Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

dat bedoel ik, dus direct na de net-entree. behalve de DAC voeding zit er alleen nog een klein 5V voedinkje op voor de schakelaar. Zou 500mA traag groot genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

:evil: :evil: :evil: :( :( :( :x :x :x
ik heb dus wat ver***kt met het vastschroeven van de LM317 en/of LM337 op de zijkant van de kast. nu knallen de beide zekeringen van het 12V circuit er dus uit (5V blijft in leven) is een kortsluiting ergens op t bordje dus, want dit gebeurt ook zonder afnemers. voordat ik die dingen had vastgezet, deed alles het nog. zijn die LM3?7's te testen?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door paulebappie »

Volgens mij staat er gewoon spanning op de behuizing van de LM's. Heb je isolatieplaatjes gebruikt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

paulebappie schreef:
Volgens mij staat er gewoon spanning op de behuizing van de LM's. Heb je isolatieplaatjes gebruikt?
njet [edit]maar de 5V knalt er dus niet uit, die doet t gewoon, wordt ook niet warm ofzo
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Daar moeten wel isolatie plaatjes en isolatie ringetjes tussen jah, ook bij de 5V! Dikke kans dat ie het gewoon nog doet als je er nieuwe zekeringetjes in zet. Dan wel even loshalen van de kast om te testen.

Alleen het aardpunt aan het begin van de print gebruiken om de kast te aan massa te leggen: Het 3,2 mm gaatje, dat is daarvoor bedoeld.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Daar moeten wel isolatie plaatjes en isolatie ringetjes tussen jah, ook bij de 5V!
nog een bepaalde smaak? of volstaat een geofferd diepvriesdoosje? maar dan voert t toch ook weinig warmte meer af?
Pjotr schreef:
Dikke kans dat ie het gewoon nog doet als je er nieuwe zekeringetjes in zet. Dan wel even loshalen van de kast om te testen.
zekeringetjes zijn op :roll: om te testen kan ik die 400mA toch wel pakken? (die heb ik nog wel)
Pjotr schreef:
Alleen het aardpunt aan het begin van de print gebruiken om de kast te aan massa te leggen: Het 3,2 mm gaatje, dat is daarvoor bedoeld.
dus gewoon van dat gaatje naar de kast (waar dan ook de randaarde aan vast zit)?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Daar moeten wel isolatie plaatjes en isolatie ringetjes tussen jah, ook bij de 5V!
nog een bepaalde smaak? of volstaat een geofferd diepvriesdoosje? maar dan voert t toch ook weinig warmte meer af?
al wat kant&klaar gevonden: http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... sku=522636
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door BertDB »

plastic van diepvriesdoosjes kan smelten hoor [-X
Gebruik de daarvoor bestemde isolatieplaatjes voor een TO-220 behuizing.
Mica mag ook.

Zie:

http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=189066
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=155140
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=189073

edit: ik zie dat je me net voor was :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
Daar moeten wel isolatie plaatjes en isolatie ringetjes tussen jah, ook bij de 5V!
nog een bepaalde smaak? of volstaat een geofferd diepvriesdoosje? maar dan voert t toch ook weinig warmte meer af?
Ga je hem cryogeen behandelen? :lol: Nee gewoon deze, zit ook een speciaal isolatie ringetje bij zodat het schroefje niet alsnog sluiting maakt:
522636-40.jpg
522636-40.jpg (4.74 KiB) 992 keer bekeken
http://nl.farnell.com/multicomp/mk3306- ... /dp/522636

Dat gaatje voor aarding is alleen bedoeld als je de voeding in een apart kastje zet. Zet je hem bij de DAC dan niet gebruiken en alleen de DAC ergens aarden op 1 punt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Dat gaatje voor aarding is alleen bedoeld als je de voeding in een apart kastje zet. Zet je hem bij de DAC dan niet gebruiken en alleen de DAC ergens aarden op 1 punt.
komen samen in een kast. dus dan aard ik alleen de DAC
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

isolatiedinges en zekeringen zijn onderweg (heerlijk toch dat Farnell, bestel je tegen 6en, heb je t de volgende dag in huis) dus morgen weer verder...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
.... en alleen de DAC ergens aarden op 1 punt.
ik zie alleen geen aardpunt op de DAC :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Nu word deze jongen ook nieuwsgierig. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
.... en alleen de DAC ergens aarden op 1 punt.
ik zie alleen geen aardpunt op de DAC :?
Ik ook niet, in alle opzichten een zweverig ding :lol:

Ik heb de massa aangesloten bij de cinch plugjes d.m.v. de afscherming van het uitgangskabeltje: De massa van de cinchplugjes met een 100 ohm weerstandje aan de kast knopen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
.... en alleen de DAC ergens aarden op 1 punt.
ik zie alleen geen aardpunt op de DAC :?
....De massa van de cinchplugjes met een 100 ohm weerstandje aan de kast knopen.
gaan we zo doen dus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Hoi HJ,

Heb je nog meer in de kast zitten of alleen de DAC + voeding? Als het alleen DAC +voeding is kun je beter geen randaarde gebruiken. In dat geval kun je het 100 ohm weerstandje weg laten en direct de cinch plugjes aarden op de kast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

er zit nog een klein 5V voedinkje in om de DAC/voeding mee aan/uit te zetten middels een mooie drukknop
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Oh, dan gewoon een snoer met platte stekker er aan zetten en géén randaarde gebruiken. Cinchjes kun je dan gewoon direct op de kast aarden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Oh, dan gewoon een snoer met platte stekker er aan zetten en géén randaarde gebruiken. Cinchjes kun je dan gewoon direct op de kast aarden.
en wat is het voordeel van geen randaarde? (want heb t snoer al klaar namelijk)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Je kunt beter vragen wat is het voordeel van wel randaarde? Randaarde slaat nergens op bij zoiets simpels en zorgt alleen maar voor onbedoelde aardlussen.

Als je je aan isolatie eisen/afstanden voor klasse II houdt is randaarde overbodig. En dat kan hier makkelijk. Randaarde is alleen een veiligheidsaspect en gebruik je alleen in klasse I apparatuur.
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door bcvdb »

Hoi Jongens,

Ik ben even bezig met een HK dacje en kwam dit topic tegen.

Verkoop iemand die voedingsprinten? En staat er ergens een materialenlijst voor de voeding?
Hoop van wel :mrgreen:

Bart
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Nee, daar zijn er a.d.h. van een group buy 20 van besteld en die zijn precies op gegaan. Sommigen hebben er meerdere besteld dus misschien heeft iemand er nog eentje van werkloos liggen voor je? Die paar extra die ik zelf besteld had zijn inmiddels ook allang op.

Enkel stuks laten maken is niet lonend en gaat in de papieren lopen. Alleen bij 20 of meer blijft de prijs redelijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door ray5150 »

Ik maak er liever 2 dan 20. :mrgreen:
Gebruikersavatar
bcvdb
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 18:52
Locatie: Steensel (Eindhoven)

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door bcvdb »

Pjotr schreef:
Nee, daar zijn er a.d.h. van een group buy 20 van besteld en die zijn precies op gegaan. Sommigen hebben er meerdere besteld dus misschien heeft iemand er nog eentje van werkloos liggen voor je? Die paar extra die ik zelf besteld had zijn inmiddels ook allang op.

Enkel stuks laten maken is niet lonend en gaat in de papieren lopen. Alleen bij 20 of meer blijft de prijs redelijk.
ohhh dat is nu jammer... nou ja. Mocht er iemand een schema hebben kan ik zelf misschien iets knutselen...

Of heeft iemand er nog één liggen? Mag eventueel bestuckt en al. De prijs daar moeten we het over eens kunnen worden

hoop het!!

Groetjes Bart
Plaats reactie