Bliksem inslag in BMM eindversterker
Moderator: Beheerdersteam
Bliksem inslag in BMM eindversterker
Hallo forummers,
Hier een noodkreet van mij m.b.t. een defecte eindversterker of toch niet??
Begin dit jaar hebben wij blikseminslag gehad en dat ging ten koste van mijn zelfbouw eindversterker. Bij het aanzetten een hele hoop gebrom over de speakers.
Ik heb deze in verschillende test configuraties uitgeprobeerd en aan jullie de vraag wat er hier nu werkelijk aan de hand is. In deze configuratie wordt ook nog gebruik gemaakt van een tweede eindversterker te weten de Marantz SM-80. Dit om te beoordelen wat wel werkt en wat niet.
TEST 1:
De EV aangesloten op de 2e line out van de VV (dit alles zonder de aan knop te hebben gebruikt). Bij het aanzetten van de VV is er nog niks aan de hand. Op het moment dat ik de EV erbij aanschakel begint het weer te brommen over de speakers. Als ik de VV dan uit zet en de EV aan laat, blijft het gebrom.
De opstelling is als volgt, VV 1e line out naar de SM-80 EV en dan naar de Mission speakers. Geen probleem
VV 2e line out naar de BMM EV en dan naar de Celestion speakers. Gebrom
TEST 2:
Hetzelfde als hierboven maar nu de BMM op de 1e line out (waar normaliter de SM-80 mee aangestuurd wordt). Dus beide Line out's op de VV geven hetzelfde probleem naar de BMM.
De opstelling is als volgt, VV 1e line out naar de BMM EV en dan naar de Celestion speakers. Gebrom
TEST 3:
VV 2e line out naar BMM EV, spanning erop en wderom gebrom. Interlink van VV naar EV er tussen uit en brom is weg terwijl de speakers nog in de EV zitten. Lijkt toch in de signaalweg van VV naar EV en vice versa.
TEST 4:
Nu het meest vreemde van deze test sessie en dat is dat ik een CD-speler met output regeling direct op de BMM EV heb aangesloten en dan komt het geluid er zonder kleerscheuren uit.
Ik weet het nu niet meer waar het probleem zou kunnen zitten, dus HELP!!
Bij test 4 lijkt het mij toch dat er met de EV niets aan de hand is, maar met de VV ook niet want de Marantz SM-80 draait hier zonder problemen op.
Bij een controle in het binnenste van de EV is niets bijzonders waar te nemen, ik weet niet of blikseminslag de isolatie van de bekabeling binnen in de versterker kan doen smelten waardoor sluiting ontstaat maar ik zie niets en dan had de EV het ook niet direct op een CD-speler goed gedaan.
Beste forummers, help mij.
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Hier een noodkreet van mij m.b.t. een defecte eindversterker of toch niet??
Begin dit jaar hebben wij blikseminslag gehad en dat ging ten koste van mijn zelfbouw eindversterker. Bij het aanzetten een hele hoop gebrom over de speakers.
Ik heb deze in verschillende test configuraties uitgeprobeerd en aan jullie de vraag wat er hier nu werkelijk aan de hand is. In deze configuratie wordt ook nog gebruik gemaakt van een tweede eindversterker te weten de Marantz SM-80. Dit om te beoordelen wat wel werkt en wat niet.
TEST 1:
De EV aangesloten op de 2e line out van de VV (dit alles zonder de aan knop te hebben gebruikt). Bij het aanzetten van de VV is er nog niks aan de hand. Op het moment dat ik de EV erbij aanschakel begint het weer te brommen over de speakers. Als ik de VV dan uit zet en de EV aan laat, blijft het gebrom.
De opstelling is als volgt, VV 1e line out naar de SM-80 EV en dan naar de Mission speakers. Geen probleem
VV 2e line out naar de BMM EV en dan naar de Celestion speakers. Gebrom
TEST 2:
Hetzelfde als hierboven maar nu de BMM op de 1e line out (waar normaliter de SM-80 mee aangestuurd wordt). Dus beide Line out's op de VV geven hetzelfde probleem naar de BMM.
De opstelling is als volgt, VV 1e line out naar de BMM EV en dan naar de Celestion speakers. Gebrom
TEST 3:
VV 2e line out naar BMM EV, spanning erop en wderom gebrom. Interlink van VV naar EV er tussen uit en brom is weg terwijl de speakers nog in de EV zitten. Lijkt toch in de signaalweg van VV naar EV en vice versa.
TEST 4:
Nu het meest vreemde van deze test sessie en dat is dat ik een CD-speler met output regeling direct op de BMM EV heb aangesloten en dan komt het geluid er zonder kleerscheuren uit.
Ik weet het nu niet meer waar het probleem zou kunnen zitten, dus HELP!!
Bij test 4 lijkt het mij toch dat er met de EV niets aan de hand is, maar met de VV ook niet want de Marantz SM-80 draait hier zonder problemen op.
Bij een controle in het binnenste van de EV is niets bijzonders waar te nemen, ik weet niet of blikseminslag de isolatie van de bekabeling binnen in de versterker kan doen smelten waardoor sluiting ontstaat maar ik zie niets en dan had de EV het ook niet direct op een CD-speler goed gedaan.
Beste forummers, help mij.
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Marcel
Re: Bliksem inslag in BMM eindversterker
Heb je toevallig nog een schema van die Eind Versterker.
Ik kan me voorstellen dat er ergens een Condensator geploft is.
Ik kan me voorstellen dat er ergens een Condensator geploft is.
Ik heb de schema's van alles wat er in zit dus dat zit wel goed maar dan nog.
Ik kan daar geen soep van maken. Alles ziet er (in mijn ogen) goed uit, geen donkere plekjes op een print, geen opgebolde elco's of wat dan ook.
Groeten,
Marcel
Ik kan daar geen soep van maken. Alles ziet er (in mijn ogen) goed uit, geen donkere plekjes op een print, geen opgebolde elco's of wat dan ook.
Groeten,
Marcel
Ik zou zeggen post die schema's ook eens hier voor ons ook duidelijker.
Dat je aan Condensatoren niks ziet zegt opzich niet veel er kan inwendig toch iets niet goed zijn gegaan.
Als B.V. een coppel C sluiting maakt kan er een DC spanning worden doorgegeven naar een deel van je schakeling die daar niet op zit te wachten.
Dat je aan Condensatoren niks ziet zegt opzich niet veel er kan inwendig toch iets niet goed zijn gegaan.
Als B.V. een coppel C sluiting maakt kan er een DC spanning worden doorgegeven naar een deel van je schakeling die daar niet op zit te wachten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Blikseminslag is een vervelend iets. Heb in een grijs verleden in een audio tv werkplaats gewerkt, de uitwerking van blikseminslag is onvoorspelbaar op componenten. Zo kunnen halfgeleiders er een tik van krijgen, zodat in eerste instantie lijkt of ze het overleefd hebben, maar na een half jaar toch de geest geven.
Je komt er in eerste instantie maar op 1 manier achter, en dat is het signaal volgen in je versterker door er signaal op te zetten en dit met een scoop te volgen. Zoals al gezegd, meet je dc op een plek waar dit niet hoort? Zekeringen in je versterker zijn vaak van het trage type zodat bij blikseminslag reeds 'the damage done' is voordat ze eruit vliegen.
Meten, anders kom je er denk ik niet achter.
Je komt er in eerste instantie maar op 1 manier achter, en dat is het signaal volgen in je versterker door er signaal op te zetten en dit met een scoop te volgen. Zoals al gezegd, meet je dc op een plek waar dit niet hoort? Zekeringen in je versterker zijn vaak van het trage type zodat bij blikseminslag reeds 'the damage done' is voordat ze eruit vliegen.
Meten, anders kom je er denk ik niet achter.
Ik denk dat er iets mis is met de massa aansuitingen / verbindingen.
Zit er in de EV en of VV een netfilter met condensatoren naar de massa?
Het kan dan best zo zijn dat door de overspanning daar een c doorgeslagen is.
Heb je gecontroleerd dat alle massaverbindingen in orde zijn?
Groet Theo
Zit er in de EV en of VV een netfilter met condensatoren naar de massa?
Het kan dan best zo zijn dat door de overspanning daar een c doorgeslagen is.
Heb je gecontroleerd dat alle massaverbindingen in orde zijn?
Groet Theo
Schema :
Bouwbeschrijving :
Zelf geen ervaring met bliksemschade, het is ook maar de vraag of TS over een scoop beschikt.
Als het zeker is dat het door een blikseminslag komt (overspanning) zou ik uit voorzorg de hele print strippen en ALLE componenten vervangen.
(dus niet alleen de halfgeleiders maar ook weerstanden en condensatoren.)
Zelf geen ervaring met bliksemschade, het is ook maar de vraag of TS over een scoop beschikt.
Als het zeker is dat het door een blikseminslag komt (overspanning) zou ik uit voorzorg de hele print strippen en ALLE componenten vervangen.
(dus niet alleen de halfgeleiders maar ook weerstanden en condensatoren.)
Mijn volgende vraag is is de brom op bijde kanalen te horen of juist op maar 1.
Ik kan me ook nog voorstellen dat b.v. R20 (10 Ohm) is doorgebrand.
Ik kan me ook nog voorstellen dat b.v. R20 (10 Ohm) is doorgebrand.
Jongens,
Alvast bedankt voor de reacties. Jullie zijn goed bezig, ik heb deze eindversterker wel gebouwd maar vergeet niet dat het modules waren welke alleen op de juiste manier geplaatst en aangesloten diende te worden. Het resultaat was er niet minder om.
Wat ik nog wel even wil melden is dat het hier om de BMM eindversterker 4009 is. 2 stuks
De brom is over beide speakers te horen en reageert niet op volume regeling.
Zonder voorversterker met alleen CD-speler met uitgangsniveau regeling is er geen brom.
Ik ga proberen of ik de schema's op in dit topic geplaatst krijg.
Of zie deze link: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... m#p1445759
En de R20 zit net boven of achter de C17 (net boven de woorden Power amplifier).
Nou kom maar weer op met jullie reacties.
Groeten,
Marcel
Alvast bedankt voor de reacties. Jullie zijn goed bezig, ik heb deze eindversterker wel gebouwd maar vergeet niet dat het modules waren welke alleen op de juiste manier geplaatst en aangesloten diende te worden. Het resultaat was er niet minder om.
Wat ik nog wel even wil melden is dat het hier om de BMM eindversterker 4009 is. 2 stuks
De brom is over beide speakers te horen en reageert niet op volume regeling.
Zonder voorversterker met alleen CD-speler met uitgangsniveau regeling is er geen brom.
Ik ga proberen of ik de schema's op in dit topic geplaatst krijg.
Of zie deze link: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... m#p1445759
En de R20 zit net boven of achter de C17 (net boven de woorden Power amplifier).
Nou kom maar weer op met jullie reacties.
Groeten,
Marcel
PRC schreef,
Anne
of C17 met kortsluitingIk kan me ook nog voorstellen dat b.v. R20 (10 Ohm) is doorgebrand.
Anne
Nou ga ik toch even de simpele nitwit uithangen.
Als deze componenten defect zouden zijn, waarom werkt de eindversterker dan wel rechtstreeks op een CD-speler???
Groeten,
Marcel
Als deze componenten defect zouden zijn, waarom werkt de eindversterker dan wel rechtstreeks op een CD-speler???
Groeten,
Marcel
Het zijn die twee onderdelen die er met opzet in zitten ipv de zaak zomaar aan massa te verbinden om verschillen in aarding van de aangesloten toestellen op te vangen.Bij de een is het nodig,bij een ander misschien niet.Gewoon de condensator losmaken (een kant volstaat) en zien of dat helpt.
Anne
Anne