Nostalgie, Onovertroffen zilverzand, en Linkwitz-Riley 4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rinus777

Nostalgie, Onovertroffen zilverzand, en Linkwitz-Riley 4

Bericht door rinus777 »

Ik ben nieuw op dit forum, maar niet nieuw als luidsprekerhobbyist. Wel is er een hobby pauze van 30 jaar geweest.

Rond mijn 25e, dat was in 1980, heb ooit een 3 weg box gebouwd rond Visaton speakers. Duurdere speakers kon ik me toen als student niet veroorloven. Ik probeerde dat te compenseren met extra kwaliteit in box-bouw, en filter-bouw.

Als electronica man was ik wel een van de eertse die in die tijd actieve schiedingsfilters en versterkers ontwierp. Zo heb ik zelf een filter bedacht (amplitude vlak 4e orde), en kwam er 15 jaar later via internet achter dat ik het Linkwitz-Riley 4e orde filter had "her-uitgevonden". Linkwitz en Riley waren me 2 jaar voor.

Ik had destijds veel vrije tijd, dus deed ik wat men in die tijd het beste van het beste achtte voor box-bouw. Ik heb dubbelwandige bas reflex boxen van 12mm multiplex, met daartussen een laag van 18mm zilverzand.

Verder was ik er trouwens nooit helemaal tevreden over, maar besteedde er geen tijd meer aan omdat ik het erg druk met mijn werk, trouwen, kinderen, verhuizen, enz. enz. Ik dacht dat het de kwaliteit van de speakers zelf was, en heb er in berust. De boxen hebben er intussen dus 30 jaar trouwe dienst opzitten, maar deze week vond ik het tijd om maar eens op zoek te gaan naar mogelijkheden voor verdere verbetering.

Via internet kwam ik op de hele mooie site die Linkwitz en Riley intussen hebben gebouwd http://www.linkwitzlab.com, en daar stond ook hun laatste inzicht ten aanzien van "de clue" van mijn probleem: "Active crossover circuits (especially of high order!) that do not include phase correction circuitry are only marginally useable".

Toen kwam ik op het idee om maar eens even snel het "andere einde" van de high-order-filter-schaal te proberen. Ik heb een 3 weg systeem, en de speakers hebben een grote overlap in bruikbaar gebied (20Hz-3kHz en 400Hz-15kHz en 1500Hz-20kHz). Oorspronkelijk waren de scheidingsfrequenties van het 4e orde Linkwitze-Riley 400Hz en 7kHz. Door wat componenten los te nemen en/of kort te sluiten had ik er binnen een uurtje een 1e orde systeem, met 800Hz en 7kHz van gemaakt. Of het nu de verbeterde ligging van het onderste kantelpunt was, of het feit dat het filter een beter fase gedrag had doordat het nog maar 1e orde was, of een combinatie van die twee, weet ik nog niet, maar het resultaat was verbluffend mooi, en een uitdaging om verder te gaan optimaliseren.

Nu zit ik dus met een aantal basic vragen, en zoek hulp om het luidspeker-hobby-leven weer op snelheid te brengen met een krachtige kick start.

Willen jullie aub het lijstje copieren en er wat korte statements tussen typen?....dan heb ik een begin

1) Hebben door de jaren heen actieve filters het gewonnen van passieve t.a.v. geluidskwaliteit voor huiskamer vermogens?
2) Is het gebruik van DSP cross over een bewezen betere oplossing?
3) Zijn de moderne 25mm domes (harde dome/ferrofluid/sterke magneet) echt beter voor geluidskwaliteit in de huiskamer, of zijn de voordelen er alleen voor groot vermogen en grote concert zalen? Kan ik misschien maar beter bij mijn oude silk domes blijven?
4) Heeft een 50mm dome midden toner nadelen, en is dat de reden dat ze wel "uitgestorven lijken"? Wat is het beste type midden toner?
5) Hebben class-D versterkers voordelen voor huiskamer gebruik? Of zijn er alleen maar nadelen?
6) Zal ik gaan voor 3 weg, of is intussen 2 weg beter voor huiskamergebruik?
7) Doe ik er goed aan naar 4 ohm speakers? Heeft dat voordelen voor huiskamer gebruik, of heb ik dat alleen nodig als ik mijn trommelvliezen wil opblazen ;)
8 ) Van welk materiaal kan de conus van de lage tonen het beste zijn? Weer kiezen voor papier?
9) Heeft de mini DSP oplossing alleen plop-problemen, als hij gebruikt wordt met de bijpassende class-D versterkers? Is het wel een goede oplossing, of alleen maar een pad met veel plop-ellende, dat uiteindelijk geen echt kwaliteitsvoordeel voor de huiskamer oplevert?
10) Ik zat te denken aan aktieve 3 weg boxen met een miniDSP met een miniAMP (met 4 kleine class-D's) waarin ik de trappen gebruik voor hoog (5 watt unipolair), en midden (5 watt unipolair), en laag (2x5 watt = 10 watt bipolair), geleverd in mijn huidige 8 ohm speakers, en dan later eventueel speakers zelf verbeteren (en naar 4 ohm gaan). Is dit een goede route? Wie beveelt me wat aan?

Foto's van huidige box, actieve filters, en versterkers volgen binnenkort.
Laatst gewijzigd door rinus777 op zo 01 jan 2012, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Nostalgie, Onovertroffen zilverzand, en Linkwitz-Riley 4

Bericht door jeroen_d »

1) Hebben door de jaren heen actieve filters het gewonnen van passieve t.a.v. geluidskwaliteit voor huiskamer vermogens?
Nee. Actieve filters hebben wel een voordeel voor aansturen van de woofers ivm betere demping.
2) Is het gebruik van DSP cross over een bewezen betere oplossing?
Niet beter of slechter, wel veel flexibeler.
3) Zijn de moderne 25mm domes (harde dome/ferrofluid/sterke magneet) echt beter voor geluidskwaliteit in de huiskamer, of zijn de voordelen er alleen voor groot vermogen en grote concert zalen? Kan ik miscchien maar beter bij mijn oude silk domes blijven?
Niet beter. Ik vind bv de seas millennium een van de best klinkende dome tweeters en die heeft een zachte dome.
4) Heeft een 50mm dome midden toner nadelen, en is dat de reden dat ze wel "uitgestorven lijken"? Wat is het beste type midden toner?
Het nadeel is mogelijk opbreken en compressie. Een modern alternatief is de uitstekende scanspeak discovery 10F, bijna net zo klein en super goed.
5) Hebben class-D versterkers voordelen voor huiskamer gebruik? Of zijn er alleen maar nadelen?
Er zijn alleen maar voordelen en geen nadelen als je de Hypex modules gebruikt.
6) Zal ik gaan voor 3 weg, of is intussen 2 weg beter voor huiskamergebruik?
3-weg is beter, als je de ruimte hebt om ze te plaatsen zeker doen.
7) Doe ik er goed aan naar 4 ohm speakers? Heeft dat voordelen voor huiskamer gebruik, of heb ik dat alleen nodig als ik mijn trommelvliezen wil opblazen ;)
De impedantie is een gevolg van je ontwerp keuzes, bv een of twee woofers parallel. Verder niet boeiend tenzij je per se een hoog impedantie speaker wil bouwen voor een buizenbak.
8 ) Van welk materiaal kan de conus van de lage tonen het beste zijn? Weer kiezen voor papier?
Vooral hard materiaal nemen. Dat kan ook met papier tegenwoordig, dus de keuze staat niet vast.
9) Heeft de mini DSP oplossing alleen plop-problemen, als hij gebruikt wordt met de bijpassende class-D versterkers? Is het wel een goede oplossing, of alleen maar een pad met veel plop-ellende, dat uiteindelijk geen echt kwaliteitsvoordeel voor de huiskamer oplevert?
Geen mening, geen ervaring.
10) Ik zat te denken aan aktieve 3 weg boxen met een miniDSP met een miniAMP (met 4 kleine class-D's) waarin ik de trappen gebruik voor hoog (5 watt unipolair), en midden (5 watt unipolair), en laag (2x5 watt = 10 watt bipolair), geleverd in mijn huidige 8 ohm speakers, en dan later eventueel speakers zelf verbeteren (en naar 4 ohm gaan). Is dit een goede route? Wie beveelt me wat aan?
Ik zou niet de miniDSP nemen maar een van de kant en klare oplossingen van Hypex, bv de AS2.100. En nee, ik heb geen aandelen Hypex en heb ook nog nooit korting van ze gekregen. :lol:

P.S.: respect dat jij op eigen houtje de LR4 hebt uitgevonden!
rinus777

Bericht door rinus777 »

Hi jeroen (en mede lezers)

Bedankt voor de "aftrap". Dat is precies de "kick-start" waar ik naar zocht.

Het "uitvinden" van die LR4 was trouwens een aardige klus. PC simulaties waren er destijds nog niet, dus het waren allemaal complexe berekeningen op papier. Vele kantjes vol!

Heb ik het goed begrepen dat de richting is om een Hypex module te nemen, een het low cross over point (van bv 800Hz) aktief te doen, zodat de woofer goed dempt?

En heb ik het goed begrepen dat omdat de AS2.100 "maar" 2 outputs heeft, de output van de "hoge helft" te gebruiken om via een passief filter (bv eenvoudig weg 2 spoeltjes en 2 caps) te voeren aan de Tweeter en de Mid toner? (En eventueel extra demper componentjes bij hun resonantie frequenties toe te voegen)

Is dit de goede "denk richting"? Wie helpt me verder op weg?

(p.s. Overigens zit ik aan de "AS2.100-Digital" te denken zodat ik in de toekomst van analoge input naar digitaal kan "omschakelen".)

Groeten Rinus777
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rinus777 schreef:
En heb ik het goed begrepen dat omdat de AS2.100 "maar" 2 outputs heeft, de output van de "hoge helft" te gebruiken om via een passief filter (bv eenvoudig weg 2 spoeltjes en 2 caps) te voeren aan de Tweeter en de Mid toner?
ja, dat of je gebruikt de sub-uit van de AS2.100 en voeg bv een D2.0 voor t laag toe
rinus777

Bericht door rinus777 »

Hi Henkjan (en andere lezers)

Die sub output van die D2.100, is die reeds gefilterd, en hoeft daar eigenlijk alleen nog maar een 1 op 1 versterker achter? Ofwel..... zit er eigenlijk een 3weg filter in de D2.100, met daarbij 2 amplifiers in plaats van 3?
rinus777

Bericht door rinus777 »

Nog een andere beginners vraag

Als ik op internet een mooi setje drivers uitzoek kom ik al snel op 700 a 800 euro per box. Snel wat moois bij elkaar zoeken geeft me bijvoorbeeld:

SEAS T25CF002 (270 euro)
SEAS W22EX001 (221 euro)
SEAS L26RO4Y (180 euro)

Nu vallen me, behalve de (best wel hoge) prijzen, twee andere dingen op
- Ik heb per speakerbox al snel 10 kilo aan "ijzerwaar en magneten" bij elkaar gesprokkeld (Overkill?)
- Ik heb een audio vermogen dat 100x te veel is voor mijn huiskamer. (Verspilling?)

Nu bekruipen mij de volgende vragen:
- Ben ik mijn geld aan het uitgeven/verspillen om mooie kwaliteit muziek bij een gigantisch groot vermogen te krijgen, terwijl ik in mijn huiskamer maar een paar watt nodig heb?
- Is er een mogelijkheid om dezelfde hoge hi-fi qualiteit te krijgen voor maar een handvoll watts (ik heb maar 1 setje trommelvliezen! en wil er nog 50 jaar mee doen ;) ) , en ook nog voor iets minder geld? Iets "fragielere" laag vermogens ontwerpen zouden de taak toch ook moeten kunnen doen....toch? En kunnen dan ook iets minder kosten....toch?

Maak ik een denkfout? Wie helpt me?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik vermoed dat Henkjan deze bedoeld, het uitgaande signaal van de AS2.100 kan hier gebruikt worden voor een versterkte luidspreker, dat beperkt dan de hoogste frequentie mogelijkheden tot 120Hz waarop je wilt filteren. De AS2.100 heeft dan een sub uit die dan benut kan worden door deze Sub Plateamp.
Ik zeg eigenlijk 2 x hetzelfde. :mrgreen:

Afbeelding
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je kunt ook op een heel andere driver keuze uitkomen die veel goedkoper is. Het laatste beetje aan kwaliteit kost onevenredig meer geld.

Een alternatieve keuze:
SEAS L26
Scanspeak 10F
SEAS H1212

Hoe kom je erbij dat je 100x zoveel vermogen hebt als dat je nodig hebt? Dat gebeurt niet snel met direct stralende drivers. Anders wordt het als je met waveguides voor de tweeter en echt grote woofers gaat werken.

Het akoestische rendement is heel laag, in de orde van 1%. Dus 100W geeft 1W akoestisch vermogen. Je hebt nogal wat vermogen nodig om pieken in de muziek te kunnen weergeven zonder compressieverschijnselen.
rinus777

Bericht door rinus777 »

Jeroen

Misschien zie ik het als beginner te simpel, maar nu heb ik 10watt per speaker, en is het rendement per speaker 90dB. Ik heb mijn versterker nauwelijks open staan, dus er is dus een behoorlijke reserve over.

Die mooie dure speakers, met hun gigantische magneten, kunnen 100 of 200 watt verwerken. Het rendement ligt met 87dB wel lager, maar dat scheelt niet zo heel veel. Lijkt me perfect voor een filmzaal....maar voor mijn huiskamer lijkt het overkill.

Zie ik het echt verkeerd?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rinus777 schreef:
Die sub output van die D2.100, is die reeds gefilterd, en hoeft daar eigenlijk alleen nog maar een 1 op 1 versterker achter? Ofwel..... zit er eigenlijk een 3weg filter in de D2.100, met daarbij 2 amplifiers in plaats van 3?
correct. wel heeft het sub kanaal wat minder instel mogelijkheden dan de andere 2 (zo uit m'n hoofd, weet t niet 100% zeker)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

rinus777 schreef:
Jeroen

Misschien zie ik het als beginner te simpel, maar nu heb ik 10watt per speaker, en is het rendement per speaker 90dB. Ik heb mijn versterker nauwelijks open staan, dus er is dus een behoorlijke reserve over.

Die mooie dure speakers, met hun gigantische magneten, kunnen 100 of 200 watt verwerken. Het rendement ligt met 87dB wel lager, maar dat scheelt niet zo heel veel. Lijkt me perfect voor een filmzaal....maar voor mijn huiskamer lijkt het overkill.

Zie ik het echt verkeerd?
Even een tegenvraagje: wat is het verschil met je huidige speakers dan? Is dat een 3-weg die slechts 10Watt kan verwerken? Kijk, als jij niet boven de 80dB komt kan je prima toe met een kleine 2-weg en een subje voor het laagste octaaf.
rinus777

Bericht door rinus777 »

Hi Jeroen

eeen reactie op jouw tegenvraag:

Wat ik zoek is een heel mooi klinkende Hi-Fi opzet voor een huiskamer. Mijn vader heeft in de jaren 60 ooit eens een mooie 2 weg 60 liter bas reflex kast gebouwd, en uit mijn jeugd kan ik nog herinneren hoe mooi dat klonk voor zijn faforiete muziek: Opera's, Klassiek, Bert Kepmfer etc.

Begin jaren 70 heb ik ooi een Kef-2 (geloof ik) gebouwd. Mooi zuiver inderdaad, maar niet de zuivere bas en ruimtelijkheid als die boxen van mijn vader. Die boxen van mijn vader waren overigens geen "boom box". Pauken klonken zuiver, en de ramen vlogen bijna uit de kozijnen, maar je oren ervaarde dat niet als "herrie" of "gedreun".

Dat KEF setje van mij was toendertijd de nr 1 in luistertest voor kleine boxen. Het was een basreflex van 18 liter.

In de jaren 80 ben ik toen aan een 3 weg begonnen, met aktieve filters, en een goede kast, maar met goedkope speakers. Het resultaat was bovengemiddeld voor nederland, maar niet echt iets voor Hi-Fi enthousiastelingen. Hij heeft 30 jaar dienst gedaan. Hij had een mooie bas, maar was altijd een beetje minder zuiver dan de KEF.

Nu ik (30 jaar later) ontdekt heb dat ik door het filter aan te passen het geluid veel mooier klonk werd mijn interesse weer gewekt. Intussen kan ik me duurdere drivers, en beter filter componenten veroorloven. Ook is de techniek vooruit gegaan. Sindsdien is er gekomen: Gecoat papier, Glasvezel en Kunststof, Neodium magneten, "Zijden" tweeters, Magnesium en Aluminium conus, Gegoten aluminium frames, DSP's, class-D amplifiers.

Nu is mijn interesse gewekt om uit mijn "oude dubbelwandige box, met wanden opgevuld met zand" van 60 liter (basreflex) een mooier geluid te gaan halen door:
- Nieuwe moderne speakers die wat meer mogen kosten dan mijn originele visaton's
- State of the art filter technieken (Actieve box?, Class D?, Digitale ingang voor de toekomst etc?)
- En 30 jaar "gebruikers ervaring" van de Hi-Fi wereld (....die mannen hebben in die tijd ook niet stil gezeten)

Het enige waar ik NIET in geintereseerd ben is om geld te investeren voor "Mooi geluid bij HOOG vermogen", maar in plaats daarvan wil ik het richten op "Mooi geluid bij huiskamer vermogen".

Wat ik dus zoek is "Mooi geluid" en "Vermogen dat voldoende is voor huiskamer gebruik" (en dat, omdat het vermogen beperkt is, misschien niet zo heel duur hoef te zijn ???!!!???).

Ik hoop snel de "30 jaar stilstand" in te halen door een "middelmatig budget" bv 500 euro per box te investeren in speakers en filter, en het budget dus niet te verspillen aan onnodig vermogen.

Het moet "gewoon perfect zijn" in mijn huiskamer.

Mijn idee is te beginnen met een mooie middentoner, en er dan passend hoog en laag "aan toe te voegen", en dan bv filteren met een DSP zodat ik de zaak makkelijk kan optimaliseren.

De volgorde wordt waarschijnlijk andersom: Eerst het filter, en zien wat ik met mijn oude speakers kan bereiken, en daarna eventueel de speakers gaan vervangen, te beginnen met de middentoner, daarna de bas, en dan de tweeter (ps.....mijn 56 jaar oude oren horen dat laatste trouwens niet echt meer denk ik)

Begrijp je nu je wat ik zoek? ......Wat zou je me adviseren?

Groeten Rinus 777

ps: Misschien heb ik gewoon heimwee naar mooie goede jonge oren :-s :cry:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat ik jou zou adviseren als het 'gewoon perfect' moet zijn: ga eens luisteren bij dre, stuur hem een PB. Dan kun je luisteren naar een 3-weg die de creme de la creme van moderne speakers vertegenwoordigt en de vergelijking met de duurste commerciele systemen moeiteloos kan doorstaan.

Wat dat systeem laat horen, krijg je niet voor elkaar met een 2-weg systeem. Hoeveel vermogen de drivers kunnen verwerken is niet zo belangrijk, wel dat die drivers zowel bij laag als bij hoog vermogen een subliem geluid geven.

Zie ook: project termino. Als je vanaf deze post leest, dan zie je de voltooide speaker met daarna de finale wat betreft filtering.
rinus777

Bericht door rinus777 »

Dat is zeer indrukwekkend....alleen al om te zien

Maar........

Als ik die in mijn huiskamer zet dan heb ik een probleem. Ik ben pas 27 jaar getrouwd, en dit kan de relatie nog niet verwerken ;)
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

rinus777 schreef:
Nog een andere beginners vraag

Als ik op internet een mooi setje drivers uitzoek kom ik al snel op 700 a 800 euro per box. Snel wat moois bij elkaar zoeken geeft me bijvoorbeeld:

SEAS T25CF002 (270 euro)
SEAS W22EX001 (221 euro)
SEAS L26RO4Y (180 euro)

Nu vallen me, behalve de (best wel hoge) prijzen, twee andere dingen op
- Ik heb per speakerbox al snel 10 kilo aan "ijzerwaar en magneten" bij elkaar gesprokkeld (Overkill?)
- Ik heb een audio vermogen dat 100x te veel is voor mijn huiskamer. (Verspilling?)

Nu bekruipen mij de volgende vragen:
- Ben ik mijn geld aan het uitgeven/verspillen om mooie kwaliteit muziek bij een gigantisch groot vermogen te krijgen, terwijl ik in mijn huiskamer maar een paar watt nodig heb?
- Is er een mogelijkheid om dezelfde hoge hi-fi qualiteit te krijgen voor maar een handvoll watts (ik heb maar 1 setje trommelvliezen! en wil er nog 50 jaar mee doen ;) ) , en ook nog voor iets minder geld? Iets "fragielere" laag vermogens ontwerpen zouden de taak toch ook moeten kunnen doen....toch? En kunnen dan ook iets minder kosten....toch?

Maak ik een denkfout? Wie helpt me?
Je hebt een leuke smaak in onderdelen... :D
Ik heb een high end SEAS systeem staan waar je best een avondje van mag komen genieten. Ik woon in Zoetermeer, ik weet niet waar jij vandaan komt?
Tymen

Bericht door Tymen »

Zeker 3 mooie units.
Ik heb ze 2 weken geleden ook besteld voor mijn Linkwits Orion v3.5 :D

Oh ja: wat het gewicht betreft, een woofer weegt al 10 kg
rinus777

Bericht door rinus777 »

Hi anonamemouse

Ik ben een Limburger die in Vriezenveen terecht is gekomen....dat is niet echt in de buurt van Zoetermeer, maar ik houd de uitnodiging in gedachte.

Als ik besluit iets te gaan bestellen, wil ik vooraf zeker wel even luisteren naar wat ik bestel.

Voorlopig denk ik dat de meeste winst te halen is uit het verbeteren van het filter in mijn huidige box. Daar ga ik dus maar eens mee beginnen. Door iets met DSP's te doen kan ik daarna flexibel eens wat speakers gaan upgraden.

Verder begin ik af en toe te twijfelen of mijn oren nog wel goed genoeg zijn om de kwaliteit te horen en te waarderen. Een mooie luistertest kan wat dat betreft ook geen kwaad ;)
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

rinus777 schreef:
Hi anonamemouse

Ik ben een Limburger die in Vriezenveen terecht is gekomen....dat is niet echt in de buurt van Zoetermeer, maar ik houd de uitnodiging in gedachte.

Als ik besluit iets te gaan bestellen, wil ik vooraf zeker wel even luisteren naar wat ik bestel.

Voorlopig denk ik dat de meeste winst te halen is uit het verbeteren van het filter in mijn huidige box. Daar ga ik dus maar eens mee beginnen. Door iets met DSP's te doen kan ik daarna flexibel eens wat speakers gaan upgraden.

Verder begin ik af en toe te twijfelen of mijn oren nog wel goed genoeg zijn om de kwaliteit te horen en te waarderen. Een mooie luistertest kan wat dat betreft ook geen kwaad ;)
Vriezenveen is inderdaad een stukje fietsen vanaf hier... Maar mocht je in de buurt zijn dan ben je welkom!

Het filter is het hart van je luidspreker, hier valt bijna altijd wel een en ander aan te passen. Als je in woonkamer nummer 1 dolgelukkig bent met je geluid, kan je het in woonkamer 2 volkomen bagger vinden... En met het filter spelen kan de oplossing zijn.

Waarom zouden je oren niet goed genog meer zijn? Sta je de hele dag onbeschermd tussen graafmachines en buldozers en steigerbouwers en zo?
rinus777

Bericht door rinus777 »

Ik heb gisteren eens een sweep door mijn systeem gehaald en kon zowel laag als hoog een flink deel niet horen, en toen begon ik te twijfelen of het aan mijn oren of aan het systeem ligt.

Ik ga morgen maar eens direct op de speaker meten met een oscilloscoop om te zien of de electronica in orde is.

Verder misschien eens een goede koptelefoon aanschaffen om eens te kijken of ik daarmee wel het hele spectrum kan horen?
markbakk

Bericht door markbakk »

rinus777 schreef:
Ik heb gisteren eens een sweep door mijn systeem gehaald en kon zowel laag als hoog een flink deel niet horen, en toen begon ik te twijfelen of het aan mijn oren of aan het systeem ligt.
Mijn oren doen het boven 15k ook niet meer zo goed. Maar halverwege de vijftig moet je normaal gesproken nog wel een behoorlijk deel van het spectrum kunnen horen.
Verder misschien eens een goede koptelefoon aanschaffen om eens te kijken of ik daarmee wel het hele spectrum kan horen?
Dat gaat niet helpen. Als het aan je oren zou liggen, dan doet die koptelefoon daar niets aan af. Een audicien kan je meer vertellen (maar laat je niet meteen een gehoorapparaat aansmeren :mrgreen:). Zelf zou ik liever een (live)concert van een kamer- of symfonieorkest gaan bezoeken. Beetje goede plaats in de zaal en je hebt een prima indruk van hoe het zou moeten kunnen klinken qua spectrum.
rinus777

Bericht door rinus777 »

Bij 15k leek het voor mij ook op te houden.

Eens naar een echt concert gaan is een goed idee :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Das heel normaal, 15000 Hz. Dat wil nog niet zeggen dat jouw oren een perfect systeem onwaardig zijn, integendeel. Zolang je goed hoort tot en met ongeveer 12kHz krijg je vrijwel alles in de muziek mee.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

rinus777 schreef:
Bij 15k leek het voor mij ook op te houden.
En zo hoog meten ze niet eens bij die oordoppenwinkel. :mrgreen:
Tymen

Bericht door Tymen »

Je kunt dan beter naar een audiologisch centrum gaan.
Die kunnen vaak wel betrouwbaar doormeten, soms wel tot 20 kHz.

Met het ouder worden wordt het gehoor vanzelf slechter (presbyacusis). Vooral bij hogere frequenties wordt de gehoordrempel hoger. Maar zoals hierboven al terecht is gezegd, de meeste informatie zit toch echt ver onder deze frequentie (125 Hz - 8 kHz). Je kunt dus prima van een goed systeem genieten.
Binnen deze bandbreedte is het bovendien al zeer moeilijk een luidspreker te ontwerpen die alle frequenties goed kan weergeven.

Als je er wat meer over wilt weten dan kan je op het gratis toegankelijke audiologieboek kijken:
http://www.audiologieboek.nl/niveau2/indexniv2.htm
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”