de lens af zit. Kijk je op normale afstand zie je het niet. Alleen bij een speciale lichtinval en als je van opzij kijkt zie je het. Mijn vrouw zag het niet eens.
Maar ik weet het en zie het dus we gaan nog even verder zingen:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
En jij WEET dat het er zit. Ook al zie je het niet, je weet het en dat stoort ook 
Hij word weer strak!
Hij word weer strak!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Daar hoop ik wel op jar.ladage schreef:Hij word weer strak!
Nou Bentley kan hier nog een puntje aan zuigen. Meer laklagen dan een garage vol met Bentley's!
Ik ben ook bezig geweest om een stand te "ontwerpen": Opbouw zou zijn uit 6x18mm MDF. De middelste 4 worden per 2 samengevoegd en aan de buitenste kanten voorzien van een kantenbrekertje. Deze zijn ook hol zodat het geheel gevuld kan worden met zand. De buitenste 2 zijn enkele platen met aan beide zijden een kantenbreker.
Ben alleen nog niet heel zeker van de voet. Iemand een idee?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Dit is iets vriendelijker vind ik.Vinculum schreef:Ben alleen nog niet heel zeker van de voet. Iemand een idee?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Misschien een (iets vergrootte) versie van de "footprint" van de luidspreker gebruiken? Beetje coherentie in het geheel van voet en speaker? Wel iets minder stabiel dan je misschien wenst.
Vind die laatste (stand 3) trouwens wel erg fraai!
Vind die laatste (stand 3) trouwens wel erg fraai!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ja daar zat ik ook aan te denken:
Ik vraag me nog af of ik het externe filter in de voet stand moet verwerken of gewoon los laten liggen. Als ik de stand zo zie dan denk ik los. Anders zou ik achter in de voet een soort compartiment kunnen maken waar het filterkastje in past. Ik ben alleen bang dat ik de voet dan op dat punt te dun heb. Ook is vullen met zand dan wat moeilijker.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Fraai!Vinculum schreef:Ja daar zat ik ook aan te denken: Ik vraag me nog af of ik het externe filter in de voet stand moet verwerken of gewoon los laten liggen. Als ik de stand zo zie dan denk ik los. Anders zou ik achter in de voet een soort compartiment kunnen maken waar het filterkastje in past. Ik ben alleen bang dat ik de voet dan op dat punt te dun heb. Ook is vullen met zand dan wat moeilijker.
En kun je niet je filter in de kolom verwerken, aan de achterzijde?
Dan behoud je je maximale zandvulling in je voet (zwaar en stabiel) en in je kolom houd je plek over voor filter en zand.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ja dat kan wel maar ik denk niet dat ik dat doe. Deze speakers gaan, zeker in het begin, niet altijd op een voet staan. Door het filter echt extern te houden blijf ik flexibel. Wie weet gaan er in de toekomst nog hele gekke dingen gebeuren en komt het hele filter te vervallen. Zodoende hou ik alle opties open.MechanicalAnimal schreef:En kun je niet je filter in de kolom verwerken, aan de achterzijde?
Dan behoud je je maximale zandvulling in je voet (zwaar en stabiel) en in je kolom houd je plek over voor filter en zand.
De stand zal geheel met zand gevuld worden. De voet zelf is gewoon een plaat mdf.
Zoiets dus: Misschien wel aan de achterkant een inkeping maken waar de kabel(s) doorheen geleid kunnen worden.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Okay, helder, de flexibele oplossing waar je naar zoekt beperkt je enigzins in je opties.
En een wat meer een industrie "look"? Door aan de achterzijde van de kolom met 2 klemmen een buis te gebruiken waardoor je draden heen lopen? Flexibele waterleiding ofzo? klemmetje boven en onder en dan de buis je kolom te laten volgen?Vinculum schreef:Misschien wel aan de achterkant een inkeping maken waar de kabel(s) doorheen geleid kunnen worden.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Mweh, loop ik nog niet echt voor warm. Ik dacht zelf een gootje en waar de kabels door heen lopen en dan om de zoveel afstand een overdwars vasthoutdingetje...MechanicalAnimal schreef:En een wat meer een industrie "look"? Door aan de achterzijde van de kolom met 2 klemmen een buis te gebruiken waardoor je draden heen lopen? Flexibele waterleiding ofzo? klemmetje boven en onder en dan de buis je kolom te laten volgen?
De kabel(s) aan de speaker terminals laten hangen is iig niets. Kabels vast verwerken in de stand kan ook maar dat kost me weer 20 terminals en banaanpluggen extra. Is een beetje veel van het goede.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Ben ook met een speakerstand bezig, gister 2 plaatjes graniet als voet opgehaald en zand gekocht, vh weekend in elkaar zetten.
Maar ik heb over hetzelfde ding zitten nadenken. Die draden bungelend aan de achterkant vind ik ook niks, uberhaupt losse draden in huis. Wilde ook een oplossing (heb pvc pijpen gebruikt) om de bekabeling in de pijp te maken, maar je komt hoe dan ook op extra stekkers, en die wil ik niet extra in de signaalweg. Kwam zelf alleen op een oplossing als 1 geheel maken van speakers en stand, en dat wilde ik eigenlijk ook niet.
Maw, heb gekozen voor een loos pijpje achter de 75mm pijp (die wel met zand gevuld wordt). Wilde eerst nog dit lose pijpje in de met zand gevulde plaatsen, maar dat wordt onnodig complex. Overigens zit bij mij het filter wil in de kast maar ik kan er eenvoudig bij, voor als ik 'm eens aan een dsp wil hangen ofzo. Het is niet het allerfraaist maar heb ook geen betere oplossing kunenn bedenken.
Maar ik heb over hetzelfde ding zitten nadenken. Die draden bungelend aan de achterkant vind ik ook niks, uberhaupt losse draden in huis. Wilde ook een oplossing (heb pvc pijpen gebruikt) om de bekabeling in de pijp te maken, maar je komt hoe dan ook op extra stekkers, en die wil ik niet extra in de signaalweg. Kwam zelf alleen op een oplossing als 1 geheel maken van speakers en stand, en dat wilde ik eigenlijk ook niet.
Maw, heb gekozen voor een loos pijpje achter de 75mm pijp (die wel met zand gevuld wordt). Wilde eerst nog dit lose pijpje in de met zand gevulde plaatsen, maar dat wordt onnodig complex. Overigens zit bij mij het filter wil in de kast maar ik kan er eenvoudig bij, voor als ik 'm eens aan een dsp wil hangen ofzo. Het is niet het allerfraaist maar heb ook geen betere oplossing kunenn bedenken.
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Vinc,Vinculum schreef:Daar hoop ik wel op jar.ladage schreef:Hij word weer strak!![]()
Nou Bentley kan hier nog een puntje aan zuigen. Meer laklagen dan een garage vol met Bentley's!
Ik ben ook bezig geweest om een stand te "ontwerpen":
Vindt je deze stand niet wat zwaar aangezet is in zijn proporties tov de kasten? Is wellicht een wat simpelere ronde poot die recht omlaag loopt niet beter? 'kweet, niet origineel, maar soms is dat beter :-O
Misschien de poot uit alu(?) zoals de wings zijn? Met de positie van de poot kun je dan spelen: meer aan de voor- of achterkant of juist symmetrisch in het midden van het steunend- en ondersteund vlak.
Huib
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Of als je nog wat buigbehoefte hebt. Met bovenplaat en onderplaat uiteraard. En je kan er nog 'blades' in verwerken ook. 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
@Arno
Ja daar heb ik ook aan zitten denken maar dat word me een beetje te druk. De aandacht moet gaan naar de speaker en niet de stand.
@hsmeets
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb de 2 buitenste platen er af gehaald en dan komt het allemaal beter op zijn plek. Durf ik ze in de woonkamer te plaatsen?
Nog 2 subjes er naast en smullen maar... Ohhhh nee, de Epilogue's staan er net een jaar!
En toch....
Ja daar heb ik ook aan zitten denken maar dat word me een beetje te druk. De aandacht moet gaan naar de speaker en niet de stand.
@hsmeets
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb de 2 buitenste platen er af gehaald en dan komt het allemaal beter op zijn plek. Durf ik ze in de woonkamer te plaatsen?
En toch....
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Seas Micro Monitor - Elysium
Een post met succes en falen.
Succes:
Gisteravond de laatste hand gelegd aan kast 1. Deze is nu helemaal klaar op de terminals en units na. Ik ben er heel erg trots op! Het randje wat ik heb moeten corrigeren zie je alleen als je er naar op zoek bent. Helaas krijg ik het er gewoon niet onder. Er zitten 2 spuitbussen verf over dat randje maar het blijft terugkomen. Ik heb de moed opgegeven. Het zij zo. Falen:
Kast 2 had gisteravond de laatste laag verf gekregen Omdat het in mijn schuur nu niet meer droogt vanwege de kou moet ik het daar spuiten en dan de kasten binnen in de bijkeuken neer zetten. Dit gaat normaal prima.
Gister dus klaar met spuiten, schuurdeur open en voelen of het echt droog is. Ik draai me om om het kastje te pakken en de 3 meter te lopen naar de bijkeuken. Wat denk je? Gaat het ineens keihard regenen!!
Resultaat? Allemaal waterdruppels in mijn natte verf. Zucht, kan ik alles er weer af schuren en opnieuw beginnen. Je word er zo moedeloos van...
Succes:
Gisteravond de laatste hand gelegd aan kast 1. Deze is nu helemaal klaar op de terminals en units na. Ik ben er heel erg trots op! Het randje wat ik heb moeten corrigeren zie je alleen als je er naar op zoek bent. Helaas krijg ik het er gewoon niet onder. Er zitten 2 spuitbussen verf over dat randje maar het blijft terugkomen. Ik heb de moed opgegeven. Het zij zo. Falen:
Kast 2 had gisteravond de laatste laag verf gekregen Omdat het in mijn schuur nu niet meer droogt vanwege de kou moet ik het daar spuiten en dan de kasten binnen in de bijkeuken neer zetten. Dit gaat normaal prima.
Gister dus klaar met spuiten, schuurdeur open en voelen of het echt droog is. Ik draai me om om het kastje te pakken en de 3 meter te lopen naar de bijkeuken. Wat denk je? Gaat het ineens keihard regenen!!
Resultaat? Allemaal waterdruppels in mijn natte verf. Zucht, kan ik alles er weer af schuren en opnieuw beginnen. Je word er zo moedeloos van...
