DAC maken van Audiolab CDE (zoals de Audiolab CD)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
DonSan

DAC maken van Audiolab CDE (zoals de Audiolab CD)

Bericht door DonSan »

Ik heb een Audiolab CDE. Helaas is het loopwerk overleden. Hij slaat over. Kwam nogal vaker voor begreep ik later. Reparatie loopt in de papieren.

Zijn iets duurdere broer, de CD, had een digitale ingang en kon dus ook als losse DAC functioneren. Zal mijn CDE ook nog om te bouwen zijn?
Leon

Re: DAC maken van Audiolab CDE (zoals de Audiolab CD)

Bericht door Leon »

Mogelijk wel, als je tenminste niet al te bang bent om wat te solderen. De ES9108 DAC die erin zit is dezelfde als die van de TPA Buffalo II/III DAC. Veel van die kennis (en een enkele module) kun je dus hergebruiken. Als je de ES9018 datasheet opvraagt moet je al een heel eind komen.
Wat voor ingang(en) wil je maken?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Volgens mij zit de ES9108 DAC alleen in het nieuwe model van Audiolab, en niet in de oude CDE. Maar misschien is er toch nog een leuke DAC van te maken.
dre

Bericht door dre »

welk loopwerk zit er in dan?
Leon

Bericht door Leon »

Volgens mij zit de ES9108 DAC alleen in het nieuwe model van Audiolab, en niet in de oude CDE
Ok, welk model hebben we het precies over? Nog een 8000? Die gebruikten een Philips loopwerk en waren intern compleet anders, ook in vergelijking met de 8000CD-versie.
DonSan

Bericht door DonSan »

Het betreft een 8000 CDE. Het loopwerk is een Philips VAM 2202/16. Op de print er onder zitten chips van NXP (Phillips?).

De DAC is van cirrus Logic en heet CS 4398.

Afgezien van het loopwerk, dat echt van poppenspul is, is het apparaat vreselijk mooi gebouwd. Daarnaast heeft hij verschillene filterinstellingen. Vooral de fase lineaire instelling klinkt fantastique.

Wat betekent het eigelijk wanneer zo een ding de eerste twee nummers goed speelt maar verderop op de cd het spoor bijster raakt. Wat is er dan meestal stuk. Het loopwerk. Of de sturingselectronica? Radio Correct had het over de servo.
Bijlagen
Loopwerk met print.jpg
loopwerk 1 k.jpg
Loopwerk 2 k.jpg
dre

Bericht door dre »

de eerste die ik tegen kom:

http://www.donberg.ie/catalogue/laser_u ... 02-16.html

lijkt me de moeite waard! 8)
DonSan

Bericht door DonSan »

Als het daaraan ligt? Wie kan daar iets verstandigs over zeggen.

Heel vaak heeft hij ook niet in de gaten dat er uberhaupt een C in zit. Dan denkt hij dat hij leeg is.

Is de laser te zwak? Of wordt hij niet goed aangestuurd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dat is altijd een lastig verhaal. De motoren die je ziet zitten zijn de spindle motor, om het schijfje rond te draaien en vermoedelijk is die andere het motortje dat de laser beweegt. Als de spindle motor gaar is kan het inderdaad in de loop van het afspelen fout gaan maar het kan net zo goed de laser zijn die aan het eind van z'n branduren zit. Aansturing zal wel in orde zijn anders had 'ie het helemaal niet gedaan.

Maw, je kunt zo lastig aangeven waar het nou precies zit, maar als je voor 3 tientjes een vervangend geheel kunt krijgen zoals dre voorsteld lijkt me dat een overweging waard.
DonSan

Bericht door DonSan »

Aan de branduren kan het niet liggen. Hij heeft het net twee jaar volgehouden. Draaide hem wel elke dag. maar dat moet kunnen.

Nu gaat de cd bij het inlezen niet meer draaien. Wel hoor je de spindel op en neer gaan. Kan het zijn dat wanneer de laser niets dedecteerd hij ook niet gaat draaien?

Bij de laser zit een stelschroefje om hem af te stellen. Wat stel je daarmee af? De laserintensiteit. De focus?
scanspeakman

Bericht door scanspeakman »

Tsja dat is een goede vraag. Kijk eerst of je ergens een service manual van dat ding kan vinden. Zal niet heel makkelijk zijn aangezien audiolab minder verkocht merk is. Anders importeur vragen? Niet zomaar aan dergelijke schroefjes draaien!

Scanspeakman
hardy

Bericht door hardy »

Niet aan draaien! zonder servicedoc en meetapparatuur, hier wordt de laser intensiteit(spanning) mee ingesteld, als die te hoog wordt ingesteld dan verkort het dramatisch de levensduur, is volgens mij ook niet nodig als ik dit zo lees, ik denk eerder dat de spindel die de laser verpaatst (smeren) of de motor te zwaar loopt of gaar is, waneer de laser aan zijn eind zou zijn, dan weigerde hij willekeuriger. De spindelmoter draaid inderdaad niet als hij geen cd heeft om op te kunnen scherpstellen, dit is meestal ook het geval bij een versleten laser, hij wil dan vaak niet starten.

Hardy
DonSan

Bericht door DonSan »

Maar een nieuwe pick-up besteld. Ge wit nooit? Zoals we da hier zeggen.
Plaats reactie