Budget Center
Moderator: Beheerdersteam
Budget Center
Hallo allemaal,
Mijn Mivoc muizencenter begint langzaam te irriteren, daarom ben ik eens hier op het forum gaan kijken wat er allemaal te koop aangeboden wordt.
In deze advertentie kwam ik de volgende spullen tegen:
Peerless sds 134 THP 5.5 (2x) staat als nieuw Prijs 11 euro p/stuk
Visaton sc 10n (2x) staat als nieuw Prijs 10 euro p/stuk
Zou ik met deze units een fijne d'appolito center kunnen bouwen?
Het front mag maximaal 16cm hoog worden en de breedte het liefst niet groter dan 43,5cm (breedte van de receiver die ik op het oog heb).
De tweeter valt volgens mij wel redelijk aan te sluiten op de Peerless. Ik kom redelijk snel uit bij Peerless, omdat dat een van de weinige fabrikanten is met platte kanten aan de speakers, waardoor de kast lekker compact kan worden.
De specs van de mid/woofers:
Electrical Data
Nominal Impedance Zn 8ohm
Minimum Impedance Zmin 6.7ohm
Maximum Impedance Zo 40.5ohm
DC Resistance Re 6ohm
Voice Coil Inductance Le 1.5 mH
TS Parameters
Resonance Frequency fs 62.4Hz
Mechanical Q factor QMS 3.63
Electrical Q factor QES 0.63
Total Q factor Qts 0.54
Ratio fs/Qts F 116
Force Factor Bl 5.5Tm
Mechanical Resistance Rms 0.87Kg/s
Moving Mass Mms 8.1g
Suspension Compliance Cms 0.81mm/N
Effective cone diameter D 1.8cm
Effective Piston Area sd 91cm^2
Equivalent Volume Vas 9.2ltrs
Sensitivity 2.83V/1m 87dB
Ratio BL/v Re 2.2
Voice Coil and Magnet Parameters
Voice Coil Diameter 26mm
Voice Coil Height 13mm
Voice Coil Layers 2
Height of the Gap 6mm
Linear Excursion +/- 3.5mm
Total Useful Flux 0.6mWb
Diameter of Magnet 72mm
Height of Magnet 15mm
Weight of Magnet 0.23Kg
Mochten er nog andere tips zijn met betrekking tot mijn vraagstelling, hou ik me aanbevolen.
Groeten,
Mischa
Mijn Mivoc muizencenter begint langzaam te irriteren, daarom ben ik eens hier op het forum gaan kijken wat er allemaal te koop aangeboden wordt.
In deze advertentie kwam ik de volgende spullen tegen:
Peerless sds 134 THP 5.5 (2x) staat als nieuw Prijs 11 euro p/stuk
Visaton sc 10n (2x) staat als nieuw Prijs 10 euro p/stuk
Zou ik met deze units een fijne d'appolito center kunnen bouwen?
Het front mag maximaal 16cm hoog worden en de breedte het liefst niet groter dan 43,5cm (breedte van de receiver die ik op het oog heb).
De tweeter valt volgens mij wel redelijk aan te sluiten op de Peerless. Ik kom redelijk snel uit bij Peerless, omdat dat een van de weinige fabrikanten is met platte kanten aan de speakers, waardoor de kast lekker compact kan worden.
De specs van de mid/woofers:
Electrical Data
Nominal Impedance Zn 8ohm
Minimum Impedance Zmin 6.7ohm
Maximum Impedance Zo 40.5ohm
DC Resistance Re 6ohm
Voice Coil Inductance Le 1.5 mH
TS Parameters
Resonance Frequency fs 62.4Hz
Mechanical Q factor QMS 3.63
Electrical Q factor QES 0.63
Total Q factor Qts 0.54
Ratio fs/Qts F 116
Force Factor Bl 5.5Tm
Mechanical Resistance Rms 0.87Kg/s
Moving Mass Mms 8.1g
Suspension Compliance Cms 0.81mm/N
Effective cone diameter D 1.8cm
Effective Piston Area sd 91cm^2
Equivalent Volume Vas 9.2ltrs
Sensitivity 2.83V/1m 87dB
Ratio BL/v Re 2.2
Voice Coil and Magnet Parameters
Voice Coil Diameter 26mm
Voice Coil Height 13mm
Voice Coil Layers 2
Height of the Gap 6mm
Linear Excursion +/- 3.5mm
Total Useful Flux 0.6mWb
Diameter of Magnet 72mm
Height of Magnet 15mm
Weight of Magnet 0.23Kg
Mochten er nog andere tips zijn met betrekking tot mijn vraagstelling, hou ik me aanbevolen.
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op do 05 jan 2012, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Geschikt voor center ???
Je zou in elk geval met twee SDS134 en een SC10N een fijne center kunnen bouwen. Ik zou niet voor een d'Appolito-configuratie gaan, als je die horizontaal legt krijg je geen fijne afstraalkarakteristiek voor je zitbank. Gewoon 2,5-weg filteren, linker/rechter woorfer op de bafflestep en rechter/linker woofer netjes crossen naar de Visaton.
@Mark: Die 2,5 weg heb ik eigenlijk nog nooit goed begrepen.
Hoe liggen dan de kantelpunten? Ik begrijp die bafflestep niet zo goed.
Groeten,
Mischa
Hoe liggen dan de kantelpunten? Ik begrijp die bafflestep niet zo goed.
Groeten,
Mischa
On 2nd thought, die Ommes tweeter lijkt me een beter idee als je de zaak binnen 43,5cm wilt houden.
2,5-weg tref je vrijwel altijd aan als vloerstaanders, twee bas-middentoners en één tweeter. De laatste jaren filteren ontwerpers deze categorie vrijwel altijd zó dat de onderste woofer (met bv. alleen een seriespoel) zo rond de 500Hz gaat afvallen, juist daar waar door het bafflestep-effect de geluiddruk naar voren gaat stijgen met 6dB. Heeft te maken van de overgang van bolvormige afstraling naar halfbolvormige afstraling. Bij een vrij opgestelde speaker zorg je zo automatisch voor de B(affle) S(tep) C(ompensatie) en kun je voor de overgang van mid naar hoog een redelijk traditioneel filter kiezen.
Bij inbouw in een TV-meubel is het allemaal wat minder simpel overigens, omdat het bafflestep-effect dan anders optreedt dan bij vrije opstelling. Daarvoor zul je moeten compenseren in het filter. Hoe dan ook blijft het zo dat je beter geen d'Appolito kunt kiezen, tenzij je de bas/middentoners zó dicht bij elkaar krijgt dat de onderlinge afstand kleiner is dan een golflengte op de overnamefrequentie (vuistregeltje). Bij 2,5k dus 13cm hart op hart. Nauwelijks te halen tenzij je de tweeter erboven (soort driehoeksopstelling) plaatst.
2,5-weg tref je vrijwel altijd aan als vloerstaanders, twee bas-middentoners en één tweeter. De laatste jaren filteren ontwerpers deze categorie vrijwel altijd zó dat de onderste woofer (met bv. alleen een seriespoel) zo rond de 500Hz gaat afvallen, juist daar waar door het bafflestep-effect de geluiddruk naar voren gaat stijgen met 6dB. Heeft te maken van de overgang van bolvormige afstraling naar halfbolvormige afstraling. Bij een vrij opgestelde speaker zorg je zo automatisch voor de B(affle) S(tep) C(ompensatie) en kun je voor de overgang van mid naar hoog een redelijk traditioneel filter kiezen.
Bij inbouw in een TV-meubel is het allemaal wat minder simpel overigens, omdat het bafflestep-effect dan anders optreedt dan bij vrije opstelling. Daarvoor zul je moeten compenseren in het filter. Hoe dan ook blijft het zo dat je beter geen d'Appolito kunt kiezen, tenzij je de bas/middentoners zó dicht bij elkaar krijgt dat de onderlinge afstand kleiner is dan een golflengte op de overnamefrequentie (vuistregeltje). Bij 2,5k dus 13cm hart op hart. Nauwelijks te halen tenzij je de tweeter erboven (soort driehoeksopstelling) plaatst.
hm, lastig allemaal.
Zou daar bij de commerciële ontwerpen ook allemaal zo goed op gelet worden? Wat is het effect als ik niet zou letten op de vuistregels en de tweeter gewoon tussen de mid/woofers in zou plaatsen? Dus op het oog verdelen zeg maar?
Even ter vergelijking, mijn huidige center is een klein kastje om een Mivoc module, genoemd Mivoc HTC Center.
De specs van mijn huidige center:
- 4 Ohm, 88 dB
- 80 Watt R.M.S., 200 Watt max.
- 80 - 22.000 Hz
- ausgestattet mit MHE 280
- erhältlich in schwarz oder Buche
- 2 x 75mm Tief-Mittelton
- 1 x 25mm Hochton-Gewebe
- ABS - Trägerplatte
- Neodym-Magnet-System
- magnetisch abgeschirmt
Dit is niks speciaals dus, ik mis alleen wat body, dus als de center niet voor 100% aan alle Hifi design rules voldoet, is dat een minder groot probleem. Ik ben gewoon op zoek naar een budgetoplossing. Helaas is de bij mijn frontspeakers passende center (Wharfedale Diamond 10CS) te hoog en volgens mij voldoet die ook niet aan de eerder genoemde d'appolito vuistregel. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik de opmerking niet waardeer, ik wil alleen het gebruik van de center en mijn huidige referentie in het juiste perspectief plaatsen.
Groeten,
Mischa
Zou daar bij de commerciële ontwerpen ook allemaal zo goed op gelet worden? Wat is het effect als ik niet zou letten op de vuistregels en de tweeter gewoon tussen de mid/woofers in zou plaatsen? Dus op het oog verdelen zeg maar?
Even ter vergelijking, mijn huidige center is een klein kastje om een Mivoc module, genoemd Mivoc HTC Center.
De specs van mijn huidige center:
- 4 Ohm, 88 dB
- 80 Watt R.M.S., 200 Watt max.
- 80 - 22.000 Hz
- ausgestattet mit MHE 280
- erhältlich in schwarz oder Buche
- 2 x 75mm Tief-Mittelton
- 1 x 25mm Hochton-Gewebe
- ABS - Trägerplatte
- Neodym-Magnet-System
- magnetisch abgeschirmt
Dit is niks speciaals dus, ik mis alleen wat body, dus als de center niet voor 100% aan alle Hifi design rules voldoet, is dat een minder groot probleem. Ik ben gewoon op zoek naar een budgetoplossing. Helaas is de bij mijn frontspeakers passende center (Wharfedale Diamond 10CS) te hoog en volgens mij voldoet die ook niet aan de eerder genoemde d'appolito vuistregel. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik de opmerking niet waardeer, ik wil alleen het gebruik van de center en mijn huidige referentie in het juiste perspectief plaatsen.
Groeten,
Mischa
Weet je zeker dat het aan de center ligt?mischa72 schreef:ik mis alleen wat body
Ik heb er namelijk ook last van, ik heb lange tijd zonder center geluisterd en met center was het toch wel even wennen.
Nu heb ik een Wharfedale Pacific Evolution Centre, maar zonder center klinkt het net wat (veel) voller, met name stemmen klinken veel voller.
Ook met een zuil (2½-weg BR met 2x16cm) zit er niet meer in, en het ligt echt niet aan die zuil of aan m'n versterker.
Mijn center heeft wel iets grotere mid/woofers (11cm), dus misschien valt er nog wel wat meer uit te halen in vergelijking met wat je nu hebt, maar ik zou er niet teveel van verwachten.
Zelf denk ik erover om een center te bouwen die met opzet verre van vlak meet, of wel vlak meet, maar dat ik 'm apart aanstuur en elektronisch corrigeer naar mijn smaak.
Bij sommige ontwerpen wel;mischa72 schreef:hm, lastig allemaal.
Zou daar bij de commerciële ontwerpen ook allemaal zo goed op gelet worden?

Maar de meesten verkopen wat logisch lijkt.
Als je stil voor de tv blijft zitten niet veel, maar als je een meter gaat verzitten kunnen bepaalde frequenties wegvallen door kamfiltereffecten.Wat is het effect als ik niet zou letten op de vuistregels en de tweeter gewoon tussen de mid/woofers in zou plaatsen? Dus op het oog verdelen zeg maar?
Ik denk het wel. Met die 2 8cm woofertjes (eigenlijk midjes) komt er weinig laag uit de center. Zelfs die grote neger uit The Green Mile klinkt alsof hij 50kg weegt. Zonder center heb ik eigenlijk no niet geprobeerd, maar het lijkt mij logisch als je dan meer laag krijgt omdat je fronts groter zijn dan de center.KILLorBE schreef:Weet je zeker dat het aan de center ligt?mischa72 schreef:ik mis alleen wat body
Die Mivoc heeft een "behuizing"van een dikke liter, dus ik verwacht met een grotere center wel een beter geluid te krijgen.
Ik moet die units eens door Boxsim halen.
Groeten,
Mischa
Je kunt toch prima een MTM-opstelling bouwen én 2,5-style filteren?mischa72 schreef:Wat is het effect als ik niet zou letten op de vuistregels en de tweeter gewoon tussen de mid/woofers in zou plaatsen? Dus op het oog verdelen zeg maar?
Begrijp ik het goed dat ik dan dus één woofer met een spoel filter op 500Hz en de andere dmv een serie-L en een parallel-C filteren op 2,5kHz?
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op do 05 jan 2012, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Budget Center
Hm, ik heb de titel maar even aangepast. Volgens mij is het nagenoeg niet mogelijk om een net overgangsgebied te krijgen. Mij lukt het met mijn beperkte kennis in elk geval niet.
Ik vraag me af of het in dit geval niet beter is om een breedbandertje toe te passen dat bijvoorbeeld vanaf 500Hz oppakt. Aan de andere kant zou een 3-weg met dubbele woofer misschien nog een optie?
Groeten,
Mischa
Ik vraag me af of het in dit geval niet beter is om een breedbandertje toe te passen dat bijvoorbeeld vanaf 500Hz oppakt. Aan de andere kant zou een 3-weg met dubbele woofer misschien nog een optie?
Groeten,
Mischa
Als je te weinig body in de center hebt, dan kan het ook zijn dat de frequentie van het laagdoorlaatfilter in je sub te laag gekozen is. Ik kan mij voorstellen dat bij de Mivoc een frequentie van 120 of 150 Hz hoort.
Helaas is dat geen oplossing John, ik kan mijn center niet als klein instellen op de receiver (anno 2000), dus die draait fullrange mee. Mijn fronts worden ook niet afgekapt als ik de sub erbij schakel vanuit de receiver.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Als je deze receiver blijft houden, dan moet de center dus ook dynamisch gelijkwaardig worden aan de front boxen. Welk soort boxen heb je daar?
Als fronts heb ik een set Wharfedale Diamond 10.2.
De receiver zal een keer worden vervangen (ik hoop dit jaar nog) door een Onkyo SX-NR609. Dit is ook de reden dat ik niet teveel in de hoogte wil gaan. Met deze receiver valt wel meer te regelen en in te stellen, maar ik wil graag en grotere center neerleggen.
Groeten,
Mischa
De receiver zal een keer worden vervangen (ik hoop dit jaar nog) door een Onkyo SX-NR609. Dit is ook de reden dat ik niet teveel in de hoogte wil gaan. Met deze receiver valt wel meer te regelen en in te stellen, maar ik wil graag en grotere center neerleggen.
Groeten,
Mischa
Een 17 cm Woofer in de fronts en 2x13 in de center lijkt mij een prima combinatie. Kijk wel uit dat het ontwerp tot 50 hz gaat, veel centers worden op 80Hz ontworpen om met een sub samen te werken, dus waarschijnlijk moeten er ook BR poorten in het front zitten. Ik heb ook veel verbetering ondervonden toen ik mijn "liggende Appolito" een 2,5 weg filter gaf. Het schijnt vooral bij korte luisterafstanden (< 3meter) effect te hebben.
Dat dacht ik ook ja. Ik wilde eventueel gebruik maken van de kast waar de center in komt te liggen door de BR-pijpen in de achterkant te maken. Mijn doel is inderdaad een -3dB op ca 50Hz.
Mijn luisterafstand is minimaal 3 meter. Stel ik maak een 3-weg, dus met 2 13cm bassen op de uiteinden en een mid en tweet boven elkaar in het midden. Zou dat de configuratie gemakkelijker maken?
Groeten,
Mischa
Mijn luisterafstand is minimaal 3 meter. Stel ik maak een 3-weg, dus met 2 13cm bassen op de uiteinden en een mid en tweet boven elkaar in het midden. Zou dat de configuratie gemakkelijker maken?
Groeten,
Mischa
Ik ben bang dat als je de BR-poorten in de kast laat uitkomen dat dit een boemerig effect heeft, vraag me niet waarom. Ik denk dat je het beste het geheel zo simpel mogelijk maakt, twee midwoofers aan de zijkant en een tweeter in het midden, eventueel iets hoger. Of een 2,5 weg nodig is weet ik niet zeker maar het moet zeker te maken zijn, dit kan eventueel later ook nog.
Dat is het idee. Nou ja, de theorie. Of je uitkomt met eerste-orde en tweede-orde elektrisch valt te bezien.mischa72 schreef:Begrijb ik het goed dat ik dan dus één woofer met een spoel filter op 500Hz en de andere dmv een serie-L en een parallel-C filteren op 2,5kHz?
- bartsegers
is eventueel een bandtweeter een optie om "strak" te kunnen ontwerpen?
bv:
http://link.marktplaats.nl/516405170
bv:
http://link.marktplaats.nl/516405170
Bedankt voor de tip Bart, maar als 1 tweeter een tik mee heeft gekregen bij een inschakelprobleem vertrouw ik de andere ook niet.
Ik ben bij Strassacker eens aan het kijken welk merk nog meer mooie mid/woofers levert. Ik wil eigenlijk kijken of het mogelijk is om een center te bouwen met 1 of 2 16cm bassen (zoals de peerless met zijn platte zijkanten) tegen een leuke prijs. Als alternatief zou een exemplaar kunnen worden met 2 13cm speakers (minder volume nodig en toch voldoende diepgang).
In hoeverre zou het iets brengen door bijvoorbeeld een constructie te maken van een coaxiaal speaker van 10cm vanaf bijvoorbeeld 500Hz (ivm maximumafstand woofers voor baffle step) geflankeerd door 2 16cm bassen?
Sorry dat ik hier steeds op terugkom, maar het idee van een symmetyrisch systeem staat me erg aan.
Groeten,
Mischa
Ik ben bij Strassacker eens aan het kijken welk merk nog meer mooie mid/woofers levert. Ik wil eigenlijk kijken of het mogelijk is om een center te bouwen met 1 of 2 16cm bassen (zoals de peerless met zijn platte zijkanten) tegen een leuke prijs. Als alternatief zou een exemplaar kunnen worden met 2 13cm speakers (minder volume nodig en toch voldoende diepgang).
In hoeverre zou het iets brengen door bijvoorbeeld een constructie te maken van een coaxiaal speaker van 10cm vanaf bijvoorbeeld 500Hz (ivm maximumafstand woofers voor baffle step) geflankeerd door 2 16cm bassen?
Sorry dat ik hier steeds op terugkom, maar het idee van een symmetyrisch systeem staat me erg aan.
Groeten,
Mischa
Ik zie het probleem niet. Twee SDS-woofertjes aan weerszijden van een 25mm dome is toch hartstikke symmetrisch? Dat je dat vervolgens akoestisch gezien slim filtert met een 2,5-weg hoor je echt alleen door het betere spreidingsgedrag dan bij een d'Appolito-filtering.mischa72 schreef:het idee van een symmetyrisch systeem staat me erg aan.
BTW, als je het zó bouwt kun je altijd nog eens een d'Appolito- of 'MTM'-filtering proberen.
Net bij een informatierondje bij een paar audiozaken op het idee gekomen om de ruimte die ik beschikbaar heb in de breedte volledig op te vullen met een center. De totale ruimte die ik beschikbaar heb in de breedte is 75,4cm. In de hoogte is die 35,5cm minus de hoogte van de receiver. Dit wordt waarschijnlijk de Onkyo TX-NR609 met een hoogte van 17,4cm, dus hou ik ca 18cm over. Rekening houdend met ca 3cm ventilatieruimte kom ik op 15cm hoogte voor de center.
De diepte is variabel met een maximum van ca 38cm. De extra breedte betekent wel dat ik BR-pijpen gemakkelijker in het front verwerkt krijg.
Moet ik nog speciaal rekening houden met het feit dat de baffle ongeveer gelijk komt te liggen met de voorkant van de kast?
Groeten,
Mischa
De diepte is variabel met een maximum van ca 38cm. De extra breedte betekent wel dat ik BR-pijpen gemakkelijker in het front verwerkt krijg.
Moet ik nog speciaal rekening houden met het feit dat de baffle ongeveer gelijk komt te liggen met de voorkant van de kast?
Groeten,
Mischa
- bartsegers
Bij je uiteindelijke filtering houdt je hier rekening mee inderdaad.
De speakers "zien" een veel grotere baffle namelijk. (zeker met een TV erboven nog?)
mooi te simuleren in boxsim overigens.
De tip van de bandtweeter was maar een idee om eens te kijken naar tweeters met andere afstralingen.
(als dat een probleem wordt)
Een faceplate aanpassen van een tweeter kan ook nog eventueel he! (zoals ik heb gedaan met een visaton sc10n)
De speakers "zien" een veel grotere baffle namelijk. (zeker met een TV erboven nog?)
mooi te simuleren in boxsim overigens.
De tip van de bandtweeter was maar een idee om eens te kijken naar tweeters met andere afstralingen.
(als dat een probleem wordt)
Een faceplate aanpassen van een tweeter kan ook nog eventueel he! (zoals ik heb gedaan met een visaton sc10n)
De TV staat er wel bovenop, maar die staat ca 30cm verder naar achteren.
Eerst maar eens kijken welke speakers ik wil en dan simuleren.
Nog tips mbt speakers? Ik denk dat ik het beste uit kan gaan van 13cm met een mooie diepgang. Ik hoop ca 50Hz op -3dB wel te bereiken. Kwa volume heb ik per speaker ca 14L ter beschikking. Hier heb ik al rekening gehouden met extra ruimte voor de tweeter.
Groeten,
Mischa
Eerst maar eens kijken welke speakers ik wil en dan simuleren.
Nog tips mbt speakers? Ik denk dat ik het beste uit kan gaan van 13cm met een mooie diepgang. Ik hoop ca 50Hz op -3dB wel te bereiken. Kwa volume heb ik per speaker ca 14L ter beschikking. Hier heb ik al rekening gehouden met extra ruimte voor de tweeter.
Groeten,
Mischa