Rond mijn 25e, dat was in 1980, heb ooit een 3 weg box gebouwd rond Visaton speakers. Duurdere speakers kon ik me toen als student niet veroorloven. Ik probeerde dat te compenseren met extra kwaliteit in box-bouw, en filter-bouw.
Als electronica man was ik wel een van de eertse die in die tijd actieve schiedingsfilters en versterkers ontwierp. Zo heb ik zelf een filter bedacht (amplitude vlak 4e orde), en kwam er 15 jaar later via internet achter dat ik het Linkwitz-Riley 4e orde filter had "her-uitgevonden". Linkwitz en Riley waren me 2 jaar voor.
Ik had destijds veel vrije tijd, dus deed ik wat men in die tijd het beste van het beste achtte voor box-bouw. Ik heb dubbelwandige bas reflex boxen van 12mm multiplex, met daartussen een laag van 18mm zilverzand.
Verder was ik er trouwens nooit helemaal tevreden over, maar besteedde er geen tijd meer aan omdat ik het erg druk met mijn werk, trouwen, kinderen, verhuizen, enz. enz. Ik dacht dat het de kwaliteit van de speakers zelf was, en heb er in berust. De boxen hebben er intussen dus 30 jaar trouwe dienst opzitten, maar deze week vond ik het tijd om maar eens op zoek te gaan naar mogelijkheden voor verdere verbetering.
Via internet kwam ik op de hele mooie site die Linkwitz en Riley intussen hebben gebouwd http://www.linkwitzlab.com, en daar stond ook hun laatste inzicht ten aanzien van "de clue" van mijn probleem: "Active crossover circuits (especially of high order!) that do not include phase correction circuitry are only marginally useable".
Toen kwam ik op het idee om maar eens even snel het "andere einde" van de high-order-filter-schaal te proberen. Ik heb een 3 weg systeem, en de speakers hebben een grote overlap in bruikbaar gebied (20Hz-3kHz en 400Hz-15kHz en 1500Hz-20kHz). Oorspronkelijk waren de scheidingsfrequenties van het 4e orde Linkwitze-Riley 400Hz en 7kHz. Door wat componenten los te nemen en/of kort te sluiten had ik er binnen een uurtje een 1e orde systeem, met 800Hz en 7kHz van gemaakt. Of het nu de verbeterde ligging van het onderste kantelpunt was, of het feit dat het filter een beter fase gedrag had doordat het nog maar 1e orde was, of een combinatie van die twee, weet ik nog niet, maar het resultaat was verbluffend mooi, en een uitdaging om verder te gaan optimaliseren.
Nu zit ik dus met een aantal basic vragen, en zoek hulp om het luidspeker-hobby-leven weer op snelheid te brengen met een krachtige kick start.
Willen jullie aub het lijstje copieren en er wat korte statements tussen typen?....dan heb ik een begin
1) Hebben door de jaren heen actieve filters het gewonnen van passieve t.a.v. geluidskwaliteit voor huiskamer vermogens?
2) Is het gebruik van DSP cross over een bewezen betere oplossing?
3) Zijn de moderne 25mm domes (harde dome/ferrofluid/sterke magneet) echt beter voor geluidskwaliteit in de huiskamer, of zijn de voordelen er alleen voor groot vermogen en grote concert zalen? Kan ik misschien maar beter bij mijn oude silk domes blijven?
4) Heeft een 50mm dome midden toner nadelen, en is dat de reden dat ze wel "uitgestorven lijken"? Wat is het beste type midden toner?
5) Hebben class-D versterkers voordelen voor huiskamer gebruik? Of zijn er alleen maar nadelen?
6) Zal ik gaan voor 3 weg, of is intussen 2 weg beter voor huiskamergebruik?
7) Doe ik er goed aan naar 4 ohm speakers? Heeft dat voordelen voor huiskamer gebruik, of heb ik dat alleen nodig als ik mijn trommelvliezen wil opblazen
8 ) Van welk materiaal kan de conus van de lage tonen het beste zijn? Weer kiezen voor papier?
9) Heeft de mini DSP oplossing alleen plop-problemen, als hij gebruikt wordt met de bijpassende class-D versterkers? Is het wel een goede oplossing, of alleen maar een pad met veel plop-ellende, dat uiteindelijk geen echt kwaliteitsvoordeel voor de huiskamer oplevert?
10) Ik zat te denken aan aktieve 3 weg boxen met een miniDSP met een miniAMP (met 4 kleine class-D's) waarin ik de trappen gebruik voor hoog (5 watt unipolair), en midden (5 watt unipolair), en laag (2x5 watt = 10 watt bipolair), geleverd in mijn huidige 8 ohm speakers, en dan later eventueel speakers zelf verbeteren (en naar 4 ohm gaan). Is dit een goede route? Wie beveelt me wat aan?
Foto's van huidige box, actieve filters, en versterkers volgen binnenkort.