FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Ik heb van een AD5061 de whizzer verwijderd, metingen heb ik nog niet gedaan maar zo op het eerste gehoor kan ik stellen dat hij ook zonder whizzer redelijk wat hoog afstraalt. De stofkap zit inderdaad meteen op de spreekspoeldrager, dit verklaard ook wel een beetje waarom hij nog vrij veel hogetonen afstraalt. Wel is naar mijn idee het afstraalgedrag minder breed.
Hopelijk kan ik deze week een testkastje maken en de frequentiekarakteristiek(en) meten.
Ik ga dan een vergelijk maken tussen de oude AD5061 met/zonder whizzer en het jaren 80 model. Ben zelf erg benieuwd naar de resultaten....
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door TTS »

arjank schreef:
Dan voor het laag heb ik twee AD12100/W8 woofers, deze komen in een GHP compound behuizing en worden met de Mivoc AM80 aangestuurd. Deze subwoofer zal al het laag onder de ca. 70hz aanvullen.
Dat wordt dan één behuizing met twee wooferts? Waarom niet elke woofer in een eigen kast? In dit laatste geval heb je geen probleem met de situatie als L en R het signaal in tegenfase is.
( Ben benieuwd naar je oplossing, daar ik nog 2 AD12100MFB op de plank heb )
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FAST met Philips AD5061 en AD5060

Bericht door arjank »

TTS schreef:
arjank schreef:
Dan voor het laag heb ik twee AD12100/W8 woofers, deze komen in een GHP compound behuizing en worden met de Mivoc AM80 aangestuurd. Deze subwoofer zal al het laag onder de ca. 70hz aanvullen.
Dat wordt dan één behuizing met twee wooferts? Waarom niet elke woofer in een eigen kast? In dit laatste geval heb je geen probleem met de situatie als L en R het signaal in tegenfase is.
( Ben benieuwd naar je oplossing, daar ik nog 2 AD12100MFB op de plank heb )
Dat over links en rechts heb ik ook over na zitten denken. Ik heb toch de overweging genomen het mono te houden onder de 80hz gezien ik de set met name voor eigen opnamen ga gebruiken.
Het liefste zou ik een impulsgecompenseerde GHP subwoofer maken, maar dan wordt ie een beetje te groot (ca 60liter) voor in de homestudio.
Een impulsgecompenseerde sub gaat echter alleen werken met een mono signaal, dus......
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Satelietjes komen er zo uit te zien 8)
Units komen mooi achter een zwart stofje....
Bijlagen
Sat.JPG
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Heatside »

Erg mooi en erg leuk dat de herkenbare vorm van de drivertjes zichtbaar blijft!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Vandaag mdf gehaald voor de satelietjes.
Paar plaatjes van de drivers en het nog niet gesloten kastje, simpele contructie maar meer is niet nodig bij 2x3 liter.
Bijlagen
IMG-20111206-00014.jpg
IMG-20111206-00015.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Heatside schreef:
Erg mooi en erg leuk dat de herkenbare vorm van de drivertjes zichtbaar blijft!
Thnx, dat was ook mijn idee er achter.
Ik heb ook al bedacht hoe ik dit ga doen, de drivers kan ik namelijk niet meer met schroeven vast zetten omdat ik het stof om de korf heen trek.
Wat ik doe is het volgende, achter op de magneet lijm ik een MDF schijf met een gat erin voor een lange bout. Deze lange bout kan ik dan gebruiken om het chassis in de behuizing vast te "trekken", deze bout steekt dus door de achterwand van de behuizing, een moer erop en klaar. Speakertjes zijn dan ook zeer makkelijk te demonteren.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door bartsegers »

heeft wel wat idd die twee 7" ers onder elkaar!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

bartsegers schreef:
heeft wel wat idd die twee 7" ers onder elkaar!
Thnx.
Het leuke aan deze drivertjes (met name de breedbander) is dat ze er niet uitzien alsof er een waanzinnig geluid uit kan komen maar niets is minder waar. DIe AD5061 kan de vergelijking met moderne breedbanders makkelijk aan, sterker nog, ik denk dat je heel goed moet zoeken om een moderne driver met dezelfde kwaliteiten te vinden.
Metingen volgen snel, waarschijnlijk dit weekend.....
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Kastjes zijn mooi naadloos, hoeken afgeschuind.
Nu nog gaten voor de drivers en dan kan ik gaan testen/meten.
Als het filter klaar is worden de kastjes afgewerkt.
Bijlagen
behuizing01.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

plaatje met speakers erin (mobieltjes-kwaliteit...) :mrgreen:
Bijlagen
sateliet01.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Olaf Analogue »

Niet infrezen ?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Niet infrezen ?
Nee, ze worden niet ingefreesd.
Net zoals op de 3-D tekening zal het eruit komen te zien. Ik ga zwart stretch stof om de units trekken, de units worden dan middels een lange bout (die achter op de unit wordt bevestigd) tegen de behuizing aan getrokken. Aan de achterzijde van de kastjes zul je straks dus twee moeren zien. De units worden dus niet met de gebruikelijke schroefgaten vastgezet.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Tom Magchielse »

Misschien ben ik niet uit het juiste breedband hout gesneden, maar ik vond de AD5061M (nieuw) nogal fel klinken. Bij Philips spraken ze dan van de "frappante helderheid van toon". Bij meting lag het gebied 3-10 kHz zo'n 9 dB boven de rest, wat ik niet zo kon waarderen. Een filter in serie met de speaker, bestaande uit de parallelschakeling van 22 Ohm, 0.31 mH en 1.68 uF bracht verbetering.
Overigens mat de oude AD5061M ( die optisch een kleinere, spitsere whizzerconus had) een stuk vlakker dan de latere versies met bredere, plattere whizzer.
groeten, Tom
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Tom Magchielse schreef:
Misschien ben ik niet uit het juiste breedband hout gesneden, maar ik vond de AD5061M (nieuw) nogal fel klinken. Bij Philips spraken ze dan van de "frappante helderheid van toon". Bij meting lag het gebied 3-10 kHz zo'n 9 dB boven de rest, wat ik niet zo kon waarderen. Een filter in serie met de speaker, bestaande uit de parallelschakeling van 22 Ohm, 0.31 mH en 1.68 uF bracht verbetering.
Overigens mat de oude AD5061M ( die optisch een kleinere, spitsere whizzerconus had) een stuk vlakker dan de latere versies met bredere, plattere whizzer.
groeten, Tom
Hi Tom, wat mij op viel bij het jaren 80 model (ik weet niet of jij deze met de " nieuwe" bedoelt, dit is het model met grijs membraan) is dat deze veel meer output in het middengebied heeft. De oude die ik heb (met platte vlakke whizzer) klinkt in mijn oren het beste, wel fris maar niet scherp, en heel erg gedetailleerd ook op laag volume. Maar ook bij dit type zal een (of twee) lcr netwerkje(s) noodzakelijk zijn om het " hifi" te laten klinken. Ik heb ook eentje(is eigenlijk geen 5061) met de iest kleinere spitse whizzer en een 19mm spreekspoel (die jij volgens mij bedoelt, zie ook afbeelding), maar die vind ik beduidend minder open en natuurlijk klinken. Binnenkort zal ik alle versies in de kastjes meten en de metingen hier op het forum zetten. Breedbanders zijn een "rare breed" wat betreft de relatie tussen klank(indruk) en frequentieresponse.
Bijlagen
philips5FRa.jpg
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Tom Magchielse »

Voor wie het interessant vindt hierbij de gemeten karakteristieken van de 5061M met en zonder filter.
groet, Tom
A$5061M.jpg
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Tom Magchielse schreef:
Voor wie het interessant vindt hierbij de gemeten karakteristieken van de 5061M met en zonder filter.
groet, Tom
A$5061M.jpg

Dat lcr netwerkje doet zijn werk prima Tom.
Ik ben benieuwd of mijn metingen zo'n zelfde soort response laat zien.
Volgens mij zit rond de 1.8khz de overgang tussen de het membraan en de whizzer.
Hoe groot was de baffle waar in je gemeten hebt?
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door Tom Magchielse »

Het kastje meet 326 x 228 x 200 (H xB xD)
De speaker bevond zich op de vert. hartlijn, het centrum vd driver op 235 mm vanaf de bovenzijde van de kast.
groeten,
Tom
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Meting van de AD5061 (oude versie, jaren 70 model) in de behuizing.
MLS time window 5,33ms
afstand 25cm

2e meting
MLS time window 4,17ms
afstand 50cm

Komt aardig overeen met Tom zijn metingen.
Bijlagen
AD5061 in behuizing 5,33ms 25cm.JPG
AD5061 in behuizing 4,17ms 50cm.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Het jaren 80 model
MLS time window 4,17ms
afstand 50cm

2e meting is met LCR (0,47mh, 4,7ohm, 10uf)

decay van de 2e meting, netjes moet ik zeggen.
Bijlagen
AD5061 jaren 80 model in behuizing 4,17ms 50cm.JPG
AD5061 jaren 80 model in behuizing met lcr 4,17ms 50cm.JPG
AD5061 jaren 80 model in behuizing met lcr decay.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

De AD5061 (jaren 70 model) zonder whizzer.
4.17ms, 50cm afstand

Niet echt bruikbaar meer als breedbander.....
Bijlagen
AD5061 zonder whizzer in behuizing 4,17ms 50cm.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

De AD5060 W8 is toch wel de grote verrassing.
De response en decay in de behuizing zijn gewoon perfekt! (met het lcr netwerkje)

Op het buro geeft het mid/woofertje ook nog eens een zeer overtuigend laag 8)

MLS 5,33ms, afstand 50cm
Bijlagen
AD5060 W8 jaren 70.JPG
AD5060 W8 jaren 70 decay.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Hier de metingen van de sateliet met test filter, overgang mid/woofer en breedbander is ca 450hz.
Misschien dat ik nog een extra lcr netwerkje toevoeg om het gebied tussen de 4 en 8khz nog iets te dempen. Waarschijnlijk is het niet nodig, het geheel klinkt erg goed moet ik zeggen, beter dan ik had verwacht. Het middengebied is zeer open, het midlaag erg gedetailleerd en het hoog is beter dan ik had verwacht, je heb niet in de gaten dat er geen dome tweeter in zit (behalve als je erg off-axis gaat luisteren). Wat ook opvalt is de impulsweergave, ieder klein dingetje wordt weergegeven.
Als nearfield monitor zijn ze zeer geschikt omdat het geheel zich meer als een puntbron gedraagt.
Je ziet ook aan het waterval diagram dat geen van de resonanties in het hoog lang uitklinkt. Het onregelmatige gedrag in het hoog ziet er op de metingen erger uit dan het in de praktijk klinkt.

De midwoofer wordt met 3,3mh en 3,3uf gefilterd, er zit ook nog een serie condensator voor van 220uf omdat er een kleine bult rond de 130hz zat (het werkt nu als een GHP systeem).
De breedbander (AD5061 M4 jaren 80 model) wordt met een serie condensator van 33uf gefilterd, de lcr bestaat uit een spoel van 1mh, een condensator van 6,8uf en een weerstand van 5,6ohm. D
Bijlagen
sateliet axiaal 5,05ms 50cm.JPG
sateliet axiaal 5,05ms 50cm decay.JPG
sateliet 15graden 5,05ms 50cm.JPG
sateliet 15graden 5,05ms 50cm decay.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

Voor de duidelijkheid het filter.
De vlakke filtering tussen de units geeft in de praktijk het mooiste resultaat, de 3,3uf die parallel aan de mid/woofer staat demp de resonantie piek rond de 7khz een beetje.
De serie LCR (welke parallel aan de breedbander staat) is optioneel, de waarden ervan zullen waarschijnlijk nog wijzigen.
Bijlagen
filter sateliet versie 1.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: FASST met Philips AD12100, AD5060 en AD5061

Bericht door arjank »

De Sat's krijgen hulp van een subje :D
Het ontwerp is supersimpel maar zal prima werken, een AD12100/w8 + mivoc AM80 plate-amp in een 30 liter GHP kastje.

Het wordt een kubus van pakweg 35x35x35cm, serie condenstor van 680uf voor de woofert en klaar is ie.
Ik heb dan een woofer over als spare (het zijn oudjes dus....)
Onderstegrensefrequentie is natuurlijk afhankelijk van de ingestelde lowpass op de AM80 maar de ingebouwde boost bij 35hz + de condensator geven toch wel een -3dB punt bij ca. 35hz, niet slecht...
Er valt eventueel nog iets meer uit te halen door ipv een 6dB/oct highpass een 12db/oct highpass toe te passen. Deze bestaat dan uit een seriecondensator van ca 1500uf en een parallelspoel van 27mh(5ohm). Het impedantie minimum zit dan net boven de 3ohm, dat is dus te doen.
Bijlagen
AD12100w8.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”