Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6ND430

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Bas Horneman »

Prachtige vorm hebben die speakers zeg! A job very well done.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Bas Horneman schreef:
Prachtige vorm hebben die speakers zeg! A job very well done.
Bedankt, ik dacht dat het weer eens wat anders was dan rechte hoeken en op deze wijze ogen ze ook mooi klein in de kamer.
Marp schreef:
Je hebt nog wel enkele weken hoor, om ze mee te laten dingen naar de titel "Luidspreker van het jaar 2011". :D
Ik weet niet of ik dat ga redden haha
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Betreffende het speakerdoekje:
Ik ben op zoek naar sterke magneetjes, ik heb magneetjes onder het fineer maar de stalen rondjes die erbij horen, zitten niet echt super vast, ik dacht dus andere magneetjes te
gebruiken en die vast te lijmen aan het frame van het speakerdoek, iemand een tip wat voor magneetjes en waar te koop?
Thanks
Laatst gewijzigd door simsalabim op ma 19 dec 2011, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door dre »

rumoh
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

bedankt heren, ik heb de magneetjes van conrad besteld.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Zo, dit topic maar eens even onder een dikke laag stof oprapen :oops: :twisted:

Inmiddels staat de windowlicker allang niet meer tegen een raam maar heb ik er een bijbehorende stand voor gemaakt die ik overigens nog wel af moet werken.

Foto:


2014-12-06_17.16.27.jpg


Ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben met de speakers, de sound is bovenverwachting goed.
Desondanks vind ik het leuk om weer eens wat anders te gaan bouwen.

Omdat ik het filteren nog steeds niet goed onder de knie heb ga ik eerst eens met een goedkoop setje peerless units rommelen.
De volgende set voor in de woonkamer wil ik namelijk weer een stapje verder hebben dan de windowlickers :-({|=
Laatst gewijzigd door simsalabim op za 06 dec 2014, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Leeuwarden »

Mooi! Hoe maak je die hoek zo sterk dat het je speaker houdt qua gewicht?
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Dank je,

van Gerrit Rietveld geleerd :wink:

Ben meubelmaker geweest, is echt supersterke verbinding, met slechts 18mm multiplex 8)

Om nog even beter jou vraag te beantwoorden:
het is een hoek van 45 graden,
dus beide zijdes zo zagen dat de hoek klopt.
Dan een verbinding maken door voor te boren in de juiste hoek met de kolomboor, (in een hoek opgesteld), vastschroeven (8 schroeven per kant) en constructie lijm, de voorgeboorde gaten kunnen dan weer afgedopt worden en is er niets meer van te zien. zo heeft Rietveld het min of meer ook gedaan met de bekende Z stoel zo een 70 jaar geleden..

Echter wil ik de stand nog wel dikker gaan maken, rondingen geven, en fineren, eventueel zelfs inleg werk met fineer :-({|=

Ik denk ook dat als de stand massiever is, dat de basweergave dat ook goed doet.
De baspoort zit trouwens aan de onderzijde en in de stand is daar rekening mee gehouden :goedzo:

2014-12-06_17.43.20.jpg

Het geluid uit de speakers klinkt echt heel goed!
De tweeters en de woofers zijn gewoon echt heel goed, wel was het bizar hoe lang de drivers nodig gehad hebben om echt goed te gaan klinken.. dit was toch echt bijna een maand, dat verbaasde me wel.

Ondanks dat ik zeker tevreden ben met de windowlickers wil ik weer wat anders gaan bouwen, a, omdat het leuk is, en b, omdat een andere sound ook weer leuk is, dubbel leuk dus \:D/
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Zijkant op stand


20141206_180209.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Walt »

Heb je ook nog een schema van hoe het filter voor deze speakers uiteindelijk is geworden?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Leeuwarden »

Siempie schreef:

Het geluid uit de speakers klinkt echt heel goed!
De tweeters en de woofers zijn gewoon echt heel goed, wel was het bizar hoe lang de drivers nodig gehad hebben om echt goed te gaan klinken.. dit was toch echt bijna een maand, dat verbaasde me wel.

De woofer ken ik niet, de tweeter heb ik zelf ook gebruikt. Het ding is m.i. een behoorlijk ondergewaardeerde tweeter.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Barry2001 »

Ontzettend gaaf gedaan, vooral die steun met Rietveld invloeden :D
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Gerrit »

De tweeters en de woofers zijn gewoon echt heel goed, wel was het bizar hoe lang de drivers nodig gehad hebben om echt goed te gaan klinken.. dit was toch echt bijna een maand, dat verbaasde me wel.
Heb je ook wat metingen om die uitspraken te onderbouwen? Volgens Zaph is die18sound een prima mid-bas, maar wat doet die in deze behuizing? Dat luidsprekers een maand nodig om goed te klinken vindt ik toch wat verdacht.

Gerrit
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Walt »

Dat is heel normaal hoor, mijn AT mids hadden ook wel een maandje nodig om los te komen, idem voor de 10C77 woofers. Ik moet er wel bij zeggen dat ik overwegend zacht speel dus dan duurt het waarschijnlijk langer omdat de units minder ver heen en weer bewegen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Walt schreef:
Heb je ook nog een schema van hoe het filter voor deze speakers uiteindelijk is geworden?

Groetjes Walter
Door verhuizing ben ik die nog even kwijt :hide:

Maar bij het dozen uitpakken ga ik die vast weer vinden en dan post ik deze. :goedzo:
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Leeuwarden schreef:

De woofer ken ik niet, de tweeter heb ik zelf ook gebruikt. Het ding is m.i. een behoorlijk ondergewaardeerde tweeter.
Leuk dat je m nu ook gebruikt hebt!
Het is inderdaad een zeer goed ding 8) 8)
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Barry2001 schreef:
Ontzettend gaaf gedaan, vooral die steun met Rietveld invloeden :D
Dank je! :bakkie:
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Gerrit schreef:
Heb je ook wat metingen om die uitspraken te onderbouwen? Volgens Zaph is die18sound een prima mid-bas, maar wat doet die in deze behuizing? Dat luidsprekers een maand nodig om goed te klinken vindt ik toch wat verdacht.

Gerrit
Hoi Gerrit,

Het is lang geleden maar heb de volgende metingen nog kunnen vinden:

Tweeter op 80 cm:
tweeter recht MLS.JPG

Woofer op 80 cm:
woofer recht 80cm.JPG
woofer recht 80cm.JPG (9.63 KiB) 163 keer bekeken
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Gerrit schreef:
Volgens Zaph is die18sound een prima mid-bas, maar wat doet die in deze behuizing? Dat luidsprekers een maand nodig om goed te klinken vindt ik toch wat verdacht.

Gerrit
Beste Gerrit,

ja zoals ik al schreef verbaasde mij dit ook zeer :D

Desondanks was er goed te merken dat de speaker pas goed begon te klinken na ongeveer een maand, dat had ik niet verwacht, in eerste instantie was ik namelijk nog helemaal niet zo enthousiast over de kwaliteiten, dat veranderde zeer, gelukkig maar :bakkie: :-({|=
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Gerrit »

Siempie schreef:
Gerrit schreef:
Heb je ook wat metingen om die uitspraken te onderbouwen? Volgens Zaph is die18sound een prima mid-bas, maar wat doet die in deze behuizing? Dat luidsprekers een maand nodig om goed te klinken vindt ik toch wat verdacht.

Gerrit
Hoi Gerrit,

Het is lang geleden maar heb de volgende metingen nog kunnen vinden:

Tweeter op 80 cm:
tweeter recht MLS.JPG

Woofer op 80 cm:
woofer recht 80cm.JPG
Wel een beetje vreemd resultaat met die tweeter, komt best wel een hoop laag uit :think: Van 2,5kHz tot 7kHz loopt het wel op met zo'n 8dB, da's niet gering. Met een verticale schaal van 90dB is het allemaal ook niet echt goed te zien.
Het plaatje van de woofer is nogal klein dus dat is een beetje gokken maar het lijkt er op dat er een er 3-4dB opstapje is net boven 500Hz en een bult van 3dB bij 1kHz.
Het zou mij benieuwen hoe het er uit ziet voor de units samen met filter en al, maar met deze resultaten vraag ik me wel af wie hier heeft moeten inspelen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Leeuwarden »

Die meting is vast niet geheel correct. Die RT2CA van mij zat op ± 2 dB verschil. Fabrikant zegt dat het ding vanaf 1600 Hz inzetbaar is... Klopt ook niet echt...
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door simsalabim »

Gerrit schreef:
Wel een beetje vreemd resultaat met die tweeter, komt best wel een hoop laag uit :think: Van 2,5kHz tot 7kHz loopt het wel op met zo'n 8dB, da's niet gering. Met een verticale schaal van 90dB is het allemaal ook niet echt goed te zien.
Het plaatje van de woofer is nogal klein dus dat is een beetje gokken maar het lijkt er op dat er een er 3-4dB opstapje is net boven 500Hz en een bult van 3dB bij 1kHz.
Het zou mij benieuwen hoe het er uit ziet voor de units samen met filter en al, maar met deze resultaten vraag ik me wel af wie hier heeft moeten inspelen.

Gerrit
Beste Gerrit,

toegegeven ik ben niet de beste technicus van t forum :oops: :wink:

Vind de materie vrij moeilijk, een forum genoot met gedegen kennis zag mij ploeteren en heeft het verder voor mij overgenomen en er een goed metend en klinkend resultaat uit gekregen, hij wist zeg maar wel goed waar hij mee bezig is. :lol:
De fase was heel mooi en de impedantie was ook goed, verder was de impuls meting ook binnen de correcte waardes, deze metingen heb ik niet, die staan op de laptop (waarschijnlijk allang niet meer) van de betreffende forum genoot.

Eerdaags ga ik weer beginnen met een ander projectje en wil ik weer verder gaan met Arta en speakerworkshop.
Dan kan ik ook meteen een (hopelijk wel) correcte meting van de speaker in zijn geheel maken, die houdt je dus nog even tegoed :goedzo: :goedzo:

Je opmerking :
Gerrit schreef:
maar met deze resultaten vraag ik me wel af wie hier heeft moeten inspelen.
Hoe moet ik dit opvatten?? :?:
Klinkt niet echt positief, of vat ik dat verkeerd op?
als je mij misschien zou kunnen UITLEGGEN of mee zou willen denken hoe het beter kan, dan zou ik je daar dankbaar voor zijn, is dit ook niet een beetje de opzet van dit forum??

Elkaar te helpen \:D/ :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door markbakk »

Gerrit bedoelt daar niets kwaads mee, het is een alombekend gegeven dat je heel erg gewend kunt raken aan een bepaalde klankkleur. Als je jezelf maar een beetje tijd gunt en niet gaat zitten vergelijken met speakers die anders klinken.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Verslag 'windowlicker' monitor met Hivi RT2CA/18sound 6N

Bericht door Gerrit »

Siempie schreef:
Hoe moet ik dit opvatten?? :?:
Klinkt niet echt positief, of vat ik dat verkeerd op?
als je mij misschien zou kunnen UITLEGGEN of mee zou willen denken hoe het beter kan, dan zou ik je daar dankbaar voor zijn, is dit ook niet een beetje de opzet van dit forum??

Elkaar te helpen \:D/ :)
Ik probeer het een beetje voorzichtig te zeggen, maar het loopt welk erg op allemaal. Wat ik probeer te zeggen is dat je waarschijnlijk een maand nodig hebt gehad om aan de balans te wennen. Let wel, dit is op basis van deze twee metingen. Alleen met een meting van de luidspreker als geheel valt er echt iets zinnigs te zeggen. Het feit dat je er aan went is een aanduiding dat het waarschijnlijk puur de balans is en dat er niet iets echt mis is want anders zou je er niet aan kunnen wennen.
Het is helaas een eind uit de buurt maar als je de moeite neemt deze kant uit te komen wil ik ze best wel doormeten, met een DSP filteren en actief aansturen. Dan kun je zien hoe zoiets gaat en wat daarmee te bereiken is.

Gerrit
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”