LBVS ... nummer zoveel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Ok , ik haal maar 10CM maar meet net mijn spoelen na op mijn filterplaat en de spoelen zitten maar 8CM uit elkaar.
Ik ga hem daar maar gewoon plaatsen, meen uit het voorbeeld van die spoelen ook te hebben gezien dat op elkaar plaatsen geen kwaad kon.

Net een verjaardag achter de rug, nog even thee drinken en dan ga ik mijn Peerlesjes wat ademruimte geven :)
Daarna maar weer verder met de isolatie.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Zo, nog even wat foto's posten voordat we weer aan de slag gaan.
Ik wil vandaag in ieder geval de ronding in de achterkant maken want dan kunnen de terminals er permanent in.
Voor de rest ga ik me weer kwaad maken op het vilt.

Alle Bitumex zit inmiddels op zijn plaats en afgezien van de baffles zijn beide kasten al voor 50% voorzien van vilt.

Dan de pics.

BR poort geplaatst met hotglue :D :
Klusdag 10 foto 1.JPG
Tot nu toe de beste manier voor het vilt. Aftekenen met stift en dan knippen .... had ik maar een goeie schaar :cry:
Klusdag 10 foto 2.JPG
Toen ik de bas wat meer ademruimte probeerde te geven, brak ik bijna mijn baffle in tweeën :shock:. Wat een sukkel ben ik ook om zoveel kracht met de frees te zetten op een stukje MDF van een CM breed, zucht. Daarna dus maar de baffle ondersteunen en iets minder diep frezen.
Dan neme men wat ouderwets gereedschap en gaan we nog even verder.
Toch kan ik hier dus enorm van genieten, heerlijk op gevoel werken, direct contact met het hout:
Klusdag 11 foto 1.JPG
Nog een beetje schuren en dan vind ik het prima:
Klusdag 11 foto 2.JPG
We zijn weer wat verder en komen weer wat dichterbij de dag dat ik wat kan horen .... spannend!!
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Nadat alle demping op zijn plaats zat, ben ik begonnen met het aansluitwerk.
Eerst alle kabels op het filter solderen, vervolgens de kabels aan de terminals solderen.
Hup, filter vastschroeven en dan de kabels een beetje netjes geleiden.
Ik heb de kabels gewoon met een berg hotglue vastgezet. Bij het vastzetten heb ik lelijk mijn vinger verbrand.
Ik heb aardig wat brandwonden meegemaakt, maar hotglue staat qua pijn echt stip op 1 .... sjeez wat doet dat pijn zeg!

Daarna nog de pritex erover, tsja en dan is hij bijna klaar.
Zo bijna ik het niet kon laten om hem provisorisch in elkaar te knutselen om alvast een sneak preview te horen.
Nou was er maar 1 box af, was deze nog niet helemaal luchtdicht en stond deze nog niet op de juiste hoogte .......
Maar mensen wat ben ik BLIJ!!!! Het is precies wat ik er van verwachte, maar dan ook precies.
Eerlijk gezegd waren mijn verwachtingen best hoog. Wilde echt wel goede kwaliteit.

Het is net of de muziek en de stemmen tot leven komen. Mijn oude speakers zijn ineens vlak en hebben 0 diepgang.
Ik ben er zo waanzinnig blij mee!
Ik wil iedereen hier op het forum ook bedanken want zonder dit forum was het me nooit gelukt. Er is hier echt letterlijk een schat aan informatie beschikbaar.

Zal binnenkort weer wat foto's plaatsen om het project weer te actualiseren.
Ben er nog lang niet want ik verwacht met de afwerking minstens zo lang bezig te zijn als de bouw tot nu toe.
Kan me allemaal niet boeien, deze boxen verdienen een mooi jasje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door ray5150 »

:proost: :goedzo:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Hierbij nog de beloofde foto's.

Het geplaatste filter:
Klusdag 12 foto 1.JPG
Kabelmanagement :) :
Klusdag 12 foto 2.JPG
Zo goed als af:
Klusdag 12 foto 3.JPG
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Thomox »

Heb je er al overna gedacht hoe je nu bij het filter wilt komen als er iets defect raakt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door ray5150 »

brr... tricky plaats...
Niet dat ik je wil bangmaken, maar naast of achter de woofer had een betere plaats geweest.
Je weet maar nooit...
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door cobaltjeh »

ray5150 schreef:
brr... tricky plaats...
Niet dat ik je wil bangmaken, maar naast of achter de woofer had een betere plaats geweest.
Je weet maar nooit...
Ik spreek ook uit ervaring, zorg altijd dat je er nog goed bij kunt. :oops:
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Bedankt voor jullie tips.
Ik heb er echter over nagedacht en had niet echt een andere keus.
Achter de woofer zit namelijk pritex en als ik het filter daar zou plaatsen, dan bedekte ik 80% van het pritex.
Dan kan je volgens mij net zo goed geen pritex plaatsen.

Tsja en de pritex zou echt een functie moeten hebben, dus dan maar naar onder met het filter.
Ik weet dat ik er nooit meer bij kan komen maar heb dat risico geaccepteerd.
De componenten zitten goed vast met soldeer en hot glue en zijn verder passief dus dan denk ik ... wat kan daar nou stuk aan gaan?

Mocht er ooit eens iets mee gebeuren, dan heb ik weer een goede reden voor een volgend project :)
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Nou heb ik toch echt een grote fout gemaakt die ik niet meer kan herstellen :cry:
Ik heb gisteren de de baffle's vastgelijmd, maar ben bij 1 kast vergeten om lijm op de bracings te smeren :cry:

Ik baal er echt enorm van, maar kan er niets meer aan veranderen.
Ik hoop dat de gevolgen enigsinds gaan meevallen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door markbakk »

r.ladage schreef:
Achter de woofer zit namelijk pritex en als ik het filter daar zou plaatsen, dan bedekte ik 80% van het pritex.
Dan kan je volgens mij net zo goed geen pritex plaatsen.
Je kunt prima het filter onder het pritex plaatsen. Spul is stijf genoeg. Het wordt alleen maar effectiever wanneer je het wat los van een wand plaatst en dat kun je achter de woofer in dit geval best gebruiken.

Kun je trouwens niet wat CA(super)lijm tussen brace en baffle laten vloeien?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door hannesie »

markbakk schreef:
Kun je trouwens niet wat CA(super)lijm tussen brace en baffle laten vloeien?
En anders wat bruislijm, ik daar toch erge goede ervaringen mee.
Het kruipt waar je niet bij kan en vult, zelfs als je het niet wilt. :)
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

@Markbakk, te laat voor het filter, hier kom ik nooit meer bij.
Voor een volgende keer neem ik het mee.

@Hannesie, bedankt voor de tip. Het probleem is echter dat de bracing echt naadloos aansluit op de baffle.
Ik ben bang dat daar dus helemaal niets tussen kruipt, zelfs geen water.
Misschien het enigedat ik kan proberen met iets van kit ofzo een randje eromheen te zetten, maar dan nog kom ik maar bij twee van de drie bracings en die twee bracings kan ik maar voor de helft doen.

Ben bang dat deze idioot de gevolgen moet accepteren.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door RobertD »

Misschien vanaf de buitenkant een gaatje boren, daar een beetje houtlijm in laten lopen en er vervolgens een duveltje in tikken?
Daarna kun je dat oneffenheidje wel glad afwerken.
Je voorkomt dan in elk geval dat dat ene punt gaat resoneren.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Lieuwe »

RobertD schreef:
Misschien vanaf de buitenkant een gaatje boren, daar een beetje houtlijm in laten lopen en er vervolgens een duveltje in tikken?
Daarna kun je dat oneffenheidje wel glad afwerken.
Je voorkomt dan in elk geval dat dat ene punt gaat resoneren.
Volgens mij kun je dan net zo goed een schroef erin draaien (dan weet je iig zeker dat het vast zit), het gaatje moet je dan toch afwerken.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Mannen bedankt! Dat is inderdaad wat ik kan doen.
Zit nog een beetje te twijfelen tussen schroef of deuvel.
Ik denk dat de schroef de boel op korte termijn het strakst krijgt, maar in the long run wint de deuvel.

Het zit natuurlijk al strak erop dus zou een deuvel voldoende zijn.

In ieder geval bedankt voor het idee, het is de beste oplossing voor dit probleem.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door EppeRRR »

Gewoon met schroef doen, even voorboren en diep verzinken.
Verzinken moet dan de diameter hebben van een deuvel, die kun je daarna erin slaan (vergeet niet dan ook wat lijm erin te doen ;)) en met een scherpe beitel tik je het uitstekende deel eraf :D

Werkt perfect :D
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Goed, ik ben nu bezig met de poten.
Ik wilde het eerst met deuvels gaan doen. Deze zijn namelijk 4 CM. Dus in elke kant 0,5 CM verzinken en klaar.
Nu ik het eenmaal heb gemaakt, heb ik niet genoeg vertrouwen in de constructie.
0,5 CM is te weinig om wat stevigheid te bieden.

Ik ben nu dus alternatieven aan het bedenken.
Ik ben erg gecharmeerd van: deze spikers
Alleen is de totale hoogte hiervan dus 4CM. het ontwerp van Edo is 3 CM.
Nou is het maar 1CM maar aan de andere kant is dit een afwijking van 33% ten opzichte van het origineel.

Kan iemand mij vertellen wat het effect is als je de box 1CM hoger van de grond plaatst?
Ik neem aan dat het dus effect heeft op de lage tonen en ik gok dat deze minder ver dragen aangezien de lucht makkelijke kan wegvloeien i.p.v. dat ze "weggestuwd" worden.
Dat is wat ik kan bedenken. Ik heb echter geen idee of ik gelijk heb en hoe groot dit effect zal zijn.

Ik ben geen audiofiel, dus de subtiele dingen ontgaan mij.

Ik hoop dat jullie mij wat helderheid kunnen verschaffen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door ray5150 »

Het lijkt me dat hoger geen probleem is, lager wel, dan komt de BR pijp in de knel.
Ik heb er zelf kegels onder staan, de hoogte is 36 mm. ( http://www.vlsaudio.nl/catalog.asp?catId=9&subID=4 )
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Kijk dat is goed om te horen, ik heb ze meteen besteld :)

Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Hier weer een update. Hoewel ik graag wil melden dat alles van een leien dakje gaat, is het helaas een feit dat niets lijkt te lukken zonder slag of stoot.
Inmiddels weer de tegenslag geaccepteerd en ik zeg maar zo: "de aanhouder wint".

Wat was het geval? Ik ben begonnen aan de frames voor de speakerdoeken (heeft dit een bepaalde naam?) en deze ga ik net als veel andere maken met magneetjes.
Die magneetjes zijn dusdanig sterk dat ik had besloten om ze 0,5CM te verzinken.
In de test leek dit nog voldoende "kleefkracht" te bieden, helaas viel dit in de praktijk dus tegen.
Nadat het speakerdoek om het frame zat en deze dus nog 1mm dikker was geworden, was de kleefkracht dusdanig zwak dat ze net aan blijven hangen.
Als je een keer niest liggen ze beneden.

Heel vervelend omdat je de magneetjes er niet meer uitkrijgt, deze zitten namelijk gehotglued en ik heb ook geen magneetjes op de plank heb liggen.
Nieuwe magneten zijn besteld maar zullen waarschijnlijk pas donderdag komen. Tot die tijd kan ik dus niets :(
Na de frames zit ik namelijk in de verf fase en daar voor moeten toch echt de gaten van de magneetjes dicht zijn.

Ik ga me nu maar concentreren op de proefstukjes om te kijken welke behandeling van de lak ik het mooiste vind.

Pluspuntje is dan weer wel dan frame + Hotglue + speakerdoek + strijkbout inderdaad een rete strak resultaat geven :)

Hier nog wat plaatjes:
Bijlagen
Klusdag 13 foto 1.JPG
Klusdag 13 foto 2.JPG
Klusdag 13 foto 3.JPG
Klusdag 13 foto 4.JPG
Klusdag 13 foto 5.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door ray5150 »

Ziet er netjes uit.
Zonde van de magneetjes, destijds heb ik ze gelijk aan het MDF verzonken.
Ik ben ook van plan om nieuwe frames te maken voor het speakerdoek. de frames die er nu op zitten zijn eigenlijk te klein en te dik,
Waardoor het hoog een beetje gedempt word. het stoort me nogal.
Onlangs een mooie plaat berken multiplex gevonden, dat is lichtgewicht. kan ik iets moois van maken.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Door jouw project wist ik dat ik geen 18mm MDF moest nemen. 18mm is net iets te lomp.
Ik had zelf nog 8mm liggen, maar dat is weer te weinig.
De woofer steekt zelf al 8,70mm uit, daarnaast heeft deze een Xmax van 3,46mm dus dan kom je op 12,16mm uit.
hopend dat die 0,16mm nagenoeg nooit gehaald word, heb ik gekozen voor 12mm MDF.

Ik vind hem zelf goed passen in het geheel. Wel gek dat 4mm extra er zo anders uit kan zien.
Zal denk ik ook deels komen omdat die van jou ook nog wat kleiner zijn.

Ik ga ze een 2mm laten verzinken omdat ik hem nog moet dichtsmeren.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door Marp »

r.ladage schreef:
Nieuwe magneten zijn besteld maar zullen waarschijnlijk pas donderdag komen. Tot die tijd kan ik dus niets :(
Je kan de magneetjes ophogen met ijzer.
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: LBVS ... nummer zoveel

Bericht door r.ladage »

Tsja, en dan heb ik ze jammergenoeg al besteld.
Had er dus gewoon een M8 bout in kunnen gooien :)

achteraf weet je het wel, maar kom er zelf dus niet op.
al dan niet te min, bedankt voor de tip :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”