Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik gebruikte eigenlijk altijd de Squeezebox Touch als bron en dan de digitale uitgang, heb wel eens de analoge ingangen geprobeerd die vanaf de SB kwamen maar dat was ook niet voldoende.

Wat wel scheelde was de ongebalanceerde en gebalanceerde uitgang van het HK-Dacje..

Los buiten de kast met de HK-DAC alles perfect werkend, en in de kast een probleem. :oops:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb hele goede berichten gehoord uit de kop van Noord Holland. :mrgreen: :rock:

Het schijnt nu subliem te spelen via I2S, de SP/DIF uit lijkt het probleem te zijn.
Ik ben alvast aan het oefenen met meten met Arta, kan ik het ook goed opzetten, als dan die Dayton sd215 8-8 dan komt uit Duitsland. 8-[

Nu eens even de bestaande (grote)speakertjes gemeten, dit heb ik tot nu toe altijd op het gehoor afgestemd.
Dat kan in ieder geval beter, maar het is wel duidelijk dat de tweeter bij 5000 Hz te goed zijn best gaat doen. :lol:
meet1.jpg
Het is dus zonder de SUB. :roll:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Het schijnt nu subliem te spelen via I2S, de SP/DIF uit lijkt het probleem te zijn.
Klinkt goed hoor die HK-dac met een stabiele masterclock uit de minidigi ipv. een geherconstrueerde klok uit het SPDIF signaal. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik ga toch wel erg nieuwsgierig worden. :lol: :kwijl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Vandaag eens tijd genomen om de beschadigde woofer te repareren voor zo ver je daar van kunt spreken.

De Mid unit Fostex FS 21 RP was er door gevallen toen ik met de andere luidsprekers bezig was.
d-ah.jpg
De snede/scheur was wel mooi recht, en ik heb hem maar eens gedemonteerd om te zien hoe het probleem op te lossen was voor dat ik de nieuwe uit Duitsland binnen krijg.

Het bleek dat het vlak bij de litze draden zat, :oops:
d-achter.jpg
Ik had aan het plakken van de achterzijde met een smalle strook Duc tape gedacht, maar dat ging niet door, te weinig ruimte door de Litze en de korf.


Ik heb met een klein haakje gemaakt van een paperclip het naar binnen gedrukte materiaal weer naar buiten kunnen trekken, en enigszins weer op de oorspronkelijke plaats terug geduwd.

Toen ik daarna keek, zag ik dat de pool doorboort was en het gat deels in de midden cap zat en dus ook verbinding had met het volume van de schaal.
Goede raad is duur. :roll:

Ik keek een beetje rond, wat nu, vertwijfeld, en zag ineens een tubetje secondenlijm liggen.
De woofer had ik voor mijn gevoel toch al afgeschreven, dus eigenlijk geen angst. :mrgreen:
Het resultaat: een soort chemische reactie. :twisted:
D-front.jpg
Na opdrogen/ uitharden. :mrgreen:
d lijm sucses.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
hannesie schreef:
Het schijnt nu subliem te spelen via I2S, de SP/DIF uit lijkt het probleem te zijn.
Klinkt goed hoor die HK-dac met een stabiele masterclock uit de minidigi ipv. een geherconstrueerde klok uit het SPDIF signaal. :D
Ligt het probleem nou in de Mini-Digi of in de HK-Dac? Met S/PDIF op zich is niets mis. i.i.g. miet met mijn HK-Dac... :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

De SPDIF uit van de Minidigi geeft dus de ruis blijkt, tenminste dat begreep ik van Peter(Knuisje).

Ik ben ook benieuwd naar de resultaten, dan zijn we toch weer op de gewenste configuratie. :P

Dat is dan wel niet die getweakte dac, maar het speelt goed, dat deed hij ook zonder dat kastje, ook als losse Dac.
Het is dus de ruis van de bron(MiniDigi), niet van de Dac. :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
De SPDIF uit van de Minidigi geeft dus de ruis blijkt, tenminste dat begreep ik van Peter(Knuisje).

Ik ben ook benieuwd naar de resultaten, dan zijn we toch weer op de gewenste configuratie. :P

Dat is dan wel niet die getweakte dac, maar het speelt goed, dat deed hij ook zonder dat kastje, ook als losse Dac.
Het is dus de ruis van de bron(MiniDigi), niet van de Dac. :mrgreen:
Iets tussen de minidigi en de minidsp gaat er niet goed waardoor de SPDIF-uit erg kraakt. SPDIF-in van de minidigi werkt wel ok. Dus daarom verbind ik de I2S-uit van de minidsp rechtstreeks met de CS4397 op de HKDAC. En dat gaat prima. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Er werd vandaag dus een pakketje bezorgd uit Duitsland met nog een Dayton woofert, en 2x PR van het zelfde merk en formaat. :mrgreen:

Ik kan dus nu eventueel een subje maken met 2 PR's en de beschadigde/gerepareerde Dayton 215 naar het voorbeeld op Parts express.(http://www.parts-express.com/projectsho ... /index.cfm)

Nu eerst maar de woofers uitwisselen, dan kunnen we binnenkort/deze week?, spelen met de Blanda Rapide DSP ++ set. :rock: :rock:

Het zal eens tijd worden :oops: , heeft nu wel lang genoeg geduurd. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Aah mooi zo, ik neem dus aan dat de kast weer terug is van het bezoek aan Knuisje?

Ik ga morgen ook spelen met de 2x8, eens kijken of ik alles goed gedaan heb. :sure:

Ben wel erg benieuwd naar jouw bevindingen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Even een vraag voor de kenners.

Ik ben dus nu ook naar het kijken hoe die parameters voor de LT in de MiniDsp gezet moeten worden.
Bij WinIsd krijg wel een heel mooi resultaat maar het is voor mijn gevoel te mooi om waar te zijn.

Ik heb de gegevens van de Unit ingevoerd in WinIsd en heb dan de Ohmse waarde 4 opgegeven omdat het 2x 8 Ohm spoelen zijn.
Nu kom ik dus tot de ontdekking dat het wel eens fout kan zijn, bij WinIsd op het forum staat ook het een en ander over DVC units.

Hoe moet ik het invoeren ?, is dit juist.
Plaatje voor de duidelijkheid.
LT 9 liter Dayton.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Henkjan »

kan je niet de van de unit in de kast de impedantie opmeten? dan weet je tenminste de echte Qtc en bijbehorende fc.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik was vanmiddag even weg, wat luisteren e.d.
Ik dacht jullie lossen het ondertussen wel even op. :lol: :lol: :mrgreen:

Effe denken, dat moet dan dus met Limp en dan een schakelingetje er voor maken.
Ik heb het ooit ergens gedownload, ik gan maar eens kijken wat ik nog in het rek heb staan. :oops:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door dre »

helemaal niets hebben ze voor je gedaan..... :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb eens even gekeken, maar dat fröbel ik zomaar niet in elkaar, is er iemand die mij kan assisteren?

Ik kom dan eventueel wel even langs, als het niet te gek ver weg is natuurlijk. :D :mrgreen: , en zo groot zijn die schalen nu ook weer niet.
Ik heb dit nog niet eerder gedaan, nieuw voor mij.

Misschien dat HJ weet hoe dat moet?? :lol: :roll: :mrgreen:

Het valt misschien nog niet tegen dre.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het helaas nog nooit aan de praat gekregen met ARTA op een laptop. Zal wel aan de geluidskaart hebben gelegen. Maar er zijn er vast wel die met LIMP weten hoe je de impedantie opmeet.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Ik heb zo'n arta kastje. Ik neem hem morgen wel mee. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik word blij van di :mrgreen: t soort reacties. :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

In deze link vind je een spreadsheet. In het tabblad "Test" (helemaal rechts) kun je de getallen invoeren die we vanmiddag hebben gevonden. De Q0 en F0 worden vervolgens uitgerekend. :-"
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
In deze link vind je een spreadsheet. In het tabblad "Test" (helemaal rechts) kun je de getallen invoeren die we vanmiddag hebben gevonden. De Q0 en F0 worden vervolgens uitgerekend. :-"
Gevonden :D
Dat scheelt toch wel behoorlijk voor zo een nitwit als ik ben met wiskunde.

Ik ga het morgen eens in een sheet van WinIsd zetten kijken wat het verschil is met wat ik al had.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Gisteren met knuisje dus de Dayton gemeten in de Blanda behuizing. :mrgreen:
box1+2.PNG
De nieuwe uinit die uit Duitsland kwam is nog niet eerder aan de prik geweest en heeft mogelijk daardoor een iets andere waarde? De zwarte is de nieuwe, als ik mij niet vergis. :oops:
Naar aanleiding van die gegevens dus in een spreadsheet van Linkwitz gezet.
linkw.jpg
En ingevoerd bij WinIsd, om eens te zien wat er dan gebeurd.
LT + Qtc.jpg
De gele is zonder en de rode met LT met gegevens.
Scheelt niet zoveel of doe ik niet juist? :oops:
Als ik de waarde voor de gewenste Hz wijzig zie ik weinig tot geen verschil.
En dan dit als resultaat met de spreadsheet LT voor MiniDsp.
spread.jpg
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Heb je toevallig een meet mic, om de aanpassingen daadwerkelijk te kunnen meten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb een meetmicrofoon maar die is juist een beetje grappig maar verklarend voor de eerder metingen.

Ik heb afgelopen week eens met Andre Smol van Speaker en Co eens een vergelijkende meting gedaan.
Hij had een zelfde microfoon, maar dan de Behringer ECM800 als ik het goed heb.
En we hebben toen alleen de microfoon verwisseld en met Arta gemeten, later datzelfde gedaan met de DEQX die hij gebruikte.

Het slachtoffer was de SA Ribbon.
http://www.stageaccompany.com/products/ribboncd.html
En de resutaten zijn de 2 onderste metingen voor wat betreft het verschil in meting, de bovenste is een meting die dichterbij is gedaan.

Mijn microfoon meet dus teveel hoog, middelste meting.
SenC.JPG
Dat is voor het meten van het laag lijkt mij geen probleem. :mrgreen: , in het hoog is het natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Bij mijn mic zat een file die je kon downloaden met de correctie. Nog niet super accuraat maar het verschil kan je dan wel goed meten.

Helaas heb ik ook geen verstand van de software voor speakers. Mijn subs zitten nog in hun doos, dus ik ga even goed in de gaten houden hoe jij het allemaal doet.
Kan ik straks afkijken :D.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Welke mic heb jij dan??
Plaats reactie