HK DAC vragentopic

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

zo, ik ben ook eindelijk aan de slag om de DAC eens in gebruik te gaan nemen.

ik kwam wat vreemds tegen:
Links en Rechts va HK DAC.jpg
dit is dus het meegeleverde kabeltje. wat klopt er nou, de opdruk op de print of de kleur van het kabeltje (rood zou toch rechts moeten zijn)?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

De kanalen staan op het dacje inderdaad verwisseld. Ik heb destijds niet op de kleuren gelet, maar op de opdruk. Achteraf bleek dat linker signalen uit het rechter kanaal kwamen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

Marp schreef:
De kanalen staan op het dacje inderdaad verwisseld. Ik heb destijds niet op de kleuren gelet, maar op de opdruk. Achteraf bleek dat linker signalen uit het rechter kanaal kwamen.
heel t orkest zit dan verkeerd... dus de kleuren volgen dus. bedankt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

Ja, dat was vice versa. :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

een mechanisch vraagje: bij de beide ingangen zit een schroefdinges. nogal lomp geplaatst, niet gelijk, gaar er niet mooi uitzien dus. is dat echt noodzakelijk? wat is het alternatief?

en gerelateerd: ik was ergens een tekening van de gaten op t achterpaneel tegengekomen tbv het frezen, maar kan die niet meer vinden. heeft iemand dat paraat?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

Wat mag ik verstaan onder een "schroefdinges" ?
Foto'tje ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Wat mag ik verstaan onder een "schroefdinges" ?
Foto'tje ?
DAC schroefdingesen.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

Als je die lnker bedoelt, dat is de optische receiver, rechts zit de coaxiale.
Je hebt er een van de twee nodig, de meesten doen het met de coaxiale.
Als je optisch niet nodig hebt kun je hem er ook afhalen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

wat die aansluitingen zijn weet ik, ik doel op die dingen die daar boven op zitten waarmee je ze aan de behuizing vast kan schroeven
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

Ray bedoelt het volgende:
Als je de optische ingang niet gebruikt, kun je die van de print halen. De enige aansluiting die je dan maar hoeft te bevestigen is de coaxiale aansluiten. De bevestigingsschroef zit recht boven deze aansluiting, wat weer fatsoenlijk uitziet.

Tenminste, ik denk dat Ray dit bedoelt.

Wat je ook kunt doen: een dikkere achterplaat nemen en de cinchbus van achteren vastzetten door draad in de achterwand te tappen. Zo kun je de cinchbus voor de optische ingang ook nog eens verzonken monteren.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

Klopt, Mischa. zo bedoelde ik het dus.

Nóg een mogelijkheid is : zowel de coaxiale als de optische chassis verwijderen,
de DAC print een centimeter of 5 naar voren plaatsen, en dan een los 1-gats RCA chassisdeel zoals op de foto linksboven te zien is monteren,
en aansluiten met een paar centimeter draad.
RCA is RCA, maakt geen bal uit hoe het chassis eruit ziet.

Dan hoef je ook maar één gat te boren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

maar als ik zo tussen de regels door lees, zeggen julli eook dat het wel verstandig is om de schroefjes te gebruiken als je de ori aansluitingen gebruikt?

was overigens wel van plan de optische ook te houden, en dan een schakelaartje ipv de jumper om zo evt 2 bronnen aan te kunnen sluiten
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

De verankering op het pcb is minimaal, dus de montage-ogen gebruiken lijkt me niet onverstandig.
mischa72 schreef:
Wat je ook kunt doen: een dikkere achterplaat nemen en de cinchbus van achteren vastzetten door draad in de achterwand te tappen.
Dit zou je zelfs kunnen doen op een los metalen plaatje/stripje, welke je na het tappen tegen de achterwand lijmt. Of je lijmt wat moertjes tegen de achterwand met een geschikte lijm. De montagebusjes zijn vast wel wat in te korten voor een strakke montage.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

inderdaad, die bevestegingspunten vormen een druk/trek ontlasting voor de soldeer punten op de PCB.
Het is inderdaad niet ondenkbaar dat na een aantal keren aansluiten en loskoppelen de solderingen problemen gaan vertonen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Kappa7 »

Wel even een ringetje tussen de moer en het cassis deel doen.
Dat plastiek kan niet veel hebben en een ring zal dan de druk beter verdelen en slijt ook niet zo snel in bij het aandraaien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Wel even een ringetje tussen de moer en het cassis deel doen.
Dat plastiek kan niet veel hebben en een ring zal dan de druk beter verdelen en slijt ook niet zo snel in bij het aandraaien.
Zeg, het is geen wielophanging hoor. Ik zet die dingen gewoon met een parkertje vast en dat zit goed genoeg. Gebruik je een boutje en een moertje is het wel zinnig om een kartelringetje te gebruiken tegen het los gaan op den duur. Overigens is een van die gaatjes te klein voor een M3 boutje, kun je beter gelijk een parkertje (plaatschroefje, dat is wat anders dan een Gammel spaanplaatschroef) voor nemen.
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door JB84 »

Komt de goede naam van de HK dac door de chips, of zijn er nog andere dingen die het bordje zo goed maken ?

Ik ga ook een dac aanschaffen om in mijn versterker te bouwen.

Deze dac maakt ook gebruik van dezelfde chips:

http://www.ebay.com/itm/Cirrus-CS4398-C ... 3cbceae54a

zou dit ook een goede keus zijn ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Pjotr »

JB84 schreef:
Komt de goede naam van de HK dac door de chips, of zijn er nog andere dingen die het bordje zo goed maken ?
Pure ZBA indoctrinatie :hide: :lol:

Maar zonder gekheid het is een erg goed klinkend DAC'je vind ikzelf. Het waarom? Dat is alleen maar gissen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

Zowel de receiver als de dac-chip zijn gewoon goed. Aangezien meer dac-chips goed zijn, zie je de gebruikte receiver ook vaak terugkomen bij andere combinaties.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
en gerelateerd: ik was ergens een tekening van de gaten op t achterpaneel tegengekomen tbv het frezen, maar kan die niet meer vinden. heeft iemand dat paraat?
iemand dit nog?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
Henkjan schreef:
en gerelateerd: ik was ergens een tekening van de gaten op t achterpaneel tegengekomen tbv het frezen, maar kan die niet meer vinden. heeft iemand dat paraat?
iemand dit nog?
gevonden:
fluppie schreef:
JeffreyvanH schreef:
Daarnaast wil ik hem inbouwen in een mooie Hifi2000-kast, maar dan moet ik voor de achterplaat daarvan wel de technische tekening hebben van de DAC om de connectortjes er mooi in te krijgen. Weten jullie de maten bij de connectortjes van de DAC (coax en optical)?
Kijk even met de front panel designer van Schaeffer-AG naar deze file
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=16104
heeft iemand daar toevallig een PDF-je oid van?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door hannesie »

FPD1.pdf
(13.34 KiB) 87 keer gedownload
FPD.pdf
(10.29 KiB) 83 keer gedownload
Het past niet op een A4.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

bedankt.

zo te zien heeft Philippe dus de aansluitingen verbouwd, want hier zitten ze boven elkaar
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Nóg een mogelijkheid is : zowel de coaxiale als de optische chassis verwijderen,
de DAC print een centimeter of 5 naar voren plaatsen, en dan een los 1-gats RCA chassisdeel zoals op de foto linksboven te zien is monteren....
ik denk dat ik het RCA chassis er af haal idd en daarvoor een net los exemplaar ga plaatsen (de optische houd ik wel, daar zit t schroefdinges ook recht boven de aansluiting) dus dat stoort niet zo veel. en zo heb ik ook een betere plek voor het schakelaartje dat ik wil gebruiken voor t omschakelen tussen optisch en rca
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

Slim HJ, als je dan de schakelaar voor de keuze Optisch-Coaxiaal tussen beide ingangen zet, kun je de schakelaar richting de ingang laten wijzen die geselecteerd is. Lekker simpel en toch duidelijk.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie