Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Ik snap het excel bestandje niet helemaal. Je hebt er toch weinig aan omdat je niet in kan vullen hoeveel vermogen het chipje kan stoken.
Ik heb iig een heatsink van 105mm breed met in die breedte 14 vinnen. die vinnen zijn 12mm hoog en 80mm diep. En de basisplaat waar de vinnen opzitten is 4mm dik (totale dikte is 16mm).
Als ik dit in dit excel bestandje invul met een maximum temperatuur van 75 graden voor mijn heatsink icm black anodized alu. Dan kom ik uit op 2,34K/Watt.
Maar als ik in de datasheet van de LM4780 kijk kan hij bij +/- 25v (18V Trafo) 35W verstoken (Pagina 11 datasheet).
Als ik dan die 2.34*35 doe, dan komt daar 82 graden uit +25°C omgeving -> 107°C. Eigenlijk een tikkeltje aan de hoge kant, maar nog wel onder de 150°C max temp.

Klopt bovenstaande beredenering?
Oftewel het kan wel, maar kan erg warm worden bij constante sinustonen op middelmatig volume. Maar bij normaal gebruik zou het wel kunnen?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Rudy »

Je vergeet de thermische weerstand van je LM4780, deze is namelijk ook 0,8°C/W
Je mag er ook niet van uitgaan dat de temperatuur 25°C is als het koellichaam in een kast zit.

Maar in het beste geval => 25°C + ( 35 x ( 2.34 + 0.8 ) ) = 135°C
Komt toch dichtbij, de temperatuur van je koellichaam klopt in je berekening, die van de chip is zoals je ziet hoger.

Oja, en vergeet ook niet dat je twee kanalen hebt in 1 behuizing.

mvg Rudy
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Even tussendoor over de brugschakeling :twisted: .
't Is maar een voorstel,niet geprobeerd want ik heb zo'n ding niet,weinig werk en zou moeten gaan :sure: .
R3 los van C14//C15 en R4 los van C13//C16,dan losse endjes R3 en R4 aan elkaar.(maakt de 4 Cs werkeloos :( )
Van de twee ingangen er één gebruiken en de andere aan massa,hinderd niet welke.
Als je een gebalanceerde uitgang heb,die naar de twee ingangen.
Ben benieuwd :^o .
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Lieuwe schreef:
Oftewel het kan wel, maar kan erg warm worden bij constante sinustonen op middelmatig volume. Maar bij normaal gebruik zou het wel kunnen?
Constante sinustoon is het worst-kaas scenario. In de praktijk valt het wel mee.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Als ik de formule gebruik die ook in de datasheet staat PDMAX=Vcc²/(2*Pi²*RL)
Als ik dit invul met 50V (-25 en +25) en 8 ohm, kom ik op 16W uit. Stukje gunstiger dus.
Ik ga het gewoon binnenkort proberen en even een infrarood thermometer ergens scoren en dan gewoon afwachten hoe het gaat worden. Een grotere heatsink is er ook zo opgeschroefd.

Bedankt voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door hrscharft »

Hey lieuwe,

mocht je er belang bij hebben ik heb hier nog een grote koelplaat liggen uit een pioneer reciever.
Ding werd gebruikt om 3 stk plakken van samen 7 x 100 watt te koelen (overigens wel met een klein fannetje er voor) maar denk dat ie voor jouw doen ruim voldoende is. Die 3 stk plakken zitten er nog op vast dus die krijg je er bij ;) is er wel eentje van stuk.

Groet,

Harm.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

hrscharft schreef:
Hey lieuwe,

mocht je er belang bij hebben ik heb hier nog een grote koelplaat liggen uit een pioneer reciever.
Ding werd gebruikt om 3 stk plakken van samen 7 x 100 watt te koelen (overigens wel met een klein fannetje er voor) maar denk dat ie voor jouw doen ruim voldoende is. Die 3 stk plakken zitten er nog op vast dus die krijg je er bij ;) is er wel eentje van stuk.

Groet,

Harm.
Hej Harm,

Hele erg bedankt voor het aanbod! Ik zal het in mijn achterhoofd houden als deze heatsink te warm wordt.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door KoenVW »

Ik ben ook met deze versterker bezig, en ik heb een aantal beginners vragen aangezien dit de eerste versterker is die ik bouw.

1.Ik wil een inputselector maken voor 4 ingangen, is DEZE daar geschikt voor? Of is dat hele slechte kwaliteit en raden jullie een beter merk/type aan?

2.Als potmeter neem ik uiteraard een een van het merk ALPS, maar moet ik daar 10k log of 50k log voor gebruiken? Maakt dat veel uit?

3.Ik heb een euro chassisdeel met zekeringhouder gekocht, wat voor waarde zekering moet ik daar in plaatsen als ik 2 keer deze print in parallel gebruik?

4.En weet iemand waar je mooie grote aluminium potmeterknoppen kan kopen?

Alvast super bedankt, dan ben ik weer een stap verder!
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door sander1238 »

10 k werkt goed,

voor knoppen zou je eens op ebay kunnen kijken, deze http://www.vt4c.com/shop/program/main.p ... group_id=2 webshop vind ik ook mooie knopjes hebben maar ik heb geen ervaring met hen, kwam m ooit tegen en heb m bewaard.

succes
groetjes sander
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door vigier »

Hi Koen,

je kunt ook eens op eBay kijken, daar worden goedkope setjes aangeboden waar kanaalkeuze en volumeregeling met afstandsbediening op zitten. Daar ben ik zelf ook voor gegaan.
De waarde van je zekering is afhankelijk van de trafo waarmee je gaat voeden. Als je dat even op tafel gooit kunnen wij je de juiste zekeringswaarde vertellen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door SuperR »

1.Ik wil een inputselector maken voor 4 ingangen, is DEZE daar geschikt voor? Of is dat hele slechte kwaliteit en raden jullie een beter merk/type aan?

Neem dan de 3-polige 4 standen variant., Dan kun je ook de nul/aarde/gnd van je signaal schakelen.

2.Als potmeter neem ik uiteraard een een van het merk ALPS, maar moet ik daar 10k log of 50k log voor gebruiken? Maakt dat veel uit?

Ik heb helaas alleen ervaring met 50kOhm en 100kOhm. Over 10kOhm durf ik niks te zeggen.

3.Ik heb een euro chassisdeel met zekeringhouder gekocht, wat voor waarde zekering moet ik daar in plaatsen als ik 2 keer deze print in parallel gebruik?

1.25 T(raag)?


4.En weet iemand waar je mooie grote aluminium potmeterknoppen kan kopen?

Ebay?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Een potmeter van 10K log is prima.
De zekering kun je berekenen door het aantal VA's van je trafo te delen door de netspanning en dan naar boven afronden. Bij een 160VA trafo heb je dus een zekering nodig van 0,69A = 1A Traag.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door KoenVW »

Bedankt voor de duidelijke antwoorden! Ik heb hem net aangesloten, altijd spannend de eerste keer aanzetten..

Maar hij werkt in een keer gelijk perfect!! En er komt echt lekker geluid uit, stuk gedetaieerder en "cleaner" geluid dan mijn vorige Phillips versterker. Koelblok wordt ook niet heet. Al met al super tevreden! Nu nog op zoek naar een paar mooie potmeterknoppen. Ik zal morgen eens een foto posten, met kunstlicht gaat het niet met mijn telefoon...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Mooi! Ben wel benieuwd of je de parallele of de stereo variant hebt gemaakt?
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door KoenVW »

Het is de parallelle versie geworden, samen met mijn 4 ohm Mivoc XSB 250 speakers gaat dat echt super. Zo de volumeknop maar eens wat naar beneden draaien voordat mijn huisgenoten boos worden :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

:foto:
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door KoenVW »

vandaag weer laat thuis, maar toch maar geprobeerd wat fotos te maken. Nog niet alle ingangen zijn aangesloten, ik kwam net wat signaalkabel tekort. Kabels moet ik ook nog even ordenen maar dat doe ik wel zodra ik de rest aansluit. Wat ik wel raar vind is dat het lampje in de aan en uit knop niet aangaat bij het aanzetten van de versterker. hij flitst allen even kort als ik hem uitzet. Morgen maar even een nieuwe halen denk ik...
Bijlagen
20111222_009.jpg
20111222_002.jpg
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

knuisje, over het bridged gebruiken van de print schreef:
...
Het positieve bronsignaal wordt 2 keer aangesloten op de print:
- via 1uF op de + van IN2.
- via 4.7uF op de + van C14.
De massa van het bronsignaal wordt aangesloten op de - van IN2.
...
Aangezien deze condensatoren het signaal geleiden, is het aan te raden deze van een speciale hoge kwaliteit te gebruiken? Voor mijn buizenversterker voor de gitaar gebruik ik voor het signaal bijvoorbeeld Orange Drop capaciteitjes. Of is dat hier niet van toepassing, en kan ik gewoon voor een paar cent bij de Conrad terecht? Zoals de 1Uf:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=481670
En de 4,7uF:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=481700

Dank,

Hugo
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ik zou geen tantaaltjes nemen, maar MKP's zoals:
http://shop.conrad.nl/458384.html en
http://shop.conrad.nl/459889.html
HugoW
Berichten: 123
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 15:01
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door HugoW »

OK, dank je wel. Dan kan ik mijn bestelling afmaken.

Hugo
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

KoenVW schreef:
vandaag weer laat thuis, maar toch maar geprobeerd wat fotos te maken. Nog niet alle ingangen zijn aangesloten, ik kwam net wat signaalkabel tekort. Kabels moet ik ook nog even ordenen maar dat doe ik wel zodra ik de rest aansluit. Wat ik wel raar vind is dat het lampje in de aan en uit knop niet aangaat bij het aanzetten van de versterker. hij flitst allen even kort als ik hem uitzet. Morgen maar even een nieuwe halen denk ik...
Heb je geen last van brom?
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door KoenVW »

nee geen brom ruis of knetters te ontdekken, hoezo dat?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Omdat je lange signaaldraden langs de trafo's en wisselspanningdraden hebt lopen. Maar als je geen brom hebt dan gaat het dus goed. :)
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door KoenVW »

Ja klopt, ik zag geen andere oplossing in deze behuizing. De kwaliteit van de kast viel me sowieso een beetje tegen, ik ga hem later nog wel ombouwen in een mooie modushop kast. Maar het geld is nu even op :)
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

KoenVW schreef:
Ja klopt, ik zag geen andere oplossing in deze behuizing. De kwaliteit van de kast viel me sowieso een beetje tegen, ik ga hem later nog wel ombouwen in een mooie modushop kast. Maar het geld is nu even op :)
Datzelfde ben ik ook tegenaan gelopen. De bijgeleverde schroefjes zijn prut en werken gewoon niet. Heb alle gaatjes M3 schroefdraad ingetapt en nu zit hij wel goed, alleen de deksel erop is wel een beetje wurmen. Maargoed op zich een prima kastje verder.

Volgende week gaat de soldeerbout weer warmgestookt worden om alle signaaldraden enz aan te sluiten, dan is die van mij ook werkend :D, ben erg benieuwd!
Plaats reactie